مجله تاپ‌ناز‌

مزایا و معایب تشک های مسافرتی

مزایا و معایب تشک های مسافرتی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در حین مسافرت شب یا شب‌هایی را بر روی بستری غیر از بستر خودتان خوابیده باشید. خوب یا بد احساس تازه و عجیبی است و درنوع خود تازگی خاصی دارد که کمتر تجربه کرده‌اید. هر چند شیرینی سفر مشکلات حین آن را تا حدود زیادی به فراموشی سپرده و وضعیت تازه حتی اگر راحتی معمول را نداشته باشد اما خوابی لذت‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد. اما انتخاب تشک‌های مسافرتی از نکاتی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر روحیه شما در حین سفر برجای بگذارد.

داشتن خواب عمیق و استراحت کافی در حین سفر علاوه بر ایمن نمودن رانندگی براحتی روز بعد را تبدیل به خاطره‌ای شیرین خواهد نمود. تصور اینکه پس از ساعت‌ها رانندگی و در زمان استراحت و موقع خواب بستر مناسبی نداشته باشید خستگی شما را دوچندان و لذت یک روز شیرین در سفر را از شما می‌گیرد. به همین دلیل نیز باید در انتخاب تشک‌های مسافرتی نکات و ملزوماتی را مدنظر قرار داد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با هم این نکات را بررسی کنیم:

هر کسی عادات خواب خاصّ خود را دارد!

عادات خواب و ملزومات آن در افراد مختلف تا حدود زیادی با یکدیگر متفاوت است. از بالش و تشک تا زیرانداز و رو انداز بسته به جنس و کیفیت و نیز سلیقه افراد تنوع زیادی داشته تا حدودی نیز به فرهنگ ملل ارتباط می‌یابد. مثلاً در مناطق سردسیر استفاده از الیاف طبیعی پشم که خاصیت گرم‌کنندگی بیشتری دارد معمول‌تر است. در حالی که مردم مناطق گرمسیر لحاف و تشک‌هایی خنک از جنس پنبه را ترجیح می‌دهند. یا به طور مثال برخی افراد بالش‌هایی با ارتفاع بیشتر را ترجیح می‌دهند. در حالی که گروه دیگر بالش‌های نازکتر را برای خواب انتخاب می‌کنند. علاوه بر اینها توصیه های بهداشتی و پزشکی نیز در تعیین نوع بستر موثر است. مثلاً پزشکان به افرادی با مشکلات ناحیه کمر، ستون مهره یا گردن بالش و تشک‌های خاصی را تجویز می‌کنند. که می‌تواند نسبت به انواع معمولی دارای ضخامت یا درجه سفتی متفاوتی باشد. علاوه بر این سلیقه شخصی افراد نیز در انتخاب نوع بستر بسیار موثر است. حتی نوع خوابیدن افراد هم در انتخاب بالش و زیرانداز بسیار تأثیر‌گذار است. مثلاً برای افرادی با مشکلات ناحیه گردن بالش های نازک مناسب‌تر است.

مزایا و معایب تشک های مسافرتی

آیا تشک‌های مسافرتی هم دارای معایبی هستند؟

پاسخ ما به این سوال مثبت است. با توجه به استفاده موقتی و کوتاه مدت از این تشک‌ها معمولاً ساخت آنها نیز ساده‌تر و معمولی‌تر است. هرچند بتازگی انواع طبی و مدرن‌تری از آنها نیز به بازار آمده است. اما در مجموع نمی‌توان از این تشک‌های سبک و ارزان قیمت انتظارات بالایی داشت و این محصولات در این موارد دارای نقطه ‌ضعف‌هایی هستند. مثلاً از ضخامت بالا و حجم راضی‌کننده‌ای برخوردار نیستند. هم‌چنین به دلیل ظرافت و نازکی معمولاً بیشتر در معرض آسیب و پارگی قرار دارند.

برخی از مدل های تشک مسافرتی خواص طبی داشته و لایه اسفنجی بیشتری دارند. این مدل ها تشک طبی هم محسوب می شوند و می توانید از آن ها برای مصارف و نیازهای درمانی نیز استفاده کنید.

