مجله تاپ‌ناز‌

با تمام مراقبت های بعد از سکته مغزی آشنا شوید

نکات مهمی برای مراقبت های پس از سکته مغزی وجود دارد که به دلیل ضعف عضلانی باعث اختلال حرکتی می شود و با کمک کردن به بیمار،امکان برگشت بدن نسبت به آن وجود دارد.

سکته مغزی نوعی بیماری است که باعث آسیب دیدگی و بروز اختلال در توانایی کلامی و حرکتی می شود. این نوع آسیب دیدگی بیمار ممکن است هرگز نتواند دوباره مهار را به دست آورد. ممکن است اختلالات در طی چند روز و یا چند ماه بعد از سکته بیمار بهبود پیدا کند و حرکت عضلات پیشرفت کند. در این هنگام برنامه مراقبت های پس از سکته مغزی باید طراحی شود و با گذراندن زمان و پیشرفت بیماری تغییر پیدا کند.

مراقبت های پس از سکته مغزی در منزل

چنانچه یکی از اطرافیان شما دچار سکته مغزی شده است باید از او مراقبت و نگهداری شود که یکسری اقداماتی در این جهت نیاز است. بسته به هفر فردی در خصوص توانبخشی و بهبودی متفاوت است که برای یادگیری و نحوه مراقبت های پس از سکه مغزی بیمار در منزل باید خود را به جای بیمار بگذارید. در این شرایط افراد احساس مختلفی را تجربه می کنند که بهترین راه کار درک عواطف و احساس بیمار است.

با تمام مراقبت های بعد از سکته مغزی آشنا شوید

حس سکته مغزی چگونه است؟

این اتفاق وقتی ایجاد می شود که خون رسانی به مغز به دلیل پاره شدن و یا بسته شدن شریان مغزی مختل گردد که سلول های مغزی وقتی از خون غنی از اکسیژن مجروم می شوند، شروع به از بین رفتن می کنند که در نهایت باعث سکته مغزی می شود. وقتی سکته مغزی رخ می دهد، اشخاص قادر به احساس اختلال در جریان خون نیستند که احساس مختلف دیگری را تجربه می کنند. مانند مشکل درک مطلب، مشکل در بینایی، سنگین شدن زبان، سرگیجه، فلج شدن یک طرف و ضعیف، گیج شدن، سردرد شدید و ناگهانی، افتادگی صورت به یک سو که افراد ممکن است یک یا خیلی از علائم را کمتر و یا بیشتر تجربه کنند.

 

سکته مغزی خفیف چه حسی دارد؟

در بعضی از مواقع سکته بعد از چند دقیقه و یا چند ساعت رفع می شود که این علائم حمله ایسکمی گذرا است که به آن مینی سکته مغزی می گویند که در اثر لخته شدن خون به صورت موقت در شریان خون ایجاد می شود. حالا سکته مغزی خفیف نشانه هایش مانند سکته مغزی است که می توان همان احساس را داشته باشد. با این حال علائم خود به خود از بین نمی روند و مثلا با درد همراه است که ممکن است درد سریع رفع شود. با این حال که سکته مغزی خطری ایجاد نمی کند ولی باید به صورت جدی گرفته شود که حدود یک سوم بیماران که بعد از سکته خفیف موفق به درمان نشده ولی پس از یک سال دچار سکته مغزی می شوند.

 

چه موقع با اورژانس تماس بگیریم؟

وقتی که سکته مغزی رخ می دهد زمان بسیار مهم و باید خیلی سریع عمل کنید. همیشه کلمه FAST را به خاطر داشته باشید این کلمه مخفف علائم سکته مغزی می باشد.

  • Facial drooping : افتادگی صورت
  • Arm weakness : ضعف بازو
  • Slurred speech: لکنت زبان
  • Time to call for emergency hel: زمان تماس با اورژانس

هر موقع که 3 علائم را مشاهده کردید یا یکی از نشانه ها را مشاهده کردید خیلی سریع با پزشک تماس بگیرید. سکته معمولی دردی ایجاد نمی کند ولی در نتیجه کسی که دچار حمله شود ممکن است درخواست کمک نکند. یکی از دلایل اصلی مرگ و میر به دلیل علائم سکته مغزی است که به دلیل ناتوانی طولانی مدت رخ می دهد. درمان هر چه سریع تر می تواند به حداقل رساندن معلولیت و نجات جان شخص منجر شود.

