مجله تاپ‌ناز‌

مراحل برگشت زدن چک + نکاتی برای برگشت زدن چک

شاید خیلی از افراد از نحوه برگشت زدن چک اطلاعی نداشته باشند و خیلی وقت ها نیاز داشته باشند که چکی را برگشت بزنند. برگشت زدن چک چند مرحله دارد که در ادامه با مراحل برگشت زدن چک اشنا می شوید. برگشت زدن چک برای افرادی که می خواهند اقدام به آن نمایند، شرایط خاصی که دارد که در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

 

برگشت زدن چک و مراحل آن

برگشت زدن چک یکی از مسائل حقوقی است. چنانچه چک پاس نشده ای دارید می توانید آن را برگشت بزنید و البته باید نکات و موارد زیرا را به یاد داشته باشید. در ابتدا لازم است بدانید که در 15 روز اول، بهتر است که چک را برگشت بزنید زیرا ممکن است پس از آن زمان از بعضی از مزیت های حقوقی و قانونی نتوانید استفاده کنید.

SoeAsar Chek

مرحله اول

در ابتدا باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید، البته اگر مبلغ شما بیش از 20 میلیون باشد. کارت ملی، چک و گواهینامه عدم پرداختی برای طرح دعوی لازم است که این موارد را باید از بانک بگیرید.

 

مرحله دوم

شما به دو شاهد نیاز دارید که باید به دادگستری مراجعه کنید تا شهادت دهند.

 

مرحله سوم

پس از شهادت شاهدین، می توانید درخواست توقیف اموال را صادر کننده چک را انجام دهید. وقتی که دادخواست پرونده شما ثبت شد زمان تشکیل جلسه در دادگاه پیامی به شما ابلاغ می شود. چنانچه دادخواست شما مورد تایید دادگاه باشد، دادگاه خواسته شما را صادر می کند و شما می توانید بدهکار را به شعبه اجرای احکام معرفی کنید، تا امواد توقیف گردد. در اینجا اگر شما در خواست دعوای اعسار کنید و دادگاه در این جلسه به آن توجه می کند، اگر شما قادر به پرداخت هزینه نباشید، دادگاه بدون گرفتن هزینه ای، به آن رسیدگی می کند. اگر در جلسه داداه صاحب چک دلایل کافی برای پرداخت چک نداشته باشد محکوم خواهد شد. اگر او نتوانست در عرض ده روز مبلغ چک را پرداخت کند می توانید اموالش را توقیف کنید.

مطالبه چک برگشتی از چه مرجعی انجام می گیرد؟

از آنجایی که قوانین چک و نحوه برگشت آن هر چند سال یک بار به روز می شود، پس باید همیشه دانش خود را در این زمینه به روز کنید تا کار قانونی را بهتر پیش ببرید.

در قوانین جدید چک به منظور اجرائیه صدور چک های بی محل به صورت مستقیم، نیاز به مطرح کردن دعوای مطالبه وجه در محاکم دادگستری نیست.

نحوه برگشت چک و به اجرا گذاشتن آن بدین صورت است که باید اصل چک و گواهی عدم پرداخت را در اختیار دفترهای خدمات الکترونیک قوه قضائیه قرار بدهید.

اگر چه روش های قدیمی برگشت چک مانند مراجعه مستقیم به دادگستری، دادسرا و … تا چند وقت بعد از ابلاغ قانون جدید همچنان برقرار خواهد بود، ولی قطعا دفتر خدمات الکترونیک کار را برای مراجعین راحت تر کرده و از مراجعه حضوری به دادگاه راحت تر می باشد. در موقع مطالبه چک برگشتی باید نکاتی را مد نظر قرار دهید که در زیر به این نکات اشاره کرده ایم:

  • دقت داشته باشید که دستور اجرایی تنها در صورتی صادر می شود که بانک مطابقت کامل امضای چک با نمونه امضای صادر کننده آن را تایید نماید.
  • اینکه در چه محل دادگاه رسیدگی و یا شعبه بانکی چک را برگشت زده اید، از اهمیت زیادی برخوردار است، بهتر است چک را در بانکی که در شهر محل اقامت تان واقع است، برگشت بزنید.
  • اگر کارتان به جاهای باریک کشید، همواره در نظر داشته باشید که زمان برگشت چک برای دعوی حقوقی و کیفری مهم است.

مدت اعتبار چک برگشتی

در صورتی که چک شما برگشت خورده است، باید برای برگشت آن به صورت سریع اقدام کنید و فرصت کافی برای انجام آن را هم دو ماه در نظر بگیرید. اگر چه تا 6 ماه می توان برگشت چک را به تاخیر انداخت، ولی در این صورت است که همه نامه نگاری ها و اقدامات قانونی را انجام داده باشید و به همین جهت توصیه بیشتر مشاوران حقوقی این است که نباید برگشت چک بیش از 2 ماه تاخیر داشته باشد زیرا بعدا باز دردسر ساز می شود و به مشکل می خورید.

مطالب مشابه را ببینید!