مجله تاپ‌ناز‌

مزایا و معایب سفر با قطار + اصولی که قبل از تهیه بلیط قطار باید بدانید

سفر با قطار می تواند لحظات خوشی را برای شما رقم بزند ولی مسافرت از طریق ریل و با قطار مزایا و معایبی دارد که قبل از تهیه کردن بلیط باید به این موارد دقت داشته باشید.

سفر با قطار در کشور ایران سابقه ای طولاانی دارد و از زمان های گذشته بسیار رواج داشته باست. در بدو ورود قطار به ایران تعداد زیادی از سفر کردن با قطار می ترسیدند ولی حالا تمام استان های کشور خطوط ریلی دارند و حدود 11 استان در سطح کشور امکان سفر با قطار را ندارند.

سفر با قطار

در سفرهای ریلی مسافران احساس این را دارند که یک کتاب محرک در مقابل چشمان آنها در حال ورق خوردن است و هر چقدر قطار انتخاب شده بهتر باشد لذت تماشای این تصاویر هم بهتر و بیشتر می شود. به صورت کلی انتخاب قطار بنا بر هزینه و مقصدی که شما انتخاب کرده اید می تواند تفاوت داشته باشد از جمله بعضی از قطارها که دارای کوپه هایی با ظرفیت 4 نفر و بعضی هم 6 نفر یا حتی اتوبوسی هستند ولی اگر شما قصد دارید سفری تفریحی بروید و تعدادتان زیاد می باشد به شما پیشنهاد می کنیم که از قطار اتوبوسی یا کوپه های شش نفره استفاده کنید.

باید بگوییم که به هیچ وجه کوپه های اول یا آخر واگن را انتخاب نکنید زیرا بر روی چرخ های قطار قرار دارند و به همین دلیل کمی سر و صدای بیشتری تولید می کنند.

سفر با قطار

خرید بلیط قطار

به صورت کلی در ابتدای هر سفری باید وسیله حمل و نقلی که قصد دارید با آن سفر کنید را انتخاب کنید. اگر می خواهید با قطار سفر کنید در ابتدا باید بلیط تهیه کنید و اگر زمان برگشت خود را هم می دانید بهتر است بدانید برای راحتی خودتان بلیط رفت و برگشت را تهیه کنید تا با خیالی آسوده سفر را شروع کنید.

همانطور که می دانید در کشور سایت های زیادی برای خرید بلیط قطار وجود دارد که می توانید از این سایت های معتبر خرید بلیط، بلیط را بخرید.

سفر با قطار

به طور کلی از میان شرکت های ریلی که قطار ارائه می کنند، قطار غزال، ماهان، پردیس و لوکس نوالرضا امکاناتی بی نظیر دارند و قطار های 5 ستاره فدک هم جزو بهترین ها هستند. به شما توصیه می کنیم که در موقع خرید بلیط به شماره صندلی و واگن خود دقت داشته باشید و ببینید چند نفر دیگر در واگن حضور دارند.

دانستن قیمت قطار هم می تواند به انتخاب گزینه مناسب برای شما راهگشا باشد. ساعت حرکت هم یکی از موارد مهم است که باید به آن توجه داشته باشید و سپس با در نظر گرفتن تمام موارد که بیان شد بلیط را تهیه کنید.

وسایل مورد نیز برای سفر ریلی

سفر توسط قطار می تواند مقداری زمان بر باشد و طولانی است و نیاز است که همراه خود وسایلی داشته باشید تا طولانی بودن زمان را حس نکنید. از جمله وسایلی که در سفر باید به همراه خود داشته باشید می توان به شارژر همراه با هودی یا سویشرت، هدفون یا هندزفری، دستمال کاغذی، دوربین عکاسی، مواد غذایی و وسایل سرگرمی اشاره کرد.

به چمدان هایتان دقت کنید

همیشه باید جانب احتیاط را در سفر با قطار رعایت کنید و بهتر است از اول سفر مراقب بارها و چمدان های خود باشید. توصیه می شود که آنها را در جایی قرار دهید که اشخاص دیگر نتوانند آنها را بردارند. در قطار های اتوبوسی کمدهای همگانی برای قرار دادن چمدان تعبیه شده است و این کمدها اگر چه فضای شما را باز می کنند ولی به دلیل همگانی بودن در آن باز بوده و تمام افراد درون قطار به آن دسترسی دارند. اگر در یک کوپه هستید باید به این نکته تووجه داشته باشید که مسافران درون کوپه می توانند در ایستگاه های بین راه پیاده شوند و افرادی جدید وارد قطار شوند. همیشه سعی کنید چمدان را در کنار خود نگه دارید.

