مجله تاپ‌ناز‌

مراقبت از پوست در تابستان با کارهای خاصی که در فصل گرما باید انجام دهید

روش های خاص مراقبت از پوست در گرما

در طول مدت تابستان مراقبت کردن از انواع پوست خشک و چرب موضوعی بسیار مهم برای تمام افراد در همه گروه های سنی برای داشتن پوستی زیبا و شاداب است. پوست به عنوان لایه ای محافظ، مشخصه ای از زیبایی و مدرکی برای نشان دادن سن و سالتان نیز هست. همه شما حتما تا الان توصیه استفاده از کرم های ضد آفتاب برای پوست صورتتان را شنیده اید. پوست در زمان ها و موقعیت های متفاوت، تغییرات متفاوتی دارد و نمیشود یک فرمول کلی برای مراقبت از پوست را در همه فصل های سال به کار برد. بیشتر افراد در تابستان برای سفر به کنار دریا یا به دل طبیعت و فضای باز میروند. همه این فعالیت ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید میشود.

از طرفی دیگر در تابستان ساعات روز طولانی تر هستند و نور خورشید قوی تر میشود و خیلی از افراد دچار مشکلات مختلف پوستی میشوند. همه این موارد پوست ما را آسیب پذیر تر میکند. با افزایش دمای هوا، رطوبت محیط افزایش میابد و در نتیجه غدد چربی پوست شروع به چرب کردن پوست میکنند. این زیاد شدن چربی علاوه بر چسبندگی باعث بسته شدن منافذ پوست نیز میشود. شما نتیجه این بسته شدن منافذ را با جوش و آکنه میبینید. حالا اگر پوست چربی هم داشته باشید اوضاع بدتر میشود چون باکتری و روغن موجود در پوست با عرق مخلوط شده و بیش از پیش باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه و جوش میشود.

از طرفی دیگر با قرار گرفتن در برابر نور مستقیم و اشعه فرابنفش خورشید بدن برای محافظت از پوست ملانین بیشتری تولید میکند. این ملانین اضافی وقتی از پوست ترشح میشود، لکه های تیره و برنزی را در پوست خود مشاهده میکنیم. برای این که در کنار پوستی سالم از این فصل لذت ببرید و اطلاعاتتان درباره رعایت نکات ضروری در مورد مراقبت از پوست در تابستان افزایش یابد در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کرم‌ های ضد آفتاب

طبق نظر متخصصان پوست، نوع کرم ضد آفتاب باید با تغییر فصل عوض شود و نمیشود یک کرم ضد آفتاب یکسان را هم در فصل تابستان و هم در فصل زمستان استفاده کرد. دلیل این موضوع تعرق بیشتر پوست در فصل تابستان و حالت خشکی اش در فصل زمستان است. بهترین کاری که میتوانیم برای مراقبت از پوستمان انجام دهیم استفاده از کرم ضدآفتاب است. متخصصان توصیه میکنند که در همه فصول و حتی زمستان در خانه هم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

چیزی به اسم بهترین کرم برای همه افراد نداریم و بهترین کرم ضدآفتاب بستگی به خود شما دارد. کرم ضد آفتاب مناسب تابستان باید بدون روغن و مقاوم در برابر آب(water-resistance) باشد تا عرق کردن پوست باعث کاهش اثر ترکیبات موجود در کرم نشود و آب آن را به راحتی از روی پوست پاک نکند. SPF  آن ۱۵ یا بالاتر باشد. SPF بیانگر شدت محافظت ضدآفتاب از پوست است که یک فرد چند برابر حالت بدون ضدآفتاب میتواند در زیر نور خورشید باشد و دچار آفتاب سوختگی نشود. از SPF نباید برای تعیین زمان مجاز زیر آفتاب ماندن استفاده کنید. همیشه SPF بالا به معنی خوب بودن آن کرم ضد آفتاب نیست زیرا هرچند ممکن است پوست شما دچار سوختگی نشود اما شدت بازتاب اشعه های مضر کاهش میابد.

ضد آفتاب مناسب طیف حفاظتی وسیعی را داراست و معمولا دارای ترکیبات سالیسیلات، آووبنزون، سینامیت، زینک اکسید، سولیسوبنزون و اکسید تیتانیوم است. با در نظر گرفتن این نکات شما ضد آفتابی میخرید که پرتو یو وی بی را فیلتر میکند. این پرتو نه تنها باعث آفتاب سوختگی میشود بلکه عامل اصلی سرطان پوست و پیری زودرس پوست است. همچنین از ضد آفتابی استفاده کنید که احساس سنگینی روی پوستتان نداشته و راحت باشید.

مراقبت از پوست در تابستان

استفاده از محصولات مناسب با شرایط آب و هوایی

در فصل گرم تابستان بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که اجازه تنفس طبیعی به پوست میدهند. سرم ها، لوسیون ها و کرم هایی سبک تر استفاده کنید. از استفاده از محصولاتی که منافذ پوست شما را میبندند پرهیز کنید چون این محصولات باعث ایجاد مشکلات متعددی میشوند. برای پوست های چرب از مرطوب کننده هایی که اساس آنها آب است و برای پوست های چرب مرطوب کننده هایی که مبتنی بر ژل هستند برای این نوع پوست ها مناسب تر میباشند.

