مجله تاپ‌ناز‌

مراقبت های بعد عمل کمر و راهکار بهبود سریع کمر پس از جراحی

افرادی که جراحی کمر را انجام می دهند، بعد از پایان جراحی و انتقال یافتن به بخش برای چندین ساعت از خوردن غذا و آشامیدنی منع می شود،شاید برای شما سوال شود که دلیل منع مصرف غذا و آشامیدنی بعد از انجام جراحی چیست؟

جالب است بدانید بعد از انجام جراحی کمر به دلیل تاثیرات داروهای بیهوشی بدن تا چندین ساعت توانایی بلع و هضم غذا را ندارد، به همین دلیل از بیمار تقاضا می شود چندین ساعت از مصرف غذا و آشامیدنی خودداری نماید.

مراقبت های بعد عمل کمر و راهکار بهبود سریع کمر پس از جراحی

بیمار با توجه به نوع جراحی خود چندین روز در بیمارستان بستری می شود که این بر اساس صلاحدید پزشک کاهش یا افزایش می یابد،بعد از عمل برای راحتی بیشتر بیمار سوند ادراری به او متصل شده که نیازمند مراقبت است.

بعد از انجام جراحی کمر بهتر است همراه بیمار برای راحتی فرد مبتلا کمربندی که به پزشک معرفی کرده را تهیه کند تا فرد بیمار در انجام اموری همچون نشستن و راه رفتن سرعت یابد.

تجویز داروهای مسکن و ضد درد بعد از انجام عمل کمر توسط پزشک صورت می گیرد به همین دلیل بهتر است بیمار سر خود و بدون مشورت با پزشک خود هیچگونه داروی دارویی را مصرف نکنند،زیرا ممکن است عوارض جدی را به وجود آورد.

بهتر است در هنگام مواجهه با درد کمر مراعات خود را بیشتر کرده و آن را به معنای عود دیسک در نظر نگیرید همچنین تشدید و تخفیف دوره بهبود جراحی دیسک کمر کاملاً عادی و طبیعی است و نگرانی برای آن وجود ندارد.

مطلب مشابه: درمان پارگی دیسک کمر؛ دلایل وعلائم پاره شدن دیسک

راهکارهای تسریع بهبودی پس از عمل ستون فقرات

بعد از انجام عمل ستون فقرات بهتر است پانسمان ها مرتب تعویض کنید تا منجر به عفونت و سایر مشکلات نشود،در هنگام تعویض پانسمان به محل برخورد بتادین دقت نمایید زیرا نباید آن را مستقیما بر روی زخم بریزید بلکه سعی کنید اطراف زخم را با بتادین شستشو دهید.

بهتر است ۳ تا ۵ روز بعد از جراحی ستون فقرات از رفتن به حمام خودداری نمایید،و برای شستشوی خود در حمام از شامپوی بچه استفاده کنید؛در رابطه با استحمام با پزشک خود مشورت نمایید و در مواجهه با صلاحدید پزشک زودتر از زمان ذکر شده در مقاله استحمام کنید.

بیمار برای بهبود سریع‌تر باید کمربند طبی که پزشک برای آن تجویز کرده است را در هنگام نشستن یا راه رفتن ببندد زیرا کمربند طبی ستون فقرات را ثابت نگه می دارد، انتخاب کمربند طبی بر اساس صلاحدید پزشک و نوع و میزان حراجی صورت می گیرد.

پزشک پس از انجام جراحی از بیمار درخواست می کند که در هنگام خواب مراقب وضعیت خود باشد، زیرا خواب صحیح و آرام به تسریع بهبود و کاهش درد کمک می کند.

بهتر از فرد بعد از انجام جراحی ستون فقرات فعالیت های ملایم انجام دهد تا فرایند خون رسانی التیام یابد و منجر به کاهش درد شود،همچنین انجام حرکات منظم و آهسته از لخته شدن خون در پاها جلوگیری کرده و به سلامت بیمار کمک می کند.

مراقبت های بعد عمل کمر و راهکار بهبود سریع کمر پس از جراحی

بهتر است فرد بعد از انجام جراحی ستون فقرات برای کاهش ورم در محل جراحی یخ بگذارد،برای انجام این کار در مرحله جراحی پارچه ای تمیز و نازک را قرار داده و سپس اقدام به گذاشتن کیسه ای پر از تکه های یخ کنید،لازم به ذکر است که استفاده از یخ به مدت ۱۵ دقیقه توصیه می‌شود زیرا بیشتر از آن می تواند درد را تشدید نمایند.

