مجله تاپ‌ناز‌

مراحل سوار شدن به هواپیما با تصویر

همیشه اولین سفر با هواپیما و فرودگاه های شلوغ می توانند استرس زا باشند، بنابراین بهتر است نحوه سوار شدن به هواپیما را از قبل بررسی کنید تا با مشکلی در فرودگاه و هواپیما روبه رو نشوید. پس از خرید بلیط از سایت های فروش بلیط هواپیما به صورت آنلاین، باید با توجه به زمان پرواز، به موقع در فرودگاه حاضر شده و مراحلی که در ادامه ذکر می شود را به ترتیب انجام دهید. بطور کلی مراحل سوار شدن به هواپیما شامل موارد زیر است:

  1. بلیط هواپیما، شناسنامه و پاسپورت خود را (در صورت لزوم) همراه داشته باشید.
  2. پس از تایید هویت و دریافت کارت پرواز، چمدان های چک شده خود را تحویل داده و  از گیت امنیت عبور کنید.
  3. پس از عبور از گیت امنیت و بازرسی بدنی، گیت پرواز خود را پیدا کنید.
  4. منتظر بمانید تا زمان سوار شدن به هواپیما برسد. سوار شدن به هواپیما معمولا 30 دقیقه قبل از حرکت هواپیما اتفاق می افتد.
  5. در فرودگاه مقصد پیاده شده و پس از تحویل چمدان از فرودگاه خروج شوید.
مراحل سوار شدن به هواپیما با تصویر

مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه – پرواز داخلی

اکنون که بلیط هواپیما خود را تهیه و چمدان خود را آماده کرده اید باید برای سوار شدن به هواپیما در روز پرواز آماده شوید. در ادامه راهنمای قدم به قدم مراحل سوار شدن به هواپیما را بررسی کرده ام.

مرحله 1 – در زمانی مناسب در فرودگاه حضور داشته باشید.

اگر استرس جا ماندن از پرواز را دارید سعی کنید در کمترین زمان ممکن در فرودگاه حاضر شوید. مهمترین چیزی که باید در نظر داشت این است که اکثر فرودگاه های بزرگ (مهرآباد و امام خمینی) بیش از یک ترمینال دارند. به ویژه اگر مسیر پروازی شلوغی باشد باید زودتر در فرودگاه حاضر باشید.

برخی از مسیرهای پروازی داخلی به ویژه از مبدا تهران مانند پرواز تهران کیش جزء مسیرهای پرتردد است که به همین دلیل در ساعات نزدیک به پرواز، مسافران زیادی در فرودگاه حاضر می شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم 2 الی 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشد تا از پرواز خود جا نمانید.

  • برخی فرودگاه های بین المللی چندین ترمینال دارند که گاهی اوقات ممکن است این ترمینال ها تنها پیاده ‌روی کوتاه از یکدیگر فاصله داشته باشند، اما گاهی اوقات ممکن است ده دقیقه با اتوبوس شاتل فاصله داشته باشند.
  • در فرودگاه های بزرگ بین المللی چندین ترمینال وجود دارد که ممکن است فاصله زیادی با یکدیگر داشته باشند. در هر صورت، اگر وارد ترمینال اشتباهی شوید، ممکن است پرواز خود را از دست بدهید.
  • همچنین می توانید وب سایت فرودگاه مبدأ خود را نیز بررسی کنید یا با فرودگاه یا شرکت هواپیمایی تماس بگیرید. یکی دیگر از مواردی که باید هنگام رسیدن به فرودگاه در نظر داشته باشید، هزینه های پارکینگ است.
  • فرودگاه ‌ها معمولاً چندین پارکینگ مختلف دارند که هزینه آن ها با توجه به مدت زمان پارک خودرو در پارکینگ متفاوت است.  

مرحله 2- چک این و دریافت کارت پرواز

یکی دیگر از مراحل سوار شدن به هواپیما، چک این چمدان و هویت شما است. هنگامی که ترمینال را با توجه به شماره پرواز خود پیدا کردید، وقت آن است که وارد صف چک این شده و چمدان خود را تحویل دهید. برخی از ایرلاین ها به مسافران اجازه می دهند که بین 24 تا 48 ساعت قبل از پرواز (یا حتی زودتر) چک ‌این آنلاین را انجام دهند.