اگر پوستتان خیلی چرب است و حتی آکنه دارد، بهتر است از اسپری های صورت حاوی مواد معدنی استفاده شود. گلاب و گلیسیرین از جمله مرطوب کننده های طبیعی هستند که میتوانید به وان حمام خود اضافه کنید. به جای پاککنده های روغنی به استفاده از ژل و شوینده های فومی روی بیاورید. در هنگام خرید محصولات آرایشی بهداشتی به ضد جوش بودن آنها(غیر کومدوژنیک بودن) توجه کنید. اگر در گرمای شدید تابستان پوستتان با لایه ای از پودر و کرم غلیظ آرایشی پوشیده شود، به شدت آسیب میبیند.

مراقبت از پوست با رژیم غذایی مناسب

برای داشتن پوستی سالم در تابستان، رژیم غذایی خود را تنظیم کرده و تغذیه سالمی داشته باشید. غذاهای فرآوری شده باعث نامتعادل شدن قند خون و پیری زودرس پوست میشوند. سبزی و میوه های تازه را در رژیم غذایی خود جا دهید. اگر غذای شما چربی نداشته باشد پوست شما چروک و پیر میشود. برای داشت پوستی مرطوب چربی های ضروری و مفید مثل ماهی تازه و آجیل مصرف کنید و از مصرف چربی های مضر دوری کنید.

مراقبت از پوست در تابستان

زمانی که نور خورشید به شما میتابد را کم کنید!

طبیعی است برای کاهش ضررهایی که نور خورشید به پوست ما میزند بهتر است کمتر، یا حداقل زمانی که تابش نور خورشید شدید است و بیشترین اشعه را دارد در معرض آن قرار نگیریم. در طول روز شدید ترین اشعه خورشید بین ساعت ده تا دو بعد از ظهر است. افراد در این ساعات بیشتر دچار آفتاب سوختگی میشوند و بهتر است در این ساعات در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. یا اگر به خاطر شغلتان یا مسائل دیگر مجبور شدید به زیر آفتاب در این ساعات بروید از چترهای مخصوص اشعه فرابنفش استفاده کنید. حتی اگر در پناه خورشید و زیر سایه هم کار میکنید استفاده از ضد آفتاب و لباس مناسب توصیه میشود.

مراقبت از پوست در تابستان

پوشش و عینک آفتابی

عینک آفتابی نه تنها از خود چشم بلکه باید از آسیب دیدن پوست اطراف چشم هم جلوگیری کند و جلوی چین و چروک و گودی زیر چشم را هم میگیرند. برای محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر خورشید از عینک های یو وی استفاده کنید. اگر بیشتر در ساحل هستید و انعکاس نور چشمتان را اذیت میکند، از عینک های پالاریزه استفاده کنید تا وضوحی بالا بدون بازتاب نور داشته باشید و آسیبی که به چشم وارد میشود بسیار کمتر شود. درمورد کلاه هم، کلاهی با لبه های بسیار بلند تهیه کنید تا گردن و صورت و گوش شما را به خوبی بپوشاند. اگر با شنیدن اسم کلاه در تابستان، کلاه های بیس بال که فقط از جلو لبه دارند به ذهنتان می‌آیید و حتی استفاده هم کرده اید و نتیجه نگرفتید به دلیل آن است که این کلاه ها اصلا پوششی بر روی گوش گردن ندارند. اگر از این کلاه استفاده میکنید کرم ضد آفتاب برای گردن و گوش فراموش نشود. علاوه بر لباس های مشکی پارچه هایی که از پلی استر های براق، کتان های غیر رنگی و ابریشم نازک درست شده اند، با جذب پرتو یو وی یا بازتاب آن، از پوست حفاظت کرده و جلوی رسیدن اشعه های مضر را میگیرند.

مراقبت از پوست در تابستان

پاکسازی پوست

خشکی و تحریک پذیری پوست که معمولا در روزهای سرد سال اتفاق می افتد گاهی به خاطر حساسیت بهاری شدید تر میشود و به همین علت پوست برای ورود به تابستان نیاز به پاکسازی دارد. پاکسازی در منزل هم امکان پذیر است و حتما نباید در کلینیک با لایه بردارهای شیمیایی انجام شود. لایه بردارهای شیمیایی پوست را نازک تر و حساس تر میکنند. در نتیجه زیر آفتاب پوست راحت تر دچار آفتاب سوختگی و لکه میشود. برای پاکسازی پوست در منزل بهتر است از محصولات دارای اسید میوه استفاده کنید.

