مجله تاپ‌ناز‌

چک لیست لباس ورزشی بانوان برای روزهای سرد

چک لیست لباس ورزشی بانوان برای روزهای سرد

می‌دانستید ورزش کردن در هوای سرد مزایای عجیبی دارد مانند اینکه باعث می‌شود کالری بیشتری نسبت به هوای گرم بسوزانید؟ این به این دلیل است که بدنتان برای تنظیم دما و گرم ماندن سخت‌تر کار می‌کند. متابولیسم بدنتان افزایش میابد و درنتیجه بدن شما کالری و چربی بیشتری می‌سوزاند.

ورزش در هوای سرد

ورزش در هوای سرد کالری سوزی شما را به حداکثر می‌رساند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. می‌توانید تمرینات استقامتی را طولانی‌تر انجام بدهید و علاوه بر بعد فیزیکی، تحقیقات نشان می‌دهند که از لحاظ روحی هم بسیار مفید است. پس اجازه ندهید سرمای هوا بهانه‌ای برای ورزش نکردنتان بشود بلکه برعکس لباس ورزشی مناسب بپوشید، به فضای باز رفته و از ورزش لذت ببرید.

ما چک لیستی از لباس‌های ورزشی لازم مانند لگ ورزشی، اسکارف، هودی و … برای ورزش کردن در روزهای سرد پاییز و زمستان تهیه کردیم که با توجه به آن بتوانید ضمن بهره‌مندی از مزایای ورزش در فصول سرد سال، سلامت و تندرست بمانید:

لایه‌بندی لباس ورزشی

در هوای سرد مهم‌ترین نکته برای پوشیدن لباس ورزشی مناسب لایه‌بندی درست لباس‌هاست. لایه‌بندی از قدیمی‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای پوشیدن لباس در همه فصول به‌خصوص در ماه‌های سرد سال است که تقریباً برای همه فعالیت‌ها در فضای باز کاربرد دارد.

اینکه عادت کنیم در زمان مناسب لایه‌های درستی را بپوشیم کاری است که نیاز به تمرین دارد تا تبدیل به عادت بشود. به‌طورکلی لایه‌بندی شامل سه لایه اصلی (پایه، میانی، رویه) می‌شود. در ادامه نکاتی که باید در لایه‌بندی مد نظر قرار بدهید با هم بررسی می‌کنیم:

لایه اول: پایه

لایه پایه، نزدیک‌ترین لایه به پوست بدن است که عملکرد اصلی آن مدیریت رطوبت است. عرق را از پوست شما خارج می‌کند و آن را به لایه بعدی انتقال می‌دهد تا پوست شما خشک بماند. این عمل دمای بدن شما را تنظیم می‌کند و در هوای سرد شما را گرم نگه می‌دارد.

بدترین جنس برای لایه پایه پنبه و بهترین جنس‌ها الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر و نایلون یا الیاف طبیعی مانند پشم مرینو است. برای وقتی‌هایی که فعالیت سبک‌تری دارید از جنس ابریشمی هم می‌توانید استفاده کنید. لایه پایه می‌تواند بلوز و لگ ورزشی باشد که همیشه چسبان است.

لایه دوم: میانی

این لایه مانند عایق حرارتی عمل می‌کند. لایه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا با نگه‌داشتن هوا در نزدیکی بدن، گرمای بدن خود را حفظ کنید. لایه میانی لازم نیست ضد آب یا چسبان باشد. معمولاً هر چه پف بیشتری داشته باشد، گرمای بیشتری را هم حفظ می‌کند.

چک لیست لباس ورزشی بانوان برای روزهای سرد

جنس پارچه مناسب لایه میانی پولار، پشم و پر است. اگر هوا خیلی سرد است، می‌توانید از 2 لایه میانی استفاده کنید. خرید هودی زنانه با جنس مناسب گزینه خوبی برای لایه میانی است که می‌توانید در سرمای زیاد روی آن یک پافر هم بپوشید.

لایه سوم: رویه

این لایه از شما در برابر 2 چیز محافظت می‌کند: باد و باران. لایه بیرونی جلوی خیس شدن و باد شدید را می‌گیرد. بهتر است علاوه بر ضد آب بودن قابلیت تنفس هم داشته باشد. همچنین لازم است در سرمای شدید برای فعالیت (مثلاً پیاده‌روی یا کوهنوردی) شلوار رویه را هم به‌طور جداگانه تهیه کنید.

لایه‌های رویه زیادی برای سطوح مختلف فعالیت در فضای باز وجود دارد. انواع لایه بیرونی شامل: رویه ضد آب / تنفسی، رویه مقاوم در برابر آب/تنفسی، کاپشن سافت شل و رویه‌های ضد آب/غیرقابل‌تنفسی می‌شود. ازآنجایی‌که لایه بیرونی روی لایه‌های میانی قرار می‌گیرد، معمولاً باید آن را تا دو سایز بزرگ‌تر از سایز معمولی‌تان تهیه کنید و از لحاظ قیمت نسبت به سایر لایه‌ها گران‌تر است.

سر، دست و پا

سر، پاها و دست‌های خود را در هوای سرد فراموش نکنید! در هوای سرد، گرمای زیادی از سرتان خارج می‌شود، کلاه و هدبند و اسکارف مناسب بپوشید یا همراه خود داشته باشید. اسکارف یا همان دستمال سر یکی از کاربردی‌ترین وسایل برای گرم کردن سر و گردن است. همچنین می‌توانید با قرار دادن اسکارف جلوی دهان و بینی خود از نفوذ سرما به صورتتان هم جلوگیری کند.

چک لیست لباس ورزشی بانوان برای روزهای سرد

بسته به میزان سرما باید برای دست‌هایتان دستکش مناسب را انتخاب کنید. سه مدل اصلی دستکش مناسب ورزش وجود دارد دستکش‌های سبک، متوسط و سنگین؛ که متناسب با وزنشان میزان عایق بودن و گرمایش آن‌ها افزایش میابد و می‌توانید زیر آن‌ها دستکش‌های پشمی بدون انگشت هم بپوشید تا دستتان گرم‌تر بشود.

تهیه کفش ورزشی ضدآب مخصوص دویدن، بوت و چکمه‌های باکیفیت خوب و راحت به‌خصوص تا بالای مچ پا از ضروریات است. اگر در برف بیرون می‌روید، حتماً چکمه‌ای انتخاب کنید که به‌خوبی عایق و ضد آب باشد و کمی از سایر کفش‌هایتان بزرگ‌تر باشد تا بتوانید جوراب‌های پشمی ضخیم هم زیر آن بپوشید. همیشه، حداقل یک جفت جوراب اضافی همراه خود داشته باشید. در برف، گتر حداقل تا ساق پا هم بپوشید تا آب به داخل چکمه‌هایتان نفوذ نکند و قسمت پایین شلوارتان خیس نشود.

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب به‌طور خلاصه و مفید سعی کردیم چک لیستی از لباس‌های ورزشی بانوان برای روزهای سرد در اختیارتان قرار بدهیم و امیدواریم با در نظر گرفتن این نکات سختی خرید لباس گرم ورزشی برای فصول سرد سال کمی برایتان راحت‌تر شده باشد.

 

 

برچسب ها : لباس ورزشی,لباس ورزشی زنانه,خرید لباس ورزشی,ورزش در زمستان

مطالب مشابه را ببینید!