چک این و دریافت کارت پرواز

این مورد به شما کمک می کند بدون حضور در فرودگاه به ویژه در فرودگاه های شلوغ مانند مهر آباد، در کمترین زمان سوار هواپیما شوید. بنابراین پس از خرید بلیط هواپیما در مسیرهای پرتردد مانند بلیط هواپیما تهران به شیراز که معمولا مسافران زیادی در فرودگاه مهرآباد در صف چک این قرار حضور پیدا می کنند، بهتر است از قبل چک این‌ را به صورت آنلاین یا از طریق کیوسک های مربوطه انجام دهید تا زمان کمتری در فرودگاه معطل شوید.

 اگر به صورت آنلاین، چک این را انجام داده اید و کارت پرواز خود را از قبل دارید و یا چمدانی همراه ندارید، می توانید به طور کلی از این مرحله صرف نظر کرده و مستقیماً به سراغ گیت امنیتی بروید. در غیر این صورت، باید به صفحه مانیتوری که همه پروازهای خروجی را نشان می‌دهد نگاه کرده و پرواز خود را روی صفحه پیدا کنید تا بفهمید باجه‌های ورود آن کجاست.

اگر به صورت آنلاین مراحل را انجام داده اید و فقط چمدان خود را تحویل می دهید، یک صف مجزای دیگر وجود دارد که تنها چمدان را تحویل می دهید. اگر این کار را انجام نداده اید و با بلیط کلاس اکونومی پرواز می کنید، از صف معمولی «کلاس اکونومی» استفاده کنید. در صورتی که بلیط بیزینس کلاس رزرو کرده اید، از صف “کلاس تجاری” استفاده کنید.

علاوه بر این می توانید از دستگاه های چک این خودکار استفاده کنید. این دستگاه ها در فرودگاه های بزرگ وجود دارند که با اسکن بلیط شما، کارت پرواز را برای شما صادر خواهند کرد. هنگامی که در صف چک این نوبت شما رسید، پاسپورت خود را به نماینده مربوطه ارائه دهید و دستورالعمل هایی را که به شما داده شده است دنبال کنید.

مرحله 3- چمدان خود را تحویل داده و رسید آن را دریافت کنید

یکی دیگر از مراحل سوار شدن به هواپیما، تحویل چمدان و دریافت رسید آن است. دو نوع چمدان در سفر با هواپیما وجود دارد: چمدان یا کیف همراه در کابین و چمدانی که تحویل قسمت بار هواپیما می دهید. همانطور که از نام آنها پیداست، اولین مورد چمدانی است که با خود در هواپیما می برید و یا در قسمت بالای سر یا زیر صندلی روبروی خود قرار می دهید.

دومی در محفظه بار هواپیما نگه داشته شده و باید در باجه تحویل به شرکت هواپیمایی تحویل داده شود. هنگام بسته بندی چمدان، باید از میزان وزن مجاز چمدان خود (از نظر اندازه، وزن و تعداد قطعات) و محدودیت های دیگر آگاه باشید. میزان بار مجاز در بلیط هواپیما و در قسمت اطلاعات بلیط درج شده است.

تحویل چمدان در فرودگاه

در مورد اقلام داخل چمدان، وسایلی وجود دارند که نمی توانید آن ها را به قسمت کابین هواپیما ببرید (مانند فندک و کبریت). همچنین وسایلی هستند که می توان آنها را تنها در چمدان قسمت بار هواپیما حمل کرد (مانند چاقو). علاوه بر این برخی از اقلام وجود دارند که به هیچ وجه امکان حمل آن ها در هواپیما وجود ندارد (مانند قوطی های اسپری اشتعال زا و یا اسلحه).

