مجله تاپ‌ناز‌

ماسک روغن آرگان برای پوست و مو و فواید بی نظیر آن

یکی از معروف ترین ماسک های گیاهی و طبیعی برای پوست و مو، ماسک روغن آرگان است؛ علاوه بر خواص بی نظیر روغن آرگان برای پوست و مو ،استفاده از این ماسک می تواند به یکی از عادت های مفید برای همگان تبدیل شود و آرامش و شادابی  را به پوست و موی شما برگرداند.

ماسک روغن آرگان، ماسکی چند منظوره است که تقریباً هر آنچه که پوست و موی شما برای حفظ شادابی، زیبایی و سلامت به آن نیاز دارند در ماسک روغن آرگان تعبیه شده است و این تنها یکی از مزیت های ماسک روغن آرگان است.

نام ماسک ارگان،حداقل برای یک بار به گوش تمامی افراد خورده است؛ ماسک روغن آرگان با دارا بودن انواع ویتامین ها و اسید چرب امگا ۳ محبوبیت فراوانی در میان مردم دنیا به دست آورده است، در ادامه مقاله قصد داریم به چیستی و ماهیت روغن آرگان، ترکیبات آن، خواص و مزایای استفاده از این روغن و همچنین راهکار تهیه بپردازیم؛ اگر شما هم به دنبال یک ماسک فوق العاده برای پوست و موی خود هستید، در ادامه مقاله با معرفی ماسک روغن آرگان همراه ما باشید.

ماسک روغن آرگان برای پوست و مو و فواید بی نظیر آن

روغن آرگان

روغن آرگان به دلیل محبوبیت و معروفیت فراوانش در میان مردم جهان،به یکی از پرفروش ترین محصولات مراقبتی پوست و مو تبدیل شده است؛ اکثر افراد به دلیل خواص فراوانی ماسک روغن آرگان به آن طلای مایع نیز می گویند، این روغن از درخت آرگان به دست می آید و محل رویش آن کشور مراکش می باشد.

در ابتدای کشف روغن آرگان، از آن برای پخت غذا استفاده می کردند، اما در سال‌های اخیر با پی بردن به خواص بی نظیر این روغن، در محصولات مراقبتی پوست و بهداشتی نیز از آن استفاده می کنند،یکی از کمیاب ترین روغن های جهان روغن آرگان است که سرشار از اسید چرب امگا ۳، اسید اولئیک و اسید لینولئیک است ؛اسیدهای موجود در روغن آرگان باعث کاهش التهابات و همچنین جوش های صورت می شود؛ یکی دیگر از مزایای وجود این اسیدها حفظ رطوبت پوست و کاهش منافذ باز پوست می باشد.

علاوه بر خواصی که تاکنون برای روغن آرگان ذکر شد، می توان به مواردی دیگر همچون انواع ویتامین های AوE اشاره کرد،که در جهت بازسازی سلول های پوست و حفظ جوانی و شادابی پوست تأثیر گذار است،در انتها می توان دریافت که با این خواص بی نظیر و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی افراد متخصص این حوزه، روغن آرگان به عنوان یکی از روغن های مناسب برای پوست و مو در حال تولید و مصرف می باشد.

مطلب مشابه: تشخیص روغن آرگان تقلبی با 5 روش خانگی و ساده!

فواید روغن آرگان برای پوست و مو

همان گونه که قبل‌تر در این مقاله اشاره کردیم، روغن آرگان سرشار از انواع اسید ها، ویتامین ها و… برای پوست و مو می باشد؛ در ادامه مقاله با معرفی سایر مزایای استفاده از ماسک روغن آرگان برای پوست و مو در خدمت شما عزیزان هستیم، فواید استفاده از روغن آرگان عبارتند از:

1-حفظ رطوبت و حالت دهندگی به مو

روغن آرگان یکی از بهترین روغن های حفظ رطوبت پوست سر و مو می باشد،این روغن مملو از اسیدهای چرب امگا ۳، اسید اولئیک و لینولئیک می باشد که به واسطه این خواص بر روی ساقه مو تاثیر گذاشته و باعث افزایش رطوبت مو و پوست می شود.

این روغن همچنین برای حالت دادن به موها و جلوگیری از خشکی، وز شدگی، و آبرسانی به مو کاربرد دارد؛ روغن آرگان با وجود ویتامین e لایه ای از چربی به پوست سر و موها می افزاید و به همین جهت باعث رفع خشکی مو و پوست سر خواهد شد.