انجام فیزیوتراپی به عنوان یک روش توانبخشی می تواند برای فردی که جراحی ستون فقرات انجام داده است مفید واقع شود؛در جلسات فیزیوتراپی،فیزیوتراپیست به شما نحوه صحیح انجام حرکات را آموزش داده و به بهبود سریع تر شما کمک می کند.

اگر بعد از انجام جراحی ستون فقرات مواردی همچون بی حسی پاها،ورم شدید، باز شدن زخم جراحی، ترشح مایع سبز رنگ و بدبو،تب بالای ۳۸ درجه، بی اختیاری مدفوع و ادرار و همچنین زیاد شدن درد مواجه شدید،سریعا به پزشک جراح خود مراجعه نمایید.

مطلب مشابه: 7 حرکت عالی برای کاهش درد سیاتیک (ورزش درمان سیاتیک)

نکات تکمیلی جراحی ستون فقرات

  • بهتر است تا جایی که امکان دارد بر روی تخت بخوابید،هنگامی که به پهلو می خوابید زیر سر و میان زانوی خود را با بالشت پر کنید تا کمترین آسیب به کمر وارد شود؛تا حد توان از خوابیدن به شکم خود داری نمایید.
  • در هنگام بیدار شدن از خواب، زانو های خود را به سمت داخل خم کنید،سپس به پهلو بچرخید؛دست بالایی خود را بر روی تخت قرار دهید و به آن فشار وارد کنید تا بتوانید بدن خود را به سمت بالا بکشید،همزمان با انجام این مورد پاهای خود را به بیرون از تخت هدایت کنید.
  • اگر در روز اول بعد از انجام عمل ستون فقرات به راه رفتن نیازی بود از وسایل کمکی همچون عصا و واکر کمک بگیرید،در هنگام استفاده از واکر تمام وزن خود را بر روی آن بپردازید.
  • بهتر است برای نشستن به جای استفاده از مبل از صندلی معمولی استفاده نمایید که حتماً دسته دار است،زیرا به بلند شدن شما کمک می کند.
  • در هنگام سوار شدن به خودرو صندلی جلو را انتخاب کنید و بعد از سوار شدن تا حد امکان صندلی را به عقب بکشید،در این شرایط از چرخاندن کمر خورداری کنید،استفاده از یک بالشتک کوچک در پشت کمر نیز می تواند کمک بخش باشد.
  • بهتر از بعد از انجام جراحی از توالت فرنگی یا صندلی خاص استفاده نمایید.
  • بهتر است بعد از انجام جراحی از بالا رفتن یا پایین آمدن از پله خودداری نمایید،در صورت لزوم استفاده از پله، از نرده های آن برای فشار کمتر به کمر استفاده نمایید.
  • استحمام سه روز بعد از انجام جراحی در صورتی که محل جراحی ترشح نداشته باشد بدون مانع است.
  • تا یک هفته بعد از انجام جراحی داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف نمایید،از تکه های یخ به عنوان تسکین دهنده درد استفاده نمایید.
  • بهتر از وضعیت بدنی خود را به صورت مرتب تغییر دهید تا بدن دچار گرفتگی عضلات و اسپاسم نشود.
مراقبت های بعد عمل کمر و راهکار بهبود سریع کمر پس از جراحی

موارد ممنوع بعد از جراحی

بعد از انجام عمل، اجسامی که وزن سنگینی دارند را بلند نکنید،بهتر است اجسامی که وزن آن‌ها بیشتر از سه کیلو گرم است را بلند نکنید.

از چرخاندن کمر خودداری نمایید، بهتر است در امتداد یک خط شانه ها و لگن خود را در هنگام خواب بچرخانید.

بهتر است در ارتباط با رابطه جنسی با جراح خود مشورت کنید، از انجام پوزیشن های دردناک با موقعیتی که کمر شما را در حالت نامناسب قرار می دهند پرهیز کنید.

در شش ماه اول بعد از انجام جراحی از استعمال دخانیات خودداری کنید، عدم استعمال دخانیات برای استخوان سازی بسیار مفید است، جالب است بدانید استعمال دخانیاتی همچون سیگار یکی از علل مهم کاهش تراکم استخوان است.

