مجله تاپ‌ناز‌

مشاغل حوزه محتوا را بشناسید

مشاغل حوزه محتوا را بشناسید

«شغلت چیه؟ تولید‌کننده محتوا هستم. کپی‌رایترم. مدیر محتوا هستم. و..»!

اگر نگاهی به فرصت‌های شغلی حوزه دیجیتال مارکتینگ انداخته باشید می‌بینید، عناوین شغلی بالا را زیاد دیده‌اید که این روزها شرکت‌ها برای حرفه‌ای‌های محتوا سر و دست می‌شکنند.

اما ممکن است ندانید که افراد در این مشاغلی که تازه چندسالی است حسابی بازارش داغ شده است چه کاری انجام می‌دهند و نیاز به چه مهارت‌ها، استعداد‌ها و علایقی دارند!

یا اینکه یادگیری این مشاغل چگونه است و… سوالات دیگری از این قبیل.

در این مقاله سعی داریم تا مشاغل مرتبط به حوزه محتوا را با تمام چم‌وخم‌های لازم در آن‌ها و سلسله‌مراتبشان برایتان توضیح دهیم.

تولید‌کننده محتوا یا  Contant Creator

تولیدکننده محتوا کیست؟

همانطور که از این عنوان شغلی پیدا است وظیفه اصلی و اولیه فردی که این سمت را دارد، تولید کردن انواع محتوا برای انواع سایت، فروشگاه اینترنتی، شبکه اجتماعی و وبلاگ است.

خود «محتوا» از شکل‌های مختلفی تشکیل شده ‌است. محتوای متنی، محتوای تصویری، محتوای ویدئویی و محتوای صوتی که تولید هرکدام از این‌ها نیازمند تخصص و مهارت‌های خاص خودش است.

برای مثال کسی که محتوای نوشتاری تولید می‌کند، باید خلاق، توانمند در نوشتن، خواندن، ترجمه کردن و همینطور علاقه‌مند به تحقیق کردن و سرچ‌کردن باشد. یا کسی که محتوای تصویری تولید می‌کند باید به انواع برنامه‌های فتوشاپ و ادیت عکس و فیلم تسلط داشته و همینطور به عکاسی و هنرهای بصری و تجسمی علاقه‌مند باشد.

همه‌ی سایت‌ها، وبلاگ‎ها، اپلیکیشن‎‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی نیازمند یک محتوای جذاب و مناسب با خدماتشان برای جذب کردن هرچه بیشتر مخاطب هستند؛ زیرا اولین برخورد هر مخاطبی با هر محصول، کالا و یا خدمتی، به وسیله محتوای تولید شده‌ برای آن محصول، کالا و یا خدمت است.

پس تولید کردن محتوای باکیفیت، به روز، دقیق، ساده و جذاب برای مخاطب، یکی از مهم‌ترین و موثرترین قدم‌ها در موفقیت تجاری کسب و کارهای بزرگ و کوچک به حساب می‌آید.

تولیدکننده محتوا هم می‌تواند یک مقاله هزار کلمه‌ای در باب اهمیت یک موضوع و یا معرفی یک محصول بنویسد و هم می‌تواند نوشته کوتاه یک بنر و یا سناریوی یک تیزر تبلیغاتی را بنویسد و طراحی کند.

کپی رایتر و UX رایتر

در همین ابتدا بگوییم که کپی‌رایتر و ux رایتر با یکدیگر متفاوتند. کپی‌رایتر به کسی می‌گویند که وظیفه معرفی و تبلیغ محصول و خدمات را به عهده دارد. این شخص باید بتواند تمام ویژگی‌های محصول را شناسایی کرده و برای مشتری شرح دهد و مشتری را با کلمات برای خرید قانع کند؛ به همین دلیل یک کپی‌رایتر خوب باید دایره لغات کاملی داشته باشد.

Ux رایتر به کسی می‌گویند که درست، دقیق و کوتاه بتواند پیام هر قسمت از سایت (دکمه‌ها، منوها، مسیرها و بخش‌های مختلف سایت) یا اپلیکیشن را منتقل کند.

نویسنده‌ تجربه کاربری با نوشتن متن‌های کوتاه، ساده و هوشمندانه، تجربه کاربری بهتری برای کاربران محصول خلق می‎کند. Ux ‌رایتر برخلاف کپی‌رایتر، نیاز به چرب‎‌زبانی و نوشته‌های مفصل ندارد. او باید با حداقل کلمات و حداکثر خلاقیت، کار خود را پیش ببرد. اصطلاح less is more، مصداق بارزی برای کار یک ux رایتر است.

مشاغل حوزه محتوا را بشناسید

استراتژیست محتوا یا Content Strategist

استراتژیست محتوا کسی است که با توجه به هدف‌های کوتاه و بلند مدت شرکت، انواع استراتژی‌های محتوایی را طراحی می‌کند تا مجموعه بتواند به هدف‌های خود برسد.