وسایل ممنوعه قسمت کابینوسایل ممنوعه قسمت بار هواپیما
مایعات با حجم بیش از 100 میلی لیترسلاح سرد و گرم
وسایل تیز و برندهمواد منفجره
ابزار ورزشی و ابزارآلات موسیقیمواد مخدر
وسایل آتش زا مانند فندکداروی غیرمجاز و مواد فاسد شدنی

مرحله 4- عبور از گیت امنیت و بازرسی بدنی

پس از دریافت کارت پرواز و تحویل چمدان، یکی از مراحل سوار شدن به هواپیما این است که باید از گیت امنیتی عبور کنید. بدین منظور شما باید از یک فلزیاب یا یک اسکنر بدن عبور کنید که به کارکنان امنیتی اجازه می دهد متوجه شوند که وسیله خطرناکی همراه خود ندارید. گاهی اوقات، ممکن است هنگام عبور از دستگاه اسکنر، صدای بوق آن را بشنوید که باید مجددا بازدید شده و عبور کنید. برای جلوگیری از آن تا حد امکان، جیب خود را خالی کرده و کمربند، ساعت و وسایل فلزی دیگر را بردارید. در برخی از فرودگاه ها نیز ممکن است از شما خواسته شود کفش های خود را در بیاورید.

عبور از گیت امنیت فرودگاه

در برخی موارد، کارکنان امنیتی ممکن است به صورت دستی به کیف شما نگاه کنند تا مطمئن شوند که هیچ چیز خطرناکی در آن وجود ندارد. هنگامی که از ردیاب فلزی یا اسکنر بدن عبور کردید و کیف شما از دستگاه اسکنر عبور کرد، می‌توانید به مسیر خود ادامه دهید.

مرحله 5- دروازه عبور خود را پیدا کنید و منتظر بمانید

یکی دیگر از مراحل سوار شدن به هواپیما، عبور از دروازه و حضور در سالن انتظار است. پس از رسیدن به سالن انتظار، دروازه ای را که پرواز شما از آن حرکت می کند (اسم هایی مانند A10، B15، G27A و غیره) را پیدا کنید. در این سالن صفحه مانیتوری وجود دارد که به شما شماره پرواز و دروازه خروجی را نشان می دهند. شما می توانید با توجه به زمان پرواز خود در نزدیکی گیت خروجی منتظر بمانید و یا از فروشگاه های سالن انتظار، خرید کنید.

سوار شده به هواپیما

مرحله 6 – سوار هواپیما شوید

پس از طی مراحل بالا، زمان آن فرا رسیده است که بالاخره اولین پرواز خود را سوار شوید. بسته به اینکه با چه شرکت هواپیمایی پرواز می کنید، هواپیمای رزرو شده چقدر بزرگ است و غیره، سوار شدن به هواپیما معمولاً بین نیم ساعت تا یک ساعت قبل از زمان پرواز برنامه ریزی شده شروع می شود. سوار شدن معمولاً به صورت گروهی انجام می شود. اینها ممکن است شماره گذاری شوند (منطقه 1، گروه A، و غیره) یا ممکن است با توجه به نوع مسافران مانند مسافران درجه یک، دارندگان وضعیت پرواز مکرر و غیره توصیف شوند.

در هر صورت، مسافران معلول، مسافرانی که با کودکان سفر می کنند و غیره اغلب می توانند ابتدا سوار شوند. پس از آنها ترکیبات مختلفی از مسافران فرست کلاس و دارندگان وضعیت پرواز مکرر در مرحله بعدی سوار هواپیما می شوند. مسافران کلاس بیزینس و اکونومی در مراحل آخر سوار هواپیما می شوند. گاهی اوقات، مسافرانی که در صندلی های کنار پنجره و وسط قرار دارند، ممکن است ابتدا سوار شده و سپس مسافران در صندلی های راهرو سوار شوند.  بستگی به فرودگاهی دارد که از آنجا حرکت می کنید و همچنین نوع پرواز‌، فاصله بین ترمینال تا هواپیما را با اتوبوس طی خواهید کرد.

برداشتن چمدان در فرودگاه

مراحلی که پس از سوار شدن به هواپیما باید انجام داد

پس از انجام تمام مراحل سوار شدن به هواپیما که در بالا ذکر شد، اکنون در هواپیما حضور دارید. هنگام حضور در هواپیما و در طول سفر باید نکاتی را رعایت کنید تا سفر راحت تری را داشته باشید. در ادامه برخی از مهم ترین نکات بررسی شده است.

