مجله تاپ‌ناز‌

مصرف قهوه برای کودک + خطرات و مضرات خوردن قهوه برای کودکان

مصرف قهوه برای کودک

باید بدانید که مصرف قهوه برای کودک به دلیل داشتن کافئین زیادی که دارد توصیه نمی شود و در ادامه این مطلب خطرات و عوارض مصرف قهوه برای کودک را می خوانید.

کافئین محرکی است که بر مصرف قهوه در بزرگسالان تاثیر دارد و برای کودکان هم بدون تاثیر نیست. کافئین دارویی است که به صورت طبیعی در برگ و دانه گیاهان تولید می شود و مصرف آن برای کودک باید کنترل شود تا از بروز مشکل جلوگیری کند.

مصرف قهوه برای کوچک چه خطراتی دارد؟

بهتر است که به تغذیه کودک بسیار اهمیت بدهید و بیشتر والدین سعی می کنند از دادن قهوه به کودک خود پیشگیری کنند ولی از سویی دیگر به آنها دیگر نوشیدنی های کافئین دار می دهند. نوشیدنی های کافئین دار خیلی زیاد هستند ولی باید مصرف آنها را برای کودک به حداقل برسانید، باید توجه داشته باشید که در حال حاضر هیچ گونه توصیه ای برای مقدار مجاز مصرف کافئین ندارد ولی بعضی از پزشکان کانادایی معتقد هستند که کودک زیر 7 سال نباید بیشتر از 45 میلی گرم کافئین مصرف کنند و این مقدار کافئین برابر با 355 میلی لیتر نوشابه و 43 گرم شکلات است. باید بدانید که بر خلاف باورهای عمومی قهوه جلوی رشد کودک را نمی گیرد ولی زیاده روی در مصرف آن می توانید عوارض جانبی و جدی در پی داشته باشد م ثلا باعث بی خوابی، پیش فعالی و کاهش اشتها می شود. باید توجه داشته باشید که بر اساس مرکز تحقیقات سلامت ایالات متحده استاندارد مصرف توصیه شده قهوه برای کودک در حد 25 میلی گرم در روز است.

 

عوارض مصرف قهوه برای کودک

مصرف قهوه برای کود ک توصیه نمی شود ولی بعضی از کودکان بیش از حد قهوه و کافئین مصرف می کنند و به همین دلیل در ادامه سعی می کنیم بعضی از این عوارض را معرفی کنیم:

آسیب به استخوان ها

باید توجه داشته باشید که قهوه ادرار آور می باشد و تولید ادرار را چند برابر افزایش خواهد داد و در مقابل افزایش ادرار باعث از دست رفتن کلسیم از بدن می شود و می تواند پوکی استخوان ها را به دنبال داشته باشد و قهوه مقدار زیادی کافئین است که می تواند کلسیم بدن را به صورت کامل بگیرد. به ازای هر 100 میلی گرم قهوه هضم شده 6 میلی گرم کلسیم از دست می رود و به صورت کلی برای رشد استخوان های کودک کلسیم واجب و ضروری است.

مصرف قهوه برای کودک

پیش قعالی در کودکان

باید بدانید که مصرف قهوه برای کودک می تواند آنها را به مشکلات رفتاری مانند پیش فعالی، بیقراری و عدم توانایی در تمرکز دچار سازد زیرا کافئین موجود در قهوه محرکی است که انرژی را تا حد زیادی افزایش می دهد و سطح هوشیاری را افزایش می دهد. بزرگسالان از این عارضه جانبی کافئین سود می برند ولی برای بچه های محصل که نیاز به توجه و آرام نشستن در کلاس دارند بسیار آسیب زننده است. به صورت کلی تاثیر کافئین می تواند تا ساعت ها در بدن بماند و مثلا به اندازه تمامی ساعاتی که کودک در مدرسه به سر می برد و این تاثیر منفی قابل توجهی به ارتباط کودک با هم کلاسی ها مطالعه و یادگیری خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: قهوه اسپرسو | قهوه اسپرسو چیست و چه ویژگیها و خواصی دارد؟

بی خوابی

کودک در بازی سنی 5 الی 12 سال در طول شبانه روز نیاز به 11 خواب دارد و نوجوانان نیاز به 9 الی 10 ساعت خواب خوب دارند. به صورت کلی تامین این ساعات خواب چندان کار سختی به نظر نمی رسد ولی با در نظر گرفتن برنامه های شلوغ و زود از خواب بیدار شدن ها گاهی نمی توان این نیاز را تامین کرد. خیلی از کودکان برای افزایش سطح انرژی خود اقدام به مصرف قهوه می کنند این موضوع می تواند باعث کمبود خواب شود. باید توجه داشته باشید که قهوه از دسته محرک هایی است که نسبت به نوشابه گازدار 5 برابر بیشتر کافئین دارد و تا 8 ساعت در بدن می ماند. باقی ماندن کافئین در بدن باعث به هم خوردن ریتم شبانه روزی می شود و به همین دلیل بهتر ات کودک و نوجوان از مصرف قهوه اجتناب کنند.

 

پوسیدگی دندان ها

قهوه اسیدی اسید و همین اسیدی بودن باعث ضعیف شدن مینای دندان و آسیب دیدن دندان می شود و به آرامی باعث سفت شدن مینای دندان و افزایش احتمال پوسیدگی می شود. مینای دندان کودکان سال های طول می کشد تا استحکام لازم را کسب کند و در معرض پوسیدگی دندان قرار می گیرند. کودکانی که در مصرف قهوه زیاده روی می کنند در بزرگسالی با مشکلات دهان و دندان مواجه می شوند.

 

کاهش اشتها

قهوه محرکی است که می تواند باعث کاهش اشتها در کودک است. کودکان در سنین رشد هستند و نیاز به رژیم غذایی سالم و متعادل از پروتئین، غلات و میوه ها دارند و وقتی که قهوه استفاده می کنند تاثیر تحریک کنندگی که قهوه دارد باعث کاهش اشتها در آنها می شود و روند اشتها را مختل می کند.

 

کاهش مصرف قهوه در کودکان

بهترین راه برای کاهش مصرف کافئین و مواد قندی در کودک این است که نوشابه و قهوه از برنامه غذایی کودک حذف کنید و به جای آن آب، شیر و آب میوه صد در صد طبیعی به کودک بدهید. به همین دلیل توصیه می شود که همراه کودک خود همیشه یک بطری آب بگذارید تا در صورتی که تشنه شد به سراغ نوشیدنی های کافئین دار نرود.

توصیه می شود به محتویات مواد غذای هم توجه داشته باشید زیرا بعضی از آنها کافئین دارند و ممکن است که متوجه آن نشوید. توجه داشته باشید که باید مصرف کافئین را کم کم کاهش دهید زیرا اگر به یکباره این کار را انجام دهید ممکن است که کودک شما دچار سردرد و افسردگی خفیف شود.

گاهی اوقات مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار می تواند باعث خستگی شود و این نیاز به نگرانی ندارد زیرا با استراحت بیشتر افزایش سطح انرژی بدن برطرف می شود. توصیه می شود که گاهی وقت ها به کودک خود مواد کافئین دار بدهید.

مطلب پیشنهادی: بیشتر قهوه بنوشید تا عمر طولانی تری داشته باشید

مطالب مشابه را ببینید!