مراقبت از پوست در تابستان

از معجزه ماسک خانگی و طبیعی غافل نشوید

ماسک ها هم مثل ضد آفتاب و باقی محصولات مرتبط با پوست مطابق با نوع پوستتان انتخاب میشود، پوست شما در یکی از سه نوع چرب، خشک یا مختلط قرار میگیرد. برای فهمیدن نوع پوستتان باید زمانی که پوستتان در حالت طبیعی است تست کنید، یعنی زمانی که حداقل چهار ساعت قبل از مواد بهداشتی و آرایشی استفاده نکرده اید و نه صورت خود را شسته اید یا وقتی که از خواب بیدار میشوید به شرطی که قبل خواب از کرمی استفاده نکرده باشید. اگر با کشیدن یک دستمال خشک بر روی پیشانی و گونه ها لکه چربی دیدید، پوست شما چرب بوده و اگر لکه ای نبود و در عوض کاغذ یا دستمال مورد استفاده روی پوست خراشیده شد، پوست شما خشک است. به همین راحتی پوست های چرب و خشک، قابل تشخیص هستند، اما پوست های مختلط مثلا در پیشانی و بینی و چانه چرب و در بقیه نواحی خشک هستند.

همانطور که گفته شد اسید میوه برای پاکسازی پوست عالی است. بهترین ماسک هایی که میتوانید استفاده کنید از میوه های خود فصل تابستان است. این میوه های آسیب هایی که گرما به بدن انسان میزند را کاهش میدهند. طبع آنها خنک است، آب دار هستند و دارای ویتامین هایی میباشند که مورد نیاز بدن در فصل تابستان است. پس این میوه های چه در صورت خوردن به سلامت بدن کمک میکنند و هم در صورت استفاده آنها به صورت ماسک. معرفی چند نوع ماسک برای پوست های مختلف:

ماسک خیار همه نوع پوست: این نوع ماسک خصوصا برای پوست خشک مناسب است. آبرسانی عالی و باعث نرمی و درخشندگی پوست. کافیست خیار را رند کنید، یک قاشق شکر به آن اضافه کنید و چند دقیقه در فریزر بگذارید تا ماسک شما آماده شود.

ماسک توت فرنگی برای پوست چرب: این میوه پدیدار شدن خطوط و لکه های حاصل از پیری را به تعلیق می اندازد، در نتیجه پوستی شاداب و جوان خواهید داشت. چند عدد توت فرنگی را له کنید و چند قطره آب لیمو در آن بریزید تا ماسک توت فرنگی آماده شود.

ماسک موز و عسل و روغن زیتون برای پوست های خشک: عسل این خاصیت را دارد که رطوبت را در پوست حفظ کند. و موز و روغن زیتون باعث کاهش اثرات منفی رادیکال های آزاد روی پوست میشود. یک قاشق روغن زیتون، یک نصفه موز و یک قاشق عسل برای ساختن این ماسک کافی است. کافی است ده دقیقه آن را روی پوست خود بگذارید تا معجزه آن را شاهد باشید.

ماسک کاکائو برای پوست های مختلط:‌ آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو باعث خواص پاک کنندگی در نتیجه شادابی و در نتیجه از بین رفتن خستگی پوست و تیره شدن آن میگردد. یک قاشق نارگیل به همراه یک و نیم قاشق پودر کاکائو، یک قاشق جو دو سر آسیاب شده و یک قاشق عسل را مخلوط کنید تا ماسک آماده شود.

نکاتی دیگر درباره مراقبت از پوست در تابستان

برای از بین رفتن عرق ناشی از فعالیت های زیاد مثل ورزش کردن حتما دوش بگیرید تا منافذ پوست باز شده و تنفس سلولی افزایش یابد.

از مواد آرایشی بهداشتی نا مرغوب و چرب و چیزهایی که به آنها حساسیت دارید استفاده نکنید. این مواد علاوه بر بستن منافذ پوست، آن را تحریک کرده و این شانس بروز آکنه و جوش را چند برابر میکند.

نوشیدن آب در بین وعده های غذایی موجب دفع سموم از پوست میشود که به رنگ صورتتان صدمه میزنند.

مواظب آسیبی که تابستان میتواند به لب هایتان بزند باشید. اشعه آفتاب لب ها را پوسته پوسته و خشک میکند و باعث ایجاد سرطان لب نیز میشود. سرطان لب بسیار خطرناک و کشنده است. بهتر است از رژلب های دارای spf حفاظتی و روغن های طبیعی استفاده کنید.

حمام آفتاب آب بدن را کم و به پیری پوست سرعت میبخشد. پس اگر میخواهد پوستتان دچار این چین و چروک حاصل از پیری و در ادامه سرطان پوست رهایی یابید از انجام حمام آفتاب پرهیز کنید.

یک ربع تا سی دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید. آن قدری ضد آفتاب به پوست خود بمالید که زدنش تنها یک دقیقه زمان ببرد. اگر به ساحل میروید حداقل سی گرم ضد آفتاب برای بدن و صورتتان استفاده کنید. اگر در معرض آفتاب زیاد عرق کردید یا برای شنا به ساحل رفتید هر دو ساعت یک برای ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

مطالب مشابه را ببینید!