صندلی خود را پیدا کرده و چمدان را در باکس مخصوص قرار دهید.

پس از سوار شدن به هواپیما، به سمت راهرو رفته و صندلی خود را پیدا کنید. شماره صندلی معمولا بالای صندلی ها، روی باکس های بالای سر نوشته می شود. اگر با هواپیمای دارای دو راهرو پرواز می کنید، مهماندار شما را به راهروی صحیح هدایت می کند. قبل از نشستن، هر چمدانی را که نیاز دارید در قسمت بالای سر قرار دهید. در صورت مناسب بودن می توانید آن را زیر صندلی خود نیز نگه دارید.

هنگام قرار دادن چمدان‌های خود، سعی کنید راهرو را برای مدت طولانی مسدود نکنید تا افرادی که پایین‌تر از شما در هواپیما نشسته ‌اند نیز بتوانند به سرعت به صندلی‌ های خود برسند. اگر در یک ردیف خروج اضطراری نشستید، تمام چمدان ‌های خود را در قسمت بالای سر قرار دهید.

خود را برای برخاستن هواپیما آماده کنید

پس از قرار دادن چمدان در محل مناسب آن، روی صندلی نشسته و برای برخاستن هواپیما آماده شوید. پس از نشستن همه مسافران کمربند ایمنی خود را ببندید و پس از بسته شدن درب هواپیما، تلفن خود را خاموش کنید یا آن را در حالت پرواز قرار دهید.

قبل از بلند شدن، خدمه کابین یا نکات ایمنی را به شما گوشزد کرده و یا یک ویدیوی ایمنی را روی صفحه نمایش هواپیما پخش می کنند که با دقت تماشا کنید. در حالی که احتمال وقوع تصادف بسیار کم است، اما همیشه بهتر است که آماده باشید. درست پس از برخاستن و در طول صعود، ممکن است به دلیل تغییر فشار، گوش درد را تجربه کنید. اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید قورت دادن آب دهان یا مانور والسالوا را امتحان کنید که هر دو به شما کمک می‌کنند تا از گوش درد جلوگیری کنید.

برای فرود هواپیما آماده شوید

هنگامی که هواپیما فرود به سمت فرودگاه ورودی را آغاز می کند خلبانان علائم کمربند ایمنی را دوباره روشن خواهند کرد. در این زمان، وقت آن است که لپ‌ تاپ و سایر وسایلی را که در طول پرواز از آن‌ها استفاده می‌کردید، در چمدان خود قرار داده و یک بار دیگر کمربند ایمنی را ببندید. همانند برخاستن هواپیما، ممکن است در هنگام فرود نیز با گوش درد مواجه شوید، بنابراین نکاتی را که در بالا ذکر شد برای کاهش آن رعایت کنید.

پس از توقف از هواپیما پیاده شوید

تا زمانی که هواپیما در فرودگاه فرود نیامده و متوقف نشده است، نباید کمربند ایمنی خود را باز کنید و بلند نشوید. هنگامی که هواپیما متوقف شد کمربند ایمنی را باز کرده، وسایل خود را جمع کنید و به آهستگی از هواپیما خارج شوید. درست مانند سوار شدن، از طریق یک جت وی که هواپیما را به ترمینال متصل می کند، یا با استفاده از پله ها و سپس پیاده روی یا اتوبوس به سمت ترمینال خواهید رفت.

پس از رسیدن به فرودگاه مقصد چه کنیم؟

تا زمانی که با چمدان سالم خود از فرودگاه خارج نشده اید و یا در فرودگاه خارجی مراحل گمرک را به درستی طی نکرده اید، اولین سفر شما با هواپیما هنوز تمام نشده است. در ادامه مراحلی که باید پس از رسیدن به فرودگاه مقصد را طی کنید ذکر شده است.

به گیت یا باجه امور گمرکی بروید

پس از پیاده شدن از هواپیما، از تابلوهای خروج یا موارد مشابه پیروی کنید. اگر پرواز شما داخلی است، مستقیماً به منطقه تحویل بار بروید. اگر با یک پرواز خارجی به کشور دیگری سفر کرده اید، ابتدا باید به باجه امور گمرکی بروید. بسته به کشوری که به آن سفر می کنید، یا باید در یکی از صف ‌ها قرار بگیرید و یا قبل از آن باید فرم مهاجرت را پر کنید.