برای مثال شرکتی می‌خواهد از طریق بازاریابی محتوا، فروش متوسط سالیانه‌اش را برای سال آینده به دو برابر افزایش دهد. اینجا وظیفه استراتژیست محتوا است که باتوجه به وضعیت و شرایط فعلی شرکت و هدف بلند مدت مدنظر آن، طرح‌ها و ایده‌هایی را بچیند و مطرح کند. به چه وسیله‌ای؟

در ابتدای امر، استراتژیست محتوا باید سابقه کاری پر و پیمانی در حوزه محتوا داشته باشد تا بتواند نقاط ضعف و قوت مجموعه را تشخیص داده و برای هرکدام راه حل مناسبی ارائه دهد. استراتژیست محتوا باید توانایی آنالیز کردن مشتری‌ها، بررسی کار رقبا در بازار، پیدا کردن و جذب مشتری‌های بالقوه از طریق روش‌های مختلف را داشته باشد.

همانطور که یک معمار، نقشه کامل یک خانه را پیش از ساخت آن می‌کشد و تمام جزئیات را دقیق اندازه‌گیری می‌کند، استراژیست محتوا هم باید بتواند انواع طرح‌ها، روش‌ها و استراتژی‌های مختلف را بررسی و در صورت لزوم پیاده کند تا شرکت به بهترین و سریع‌ترین شکل به هدف نهایی خود نزدیک شود.

مدیر محتوا

مدیر محتوا بالاترین رده را بین سلسله‌مراتب کاری گفته شده دارد. او کسی است که با چم‌وخم بازار کار محتوا به خوبی آشنا است و منابع سازمان را برای رشد به بهترین نحو سروسامان می‌دهد.

مدیر محتوا کاملا به اصول نگارش، مهارت نوشتن، اصول سئو، ترندهای روز، تخصیص درست و بهینه منابع و هزینه‌ها و… مسلط است. اصطلاحاً او سرد و گرم بازار محتوا را چشیده و سالها سابقه کار در حوزه محتوا را دارد. همین تجربه به او توانایی مدیریت تمام اعضای گروه محتوایی یک مجموعه را می‌دهد.

مشاغل حوزه محتوا را بشناسید

چگونه مدیر یا استراتژیست محتوا شوم؟

می‌دانم که فرصت شغلی مدیریت محتوا چشمتان را گرفته است و دوست دارید که اگر روزی وارد حوزه محتوا شوید، صندلی مدیریت از آن شما باشد. اما مدیران محتوا هم روزی از نویسندگی شروع کرده‌اند و تمام زمین خاکی‌ها را گذرانده‌اند.

بنابراین شما باید از تولیدکنندگی محتوا شروع کنید و تمام فوت و فن آن را یاد بگیرید تا بتوانید یک تیم تولیدکننده محتوا را هدایت کنید.

بعد ازخواندن این مطالب احتمالاً اولین سوالی که ذهنتان را درگیر می‌کند این باشد که چطور و از کجا باید شغل محتوا را شروع کرد؟ اگر اهل خواندن و نوشتن هستید و مشتاق یادگیری، این شغل برای شما ایده‌‌‌آل است.

روند آموزشی تولیدمحتوا هم درست مانند سمت‌های گفته شده در این شغل، انواع مختلف دارد و از مراحل مبتدی تا پیشرفته را در برمی‌گیرد. از طرفی تمام مشاغل مربوط به حوزه محتوا، مثل یک دریای بی‌پایان می‌مانند که هرچه در آنها بیشتر پیش بروید، باز هم چیزهای جدیدتر و جذاب‌تری هست که یاد بگیرید. به عبارتی دیگر آموزش در این شغل نقطه پایان ندارد. شما اگر در حوزه محتوا کار کنید، هر روز و همیشه در حال یادگیری هستید و این خود یکی از جذابیت‌های دلچسب این شغل است.

دوره‌های آموزشی مختلفی چه به صورت آنلاین و یا به شکل حضوری در سطوح مختلف درباره حوزه محتوا برگزار می‌شوند. اما به عنوان یک تولید‌کننده محتوا چه در ابتدای راه باشید چه در میانه آن، باید بدانید نحوه آموزش و میزان حرفه‌ای بودن مجموعه‌ای که در آنجا قصد یادگیری دارید، در قدم‌های شغلی آینده شما بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

پس دوره‌ای را انتخاب کنید که از تخصص و سابقه دست‌اندرکاران آن مطمئن باشید. یکی از دوره‌های کامل، به روز و حرفه‌ای در حوزه محتوا از ابتدا و تا انتهای آن، آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ در آکادمیک نوین است.

دوره آموزش تولید محتوا در آکادمی نوین، برای تازه‌کارانی که نیاز به مهارت‌یابی هرچه بهتر و سریع‌تر دارند تا مشغول به کار شوند بسیار مناسب، مقرون به صرفه و پرفایده است. همینطور دوره آموزش استراتژی محتوا هم برای افرادی که در حوزه محتوا مشغول به کار هستند و خواهان پیشرفت، تخصصی‌تر شدن و رفتن به مراحل بالاتر در این حوزه هستند، بسیار کاربردی و شما را تبدیل به یک استراتژیست خوب محتوا می‌کند. همچنین شما می‌توانید پکیج آموزشی تولید محتوا که مجموعه‌ای از این دوره‌ها است را تهیه کنید و به یک بازاریابی محتوای حرفه‌ای تبدیل شوید. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره ۵۸۴۳۸-۰۲۱ تماس بگیرید. رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه را ببینید!