مجله تاپ‌ناز‌

مزایای تبلیغات آنلاین نسبت به سنتی؛ بالاخره کدام بهتر است؟

باور کنید یا نه، هنوز افراد بسیاری وجود دارند که شبانه‌روز در حال تماشای تلویزیون و یا گوش‌دادن به رادیو یا برقراری ارتباط با بیلبوردهای تبلیغاتی و تراکت‌ها و… هستند. درمقابل، درصد بالایی از آدم‌ها شاید ماهی یک بار هم دست به کنترل تلویزیون نزنند، با تراکت‌های تبلیغاتی موشک بسازند و هیچ بیلبوردی نظرشان را جلب نکند، اما همین که وارد دنیای آنلاین می‌شوند، تبلیغات دیجیتال را با آغوش باز قبول کنند.

پس در این گیرودار که مخاطبان مختلفی با علایق مختلف حضور دارند، باید بدانیم که اگر بنای تبلیغ کسب‌وکارمان را داریم، سراغ تبلیغات آنلاین برویم یا تبلیغات سنتی یا شاید هم ترکیبی از هردوی آن‌ها. در این مطلب با شمردن مزایا و معایب هرکدام از این نوع تبلیغ‌ها، این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

مزایای تبلیغات آنلاین نسبت به سنتی؛ بالاخره کدام بهتر است؟

تبلیغات سنتی چیست؟

به‌طور کلی به تبلیغاتی سنتی می‌گویند که بدون نیاز به اینترنت قابل انجام باشد. این روش‌های تبلیغ دهه‌هاست که مورد استفادۀ بازاریابان قرار می‌گیرد، اما در سالیان اخیر شدت استفاده از آن‌ها رو به کاهش گذاشته است. از انواع تبلیغات سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته‌های فیزیکی تبلیغاتی مانند تراکت‌ها و…؛
  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی؛
  • تبلیغات در مجله و روزنامه؛
  • بیلبوردهای خیابانی؛
  • تبلیغات تلفنی.

تبلیغات سنتی چه مزایایی دارد؟

این روزها کمتر اما به‌طور کلی اکثر ما کم‌و‌بیش هر روز چشم و گوشمان به تبلیغاتی که از تلویزیون و رادیو پخش می‌شود می‌خورد یا هرازگاهی یک آگهی تبلیغاتی را در روزنامه‌ها می‌بینیم. در خیابان همچنان تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی خودنمایی می‌کنند و در بعضی از قسمت‌های شهر حتی تمام منظره را به خود اختصاص می‌دهند. به‌خصوص برای تبلیغ فیلم‌ها، رستوران‌ها و… شاید این نوع تبلیغ اثرگذاری بالایی داشته باشد.

اما به‌طور کلی تبلیغات سنتی بسته به نوع کسب‌وکار می‌تواند استراتژی بهتری نسبت به تبلیغات آنلاین محسوب شود؛ چون مخاطب هدف آن کسب‌وکار، وقتی زمان مقابلۀ تبلیغات آنلاین و تبلیغات سنتی می‌رسد، نوع سنتی آن را می‌پسندد، پس این موضوعی نیست که بتوان برای هرکسی به‌طور یکسان نسخه پیچید. برای تبلیغات سنتی می‌توان مزایای زیر را برشمرد:

  • تبلیغات سنتی یکی از بهترین راه‌ها برای دستیابی به مخاطبان با سن بالا محسوب می‌شود. بسیاری از گزارش‌ها و نظرسنجی‌ها نشان داده که افراد بالای 50 سال نسبت به افراد 20 و 30 ساله تا دو برابر بیشتر تلویزیون می‌بینند و روزنامه می‌خوانند.
  • یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب محلی است. کسب‌وکارهای کوچک محلی با استفاده از بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی در خیابان سریع‌تر رشد می‌کنند، چون این نوع تبلیغات باعث جلب توجه افراد بومی می‌شوند.
  • یکی از مزیت‌های بزرگ تبلیغات سنتی این است که مخاطب نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و آن را به‌نوعی Skip کند.

اما از معایب آن هم می‌توان به بعضاً گرانقیمت‌بودن آن، به‌خصوص در تبلیغات تلویزیونی اشاره کرد و دیگر عیب بزرگ آن هم این است که شاید نتوان برای آن معیار عملکردی مشخصی تعریف کرد تا اثرگذاری آن تبلیغ سنتی اندازه‌گیری شود.

تبلیغات آنلاین چیست؟

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به خاطر فناوری‌های به‌روز، رو به گسترش هستند. همان‌طور هم که از نامش پیداست، به روش‌های تبلیغاتی‌ای می‌گویند که به استفاده از اینترنت یا یک دستگاه دیجیتال مانند گوشی هوشمند، کامپیوتر و… نیاز دارند که البته قدمت استفاده از این نوع تبلیغ به تبلیغات سنتی نمی‌رسد. از انواع تبلیغات دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازاریابی محتوایی
  • کمپین‌های ایمیلی
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات کلیلی
  • افیلیت مارکتینگ
  • سئو

تبلیغات آنلاین چه مزایایی دارند؟

این روزها افراد می‌توانند با نشستن در خانه و با گوشی‌شان اقدام به بازاریابی دیجیتال کنند! این استراتژی‌ها فیزیکی نیستند و به جابه‌جایی، انبارکردن و این سبک هزینه‌ها نیاز ندارند. با توجه به آمار استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند، استفاده و پیاده‌سازی این نوع تبلیغات روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند. طبق آمار، در سال 2022 مشخص شد که 4.62میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی 4.95میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‌کنند و این یعنی تبلیغات آنلاین از الزامات هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود!

اگرچه بسیاری از مزایای تبلیغات آنلاین بسیار واضح است، اما در زیر به چند مزیت اصلی آن اشاره می‌کنیم:

  • به‌وسیلۀ این نوع تبلیغات به‌سادگی می‌توان رفتار کاربر را مشاهده کرد و با جمع‌آوری اطلاعات از او، نحوۀ تبلیغ در آینده را بهینه‌تر کرد؛ چون می‌توان به الگوهایی پی برد که به‌واسطۀ آن‌ها تبلیغ‌ها پذیرفتنی‌تر شوند.
  • امکان تبلیغ آنلاین به اشکال مختلف و متنوع در پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که گاهی انتخاب را سخت می‌کند؛ از تبلیغات ویدئویی، کلیکی، همسان و بنری گرفته تا انواع و اقسام دیگر اشکال تبلیغات آنلاین مانند رپورتاژ، کمپین‌های ایمیلی و… . به این ترتیب، هر کسب‌وکاری، بسته به هدف، بودجه و دانشی که دارد می‌تواند اقدام به تبلیغ آنلاین کند.
  • چون بازاریابی دیجیتال محدود به یک شهر یا خیابان یا حتی کشور نیست، به‌واسطۀ آن می‌توان به مخاطبان بیشتری دست پیدا کرد.

از معایب آن هم می‌توان به نیاز به داشتن دانش و تخصص درزمینۀ تبلیغات و بازاریابی دیجیتال اشاره کرد. درنهایت به این موضوع توجه داشته باشید که اینکه قرار است از کدام نوع تبلیغ استفاده کنید، به هدفی که دارید برمی‌گردد و آن هدف است که مشخص می‌کند چه روشی مؤثرتر و گیراتر خواهد بود.

مطالب مشابه را ببینید!