مجله تاپ‌ناز‌

مراقبت های ضروری برای ایمپلنت دندان

مراقبت های ضروری برای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، یک راه حل موثر، پایدار و ماندگار برای افرادی است که می خواهند یک یا چند دندان خود را جایگزین کرده و لبخندی زیبا داشته باشند. از آنجایی که ایمپلنت ها به استخوان فک متصل می شوند، این جراحی، یک روش نسبتا پیچیده است و برای به دست آوردن بهترین نتیجه و جلوگیری از عوارض احتمالی آن، باید بهترین شرایط را قبل، حین و بعد از درمان داشته باشید.

به دندانپزشک مجرب مراجعه کنید

قرار دادن ایمپلنت دندان، به زمان و دقت زیادی نیاز دارد. برای اینکه نتیجه خوبی از ایمپلنت دندان های خود بگیرید، باید دندانپزشک، ابتدا یک معاینه کامل از دندان های شما انجام دهد تا ارزیابی کند که آیا شما برای انجام ایمپلنت مناسب هستید یا خیر. قبل از شروع عمل، دندانپزشک، همچنین باید آمادگی لازم را داشته باشد تا بداند ایمپلنت در کدام بخش از دهان قرار خواهد گرفت. در تمام این مراحل، لازم است دندانپزشک، وضعیت دندان های شما را چک کند. همه دندانپزشکان دارای مدرک دندانپزشکی می توانند عمل ایمپلنت دندان انجام دهند. اما میزان موفقیت یک متخصص بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین مهم است که به دندانپزشکی مراجعه کنید که تعداد زیادی ایمپلنت انجام داده است زیرا ایمپلنت، یک جراحی پیچیده و حساس می باشد. از این رو حتما مقاله زیر را بخوانید.

مراقبت ایمپلنت دندان

مراقبت های ضروری برای ایمپلنت دندان

اگرچه ایمپلنت، یک دندان واقعی نیست، با این حال مهم است که آن را تمیز نگه دارید و بهداشت اطراف آن را مانند یک دندان واقعی حفظ کنید. تمیز کردن دندان ها حداقل دو بار در روز، با مسواک و نخ دندان، خطر ابتلا به بیماری های ایمپلنت دندان را کاهش می دهد. بیماری های ایمپلنت دندان زمانی رخ می دهد که بافت اطراف ایمپلنت عفونی شود. در بدترین حالت، بیماری می تواند منجر به شل شدن ایمپلنت شود.

 

وضعیت دندان های خود را مرتبا چک کنید

متخصصان دندانپزشکی و دندانپزشکان، نه تنها نکات و دستورالعمل های ارزشمندی را در مورد نحوه تمیز نگه داشتن ایمپلنت های دندانی به شما ارائه می دهند، بلکه به شما در تشخیص هرگونه عارضه و درمان به موقع کمک می کنند. بنابراین، بسیار مهم است که پس از انجام ایمپلنت دندان، حتما برای مراقبت های بعدی و معاینات منظم به دندانپزشک و متخصص مراجعه نمایید. با رعایت بهداشت و معاینات منظم، ایمپلنت ها می توانند بسیار پایدار و سالم باقی بمانند.

ممنوعیت مصرف سیگار بعد از ایمپلنت دندان

سیگار کشیدن همیشه برای سلامتی، از جمله برای سلامتی دهان بسیار مضر بوده است. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری که ایمپلنت دارند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد التهاب در اطراف ایمپلنت ها (پریم پلانتین) هستند. بنابراین خطر از دست دادن ایمپلنت دندان در این دسته از افراد بیشتر است.

در مورد جایگزین ها فکر کنید

اگر رعایت نکات مراقبتی ایمپلنت برای شما دشوار است. میتوانید از جایگزین های دیگری مانند پروتز استفاده کنید، پروتز ها هر چند به اندازه ایمپلنت کارآمد نیستند، اما با این روش می توان خطرات ناشی از عدم رعایت نکات مراقبتی بعد از ایمپلنت را کاهش داد.

