مجله تاپ‌ناز‌

مصرف خاکشیر در دوران بارداری + فواید و مضرات مصرف خاکشیر زن باردار

آیا مصرف خاکشیر برای زنان باردار مجاز است و چه فواید و مضراتی در دوران بارداری دارد؟

خاکشیر جزو گیاهان مفید است که شربت آن در فصل گرم سال بسیار طرفدار دارد و از فواید زیادی برخوردار است ولی مصرف ان در بارداری هم مفید است و هم مضراتی دارد. پس بهتر است قبل از مصرف کردن خاکشیر در دوران بارداری در مورد فواید و عوارض ان باید اطلاعات کافی داشته باشید.

خاکشیر گیاهی علفی یک یا دو ساله است که ارتفاع ساقه آن به یک متر هم می رسد و تخم این گیاه همان خاکشیر می باشد که معمولا به دو رنگ قرمز و قرمز تیره وجود دارد و قرمز طعمش کمی تلخ است. دوران بارداری از جمله دوران حساس زندگی است که مادر باید به تغذیه خود بسیار اهمیت بدهد زیرا مصرف مواد غذایی هم بر سلامت مادر و هم بر سلامت جنین تاثیر می گذارد. احتیاط در مصرف مواد غذایی در دوران بارداری بسیار با اهمیت است. از مواد گیاهی که باعث رفع گرمازدگی در دوران بارداری می شود می توان به خاکشیر اشاره کرد که باعث رفع یبوست هم می شود و همین باعث گرایش خانم های باردار به مصرف خاکشیر شده است. در ادامه مطلب اطلاعاتی در مورد مصرف خاکشیر در دوران بارداری می خوانید.

 

مصرف خاکشیر در بارداری

خاکشیر می توان خاصیت نرم کنندگی برای دهانه رحم داشته باشد که مصرف آن در دوران بارداری هم می تواند مضر و هم مفید باشد. در موقع بارداری، دهانه رحم بر سلامت مادر و جنین و در واقع سپری شدن دوران حاملگی با سلامت اهمیت دارد و دهانه رحم در طول مدت زمان بارداری تا موقع زایمان باید بسته باشد تا باعث جلوگیری از بارداری ناقص و سقط جنین شود.

د صورتی که دهانه رحم زودر از موقع زایمان باز شود باعث ایجاد سقط جنین و در بعضی از موارد باعث زایمان زود هنگام می شود و به همین دلیل مصرف خاکشیر در ول این مدت مضر است زیرا دارای اثر نرم کنندگی بر دهانه رحم دارد به خصوص خانم هایی که دارای بی کفایتی دهانه رحم می باشند باید از مصرف هر چیزی که باعث نرمی دهانه رحم می شود، خودداری کنند ولی در موقع زایمان باید دهانه رحم باز باشد تا عمل زایمان انجام گیرد و در این مواقع مصرف هر چیز مفیدی که به شل شدن دهانه رحم کمک می کند مناسب است که مصرف خاکشیر از جمله خوراکی های بسیار مفید در این دوران است پس مصرف آن در زمان زایمان و نزدیک زایمان موثر می باشد.

مصرف خاکشیر در دوران بارداری

نکاتی در مورد مصرف خاکشیر

۱.خاکشیر به دلیل داشتن خواص نرم کنندگی مصرف بیش از اندازه آن در اوایل و اواسط بارداری به سقط جنین یا زایمان زودرس منجر خواهد شد بنابراین در مصرف آن باید تعادل و احتیاط را رعایت کرد.

۲. در خانم های که سابقه سقط جنین یا مشکل بسته شدن دهانه رحم دارند باید خاکشیر با احتیاط مصرف شود.

۳. پیش از هفته سی و هفتم حاملگی و به خصوص در اوایل بارداری باید به میزان کم، با فاصله دفعات زیاد و با احتیاط مصرف کنید و به هیچ وجه در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا، خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را در پی دارد.

۴.به منظور تسهیل زایمان طبیعی می توان از هفته سی و هفتم حاملگی خاکشیر را با رعایت احتیاط و کم کم مصرف کرد و در هفته آخر بارداری به منظور تسهیل زایمان طبیعی مصرف روزانه یک لیوان شربت خاکشیر توصیه می شود.

روش مصرف خاکشیر

برای رفع یبوست در دوران بارداری خانم های باردار می توانند به یک لیوان آب جوشیده یک قاشق چای خوری خاکشیر اضافه کنند سپس به آن مقداری عسل اضافه کنند و روزی یک تا دو بار مصرف کنند، مصرف خاکشیر در دوران شیردهی ممکن است باعث افزایش موقتی نفخ شکم مادر و بروز نفخ و دل درد در کودک شود.

فواید دارویی خاکشیر

  • بهبود زخم و جراحات
  • تب بر
  • رفع گرفتگی صدا
  • استفاده از گل ها و برگ های این گیاه به منظور درمان بیماری ناشی از کمبود ویتامین C
  • رفع ترشحات زنانه
  • افزایش میزان شهوت و میل جنسی
  • تنظیم کننده دستگاه گوارش
  • رفع بیماری های نقرس، دستگاه تناسلی و ورم گوش
  • از بین بردن کهیر و التهابات پوستی

مطالب مشابه را ببینید!