2-بهبود مشکلات پوست سر

روغن آرگان سرشار از انواع آنتی اکسیدان است و همین دلیل می تواند به خوبی با التهاب ها مبارزه نماید؛ یکی از خواص روغن آرگان برای مشکلات پوست سر، رفع درماتیت سبورئیک و پسوریازیس می باشد؛ اکثر افراد برای رفع شوره از روغن آرگان استفاده می کنند تا خارش، قرمزی و همچنین خشکی پوست سر را از بین ببرند.

با تحقیقات صورت گرفته بر روی روغن آرگان، می توان به آبرسانی، حالت دهندگی، و ضد قارچ بودن این روغن معروف و پرفروش پی برد.

ماسک روغن آرگان برای پوست و مو و فواید بی نظیر آن

3-جلوگیری از آسیب های وارده به موهای رنگ شده

روغن آرگان با ایجاد یک لایه محافظ بر روی مو و پوست سر باعث جلوگیری از آسیب به موهای رنگ زده می شود و تاثیرات مثبتی را به روی این گونه مو ها می گذارد؛ یکی دیگر از مزایای استفاده از روغن آرگان، کاهش موخوره یا همان دوشاخه شدن موی سر می باشد.

4-حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های آفتاب

از دیگر خواص روغن آرگان، می توان به محافظت از پوست در برابر اشعه های خورشید اشاره کرد،چندین سال است که بانوان مراکشی برای در امان ماندن پوست خود از اشعه نور خورشید ،روغن آرگان را استفاده می کنند ؛تحقیقات به عمل آمده در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که روغن آرگان با دارا بودن آنتی اکسیدان های فراوان ،می تواند حفاظ مناسبی برای پوست از خطرات اشعه های متضرر خورشید باشد،این روغن همچنین از آسیب نور آفتاب به‌‌ مو می کاهد.

5-درمان ریزش مو

تاکنون هیچ گونه تحقیق علمی برای اثبات اثرگذاری روغن آرگان بر روی ریزش مو صورت نگرفته است، اما تحقیقات علمی ثابت شده بر روی خواص روغن آرگان این آگاهی را می رساند که روغن آرگان برای درمان ریزش مو نیز مفید خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۰ تحقیق ریزی بر روی رشد مو توسط روغن آرگان انجام گرفت و ثابت کرد که روغن آرگان برای رشد موها مفید است، چون در این روغن انواع ویتامین ها وجود دارد به همین خاطر می توان حدس زد که روغن آرگان برای کاهش و از بین بردن ریزش مو نیز موثر است.

مطلب مشابه: خواص شگفت انگیز روغن آرگان + فواید روغن آرگان برای زیبایی پوست و مو

6-کاهش خشکی پوست

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از خشکی پوست سر رنج می برید، یکی از بهترین راه های درمانی استفاده از روغن آرگان است؛ این روغن سرشار از ویتامین های مختلف می باشد که به خوبی خشکی پوست را از بین می برند.

روغن آرگان علاوه بر از بین بردن خشکی پوست، بر روی خشکی مو و پوست سر نیز تاثیر گذار است؛اکثر افراد برای پوستی با طراوت ،درخشان و همچنین موهای حالت گیرنده از این روغن معروف استفاده می کنند؛ روغن آرگان همچنین با دارا بودن انواع آنتی اکسیدان ها از پیری زودرس، چین و چروک ،خشکی، آکنه و انواع مشکلات مو جلوگیری می کند.

7-افزایش رشد ناخن

برخی از افراد برای سرعت بخشیدن به رشد ناخن های خود، از روغن آرگان استفاده می کنند؛ اما تاکنون تحقیق علمی موثقی در ارتباط با سرعت بخشیدن به رشد ناخن ها با مصرف روغن آرگان صورت نگرفته است، اما استفاده از این روغن می تواند پوست اطراف ناخن ها را ترمیم و بازسازی نماید.

ماسک روغن آرگان برای پوست و مو و فواید بی نظیر آن

شیوه استفاده از ماسک روغن آرگان

افرادی که به سلامت پوست و موی خود اهمیت می دهند، به این نکته توجه دارند که استفاده از محصولات مراقبتی پوست، شیوه خاص خود را دارند؛ در ادامه مقاله با بهترین روش استفاده از ماسک روغن آرگان همراه شما هستیم.

1-قبل از استفاده از ماسک روغن آرگان ،صورت خود را با استفاده از شوینده یا فوم شستشو کاملاً تمیز بشویید و سپس با یک حوله تمیز خشک نمایید؛بهتر است شست و شوی صورت را با آب ولرم و یک شوینده ملایم انجام دهید،تا در جذب بهتر ماسک روغن آرگان موثر باشد.

