مجله تاپ‌ناز‌

مراقبت از پوست چرب + اطلاعات کامل در مورد نگهداری از انواع پوست چرب

مراقبت از پوست چرب

پوست از مهمترین قسمت های بدن انسان است که در زیبایی و اعتماد به نفس افراد نقش بالایی دارد. بنابراین مراقب از پوست به اندازه سایر اعضای بدن اهمیت دارد . تفاوتی ندارد که شما پوست چرب یا خشکی دارید ، در هر صورت باید یک روتین پوستی خوب داشته باشید و همیشه به سلامت پوست بدنتان اهمیت دهید. در این مقاله به یکی از سوالات پر تکرار مخاطبین می پردازیم که نحوه مراقب از پوست چرب چگونه است و رعایت چه نکاتی ضروری است؟ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع پوست

پوست مردم در سراسر جهان ویژگی های خاص خود را دارد ؛ عده ای سفید پوست ، بعضی زرد پوست و تعدادی سیاه پوست هستند. اما فارغ از بحث رنگ پوست ،پوست انواعی مختلفی دارد که شامل پوست چرب ، مختلط ، خشک و معمولی می شود. اینکه شما چه پوستی دارید به عوامل زیادی از جمله محیط زندگی و آب و هوا ، رژیم غذایی و ژنتیک بستگی دارد . اما هر نوع پوستی هم که داشته باشید مراقب از پوست و حفظ طراوت و شادابی آن همیشه ضروری و مهم است.

ویژگی های پوست چرب

پوست چرب پوستی است که چربی زیادی تولید می کند و سطح پوست بدن همیشه چرب است و حالت براق دارد. حتی بعد از شستشو بدن هم این چربی در پوست وجود دارد. پوست چرب به خاطر داشتن غدد چربی زیاد و منافذ باز در سنین جوانی و نوجوانی سبب بروز جوش های سر سیاه بر روی بدن می شود. توجه داشتید باشید به علت وجود بافت زیاد چربی پوست چرب پوست ضخیمی می باشد.

بنابراین اصلی ترین علائم چرب بودن بیش از حد پوست ، چربی دائم ، وجود جوش های سر سیاه ،پوست ضخیم و منافذ بزرگ بر روی پوست است.

skin 1

علت چربی بیش از حد پوست چیست؟

چرب شدن بیش از حد پوست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اصلی ترین دلیل ژنتیک افراد است که غدد چربی پوست بیش از حد فعال است . از دلایل دیگر می توان به آب و هوای محل زندگی افراد اشاره کرد. برای مثال افرادی که در شهر های گرم و خشک زندگی می کنند پوست چربی دارند که این مقدار در تابستان خودش را بهتر نشان می دهد. موضوع دیگری که اهمیت دارد انتخاب محصولات اشتباه و مصرف آن بر روی پوست بدن است. همچنین باز بودن منافذ پوست هم یکی از دلایل شایع چربی پوست به خصوص در سنین جوانی است . آخرین دلیل هم زیاده روی در مراقبت از پوست و عدم توجه به روتین پوستی است مثلا روزنه 5 بار صورت و پوست خود را با ژل شستشو بشویید قطعا در بلند مدت پوست چربی خواهید داشت.

راه های مراقبت از پوست چرب

برای مراقبت از پوست چرب توصیه ها و راهکار هایی وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم :

  1. از شوینده های غیر صابونی مخصوص استفاده کنید

اولین مرحله برای رهایی از چربی پوست و داشتن پوستی شاداب شستشوی روزانه آن است . شستن پوست با شوینده مناسب و آب باعث خروج چربی اضافی از پوست شده و در گذر زمان چربی پوست را برطرف می کند. پیشنهاد می کنیم صبح ها بعد از بیدار شدن حتما پوست صورت تان را با یک ژل شستشوی مناسب پاکسازی کنید و همیشه پوستی جذاب و روشن داشته باشید.

skin 1

  1. از حمام طولانی و دوش آب داغ خودداری کنید !

حمام کردن طولانی با آب داغ باعث آسیب به پوست می شود و رطوبت پوست تان را تا حد زیادی کاهش می دهد. سعی کنید در فصل های گرم سال روزانه یا یک روز در میان حمام کوتاه مدتی با آب ولرم داشته باشید.