 

توصیه ها و مراقبتهای پس از سکته مغزی

  • یکی از مراقبت های پس از سکته مغزی این است که بیمار را به ورزش توانبخشی تشویق کنید به صورتی که خیلی از بیماران سکته مغزی پس از اختلال حرکتی تلاش می کنند که این افراد موقع مراجعه به منزل توجه بیشتری نیاز دارند با تشویق فرد به توانبخشی در منزل به سیم کشی مجدد مغز او کمک می کنید. حرکت منظم تنها روش درمان سکته مغزی است.
  • طوری نباشید که زیاد کمک کنید ولی مفید باشید اگر می بینید عزیز شما برای انجام کاری بسیار تلاش می کند تنها در صورتی که درخواست کرد به او کمک نمایید. انجام کار های روزمره و ساده به فرد کمک کرده تا زودتر بهبود یابد پس سعی نکنید که با تلاش بیش از حد جلوی پیشرفت او را بگیرید.
  • با کمک و راهنمایی گرفتن از مددکاران اجتماعی که در آن جا تیم بهبود زیادی در هر بخشی دارند با آن ها تماس بگیرید. و سوالات خود را مطرح کنید که با دادن اطلاعات مهم در خصوص پوشش دهی بیمه و ترخیص حرف هایی را در اختیارتان قرار دهند.
  • با جدی گرفتن ایمنی در هنگام بلند شدن بیمار اگر دچار دشواری است احتمال به زمین خوردن هم وجود دارد. در هنگام سقوط به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و در مورد تغییرات و ایمن سازی خانه تجدید نظر کنید. با قرار دادن تشک های ضد لغزش و هنگام خارج شدن از خان اطمینان کنید که وسایل خانه در حالت ایمن قرار داشته و بیمار از ایمنی کافی برخوردار است.
  • برای این که در خانه تغییراتی ایجاد کنید و با شرایط با کار درمانگر صحبت کنید چون بیمار سکته ای به دلیل مشکل حرکتی در معرض خطر می افتند. ایمن سازی تخت خواب و نصب میله روی دیوارها برای کمک به حرکت و همچنین مرتب بودن خانه و جمع کردن وسایل غیر ضروری می تواند به کمتر شدن نابسامانی و در عین حال به بهبود کمک کند.
  • از دیگر مراقبت های بعد از سکته مغزی می توان در جهت خوردن مکمل های اضافی دیگر باشد که سبب سکته دیگری شود. اگرچه خوردن مکمل های سکته امکان دارد اغوا کننده باشد ولی همیشه قبل از خرید و استفاده با پزشک مشورت نمایید. بعضی از مکمل ها سکته را بیشتر کرده و این روی بطری نوشته نشده است پس قبل از استفاده از داروها حتما مشورت بگیرید.
  • با ثبت سابقه عوارض جانبی داروهایی که برای بیماران سکته مغزی تجویز می شود اشکال مختلفی از گروه دارویی را در بر می گیرد که به عنوان رقیق کننده خون و کنترل کلسترول و غیره می باشد. متاسفانه داروهایی که عوارض جانبی دارند به خاطری که بیمار به آن ها حساسیت نشان می دهد امری عادی است. پس تمام علائم فرد را تحت نظر قرار بدهید تا در صورت بروز هر گونه مشکل سریعا به پزشک گزارش دهید.
  • مراقبت های بعد از سکته مغزی باید پس از این که وضعیت بیمار سکته مغزی رو به بهبودی رفت از عوارض جانبی جدید سکته مغزی ماه ها پس از ترخیص خودش را نشان دهد. اگر در مورد فرد مورد نظر چیزی غیر از این را تجربه و مشاهده کردید در اسرع وقت با پزشک یا متخصص اعصاب مشورت بگیرید.
  • هنگامی که شرایط سخت و دشوار می باشد با استراحت کردن در فضای آرام خانه به همراه توانبخشی روزانه به بهبود حال فرد بسیار کمک می کند. با این تفاسیر که بهبودی حال بیمار به صورت خطی نبوده گاهی بیمار ۲ قدم رو به جلو برداشته و یک قدم رو به عقب برمی گردد. با توجه به داشتن شرایط طبیعی به شرطی که الگوی بهبودی رو به جلو باشد. که در تغییرات عصبی پس از چند ماه تثبیت می شود ولی بهبود عملکرد امکان پذیر می باشد نگران نباشید. با پشتکاری قوی پستی بلندی ها را پشت سر بگذارید.

دیگر مراقبتهای پس از ابتلا به سکته مغزی

  1. اسناد و سوابق پزشکی بیمار را که داروهای جدیدی در آن یادداشت شده همراه با تغییرات رفتاری و عوارض در پرونده ای منظم نگهداری نمایید و این اسناد را همراه خود داشته باشید.
  2.  برای انجام مراقبت های بهتر، از حالات مختلف روحی و تغییرات عاطفی بسیاری که رخ می دهد بعد از سکته مغزی پشتیبانی و آگاه باشید و حالات روحی بیمار را درک نمایید.
  3. حواستان به خودتان باشد که در هنگام نگهداری بیمار سکته ای خودتان را فراموش نکنید که بیمار و فرتوت شوید.
  4. با مراجعه به مطب پزشک و گروه های پشتیبانی به سایر بیماران کمک می کنند و با برقراری ارتباط و گفتگو درباره مسائل کمک زیادی کرده تا از وضعیت بهبود حال روحی آن در موقعیت های جدید باخبر شوید.
  5. با در نظر گرفتن ریسک های سکته مغزی و برخی رفتار ها مثل کلسترول خون، میزان استرس، فشارخون باید کنترل شود و با چکاپ کامل زیر نظر پزشک متخصص قرار بگیرد.
  6. به خاطر داشته باشید که بهبودی همیشه امکان پذیر است و مهم نیست چند سال از سکته مغزی بگذرد.

مطالب مشابه را ببینید!