2-برای قرار دادن ماسک روغن آرگان بر روی پوست خود از یک براش استریل شده استفاده نمایید، قرار دادن انواع ماسک صورت به وسیله دست، کار کاملاً اشتباهی است؛چرا که انگشتان دست ممکن است دارای انواع میکروب های مضر برای پوست باشد و با این کار علاوه بر آسیب رساندن به پوست ، هیچ فایده ای از استعمال ماسک روغن آرگان نمی برید.

3-اکثر افراد در هنگام استعمال ماسک، میزان زیادی از آن را بر روی پوست قرار می دهند؛اما جالب است بدانید که برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید لایه ای نازک از ماسک را بر روی پوست صورت خود قرار دهید و از استعمال لایه ضخیم بر روی پوست خودداری نمایید، زیرا استعمال لایه ضخیم  شما را به نتیجه دلخواهتان نمی رساند.

4-بعد از اینکه ماسک روغن آرگان را از روی پوست خود شستید، با یک حوله تمیز پوست صورت تان را خشک نمایید؛ هرچند که ماسک روغن آرگان خود مرطوب کننده بسیار عالی برای پوست است، اما بهتر است بعد از مصرف آن از یک مرطوب کننده ملایم برای حفظ رطوبت پوست تان استفاده نمایید.

مطلب مشابه: خواص روغن شترمرغ + ویژگی های درمانی این روغن برای پوست

هفت دستورالعمل برای تهیه ماسک خانگی روغن آرگان

در ادامه مقاله قصد داریم به تهیه و همچنین روش آماده سازی انواع ماسک خانگی روغن آرگان بپردازیم، برای اطلاع از مواد لازم و همچنین دستور تهیه هر یک از این ماسک ها همراه ما باشید.

1-دستورکار روغن آرگان برای موهای خشک و وز

مواد لازم:

  • روغن آرگان: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل :۲ قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

در ابتدا روغن آرگان، نارگیل و عسل را درون یک کاسه ترکیب کنید، تا مواد باهم یکدست شوند؛برخی از افراد برای مخلوط کردن این مواد، از مخلوط کن یا حرارت ملایم استفاده می کند.

در مرحله بعدی پس از به دست آوردن یک مخلوط یکدست، موهای خود را به چند بخش تقسیم نمایید و هر کدام را با مخلوط به دست آمده ماساژ دهید؛ بهتر است ساقه و نوک موهای خود را بیشتر از سایر قسمت های مو ماساژ دهید.

در مرحله سوم اجازه دهید که مواد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی موهای شما باقی بماند، سپس موهای خود را آبکشی کرده و با یک حوله تمیز، رطوبت موهای خود را کاهش دهید.

ماسک روغن آرگان برای پوست و مو و فواید بی نظیر آن

2-دستورکار ماسک روغن آرگان برای موهای چرب و آسیب دیده

مواد لازم:

  • روغن آرگان: نصف قاشق غذاخوری
  • چای سبز: نصف فنجان
  • آب:یک فنجان
  • آب لیمو: ۱۰ قطره

دستور تهیه:

در مرحله اول چای سبز و آب را بر روی حرارت ملایم قرار دهید، سپس اجازه دهید این ترکیبات به مدت ۵ دقیقه در همان حالت باقی بماند تا به جوش آید؛ سپس ظرف مورد نظر را از روی حرارت گاز بردارید و اجازه دهید کاملا سرد شود.

در مرحله دوم آبلیمو و روغن آرگان را به ترکیبات اضافه نمایید و مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب و یکدست کنید؛ سپس برای چند دقیقه بر روی موی خود بگذارید و در انتها آبکشی و خشک کنید.

3-دستور کار ماسک روغن آرگان برای ریزش مو

مواد لازم:

  • روغن آرگان:یک قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل: یک قاشق غذاخوری
  • عسل :یک قاشق غذاخوری
  • موز: یک عدد

دستور تهیه:

در مرحله اول تمامی موارد ذکر شده در مقاله را درون کاسه ای بریزید و مخلوط کنید تا بافت آن کاملاً یکدست شود.

در مرحله بعدی موهای خود را به چند قسمت تقسیم نمایید و ترکیب را بر روی ساقه موهای خود ماساژ دهید، سپس اجازه دهید این ترکیب به مدت ۱۵ دقیقه بر روی موهای شما باقی بماند.

در انتها بعد از گذشت ۱۵ دقیقه موهای خود را آبکشی و به وسیله یک حوله تمیز خشک کرده و از رطوبت آن بکاهید.

