مجله تاپ‌ناز‌

چیکار کنیم تا مصرف برق کولرگازی کمتر شود؟

کولر گازی یک سیستم تهویه مطبوع است که هوای محیط را مطلوب می کند. یکی از نگرانی هایی که در ارتباط با کولر گازی وجود دارد میزان برق مصرفی آن است. این در حالی است که استفاده نادرست از کولرگازی یکی از علت های مهم افزایش مصرف برق است و با رعایت کردن برخی نکات می توان به طور قابل ملاحظه ای مصرف برق را کاهش داد.

چیکار کنیم تا مصرف برق کولرگازی کمتر شود؟

در این مطلب می خواهیم در مورد برخی از راهکارهایی صحبت کنیم که به شما کمک خواهد کرد تا از کولر گازی بهینه ترین استفاده را داشته باشید و دیگر خبری از قبض های سنگین برق نباشد.

پیشنهاد خدمات: کولرگازی خود را به صورت دوره ای سرویس نمایید تا کمتر نیازمند خدمات شوید. مثلا، برای تعمیر کولر گازی اجنرال در تهران یا دیگر برندها حتما از خدمات آی‌پی امداد یا یک شرکت معتبر استفاده نمایید.

راهکارهای کاهش مصرف برق

برای صرفه جویی در مصرف برق در کولر های گازی راه های زیادی وجود دارد که مهم ترین موارد عبارتند از:

  • انتخاب مناسب ظرفیت کولرگازی
  • انخاب محل مناسب برای نصب
  • بررسی خرابی در کولرگازی
  • انتخاب تنظیم دمای مناسب
  • جایگزین کولرگازی قدیمی با اینورتر
  • بستن پنجره ها و پوشاندن درزها
  • سرویس دوره ای و تمیز کردن دستگاه

در ادامه تمام موارد را توضیح خواهیم داد.

ظرفیت کولر گازی را درست انتخاب کنید

یکی از نکات مهمی که باید هنگام خرید کولر باید به آن توجه کرد، ظرفیت دستگاه است. کولر گازی باید متناسب با متراژ فضایی انتخاب شود که قرار است در آن نصب شود. طبق بررسی های انجام شده اگر ظرفیت دستگاه متناسب با متراژ ساختمان باشد مصرف برق و انرژی تا حدود 20 درصد کاهش پیدا می کند.

البته موارد دیگری هم میتوان برای کاهش مصرف برق کولر در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر دستگاه قرار است برای ساختمانی در طبقه آخر نصب شود که نورگیر است و در معرض تابش مستقیم قرار دارد نیازی به خرید کولر گازی با ظرفیت بالا نیست.

ظرفیت مناسب برای کولر گازی با توجه به برخی از فرمول ها به دست می آید که شما می توانید هنگام خرید دستگاه از فروشنده راهنمایی بخواهید.

کولر گازی را در محل مناسب نصب کنید

یکی دیگر از کارهایی که به کاهش مصرف برق کولر کمک می کند، این است که در محل مناسب نصب شود. نصب کولر گازی در محل مناسب نه تنها مصرف انرژی را به حداقل می رساند بلکه باعث افزایش طول عمر دستگاه نیز خواهد شد. در نظر گرفتن دو مورد زیر می تواند در انتخاب محل مناسب کولر به شما کمک کند:

  • یونیت داخلی کولر روبروی محل نشستن افراد نصب شود.
  • یونیت داخلی حداکثر در فاصله ۱۰ متری با محل نشستن باشد.

 اطمینان حاصل کنید که کولر گازی سالم است

کولر گازی مانند سایر وسایل برقی می تواند به دلایل مختلفی دچار ایراد شود. بروز هر گونه مشکل در قطعات کولرگازی باعث ایجاد اختلال در عملکرد کولر خواهد شد. یکی از مشکلاتی که در صورت خرابی کولر گازی می تواند بروز کند، مصرف برق بیشتر است و همین موضوع باعث بالا رفتن مبلغ قبض برق خواهد شد.

بهترین راه برای پیشگیری از این مورد این است که کولر گازی به صورت منظم سرویس شود. سرویس کولرگازی را بهتر است به تعمیرکار متخصص بسپارید تا تمام قطعات را به دقت بررسی کند و در صورت نیاز نسبت به تعمیر یا تعویض آن ها اقدام کند.

