مجله تاپ‌ناز‌

لیفتینگ صورت؛ با جراحی یا بدون جراحی؟

سن موضوعی است که دیر یا زود همه را درگیر می‌کند. شاید بتوان با روش‌هایی خاص روند پیری را طولانی کرد یا آن را به تعویق انداخت اما، در نهایت همگی چروک‌های سطحی یا عمیق صورتمان را خواهیم دید. به همین دلیل سال‌های سال روش‌های زیادی برای جوان‌سازی پوست توسعه یافته‌اند که لیفتینگ صورت یکی از معروف‌ترین آن‌هاست. برای آشنایی با لیفتینگ صورت با جراحی و بدون جراحی با ما همراه باشید.

لیفتینگ صورت؛ با جراحی یا بدون جراحی؟

لیفتینگ صورت چیست؟

افزایش سن با کاهش حجم عضلات، کند شدن تولید کلاژن و همچنین از دست رفتن چربی گونه‌ها همراه است. این تغییرات گسترده منجر به ایجاد خطوط لبخند، چروک  پیشانی و… می‌شود.

در چنین شرایطی بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که مراجعین اقدام به لیفت صورت کنند تا این مشکلات حل شود. لیفت صورت سنتی با جراحی که رایتیدکتومی هم نامیده می‌شود با جابه‌جایی بافت‌های نرم میانی و پایین صورت و گردن، ظاهری جوان و شاداب به آن می‌بخشد.

لیفت صورت مشکلات متعددی مانند افتادگی گونه و چین‌های عمیق پیشانی و لب را برطرف می‌کند و پوست چربی اضافی روی گردن را از بین می‌برد.

روش دیگری هم برای لیفت صورت وجود دارد که کمتر تهاجمی است و بدون جراحی انجام می‌شود. این روش شامل تکنیک‌هایی مانند تزریق بوتاکس، تزریق فیلر، تزریق چربی، لیزر آی‌پی‌ای، اولتراسوند و لیفت با لیزر است.

لیفتینگ صورت؛ با جراحی یا بدون جراحی؟

لیفت صورت با جراحی

در لیفت صورت با جراحی بخشی از پوست از دو طرف صورت به عقب کشیده می‌شود. در نتیجه این عمل، بافت‌های زیر پوست تغییر می‌کند و پوست اضافی برداشته می‌شود.

مزایای لیفت صورت با جراحی

  • سفت شدن ماهیچه‌های صورت

ساختارهای زیرین صورت با افزایش سن ضعیف و آویزان می‌شود. قبل از ترمیم این پوست شل، جراح ساختار زیرین پوست را سفت می‌کند. این کار تنش کمی به پوست وارد می‌کند که در نهایت نتیجه کار ماندگارتر خواهد بود.

  • سفت شدن پوست شل

هدف اصلی در جراحی لیفت صورت، اصلاح ظاهر آن است تا جوان‌تر و طبیعی‌تر به نظر برسد. در عین حال جراح توجه می‌کند که پوست بیش از اندازه کشیده نشود تا ظاهری غیرطبیعی نگیرد.

  • بهبود خطوط صورت

جراحی لیفت صورت کمک می‌کند تا علاوه‌بر ظاهر شاداب برای پوست، خطوط فک جذاب‌تر به‌نظر برسد و ظاهر ناحیه گردن هم اصلاح شود.

  • نتیجه ماندگار

نتیجه جراحی لیفت صورت ماندگار است و طبیعتا اقتصادی‌تر از سایر روش‌ها خواهد بود. اثرات جراحی لیفت صورت تا ده سال باقی می‌ماند و درد و ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کند.

معایب جراحی لیفت صورت

  • دوره نقاهت طولانی‌تر نسبت به روش‌های غیرتهاجمی

روش‌های مدرن لیفت صورت مانند تزریق فیلر نسبت به جراحی دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد، اما جراحی لیفت به استراحت چندروزه نیاز خواهد داشت. علاوه‌براین، افراد پس از جراحی لیفت به مراقبت‌ و پرهیز نیاز دارند.

  • ریسک بالاتر

طبیعتا جراحی لیفت صورت، جراحی است و خطرات خاص خود را دارد. البته جراحان پلاستیک آموزش دیده در به حداقل رساندن این خطرات ماهر هستند؛ اما نمی‌توان منکر این خطرات شد.

لیفتینگ صورت؛ با جراحی یا بدون جراحی؟

تزریق فیلر گونه می‌تواند به پُر شدن صورت و برجستگی گونه‌ها کمک زیادی کند

لیفت صورت بدون جراحی

عمر ابداع روش‌های جوانسازی پوست بدون جراحی کم است. در چند دهه گذشته، جراحان پلاستیک لیفت صورت بدون جراحی را با روش‌های ترکیبی ابداع کرده‌اند که ایمن و موثر هستند.