مطلب مشابه: آشنایی با روغن کنجد و خواص شگفت انگیز روغن کنجد

ماسک روغن آرگان برای پوست و مو و فواید بی نظیر آن

4-دستور کار ماسک روغن آرگان مناسب موهای آسیب دیده

مواد لازم:

  • روغن آرگان:دو قاشق غذاخوری
  • سرکه سیب :یک قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

در مرحله اول دو ماده ذکر شده در مقاله را درون کاسه ای با یکدیگر ترکیب نمایید و اجازه دهید که بافت آن کاملاً یکدست شود.

در مرحله دوم موهای خود را به چندین قسمت تقسیم کرده و ترکیب نام برده شده در مقاله را بر روی ساقه موهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید این ترکیب به مدت ۱۵ دقیقه بر روی ساقه موهای شما باقی بماند.

در مرحله سوم موهای خود را بعد از گذشته مدت ذکر شده در مقاله،آبکشی کرده و به وسیله یک حوله تمیز خشک و از رطوبت موهای خود بکاهید.

5-دستور کار ماسک روغن آرگان مناسب موهای رنگ شده

مواد لازم:

  • روغن آرگان: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • سرکه سیب: یک قاشق غذاخوری
  • ماست یک فنجان

دستور تهیه:

در مرحله اول تمامی موارد ذکر شده در این مقاله را با یکدیگر مخلوط کرده و تا جایی هم بزنید که بافت آن به صورت یکدست شود.

در مرحله دوم موهای خود را به چند قسمت تقسیم کرده و ترکیب به دست آمده را بر روی ساقه موی سر ماساژ دهید و اجازه دهید که به مدت بیست دقیقه بر روی ساقه مو باقی بماند.

در مرحله سوم بعد از گذشت مدت ذکر شده در مقاله موهای خود را آبکشی کرده و به وسیله یک حوله تمیز موهای خود را خشک نمایید.

مطلب مشابه: خواص روغن مورینگا | فواید روغن مورینگا برای سلامتی

6-دستور کار روغن آرگان مناسب انواع مو

مواد لازم:

  • روغن آرگان به میزان لازم
  • روغن بیدمشک میزان لازم

دستور تهیه:

در مرحله اول بسته به اندازه و میزان مو، مقداری مساوی از موارد ذکر شده در مقاله را با یکدیگر مخلوط کنید و اجازه دهید که بافت یکدستی به دست آید.

در مرحله دوم موهای خود را به چند قسمت تقسیم کرده و ترکیب به دست آمده را در ساقه مو استعمال کنید، سپس موهای خود را در یک حوله و کلاه گرم پیچید و اجازه دهید که ماسک روغن آرگان به مدت یک ساعت بر روی موهایتان باقی بماند.

مرحله آخر بعد از گذشت مدت ذکر شده در مقاله،موهای خود را به وسیله شامپو بشویید و با استفاده از یک حوله تمیز، از رطوبت موهای خود بکاهید؛ بهتر است این ماسک را هفته ای دوبار و به مدت دو ماه استفاده نمایید تا تاثیرات آن را بر روی موهای خود مشاهده کنید.

ماسک روغن آرگان برای پوست و مو و فواید بی نظیر آن

7-دستور کار ماسک روغن آرگان مناسب رشد مو

مواد لازم:

  • روغن آرگان: یک قاشق غذاخوری
  • روغن کرچک: یک قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

در مرحله اول روغن آرگان و روغن کرچک را با یکدیگر ترکیب کنید و بر روی حرارت غیر مستقیم کمی آن را گرم کنید، سپس در یک کاسه عسل و آبلیمو را با یکدیگر ترکیب نمایید؛ترکیب موجود را به روغن آرگان و کرچک اضافه کرده و اجازه دهید که به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

در مرحله دوم موهای خود را به چند قسمت تقسیم نمایید و ماسک تهیه شده را بر روی پوست سر خود بمالید، سپس موهای خود را در یک کلاه یا حوله گرم بپیچید و اجازه دهید که ماسک به مدت یک ساعت بر روی پوست سر شما باقی بماند.

در مرحله سوم بعد از گذشت مدت ذکر شده در مقاله ،پوست سر خود را با استفاده از شامپو بشویید وبا استفاده از حوله موهای خود را خشک کنید.

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با چیستی ، فواید و همچنین خواص بی نظیر ماسک روغن آرگان آشنا کنیم، در انتهای مقاله بر اساس نوع مو دستور تهیه چندین ماسک روغن آرگان را ذکر کردیم تا با استفاده از آنها بتوانید به موهای خود سر و سامان دهید، امیدواریم مطالعه این مقاله کمک شایانی به شما در جهت شناخت بیشتر این روغن فوق العاده کرده باشد.

مطلب مشابه: خواص روغن کندش | تمام فواید روغن کندش برای پوست و مو و ریزش مو

مطالب مشابه را ببینید!