مجله تاپ‌ناز‌

آیا مصرف گیلاس برای افرادی که دیابت دارند خطر دارد؟

گیلاس میوه ای با کالری پایین است که مواد مغذی زیادی دارد و برای سلامت هم بسیار فواید دارد و خوردن گیلاس می تواند برای افرادی که دچار دیابت هستند بسیار سودمند باشد. اما آیا گیلاس برای افرادی که دیابتی هستند خطر دارد و یا مفید است؟

گیلاس شاخص گلسیمی متوسطی دارد و مانند تمام میوه ها مقدار قند طبیعی به خصوص گلوکوز و فروکتوز دارد که غلظت آن به نوع گیلاس و میزان رسیده بودن آن بین 8 تا 20 درصد است. گیلاس منبع خوبی از آنتی اکسیدان و فیبر است و چنانچه به اندازه مصرف شود می تواند باعث کاهش عوارض دیابت شود.

آیا افراد دیابتی می توانند گیلاس مصرف کنند؟

گیلاس سرشار از مواد مغذی است و مصرف این میوه باعث تامین نیاز بدن به مواد ضروری می شود ولی افراد دیابتی سطح قند خون خود را باید کنترل کنند و یکی از کارهایی که باید انجام بدهند، کنترل میزان دریافت کربوهیدرات روزانه است و به میزان کربوهیدرات های موجود در گیلاس باید توجه داشته باشند.

گیلاس دارای کربوهیدرات های سالم یا شاخص گلیسمی متوسط است، اگر می خواهید این میوه را به رژیم غذایی دیابتی خود اضافه کنید لازم است در روزهای اول، قند خون را قبل و بعد از مصرف گیلاس کنترل نمایید.

در ادامه تمام خواص گیلاس برای افراد دیابتی را بررسی می کنیم:

سرشار از آنتی اکسیدان

گیلاس دارای انواع آنتی اکسیدان های قوی است که بعضی از آنها خواص ضد دیابتی دارند. از آنتی اکسیدان های مهم در این میوه می توان به آنتوسیانین ها اشاره کرد، این آنتی اکسیدان ها باعث رنگ قرمز گیلاس می شوند و باعث افزایش تولید انسولین در بدن می شوند و در نهایت سطح قند خون را کنترل می کنند.

مصرف بعضی از انواع این آنتوسیانین تولید انسولیدن در بدن را تا حدود نصف کاهش می دهد.

سرشار از فیبر

گیلاس دارای فیبر زیادی است. 10 عدد گیلاس می تواند 10 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین نماید.

فیبر هضم غذا را به تاخیر می اندازد و باعث کاهش سرعت هضم قند می شود و از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

سرشار از مواد مغذی

گیلاس دارای انواع مواد مغذی است که از مهمترین آنها می توان به منیزیم، آهن، کلسیم و آنتی اکسیدان هایی مانند کوئرستین، اسید الاژیک و پلی فنل های کاروتنوئیدها، تریپتوفان، سروتونین و ملاتونین اشاره کرد.

گیلاس دارای ویتامین C است و یکی از جایگزین های مناسب برای مرکبات است. پلی فنل ها و ویتامین سی گیلاس باعث جلوگیری و کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می شوند. گیلاس مقدار زیادی ویتامین A و پتاسیم هم است و هر دو برای سلامت بدن ضروری است.

آیا مصرف گیلاس برای افرادی که دیابت دارند خطر دارد؟

مقابله با عوارض دیابت

گیلاس دارای ترکیبات آنتی اکسیدان مختلف است و می تواند با رادیکال های ازاد مقابله کند. رادیکال های آزاد می توانند در بروز عوارض دیابت نقش داشته باشند مصرف این میوه می تواند تاثیر خوبی بر سلامت افراد دیابتی داشته باشد.

تنظیم قند خون

گیلاس باعث تنظیم قند خون می شود و خطر ابتلا به دیابت را کمتر می کند. اگر دچار دیابت هستید می توانید از این میوه خوشمره در رژیم غذایی خود استفاده کنید و البته باید به میزان مصرف کربوهیدرات و شاخص گلیسمی میوه هم توجه داشته باشید.

کربوهیدرات گیلاس برای افراد دچار دیابت

کربوهیدرات های موجود در گیلاس تازه به میزان رسیده بودن و نوع آن ربط دارد. یک فنجان گیلاس شیرین بدون هسته حدود 25 گرم کربوهیدرات دارد که با کربوهیدرات های موجود در حدود 6 قاشق چای خوری شکر برابر است.

مصرف نصف فنجان گیلاس در یک وعده برای فرد دیابتی مشکل ایجاد نمی کند، برای اطمینان توصیه می شود که سطح قند خون را یک تا دو ساعت پس از مصرف کنترل کنید.

کمپوت گیلاس معمولا با آب میوه و یا شربت شیرین می شود و مقدار زیادی قند دارد. یک فنجان کمپوت گیلاس با آب آن حدود 60 گرم کربوهیدرات دارد که میزان کربوهیدرات موجود در 15 قاشق چای خوری شکر برابر است.

شاخص گلیسمی گیلاس 

شاخص گلسیمی مواد غذایی نشان دهنده میزان تاثیر آنها روی سطح قند خون بر اساس محتوای کربوهیدرات است، هر چه عدد شاخص گلیسمی بالاتر باشد ماده غذایی مورد نظر قند خون را بیشتر می کند. شاخص گلیسمی گیلاس شیرین تازه 62 است و متوسط به حساب می آید.

مصرف گیلاس برای افراد دیابتی چگونه باشد؟

  • در فصل برداشت گیلاس بهتر است این میوه را به صورت تازه و طبیعی مصرف کنید و در فصل های دیگر سال می توانید گیلاس منجمد و بدون قندهای افزودنی را استفاده کنید.
  • گیلاس خشک هم گزینه خوبی است ولی قند آن مقداری زیاد است و برای افراد دیابتی توصیه نمی شود. می توانید از گیلاس های منجمد و بدون قندهای افزودنی استفاده کنید.
  • گیلاس تازه را می توانید هم به صورت خام استفاده کنید و هم در سالاد، آب میوه و دسر استفاده کنید.
  • در آخر هم توصیه می شود قبل مصرف هر نوع میوه و مواد غذایی خاص با پزشک خود مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید.

مطالب مشابه را ببینید!