یکی از شایع ترین عوارض عمل ستون فقرات، خستگی است؛ این عارضه به دلیل کم خونی و افسردگی ایجاد می شود، بهترین راهکار درمانی برای جلوگیری از ایجاد این عارضه انجام حرکات ورزشی است.

بعد از انجام جراحی کم تحرکی و تغذیه باید رعایت شود ، زیرا در صورت افزایش وزن ممکن است نتایج جراحی تغییر کند؛ بیمارانی که قبل از انجام عمل چاق هستند باید برنامه تمرینی خاصی را برای کنترل وزن اجرا کنند.

مطلب مشابه: وارونه درمانی چیست و آیا وارونه درمانی می تواند باعث درمان کمر درد شود؟

تغذیه بعد از جراحی کمر

بهتر است فرد بیمار از غذاهای مملو از فیبر استفاده نماید، یکی از درد آور ترین مشکلات بعد از انجام جراحی کمر یبوست است؛مصرف انواع مختلفی از دارو ها باعث بروز یبوست می شود، مصرف آب فراوان و مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر می تواند در حل این عارضه تاثیرگذار باشد.

استفاده از فست فود و غذاهای ناسالم و همچنین مصرف شکلات و بستنی بعد از جراحی توصیه نمی شود،استفاده از کلسیم و ویتامین برای جوش خوردن استخوان ها بسیار مفید است؛ پزشک جراح برای این مورد و همچنین جبران خون از دست رفته اقدام به تجویز قرص آهن و کلسیم و ویتامین می کند.

حرکات ورزشی بعد از جراحی کمر

انجام ورزش برای تقویت عضلات و کاهش درد بسیار مفید است،بهتر است این حرکات ورزشی را ترجیحاً بر روی تخت و با تشک سفت انجام دهید؛اگر در هنگام انجام این حرکات ورزشی احساس درد کردید از انجام آن بپرهیزید.

انجام حرکات کششی

بهتر از حرکات کششی را چندین بار انجام دهید،این حرکات را می توان در حالت طاقباز هم انجام داد؛ اگر در هنگام انجام این حرکات احساس درد کردید برای چند ثانیه انجام آن را متوقف سازید و بعد از برطرف شدن درد مجدداً اقدام به انجام حرکات کششی کنید.

به شکم بخوابید و پای خود را از زانو به سمت کمر بکشید این ورزش را حداقل روزی ۳ تا ۵ بار انجام دهید، این حرکات کششی بعد از جراحی کمر پیشنهاد می شود.

ورزش های پایدار کننده

انجام ورزش های پایدار کننده بعد از جراحی کمر بسیار مفید هستند انجام این حرکات باعث تقویت عضلات و همچنین کاهش نیروی وارده بر ستون فقرات می شود.

برای انجام این حرکت ،در حالی که به پشت خوابیده اید کف پاهای خود را بر روی زمین قرار دهید و شکم خود را جمع کنید سپس نفس خود را ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید،این کار را روزی چهار بار و هر بار حدود ۱۵بار تکرار کنید.

کشش عضلات

برای کشش عضلات باسن بر روی کمر بخوابید، سپس زانوی خود را بین دو دست قرار داده و به سمت بالا بکشید؛بهتر است این کار را برای هر کدام از پاها سه بار در روز انجام دهید.

برای کشش عضلات پشت پا، به پشت دراز بکشید و دستان خود را بر روی ران قرار دهید؛ سپس به مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه در همین وضع باقی بمانید.

نکات پایانی

  • بهتر است بعد از انجام جراحی کمر بیشتر از یک ساعت بر روی صندلی یا زمین ننشینید.
  • برای پوشیدن کفش یا جوراب بر روی صندلی بنشینید و از خم کردن کمر خودداری کنید.
  • هنگامی که باید برای طولانی مدت در مکانی بمانید ، سعی کنید یکی از پاهای خود را ۱۰ سانت بالاتر از پای دیگر قرار دهید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزد زیرا آسیب شدیدی به کمر وارد می شود.

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل به شرح نکات مراقبتی بعد از جراحی کمر بپردازیم، امیدواریم با مطالعه این مقاله به تمام نکات بعد از عمل کمر پی برده باشید و برای جلوگیری  از مشکلات شدید تمام نکات مراقبتی را رعایت نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!