مجله تاپ‌ناز‌

آشنایی بار مراحل سیم کشی دندان یا ارتودنسی

در این بخش با روش سیم کشی و مراحلی که باید طی شود شما را آشنا می کنیم تا با اطلاعات کامل ارتودنسی را انجام دهید با ما همراه باشید.

قبل از انجام ارتودنسی مراحل سیم کشی دندان را بهتر است که بدانید. در واقع ارتودنسی روشی است که به مرور زمان باعث جابه جای دندان می شود و ممکن است کمی درد هم داشته باشد و شما می توانید از مسکن استفاده کنید. این روش بسیار ساده و کاربردی است.

دلایل ارتودنسی

ارتودنسی می تواند مشکلات دهان و دندان را از بین ببرد و برای دندان ها بسیار مفید است و بهتر از کامپوزیت دنادن و یا لمینت است. ارتودنسی به دلایل زیر انجام می شود.

  • جلوگیری از پوسیدگی دندان هایی که روی هم قرار گرفته اند.
  • مرتب کردن دندان ها و از بین بردن ناهنجاری های ساده و پیچیده
  • از بین بردن ناهنجاری هایی همچون دیپ بایت، کراس بایت و آندر بایت

مراحل سیم کشی دندان

سیم کشی دندان با استفاده از وسایلی مانند براکت، مواد باندینگ و سیم های ارتودنسی انجام می شود ودندان ها با استفاده از این روش جابجا می شوند و می توانند شکلی مرتب و منظم داشته باشند گاهی با توجه به موقعیت دندان ممکن است که نیاز به مشورت جراح فک هم پیدا کنید و از روش زاویه سازی فک و ایجاد فرم مناسب برای فک هم بهره مند شوید. در ادامه مراحل انجام ارتودنسی را بخوانید.

آشنایی بار مراحل سیم کشی دندان یا ارتودنسی

ارجاع

نخستین مرحله برای انجام این کار این است که به دندانپزشک خبره مراجعه کنید. بیشتر دندانپزشکان این کار را براحتی انجام می دهد ولی به دلیل ازدحام زیاد ممکن است شما را به متخصص ارتودنسی معرفی کند. پس از اینکه به یک دندانپزشک خوب مراجعه کردید او برای شما تصمیم می گیرد که آیا نیاز به ارتودنسی دارید یا خیر. بعد از آن دندانپزشک به شما مشاوره می دهد که از کدام نوع ارتودنسی استفاده کنید برای شما بهتر است و کارآیی بیشتری دارد.

تعیین نوع درمان

یکی از مهمترین مراحل سیم کشی دندان ها تعیین کردن وع درمان می باشد زیرا تمام بیماران دارای مشکلات مشابه نیستند و برای این کار باید درمان های متفاوتی را انجام دهند. ممکن است که پزشک برای بعضی از بیماران ارتودنسی متحرک و برای بعضی دیگر ارتودنسی ثابت استفاده کند.

رفع مشکلات دندان

مراحل سیم کشی دندان زمان بر است و در ابتدا باید مشکلات دهان و دندان رفع شود. در صورتی که هیچ مشکل خاصی نباشد 6 ماه الی 3 سال زمان نیاز دارد تا دندان های شما مرتب و خوش فرم شوند. اگر دارای بیماری های دندان و لثه باشید تا وقتی که آنها را رفع نکنید نمی توانید مورد درمان قرار بگیرید.

نصب سیم کشی

چنانچه مراحل قبلی خوب انجام گیرد دکتر برای شما شروع به نصب براکت ها و مواد ارتودنسی می کند. این مرحله خیلی زمان می خواهد و نیاز به دقت و توانایی زیادی است. پس از این که سیم ها و براکت ها روی دندان های شما قرار گرفتند فشار مورد نیاز برای ترمیم دندان هایتان توسط پزشک تنظیم می شود.

مراقبت

مراقبت از دهان و دندان پس از این عمل ضروری است و باید نحوه مدیریت کردن دردهایی که در اثر فشار به ندان ها به لثه شما وارد می شود را از پزشک بپرسید.  هر چند که پزشک شما نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به شما توضیح می دهد تا دچار مشکلات نشوید.

مراجعه منظم

باید پس از سه هفته الی یک ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید تا سیم های براکت تعویض شوند. باید بدانید که پیکربندی این سیم ها با سیم های قبلی متفاوت است و با توجه به میزان حرکت دندان های شما دندانپزشک تصمیم می گیرد که زا چه نوع سیمی استفاده کند. در واقع پس از هر بار مراجعه این سیم ها باید تعویض شوند.

 

مطالب مشابه را ببینید!