توجه داشته باشید که سرویس به موقع کولرگازی نه تنها باعث می شود مصرف برق کولر گازی کمتر شود، بلکه باعث خواهد شد تا با تشخیص زودهنگام خرابی در کولر گازی، هزینه و زمان مورد نیاز برای تعمیر کاهش پیدا کند.

دمای کولر گازی را درست تنظیم کنید

تنظیم دمای کولر گازی هرچند به نظر ساده می رسد اما اغلب افراد دمای کولر گازی را نمی توانند به درستی تنظیم کنند و همین موضوع باعث افزایش مصرف برق کولر گازی می شود.

چیکار کنیم تا مصرف برق کولرگازی کمتر شود؟

دمای کولر گازی باید طوری تنظیم شود که دستگاه بیشتر از حد نیاز کار نکند تا هوا طوری سرد شود که ساکنین احساس لرز بکنند. کار کردن بیش از حد دستگاه، مصرف برق را نیز افزایش خواهد داد. دمای مناسب برای کولرهای گازی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است.

کولرهای گازی اینورتردار بخرید

کولرهای اینورتر نسل جدید کولرهای گازی هستند. به کولرهای گازی اینورتردار کولرهای کم مصرف هم گفته می شود. در کولرهای اینورتردار به جای آنکه از کمپرسورهای دور ثابت استفاده شود از سیستم کمپرسورهای دور متغیر استفاده می شود که نیازی نیست برای تنظیم دما، ترموستات موتور دستگاه را خاموش و روشن کند. این نوع از کولرها به میزان قابل توجهی مصرف برق را کاهش می دهد. زیرا اینورتر کولر گازی، تعداد دور کمپرسور را تغییر می دهد و از مصرف بی مورد انرژی جلوگیری می‌کند.

از هدر رفت هوای خنک جلوگیری کنید

برخی از افراد توجهی به درز پنجره یا درهای خانه خود نمی کنند و همین موضوع باعث می شود با هدر رفتن هوای خنک، فشار بیش تری به دستگاه وارد شود و به این ترتیب برق بیش تری نیز مصرف شود. به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که تا حد امکان از به هدر رفتن هوای خنک تولید شده توسط کولر گازی جلوگیری کنید.

چیکار کنیم تا مصرف برق کولرگازی کمتر شود؟

فیلتر کولر گازی را تمیز کنید

یکی از موارد مهمی که باید در ارتباط با نگهداری کولرگازی به آن توجه کرد تمیز کردن منظم فیلتر است. وظیفه فیلتر جذب آلودگی های موجود در هوا است. با گذشت زمان کثیفی و آلودگی ها روی این فیلترها جمع می شوند و کارکرد دستگاه را کاهش می‌دهد و موجب وارد شدن فشار بیش تر روی دستگاه می‌شود که در نتیجه مصرف برق افزایش پیدا می کند. برای پیشگیری از این اتفاق فیلتر کولرگازی را به صورت منظم تمیز کنید. در صورتی که کولرگازی در مناطق پر گرد و غبار نصب شده باشد، بهتر است هر دو هفته یکبار فیلترهای آن تمیز شوند. در غیر این صورت می توانید این کار را ماهانه یا هر دو ماه یکبار انجام دهید. برای اطلاع از نحوه تمیز کردن فیلتر کولر گازی می توانید به سایت آی‌پی امداد مراجعه کنید.

چیکار کنیم تا مصرف برق کولرگازی کمتر شود؟

پیشگیری از مصرف برق زیاد توسط کولر

همان طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، یکی از مهم ترین علت های افزایش مصرف برق توسط کولرگازی به عدم انجام منظم سرویس های دوره ای دستگاه مربوط است. سرویس های منظم که توسط تکنسین مجرب انجام می شود به تشخیص زود هنگام مشکلات منجر می شود و احتمال بروز مشکلات فنی جدی در دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به همین دلیل بهترین راهکار سرویس منظم دستگاه و استفاده از خدمات مرکزتعمیر کولر گازی است.

مطالب مشابه را ببینید!