مجله تاپ‌ناز‌

مراقبت از پوست در زمستان و 14 نکته مهم برای حفظ زیبایی و طراوت پوست

مراقبت از پوست در زمستان

شاید هوای سرد برای شما خوشایند باشد اما باید توجه کنید که هوای سرد می تواند آسیب شدیدی را برای پوست ایجاد کند و باعث خشکی ، خارش و تحریک آن شود.

یکی از مشکلات رایج در فصل های سرد سال از جمله زمستان خشکی پوست است، جالب است بدانید در هوای سرد با وزش باد آسیب شدیدی به پوست  وارد می شود و گرمای داخل خانه نیز چون گرمای مصنوعی است رطوبت پوست را از بین میبرد، روش های زیادی برای برطرف کردن خشکی پوست در فصول سرد سال وجود دارد تا بتوانید رطوبت و نرمی پوست آن را حفظ کرده و از فصول سرد سال عبور کنید در ادامه این مقاله نکاتی را برای مراقبت از پوست در زمستان بیان می کنیم،جالب است بدانید افرادی که از نشستن کنار بخاری و هوای گرم خانه لذت می برند پوست خود را بیشتر در معرض خشکی قرار می دهند.

در ادامه نکات مهمی مراقبت از پوست در فصل سرد زمستان و 14 مورد مهم که باید بدانید را ارائه کرده ایم.

۱_ از دستگاه بخور استفاده کنید

بهتر است در فصول سرد سال از دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت را به حداکثر میزان خود برسانید .

استفاده از دستگاه بخور در منزلتان باعث می شود خشکی هوا کاهش یابد و رطوبت بیشتری در محیط وجود داشته باشد، این امر به رطوبت پوستتان کمک می کند پس بهتر است برای مکان هایی که زمان بیشتری را در آن می‌گذرانید و مثل دفتر کار برای شاغلین یا اتاق خواب یک دستگاه بخور تهیه کنید تا رطوبت پوست تان حفظ شود.

۲_ دمای خانه را کاهش دهید تا خشکی پوست کاهش یابد

جالب است بدانید هنگامی که هوای بیرون خیلی سرد است احتمالاً دمای خانه را بیشتر می کنید تا خانه گرم شود اما باید بدانید که سیستم گرمایش هوای خانه را خشک تر می کند و از آنجایی که این گرما مصنوعی است باعث از بین رفتن رطوبت پوستتان می شود سعی کنید  درجه حرارت را روی دمای پایین و مناسب تر قرار دهید و بجای افزایش دمای خانه، لباس گرم بپوشید.

دمای متعادل بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است، پس برای داشتن پوستی سالم تر رعایت این نکته الزامی است.

Poost 1 e1671004012670

 

۳_ مدت زمان استحمام و حرارت آب را کاهش دهید

گرفتن دوش طولانی مدت با آب داغ در فصول سرد سال مانند زمستان به دلیل هوای سرد بیرون وسوسه کننده است ، اما پوست شما نیاز به یک حمام ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ای با آب ولرم دارد.

علاوه بر حمام کردن از شستن دستها با آب داغ نیز خودداری کنید، اگر در هنگام شستن دست ها با قرمزی پوست آن مواجه شدید یعنی دمای آب بیشتر از حد بالاست به یاد داشته باشید که شستن دستها با آب سرد یا ولرم به همان اندازه در از بین بردن آلودگی موثر است و حتما نیاز به استفاده از آب داغ نیست و همچنین آب سرد و ولرم کمتر به پوست آسیب می رساند .

اگر در دستشویی های خود از دستگاه خشک کن استفاده میکنید دست هایتان را به طور کامل خشک نکنید تا رطوبت در آن باقی بماند و از خراب شدن پوست و چین و چروک دست آن جلوگیری کند.

۴_ استفاده از پاک کننده های ملایم و بدون رایحه

اگر از صابون های نامناسب استفاده کنید خشکی و خارش پوست دستتان را تشدید میکند، برای نمونه صابون های معمولی حاوی مواد تحریک کننده می باشند و ممکن است در فصول سرد سال عوارض پوستی را تشدید کنند به جای استفاده از این صابون ها از پاک کننده ها یا ژل مرطوب کننده بدون رایحه استفاده کنید ،اگر به دنبال خرید محصولی برای شستشوی صورت و دست خود هستید از محصولاتی استفاده کنید که اسانس های حساسیت زا در محصول نداشته باشند. همچنین سعی کنید در فصول سرد سال استفاده از صابون را کاهش دهید تا پوستی شاداب تر داشته باشید.

۵_ روش های مراقبت پوست تان را با تغییر فصل تنظیم کنید

در فصول سرد سال برای درمان خشکی پوست از پاک کننده های کرمی استفاده کرده و استفاده از تونر ها را کاهش دهید .

جالب است بدانید که تونر ها حاوی الکل هستند و پوست شما را خشک تر می کنند، اگر پوست شما به طور معمول خشک است توصیه میشود استفاده از محصولاتی که حاوی اسانس و الکل است آن را متوقف کنید .

در شب نیز از کرم های مرطوب کننده صورت استفاده کنید.

لب ها جزو مهمی از صورت هستند ،استفاده از مرطوب کننده ،وازلین و پماد ها می‌تواند رطوبت را به لب ها برگرداند و ترک های آن را درمان کند.