بستر محبوب من…

هر یک از ما  در منزل خود رختخوابی داریم که بسیار به آن عادت کرده‌ایم. صرف نظر از نوع و جنس رختخواب عادت به خوابیدن بر روی یک تشک خاص یا سر گذاشتن بر روی یک بالش بخصوص رفتاری است که طی شب های متوالی در ما پدید آمده و به راحتی ترک نمی‌شود. اما در هنگام سفر که با بالش و تشک خاص خود همراه نیستیم، معمولاً مشکلاتی در این زمینه پیش می‌آید. که تا حدود زیادی می‌توان با انتخاب تشک‌های مسافرتی مناسب این مشکلات را برطرف نمود. البته بدون شک تشکی که بتوان در مسافرت با خود همراه داشت با بستر معمولی ما تفاوت های زیادی دارد.

اما در هنگام سفر ماجرا تا حدود زیادی متفاوت است و محدودیت های زیادی در انتخاب زیرانداز و بالش و سایر ملزومات خواب وجود دارد. حمل و نقل حجم وسایل وزن آنها و فاصله تا مقصد از جمله مواردی هستند که در انتخاب پوشاک خواب و لوازم و تشک‌های مسافرتی بسیار موثرند. به این منظور تشک های سبک و کم حجمی در بازار موجود است که به راحتی قابل جابجایی بوده و فضای زیادی از ما نمی‌گیرند. توجه به حجم سایر ملزومات سفری و این که اتومبیل ما از فضای کمی در بخش صندوق برخوردار است اهمیت حجم کم این ملزومات خواب  را بهتر نمایان می‌کند.

در موقعیت سفر امکان شستشو و جابجایی لوازم خواب بمراتب محدودتر است. به همین دلیل ترجیح بر آنست که این ملزومات از انواع سبک با قابلیت پاکیزگی راحت‌تر انتخاب شوند. تشک‌های مسافرتی معمولاً از الیاف مصنوعی که قابلیت شستشوی آسان تری دارند انتخاب می‌شوند. مثلا انواع پلی که سبک بوده و قابلیت شستشوی بالایی دارند. این تشک‌ها از حجم کمتری برخوردار بوده و به راحتی جابجا و شسته می‌شوند. قیمت این نوع تشک‌ها نیز نسبت به انواع ثابت معمولاً مناسب‌تر است .از آنجا که بناست این ملزومات در سفر همراه ما باشند پس بهتر است حجم آنها نیز کوچک‌تر باشد تا جای کمتری بگیرند و ماشین یا وسیله ای را که برای حمل آنها در نظر گرفته‌ایم اشغال نکنند. زیرا در هر سفر ملزومات دیگری غیر از بستر نیز وجود دارد که آنها نیز حجم قابل توجهی  را اشغال می کند بنابراین ملزومات خواب سفری از قبیل تشک بالش لحاف و زیرانداز و رو انداز باید در سایز و حجم مناسب انتخاب شوند.

مزایا و معایب تشک های مسافرتی

مورد مهم دیگر در مورد تشک‌های مسافرتی معایبی است که ممکن است این تشک ها داشته باشند از جمله به خاطر ضخامت کم ممکن است چندان گرم نباشند و نتوانند قابلیت بالایی در پوشش‌دهی انجام دهند. هر چند موقعیت موقت سفر زودگذر است و بزودی بار دیگر در اتاق خواب اصلی خودمان خواهیم بود. اما در همین فاصله نیز بستری که برای آن می‌خوابیم بسیار مهم است. زیرا در صورت بروز موارد حساسیت یا میکروبی، آن هم در هنگام سفر که دسترسی ما به امکاناتبهداشتی و پزشکی کامل نیست می‌تواند مشکلات زیادی پدید آید. به این منظور این تشک‌ها معمولاً با روکش های ضد حساسیت و آنتی باکتریال تهیه می‌شوند. تا حین سفر برای پوست مو و سیستم تنفسی مشکلی ایجاد نکنند. این محصولات دارای روکش‌های قابل شستشو هستند که به راحتی از تشک جدا شده و راحت تر از آن نیز شستشو می‌شوند. همین موارد باعث شده تا با استقبال خوبی از طرف مشتریان روبرو شوند.

