مجله تاپ‌ناز‌

مشکل عقده های کودکی بزرگسالان + روش درمان با تکنیک های روانشناسی

مشکل عقده های کودکی بزرگسالان

روش ها و تکنیک های روانشناسی برای درمان عقده های کودکی را در این بخش می خوانید. کودکی هر فردی یکی از حساس ترین دوران زندگی است که بسیار از روانپزشکان این دوره را تاثیرگذار در شخصیت و خودآگاه هر فردی می دانند. در این دوران بروز بعضی از عقده ها می تواند تاثیرات مخربی داشته باشد که باید عقده های کودکی هر فردی را درمان کرد.

خیلی از افراد در دوران کودکی خواسته هایی داشته اند که ممکن است به هر دلیلی این خواسته ها برآورده نشده اند و بدون اینکه به آنها توجه داشته باشند این عقده ها و کمبودها در ضمیر ناخودآگاه ذهن رخنه کرده اند و ذن را تحت تاثیر خود قرار داده اند. در مثالی ساده تغذیه کردن نوزاد از شیر مادر و عدم ارضای دهانی می تواند در سنین بزرگسالی باعث وابستگی فرد به سیگار شود و موضوعاتی از این قبیل را فروید مورد بررسی قرار داده است. ولی درمان عقده های کودکی و کمبودهای این دوره می تواند باز روح فرد را زنده کند و جایگزین بهتری برای این کمبودها ارائه می دهد که در این بخش مهمترین درمان های موثر را بررسی می کنیم.

روش های درمان عقده های کودکی

در اصل عقده نوعی کمبود است که فرد در زندگی و دوران مختلف آن داشته است که باعث می شود تا فرد دچار افسردگی، گناه و اشتباه در زندگی خود شود. ولی این کمبودها می تواند ناشی از عوامل مختلف باشد بعضی از این کمبودها از سمت والدین اتفاق می افتد این عقده ها باعث می شوند که کودک در سن بزرگسالی دچار احساس حقارت و خود کم بینی شود و این تاثیرات منفی روح او را خدشه دار کنند.

چیزی که باید در مورد گوشه گیری نوجوانان بدانید این است که این گوشه گیری ناشی از عقده ها و حقارت های دوران کودکی است که در حال حاضر مشکلات روحی متعددی در وجودش ایجاد کرده اند.

در مورد درمان عقده های کودکی این را باید گفت که پدر و مادر مهمترین نقش را در شکل گیری شخصیت کودک خود دارند پس ارائه آموزش های مناسب در زمینه کودک پروری می تواند به تربیت کودک بیشتر کمک کند و باعث آگاه سازی کودک در جوامع خواهد شد. کودک با ورود به مدرسه ممکن است با این کمبودها بیشتر مواجه شود و در بسیاری از موارد کمبودهای بیشتری را تجربه می کند که عقده های بیشتری در وجود او ایجاد می کنند.

در چنین مواردی پدر و مادر و محیطهای آموزشی باید بیشتر به شخصیت درونی کودک توجه داشته باشند.

در درمان کردن عقده های کودک، نکته قابل توجه این است که بیشتر این کمبودها در 7 سال اول زندگی رخ داده است پس پدر و مادر برای پیشگیری در این دوران توجه عاطفی بیشتری به کودک باید داشته باشند و تنها هدف از کمبودها، کمبودهای مادی نیست بلکه بیشترین تاثیر را کمبودهای عاطفی می گذارند.

با توجه به اینکه در این دوران کودک کمتر متوجه کمبودهای مادی است و بیشتر به جذب محبت از سوی اطرافیان نیاز دارد.

مشکل عقده های کودکی بزرگسالان + روش درمان با تکنیک های روانشناسی

راهکارهای درمانی

این عقده های دوران کودکی باید درمان شوند تا بتوانید راحت تر در زمان حال زندگی کنید و از زندگی که دارید لذت ببرید همچنین برای رسیدن به موفقیت باید سعی کنید که کمبودها و نقص ها خود را جبران کنید.

سکوت کردن

برای اولین قدم ب یک مکان آرام بروید و سعی کنید خودتان را از گذشته جدا کنید و در این زمان به خودتان فرصت بدهید که تمام منفی نگری های متصل به گذشته را از خود دور کنید و به زمان حال فکر کنید. این کار باعث می شود تا مقداری از حال منفی خود دور شوید و انرژی مثبت بیشتری به خودتان منتقل کنید این روش می تواند باعث درمان عقده های کودکی در شما شود.

یادآوری کردن

بعد از یک ریکاوری ساده که مغر و ذهن خود را از آلودگی های روحی تخلیه می کنید به سراغ خاطرات گذشته خود بروید یادآوری برخی از این خاطرات موجب می شود تا به ارزش کم آن ها پی ببرید و راحت تر با اتفاقات تلخی که در زندگیتان روی داده است کنار بیایید.

حس کردن

برای درمان عقده های دوران کودکی باید به تراوش خاطرات روی آورید یعنی خاطرات گذشته خود را بیرون بریزید تا از وجود و ذهن شما خارج شوند. این حس ها موجب می شود تا احساسات گذشته خود را بیشتر درک کنید و در رابطه با آن ها برای خود پاسخ هایی ارائه دهید.

پیدا کردن علت ها

علت هایی که موجب شده اند تا شما از گذشته خود و کودکیتان خاطراتی تلخ داشته باشید را جست و جو کنید این کارها و اقدامات به این دلیل است که شما راحت تر با گذشته خود کنار بیایید و آن را بخشی از زندگی خود بدانید.

استفاده از تکنیک های رهاسازی فوق به شما کمک می کنند تا به عنوان شیوه های درمان عقده های کودکی به پذیرش این کمبودها برسید در واقع این شیوه ها نه با انکار بلکه با صلاح پذیرش به از بین بردن خاطرات تلخ و عقده ها کمک خواهند کرد.

درمان عقده های کودکی باید با کمک مشاور و روانشناس صورت بگیرد زیرا تخلیه ذهن برای هر فردی کاری آسان نیست و یک برنامه ریزی درست و سنحیده در این زمینه می تواند به فرد کمک کند تا احساسات منفی ریشه دار در کودکی خود را از بین ببرد.

همانطور که می دانید روانشناسی کلاسیک در این زمینه تحقیقات بسیار مهمی را انجام داده است فروید از جمله این روانشناسان است که با ارائه نظریه ضمیر ناخودآگاه ثابت کرده تا ریشه بسیاری از رفتارهای بزرگسالی در دوران کودکی است که در دوره های مختلف نیز تقسیم می شود.

تحقیقات نشان می دهد که افراد دارای عقده های کودکی اغلب در جامعه به چند دسته تقسیم می شوند:

  • افراد وابسته و بدون اختیار
  • افراد هنجارشکن
  • افراد بدگمان
  • افراد خودنما
  • افراد تنها
  • افراد بی انگیزه
  • افراد بیش از حد مطیع

درمان کردن عقده های کودکی فقط با انگیزه و داشتن اراده قلبی خود فرد ممکن است و فرد وقتی که بخواهد گذشته اش را بپذیرد می تواند با این عقده ها و کمبودها مواجه شود و در غیر این صورت ممکن است برای مدتی از گذشته ها رها شود و باز به مرور زمان آنها را به یاد آورد.

ولی با استفاده از روش هایی که در این مطلب معرفی کردیم به شکل اصولی تر این مشکل را درمان کنید و با عقده های دوران کودکی خود مقابله کنید.

مطلب مشابه: اختلال چند شخصیتی چیست، چه نشانه هایی دارد و چطور درمان می شود؟

مطالب مشابه را ببینید!