مجله تاپ‌ناز‌

بایدها و نبایدهای استفاده از محصولات ضد آفتاب در دوران حاملگی

دوران بارداری یکی از شیرین‌ترین و در عین حال حساس‌ترین دوران زندگی هر مادری است. تغییرات هورمونی که بدن مادران در این دوران تجربه می‌کند، پوست صورت را بیش از هر وقت دیگری حساس و مستعد آسیب می‌کند. از سوی دیگر به دلیل ممنوعیت‌هایی که برای سلامتی جنین در استفاده از برخی محصولات وجود دارد، مادران باردار از هر محصولی نمی‌توانند استفاده کنند. یکی از محصولاتی که استفاده از آن در دوران بارداری با ابهاماتی همراه است، ضد آفتاب‌ها هستند!

در این مطلب می‌خواهیم درباره بایدها و نبایدهای استفاده از محصولات ضد آفتاب در دوران حاملگی صحبت کنیم و محصولاتی را به مادران باردار معرفی کنیم که به صورت تخصصی برای استفاده در دوران حاملگی تولید شده‌اند؛ با ما همراه باشید.

نکات مهم در مصرف ضد آفتاب در دوران حاملگی

آیا استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری ممنوع است؟

قبل از اینکه درباره بایدها و نبایدهای مصرف ضدآفتاب‌ها در دوران بارداری صحبت کنیم، می‌خواهیم اول به این سؤال پاسخ دهیم که آیا مصرف ضدآفتاب در دوران حاملگی ممنوع است؟

در پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در دوران حاملگی ممنوع نیست، ولی با محدودیت‌هایی همراه است!

در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن مادر ضعیف شده و پوست صورت بیشتر از قبل نسبت به مواد مختلف، حساس و مستعد آلرژی می‌شود. به علاوه، برای حفظ سلامت جنین نمی‌توان از هر محصول مراقبتی و آرایشی استفاده کرد. در واقع مادران باردار نمی‌توانند مانند دوران قبل از حاملگی از انواع ضد آفتاب استفاده کنند. این ضدآفتاب‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که به سرعت جذب شده و ممکن است وارد خون شوند و به سلامتی جنین آسیب برسانند. همچنین ممکن است عطر و اسانس کرم‌ها باعث ایجاد التهاب یا حساسیت پوستی شود.

ترکیبات نامناسب ضد آفتاب‌های معمولی برای مادران باردار

یکی از ترکیبات اصلی کرم‌های ضدآفتاب معمولی که می‌تواند باعث تشدید اختلالات هورمونی و واکنش‌های آلرژیک در مادران باردار شود، اکسی بنزون (Oxybenzone) است. بنابراین هنگام انتخاب ضدآفتاب باید دقت کنید که ترکیبات آن فاقد این ماده باشد. ماده بعدی، رتینیل پالمیتیت (Retinyl palmitate) است که می‌تواند سرعت تشکیل ناهنجاری‌ها در جنین و ایجاد آسیب‌های پوستی در مادر را حین قرار گرفتن در مجاورت نور خورشید افزایش دهد.

رتینیل استات (Retinyl acetate)، رتینیل لینولئات (Retinyl Linoleate) و رتینول (Retinol) ترکیبات دیگری هستند که برای سلامتی جنین و خانم‌های باردار خطرناک هستند و ضد آفتاب‌های مخصوص مادران باردار باید فاقد این ترکیبات باشند. در حالت عادی و برای افراد معمولی این مواد آسیب زا نیستند، اما در مورد مادران باردار باید استفاده از آنها به حداقل ممکن برسد.

استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری ممنوع است؟

از چه ضد آفتابی در دوران حاملگی استفاده کنیم؟

ضد آفتاب هایی که برای دوران بارداری استفاده می‌شوند، قبل از هر چیز باید فاقد مواد شیمیایی باشند که در بخش قبل معرفی کردیم. در محصولاتی که به صورت تخصصی برای مادران باردار طراحی شده، آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و فیلترهای فیزیکی زینک اکساید و تیتانیوم اکساید جایگزین مواد شیمیایی شده‌اند که کاملاً مفید و فاقد هرگونه عارضه‌ای هستند.