سایر نکات در مورد مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

با توجه به نکاتی از جمله: نوع عمل جراحی،  متخصص انجام دهنده آن، و شرایط بیمار، متفاوت است. اما چند توصیه کلی وجود دارد که بهبودی مناسب را تضمین می کند: باید گاز استریل را در محل جراحی، به مدت 1 ساعت نگهداری کنید. اگر متوجه خونریزی های شدیدی در ناحیه جراحی شدید، آن را با گاز استریل دیگری جایگزین کنید و یک ساعت دیگر نگه دارید. در 48 ساعت اول، باید به صورت متناوب روی دندان خود یخ بگذارید تا از ورم آن جلوگیری کند. همچنین در این مدت از غذاهای سرد، نیمه سرد و نرم استفاده کنید. در 24 الی 48 ساعت اول از بلند کردن اجسام سنگین، ورزش و هرگونه تلاش فیزیکی خودداری کنید. همچنین، از شستشو و مسواک زدن خودداری کنید تا از ایجاد لخته و خونریزی جلوگیری شود.

 

زمان مناسب استفاده از مسواک

بعد از 24 ساعت از زمان جراحی ایمپلنت دندان، مسواک زدن منطقه را با یک مسواک نرم بعد از هر وعده غذایی شروع کنید. در این مدت، رعایت بهداشت دقیق دهان ضروری است. ژل توصیه شده را 3 بار در روز، در 5-7 روز اول استفاده کنید. آب نمک( 1 قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب گرم) 3 یا 4 بار در روز، به مدت 2 یا 3 روز پس از جراحی شستشو دهید. هنگام خواب، زیر سر خود دو عدد بالش قرار داده و ارتفاع سر خود را کمی بالاتر از حد معمول تنظیم کنید. همانطور که اشاره شد، سعی کنید تا آنجا که ممکن است از کشیدن سیگار خودداری کنید، زیرا انجام این کار احتمال عفونت را افزایش می دهد و ممکن است بهبود را به تاخیر بیاندازد. از تغییرات ناگهانی فشار (پرواز یا غواصی) خودداری کنید. بسته به درجه جراحی ایمپلنت دندان، تورم در عرض 24 تا 72 ساعت خود به خود برطرف می شود. اگر پروتز متحرک دارید. بعد از هر وعده غذایی، باید آن را بردارید، تمیز کنید و دهان خود را بشویید. در صورت داشتن بخیه در محل زخم، بین 7 تا 10 روز پس از جراحی، برای برداشتن آن به کلینیک مراجعه کنید. هنگامی که بخیه برداشته می شود، لازم است از لمس ایمپلنت با انگشتان (برای جلوگیری از عفونت) یا فشار دادن آن با زبان اجتناب شود، زیرا نیروی وارد شده توسط زبان می تواند فرایند استخوان سازی را به تاخیر بیندازد.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

توجه به علائمی که ممکن است در روزهای بعد از عمل ظاهر شوند، بسیار مهم است. برخی از شرایطی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • خونریزی شدید و غیر عادی
  • درد مداوم حتی با مصرف داروهای توصیه شده توسط پزشک
  • واکنش به هرگونه دارو
  • تورم بیش از 3 روز
  • بیرون زدگی تدریجی ایمپلنت روی لثه

در صورت بروز عارضه، از قبیل خونریزی، درد کنترل نشده، حفره خشک و … باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

باید در نظر داشت که بهبود تا حد زیادی به تعهد بیمار به مراقبت های بعد از عمل بستگی دارد. رعایت کامل حفاظت از دهان در روزها و هفته های بعد از جراحی ایمپلنت دندان، به تضمین یکپارچگی استخوانی مطلوب ایمپلنت ها برای مدت طولانی کمک می کند. علاوه بر پیروی از دستورالعمل ها و توصیه های متخصصان، مشورت با متخصص مربوطه در صورت بروز هرگونه سوال یا تغییر احتمالی ضروری است. لازم به ذکر است هزینه ایمپلنت دندان مبلغ بالایی دارد و در حفظ و نگهداری دندانهای خود باید کوشا باشید.

کادر حرفه ای ایمپلنت سنتر، با پیگیری وضعیت بیمار بعد از جراحی، و انجام معاینات بعد از جراحی، شرایط مطلوب برای داشتن لبخندی زیبا را برای شما فراهم می نماید.

مطالب مشابه را ببینید!