اگر در فصول سرد بالم مورد استفاده باعث سوزش لب شما می شود لازم است از محصول دیگری برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن لب استفاده کنید.

مراقبت از پوست در زمستان

۶_ به صورت متداول از مرطوب کننده استفاده کنید

بهتر است بعد از شستشوی پوست از مرطوب کننده استفاده کنید، در زمستان استفاده از پماد و کرم ضروری است.

شستن دست ها در فصول سرد سال مانند زمستان باعث جلوگیری از آنفولانزا می شود بهتر است دست ها را به صورت مداوم با آب سرد یا ولرم شسته و سپس آن را مرطوب کنید همچنین از پوشیدن دستکش موقع شستن ظرف ها و تمیز کردن خانه غافل نشوید زیرا تا حد فراوانی از خشکی پوست جلوگیری می کند.

۷_ از ضد آفتاب غافل نشوید

برخی از افراد فکر می کنند استفاده از ضدآفتاب فقط مخصوص روزهای آفتابی است اما باید گفت حتی در روزهای ابری و سرد زمستان نیز استفاده از ضد آفتاب را کنار نگذارید.

برف در روزهای زمستان اشعه خورشید را تا ۸۰ درصد منعکس میکند، بنابراین از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیر اشعه فرابنفش می تواند از ابرها نیز عبور کند و باعث آسیب به پوستتان شود پس گول هوای ابری و بدون خورشید را نخورید.

۸_ لباس مناسب بپوشید

با شروع فصل سرد سال مانند زمستان افراد به سراغ لباس های میروند که پشمی و زبر هستند .

جالب است بدانید استفاده از لباس های نامناسب می‌تواند خشکی پوست در زمستان را افزایش دهد، بهتر است اینگونه لباس ها را طوری بپوشید که پشم و زبری آن ارتباط مستقیمی با پوست بدنتان نداشته باشد، همچنین میتوانید لباس هایی با الیاف طبیعی و نرم را در زیر لباس های پشمی و زبر خود بپوشید تا از تماس مستقیم با بدن جلوگیری کند.

۹_ تغذیه مناسب داشته باشید و آب کافی بنوشید 

گاهی اوقات تغذیه نامناسب می‌تواند باعث ایجاد خشکی پوست شود، مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب و امگا ۳، امگا ۶ ،روغن ماهی و … خشکی پوست را بهبود می بخشد.همچنین نوشیدن آب فراوان پوست را شاداب نگه میدارد.در هر حال استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

۱۰_ لباس های نم دار خود را به سرعت عوض کنید 

در فصول سرد سال به دلیل بارش برف و باران ممکن است برخی از افراد مدت طولانی لباس‌های خیس و نم دار خود را تعویض نکنند، جالب است بدانید پوشیدن لباس ها و کفش های خیس باعث تشدید خارش پوست میشود اگر لباستان خیس است سریعا آن را تعویض کنید.

مراقبت از پوست در زمستان

۱۱_ از لایه برداری پوست در زمستان خودداری کنید

لایه برداری برای پوست بسیار مفید است زیرا سلول های مرده پوست را از پوست جدا کرده و باعث شادابی و طراوت بیشتر پوست می شود، اما در فصل زمستان تکرار بیش از اندازه لایه برداری باعث میشود که سرما و همچنین خشکی هوا به پوستتان آسیب شدیدی وارد کند، اگر پوست تان خوشک است لازم است فاصله بین لایه برداری طولانی مدت باشد، اما اگر پوست معمولی یا چربی دارید بهتر است لایه برداری از پوست را به هفته یکبار کاهش دهید ‌.

۱۲_ از پوست پاها مراقبت کنید

در زمستان مراقبت از پاها نیز بسیار مهم است سعی کنید هر چند وقت یکبار در هنگام استحمام کف پاهایتان را لایه برداری کنید تا پوست آن بتواند مرطوب کننده ،لوسیون و مواد مغذی را به راحتی جذب کند.

برای مرطوب کردن پاها می‌توانید از کرم های حاوی گلیسیرین استفاده کنید.

۱۳_ ورزش کنید

هرچند که در زمستان به دلیل سردی هوا،بلند شدن از رختخواب و ورزش صبحگاهی کمی سخت است اما اگر مراقبت از پوستتان برایتان مهم است این کار را انجام دهید، با ورزش جریان خون افزایش پیدا میکند و به تمام اندام ها و سطوح پوست می رسد.

۱۴_ از عینک آفتابی غافل نشوید

استفاده از عینک آفتابی مخصوص افرادی است که در مناطق کوهستانی زندگی می کنند و در فصول سرد سال مانند زمستان برخورد زیادی با برف دارند ، درخشش نور خورشید بر برف و بازتاب آن به صورت بسیار خطرناک است پس روزهای برفی از این عینک آفتابی استفاده کرده و توجه کنید که لنز آن درجه جذب کنندگی بالایی داشته باشد.

نکات پایانی درباره مراقبت از پوست در سرما

در این مقاله سعی کردیم برخی از راهکارها در فصل زمستان را با شما به اشتراک بگذاریم .

اگر بعد از امتحان کردن این روش ها هنوز هم حساسیت و ناراحتی پوستتان از بین نرفته بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

شاید به دلیل خشکی بیش از حد، پوستتان به یک مرطوب کننده قوی نیاز داشته باشید.

مطالب مشابه را ببینید!