در قدم بعدی، باید دارای حداقل SPF 30 باشند تا محافظت کنندگی آنها کافی باشد. متخصصین پوست نیز توصیه‌هایی برای انتخاب بهترین ضد آفتاب در دوران بارداری دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم:

  1. به جای ضد آفتاب‌های حاوی اکسی بنزون، آووبنزون یا اکتینوکسات، به دنبال محصولاتی باشید که دارای موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند. اگر دقت کرده باشید، محصولاتی که تحت عنوان ضد آفتاب پوست خشک می‌شناسیم هم حاوی این ترکیبات هستند. چون اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم برای پوست‌های حساس ایجاد عارضه یا التهاب نمی‌کنند و از سوی دیگر فاکتور محافظتی بالایی در برابر UVA و UVB دارند.
  2. به دلیل حساسیت پوست مادران باردار، باید به دنبال محصولی باشید که علاوه بر ضد آفتاب، خاصیت ضدالتهاب و ضد حساسیت هم داشته باشد. معمولاً ضد آفتاب‌های مینرال این خاصیت را دارند.
  3. بهتر است از ضد آفتاب‌های فاقد عطر یا بدون بو استفاده کنید. به دلیل حساسیت‌های دوران حاملگی ممکن است محصولات معطر شما را آزار دهند یا باعث بروز حساسیت و در بدترین حالت، کهیرهای پوستی شوند.

آیا ضد آفتاب مینرال همان ضد آفتاب دوران بارداری هستند؟

منظور از ضد آفتاب‌های مینرال، محصولاتی هستند که پایه کاملاً طبیعی دارند و به جای فاکتورهای شیمیایی از فاکتورهای معدنی برای ایجاد سد دفاعی در مقابل آفتاب استفاده می‌کنند. این ضد آفتاب ها حاوی فیلترهای بسیار قوی معدنی مانند زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید هستند که در مقابل تابش فرابنفش خورشید مقاومت فیزیکی بسیار بالایی دارند.

با توجه به اینکه ترکیبات ضد آفتاب مینرال برای خانم‌های باردار مضر نیست، از آنها تحت عنوان ضد آفتاب‌های مخصوص دوران بارداری هم نام برده می‌شود.

از چه ضد آفتابی در دوران حاملگی استفاده کنیم؟

بهترین ضدآفتاب‌های مناسب مادران باردار

اگر به دنبال کرم ضد آفتابی هستید که چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد، پیشنهاد ما محصولاتی هستند که در ادامه معرفی می‌کنیم:

✓ کامپکت ضد آفتاب SPF50 اون رنگ روشن Sable_beige

کامپکت ضد آفتاب Aven با SPF 50 دارای خاصیت ضد آفتاب قوی و محافظت کنندگی بسیار عالی در برابر نور خورشید است. این محصول دارای فیلتر فیزیکی تیتانیوم دی اکساید است که برای خانم‌های باردار هیچ عارضه‌ای ندارد و یک فیلتر محافظتی گسترده در برابر uva و uvb محسوب می‌شود.

ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول عبارتند از:

  • حاوی آنتی اکسیدان، فیلتر فیزیکی زینک اکساید و تیتانیوم اکساید و 100 درصد معدنی و مناسب برای استفاده در دوران بارداری
  • غیر تحریک کننده پوستی، فاقد الکل، عطر و مواد حساسیت زا و مناسب برای انواع پوست‌های حساس و آلرژیک
  • جلوگیری از ایجاد لک‌های پوستی و کاهش روند سرعت پیر پوستی مخصوصاً در اطراف چشم‌ها
  • پوشش عالی جهت محو کردن انواع تیرگی و لکه‌های پوستی

✓ ضد آفتاب فیوژن فلویید ایزدین

این محصول با تکنولوژی جذب بسیار سریع، تکنولوژی Wet-Skin یا استفاده روی مرطوب و نم دار و تکنولوژی Thixotropic برای جذب بهتر در اثر گرما و اصطکاک ساخته شده است و حاوی ترکیبات معدنی و 100 درصد طبیعی است. ضد آفتاب فیوژن فلویید ایزدین فاقد چربی است و ضد آفتاب پوست چرب نیز محسوب می‌شود. چون بافت بسیار سبکی دارد و بدون آثار چربی، خیلی سریع جذب پوست می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مناسب برای پوست حساس مادران باردار و شیرده
  • رطوبت رسانی عمیق به پوست به دلیل داشتن اسید هیالورونیک
  • تأثیر ضد چروک و آنتی اکسیدانی به دلیل داشتن ویتامین E و اسید هیالورونیک
  • دارای فرمولاسیون تیکسوتروپیک که در اثر گرما و اصطکاک به راحتی جذب پوست می‌شود
  • دارای فاکتور محافظت بالا در برابر UVA و UVB

برای تهیه این محصولات می‌توانید به فروشگاه آنلاین شیمن شاپ مراجعه کنید. کلیه محصولات این فروشگاه اینترنتی کاملاً اورجینال و ساخت برندهای برتر و معتبر تولید کننده محصولات بهداشتی و مراقبت پوستی هستند. برای بررسی و مقایسه محصولات می‌توانید به نشانی https://shimenshop.com/ مراجعه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!