حتی گاهی اوقات می توانید، فرم را از قبل از مهمانداران هواپیما دریافت کنید – در این صورت، آن را در طول پرواز پر کنید تا در زمان مقصد خود صرفه‌جویی نمایید. در باجه امور گمرکی، شما پاسپورت خود را به افسری ارائه می‌کنید که تصمیم می‌گیرد اجازه ورود به شما بدهد یا خیر. گاهی اوقات ممکن است از شما سوالاتی در مورد برنامه های سفر و غیره پرسیده شود. همچنین ممکن است از شما تأییدیه هتل یا بلیط پرواز برگشت خواسته شود، بنابراین در صورت امکان آن مدارک را در اختیار داشته باشید.

چمدان خود را بردارید و از فرودگاه خارج شوید

اگر پس از پیاده شدن از هواپیما دستورالعمل ها و تابلوها را صحیح دنبال کنید، خود را در قسمت تحویل چمدان خواهید دید. اگر فقط با چمدان دستی سفر می کنید، مستقیم به سمت خروجی بروید. در غیر این صورت، یکی از نمایشگرها را بررسی کنید تا ببینید چمدان خود را در کدام نوار نقاله باید تحویل بگیرید.

گمرک فرودگاه خارجی

 پس از برداشتن چمدان های خود، مطمئن شوید که آن چمدان واقعاً مال خودتان هستند و سپس به سمت خروجی بروید. اگر پرواز خارجی رزرو کرده اید، ابتدا باید از گمرک عبور کنید. گاهی اوقات این روند ممکن است شامل بررسی چمدان شما از طریق دستگاه X-ray یا پر کردن یک اظهارنامه گمرکی باشد.

مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی

مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی مشابه پروازهای داخلی است. با این تفاوت که در پروازهای خارجی باید علاوه بر کارت شناسایی باید پاسپورت و فیش عوارض خروج از کشور را نیز همراه داشته باشید. علاوه بر این پس از دریافت کارت پرواز باید به باجه گمرک فرودگاه مبدا بروید. این تفاوت ها در ادامه بررسی شده است.

مراجعه به باجه گمرک در فرودگاه مبدا و مقصد

مراجعه به باجه گمرک فرودگاه یکی از مراحل سوار شدن به هواپیما در پروازهای خارجی است. بدین منظور کافیست تنها گذرنامه خود را همراه با کارت پرواز خود به افسر بخش گمرک ارائه دهید و منتظر دستورالعمل های بعدی باشید. در برخی فرودگاه ها ترتیب این مراحل متفاوت است که باید ابتدا به باجه های امور گمرکی رفته و سپس از گیت امنیت عبور کنید. در فرودگاه مقصد نیز باید به باجه گمرک بروید تا اطلاعات هویتی شما تایید شده تا بتوانید از فرودگاه خارج شوید.

بازرسی بدنی در فرودگاه

پرداخت عوارض خروج از کشور

در پروازهای خارجی باید مالیات و عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. این مالیات برای پروازهای مختلف با یکدیگر متفاوت است که باید در باجه عوارض فرودگاه پرداخت نمایید. هزینه عوارض خروج از کشور با توجه به نوع سفر و تعداد آن متفاوت است. برای سفرهای معمولی هزینه آن بین 400 الی 800 هزار تومان است. برای سفر عتبات عالیات و حج میزان آن کمتر است.

کنترل بار چمدان و همراه

در پروازهای خارجی علاوه بر کالاهای ممنوعه در پرواز داخلی، به همراه داشتن برخی کالاها قاچاق محسوب می شود. از این کالاها می توان به طلا، کالاهای سنتی و عتیقه ها، پول و موارد دیگر اشاره کرد. به همراه داشتن ارز خارجی بیشتر از 5 هزار یورو غیر قانونی است. برای حمل پول بیشتر از این مقدار باید آن را در گمرک فرودگاه اظهار کرده و رسید آن را دریافت کنید.

مطالب مشابه را ببینید!