بسته به اینکه به چه محلی سفر می کنیم انتخاب نوع تشک‌های مسافرتی بسیار مهم است. مثلا برای سفر به مناطق مرطوب یا کنار دریا لازم است تا تشک‌های با الیاف ضد آب تهیه کنید. تا در حین سفر خیس یا آلوده نشود و رطوبت آن باعث ایجاد دردسر و مشکلات ثانویه نگردد. اما در مناطق خشک می‌توانید از انواعی با روکش معمولی نیز استفاده کنید. از نظر زیبایی نیز این محصولات معمولا با روکش های متنوع و بسیار زیبا و شکیل تهیه می شوند که معمولاً با صرفه و اقتصادی بوده و قیمت‌های چندان بالایی ندارند. به همین دلیل حتی در حین سفر نیز در صورت نیاز می توان این ملزومات را تهیه نمود.

امروزه با وجود وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی زیاد و دسترسی اکثریت مردم به ماشین های شخصی و سیستم حمل و نقل عمومی آمار مسافرت و گردشگری تا حدود زیادی بالا رفته است. معمولاً برای کسانی که با اتومبیل شخصی خود سفر می‌کنند بردن به همراه داشتن ملزومات شخصی خواب در اولویت اول قرار دارد. بسیاری از افراد نیز از نظر بهداشتی ترجیح می دهند در بستری که با خود دارند بخوابند و به خاطر حساسیت های بهداشتی و پاکیزگی چندان تمایلی به خوابیدن در بسترهای آماده و موجود در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها ندارند. به همین منظور نیز ملزومات خواب آماده جهت مسافرت با وزن و حجم مناسب و قیمت متوسط نیز در بازار موجود است این ملزومات معمولاً در فروشگاه‌های معتبر کالای خواب و سایت‌های مربوطه قابل دسترسی و خریداری هستند. قیمت تشک های مسافرتی تا حدود زیادی بستگی به جنس کیفیت و الیاف به کار رفته در آنها دارد. و مانند سایر کالای خواب دارای طبقه بندی و دسته بندی های متناسب با قیمت است.

 نکات مهم در مورد نگهداری و جابجایی بسترهای موقت یا تشک‌های مسافرتی :

بهتر است بعد از پایان هر سفر ملزومات همراه به دقت باز شده و در فضای آزاد هواگیری و تهویه شوند. تشک‌های مسافرتی معمولاً دارای رویه‌های جدا شونده و قابل شستشو هستند که می‌توان پس از اتمام مسافرت آنها را در ماشین لباسشویی کاملاً شستشو داد و استریل نمود. . قرار دادن تشک‌های سفری در معرض آفتاب نیز بسیار مفید است. و میکروب‌ها و  باکتری‌هایی را که احتمالاً در حین سفر به تشک منتقل شده‌اند از بین می‌برد. الیاف هالو فایبر از نمونه موادی است که در ساخت اینگونه تشک‌ها به کار رفته و تقریباً تمام مزایای لازم برای چنین بستری را داراست. حجم کم، وزن سبک، قابلیت شستشوی آسان و تنوع رنگ و طرح زیبا از مشخصات این الیاف بوده که بصورت تشک‌های مسافرتی در دسترس عموم هستند.

یکی از انواع این تشک‌ها را شرکت مارینا آن به عنوان یک تشک یک‌نفره تولید کرده است. این محصول دارای ابعادی معادل  90 × 186 سانتی‌متر است که می‌توان آن را یک سایز استاندارد به حساب آورد.. این تشک یک‌نفره با الیاف پر شده و دارای یک روکش پارچه‌ای مقاوم است. ضخامتی که شرکت مارینا برای این محصول در نظر گرفته حدود 2 سانتی‌متر است. این محصول کاملاً سبک و دارای وزنی برابر با یک کیلوگرم است. و انتخاب خوبی برای مسافرت است. این محصول در رنگ‌های مختلف عرضه شده تا بتواند سلیقه‌‌های متفاوتی را راضی نماید.

ارسال این محصولات سفری همراه با گارانتی‌های مربوطه در سراسر کشور رایگان است. هم‌چنین برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر در این مورد و نیز سایر محصولات می‌توانید با مشاوران شرکت گرم و نرم نیز تماس داشته باشید. پایان رپورتاژ آگهی /

نگارش توسط مهین مکتبی

مطالب مشابه را ببینید!