این روش ترکیبی از متدهای غیرتهاجمی است که به برش‌های بزرگ و عمیق یا بستری در بیمارستان نیاز ندارند. این روش‌ها به‌صورت سرپایی و حتی گاه بدون بی‌حسی موضعی انجام می‌شوند. میکرونیدلینگ، تزریق فیلر گونه، فیلر لب، فیلر زیر چشم و بوتاکس از متداول‌ترین روش‌های لیفت صورت بدون جراحی هستند.

مزایای لیفت صورت بدون جراحی

  • مقرون به‌صرفه در دوره کوتاه مدت

روش‌های غیرجراحی و غیرتهاجمی لیفت صورت مانند تزریق بوتاکس یا فیلر، حداقل در کوتاه مدت از جراحی لیفت ارزان‌تر هستند؛ البته به این نکته توجه کنید که اثر ماندگارتری نسبت به جراحی ندارند و شما پس از مدتی مجبور به تمدید آن خواهید شد.

  • درد کمتر

روش‌های غیرجراحی لیفت صورت ناراحتی و درد بسیار کمی برای افراد ایجاد می‌کنند و معمولا مراجعین هنگام درمان هیچ حس ناخوشایندی ندارند.

  • مدت کوتاه درمان

جلسات لیفت صورت غیرجراحی بسیار کوتاه است و بیمار به هیچ داروی بیهوشی نیاز نخواهد داشت. معمولا اکثر این روش‌ها در مدت کمتر از یک ساعت به اتمام می‌رسد.

  • دوره نقاهت کوتاه

دوره نقاهت در درمان‌های غیرجراحی لیفت صورت بسیار کوتاه است. معمولا در کمترین زمان ممکن پس از روش‌های جوانسازی صورت به‌صورت سرپایی می‌توانید به فعالیت روزانه خود برگردید و کارتان را از سر بگیرید.

  • عدم نیاز به مراقبت پس از جراحی

این روش پس از اتمام کار به هیچ مراقبتی نیاز ندارد و شما پس از اتمام جلسات درد خاصی را احساس نمی‌کنید؛ حداقل درد بدون مصرف مسکن هم قابل تحمل است.

  • ریسک کمتر

ریسک درمان در روش‌های غیرتهاجمی بسیار کم است. این روش‌های جوانسازی صورت با حداقل خطر و نهایت دقت انجام می‌شود و خطراتی مانند عفونت یا عوارض پس از بیهوشی در آن‌ها صفر است. دانستن این واقعیت می‌تواند برای کسانی که قصد انجام لیفت صورت دارند، آرامش‌بخش باشد.

لیفتینگ صورت؛ با جراحی یا بدون جراحی؟

معایب لیفت صورت بدون جراحی

  • نیاز به تکمیل دوره درمان

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، مواد تزریق شده در جلسات جوانسازی پوست پس از مدتی جذب می‌شوند و اثر خود را از دست می‌دهند. درنتیجه شما نیاز خواهید داشت که آن‌ها را تمدید کنید. مثلا اثر تزریق بوتاکس صرفا تا شش ماه دوام خواهد داشت و پس از آن پوستتان به حالت اولیه خود برمی‌گردد و شما باید برای تمدید تاثیر آن، مجددا بوتاکس تزریق کنید.

  • هزینه اضافی در طولانی‌مدت

روش‌های لیفت صورت بدون جراحی در نگاه اول و در بازه کوتاه مدت، ارزان‌تر از جراحی لیفت به‌نظر می‌رسند، اما در طولانی‌مدت و با توجه به نیاز تزریق مجدد، متوجه خواهید شد که باید مبلغ قابل توجهی را به‌صورت سالانه به این مسئله اختصاص دهید که ممکن است در طولانی‌مدت نسبت به جراحی گران‌تر باشد.

  • اثر نسبی

تاثیر روش‌های جوانسازی پوست بدون جراحی، از فرد به فرد متغیر است و می‌تواند با توجه به شرایط سنی و وضعیت جسمی افراد متفاوت باشد. نمی‌توان نظری قطعی درباره میزان کارایی این روش‌ها در افراد ارائه داد و حتی ممکن است این روش‌ها در سنینی خاص کارآمدی خود را از دست بدهند.

لیفت صورت با جراحی یا بدون جراحی؟

طبیعتا هر دو روش لیفت صورت با جراحی و بدون جراحی، مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر کدام برای بخشی از افراد بهتر از روش دیگر کار می‌کنند. انتخاب روش مناسب برای شما، بیش از هرچیزی به شرایط سنی و وضعیت پوستتان بستگی دارد و معمولا مشورت با پزشک می‌تواند دید شما را نسبت به بهترین روش بازتر کند.

توصیه می‌کنیم که قبل از هر اقدام برای جوانسازی پوست، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا روشی مناسب با وضعیت شما که نتیجه‌ای پایدارتر داشته باشد به شما پیشنهاد شود. به این ترتیب می‌توانید از نتیجه نهایی کار لذت ببرید و تجربه خوبی از درمان‌های پوستی داشته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!