رعایت قوانین عمومی

به افرادی که در کوپه هستند دقت کنید و اگر آنها را ساکت، در حال کار و یا خواب دیدید شما هم بهتر است که ساکت باشید، بلند حرف نزنید و سر و صدا هم نکنید. به صورت کلی یکی از نکات مهم در سفر ریلی این است که کفش مناسب به پا کنید و کفش هایی را انتخاب کنید که راحت باشند. توصیه می شود که از تمیز بودن جوراب و پاهای خود هم مطمئن شوید تا باعث آزار افراد دیگر نشوید.

سفر با قطار

مزایای سفر ریلی

باید بدانید که سفر کردن با قطار مزیت های زیادی دارد که در ادامه می خواهیم شما را با این مزایا آشنا کنیم.

قرار گرفتن ایستگاه قطار در مرکز شهرها

راه آهن و ایستگاه معمولا در مرکز شهر قرار گرفته است و این موضوع یکی از مزایای سفر با قطار نسبت به سفر با هواپیما است. در این صورت مسافر و توریست می تواند خیلی راحت و در زمانی کم به نقطه مورد نظر خود برسد.

گسترده بودن

سفر با قطار دارای شبکه راه آهن گسترده است و بیشتر در بعضی از مقاصد که مسافران زیادی درخواست بلیط دارند حتی چندین بار در روز رفت و آمد صورت می گیرد. مصلا شهر مشهد یکی از شهرهای توریستی ایران است که سالان تعداد زیادی مسافر به این شهر می روند و در این بین سفر ریلی نقش مهمی را ایفا می کند و در طول روز تعداد زیادی قطار در این مسیر فعال است.

برنامه ریزی دقیق

برنامه و زمان بندی قطار در بیشتر مواقع و در حدود 90 درصد دقیق و درست است و این موضوع می تواند یکی از مهمترین مزایای استفاده از قطار باشد همچنین بهتر است بدانید که شرایط جوی هوا هم تاثیر زیادی بر تغییر برنامه ها ندارد.

سفر سبز

سفر با قطار آلودگی چشمگیری برای محیط زیست ندارد و به همین دلیل مسافرت با قطار را می توان سفر سبز نامید.

راحتی

قطارها انواع مختلف کوپه ای و اتوبوسی هستند و بیشتر قطارها به صورت کوپه ای هستند و دارای تخت های بزرگ هستند که در انواع لوکس آن هر کوپه دارای 4 تخت است و امکاناتی همچون مانیتور برای هر شخص را هم دارد. در کنار صندلی میز وجود دارد و مسافر می تواند براحتی کارهایش را انجام دهد. اگر چه قطارهای اتوبوسی فضای کمتری دارند ولی با داشتن میز در روبروی صندلی ها می توانند راحتی زیادی را به ارمغان بیاورند.

سفر با قطار

عدم محدودیت

می توانید آزادنه و به هر تعداد چمدان با خود به درون قطار ببرید و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد.

حضور پزشک

در بسیاری از قطارها پزشک وجود دارد که در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید به او مراجعه کنید.

عدم معطلی

در سفرهای قطاری مراحل زمان بری مانند چک کردن امنیت طولانی وجود ندارد و فقط کافی است 20 دقیقه پیش از حرکت کردن قطار در ایستگاه حضور پیدا کنید.

سرگرم شدن

یکی از جذابیت های سفر به وسیله قطار مشاهده مناظر دیدنی و بکر در طول مسیر است. مشاهده کردن نمای زیبای روستاها در دل طبیعت می تواند برای شما باعث ایجاد آرامش شود.

معایب سفر ریلی

سفر با قطار دارای مزیت های زیادی است ولی نباید از معایب آن هم چشم پوشی کرد و به همین دلیل در ادامه می خواهیم به بعضی از این مشکلات هم اشاره کنیم.

سرعت پایین

یکی از مهمترین معایبی که قطارها دارند سرعت کم آنها در مقایسه با هواپیما است و استفاده از قطارهای سریع السیر تا حدی این مشکل را حل می کند. پس عقلانی است که اگر قصد سفر به مقصدی دور را دارید و عجله هم دارید از برتری سفر با هواپیما استفاده کنید.

عدم رعایت بهداشت

سرویس های بهداشتی موجود در ابتدا و انتهای کابین در خیلی از موارد غیر بهداشتی و آلوده است.

قرار گرفتن ترمز خطر در ازتفاع پایین

معمولا ترمز خطر را در ارتفاع پایینی قرار داده اند که در بعضی از مواقع شاید به وسیله کودکان باعث مشکلاتی شود.

برنامه های گیج کننده

برنامه های قطار شاید کمی گیج کننده باشد و بهتر است برای پیشگیری از ایجاد هر نوع مشکلی بلیط خود را به دقت مطالعه کنید و با حواس جمع به ایستگاه بروید. یکی از مواردی که در مورد سفر با قطار باید به آن توجه داشته باشید این است که از ایستگاهی که قصد پیاده شدن دارید مطلع باشید برای جلوگیری از گم کردن کابین بهتر است موقع ورود از کارکنان قطار راهنمایی بگیرید.

مطالب مشابه را ببینید!