  1. لایه برداری و اسکراب پوست به صورت هفتگی

اگر پوست چربی دارید و از آن خسته شدید توصیه می کنیم از لایه بردار یا اسکراب استفاده کنید. زمانی که از اسکراب ها استفاده می کنید سلول های مرده پوست حذف می شوند و این موضوع باعث رفع کدری پوست تان می گردد. در کنار شفافیت پوست یک لایه بردار مناسب تا حد زیادی جوش های شما را بر طرف می کند. نکته مهم اینکه اگر پوست حساسی دارید حتما قبل از استفاده با یک متخصص پوست مشورت کنید و از لایه بردار هایی استفاده کنید که باعث قرمزی و حساسیت در پوست تان نشوند.

نکته مهم بعدی میزان استفاده از لایه بردار است که تا حد زیادی به میزان چربی و نوع پوست تان وابسته است. پس اگر پوست خیلی چربی دارید می توانید 2 تا 3 بار در هفته از لایه بردار استفاده کنید.

اگر در طول زمان استفاده از اسکراب زیاد از منزل خارج می شوید حتما از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید چون در غیر این صورت نور آفتاب آسیب جدی به پوست تان وارد می کند.

  1. استفاده از ماسک های کنترل کننده چربی

یکی دیگر از روش های مراقبت از پوست های چرب استفاده از ماسک های دست ساز یا آماده کنترل کننده چربی است که به صورت روزانه یا هفتگی استفاده می شوند. از جمله ماسک های که برای افراد دارای پوست چرب پیشنهاد می شود استفاده از ماسک عسل ، گلاب ، شیر ، موز ، شی باتر و ماسک های حاوی خاک رس است. این ماسک ها به آب رسانی بهتر به سطح پوست کمک می کنند و همچنین باعث پاک سازی پوست از انواع لکه ها ، جوش های سر سیاه و آکنه ها می شود. به علاوه باعث شادابی و جوانی پوست و کاهش قابل توجه چربی اضافی پوست می گردد.

  1. استفاده از آبرسان و مرطوب کننده ؛ مهم و تاثیر گذار!!

بر خلاف تصور عموم مردم استفاده از آبرسان و مرطوب کننده نه تنها پوست را چرب نمی کند که یکی از روش های موثر برای مراقب از پوست های چرب است. حتما در انتخاب آبرسان و مرطوب کننده مناسب با متخصص پوست مشورت کنید و با استفاده پیوسته پوست زیبایی را به خود هدیه دهید.

  1. تغذیه مناسب داشته باشید

بی شک رژیم غذایی مناسب بر داشتن پوست زیبا بسیار اثرگذار است. پوست از جمله بافت های بدن است که تغذیه نامناسب باعث بروز مشکلات جدی در آن می شود. بد نیست بدانید که تغذیه مناسب در جهت مراقب از پوست چرب بدن نیز حائز اهمیت است . اگر پوست چربی دارید حتما در رژیم غذایی خود این موارد را جای دهید.

  • گردو : به علت دارا بودن مقدایر بالای امگا 3 در جهت حفظ سلامت پوست و کاهش چربی و لکه ها و جوش ها موثر است.
  • خیار : خیار حاوی ویتامین های فوق العاده E و A می باشد و به نوه خود بر روی پوست های چرب معجزه می کند.
  • آووکادو : میوه ای سرشار از ویتامین E و امگا که در مراقبت از پوست های چرب بسیار مفید است.

فراموش نکنید که اگر پوست چربی دارید مصرف غذاهای سرخ کردنی ، شکلات و نوشابه بسیار مضر است و به جای آن غذا و میوه های مفید را در وعده های خود قرار دهید و حتما به اندازه کافی (روزانه 8 لیوان) آب بنوشید.

  1. صورت تان را با براش شست و شو بشوید

حتما هر روز صبح پوست خود را با آب و شستشو دهنده مناسب بشویید تا پوست تان در گذر زمان خشک نشود. همچنین می توانید از براش های شستشو استفاده کنید که به شسته شدن بهتر پوست صورت کمک می کنند.

پوست چرب چه مزایایی دارد؟

داشتن پوست چرب مزایایی هم برای شما دارد از جمله اینکه :

  • آرایش به راحتی روی پوست می نشیند
  • پوست دیر تر چروک می شود
  • برنزه کردن پوست راحت تر است
  • پوست چرب معمولا نرم و ضخیم می باشد

سخن آخر

در این مقاله به معرفی انواع پوست در افراد مختلف پرداختیم و ویژگی های و علائم پوست چرب را معرفی کردیم . در ادامه راه های عملی برای مراقبت از پوست چرب و کاهش چربی آن معرفی کردیم. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

مطالب مشابه را ببینید!