مجله تاپ‌ناز‌

معرفی سایزهای مختلف ورق کناف

معرفی سایزهای مختلف ورق کناف

از آنجا که امروزه استفاده از ورق ها یا پانل های گچی کناف به عنوان دیوار یا سقف کاذب کاربرد زیادی دارد پیش از اجرای پروژه لازم است اندازه کناف یا همان پانل های گچی به درستی تعیین و به تناسب نوع کاربری انتخاب شود. اندازه کناف تعیین کننده نوع کاربری، میزان مقاومت و نحوه استفاده از آن است.

کناف چیست؟

کناف یا knauf در واقع پانل های گچی با روکشی از کاغذ است که غالبا در اندازه ها و سایزهای مختلف به عنوان دیوار یا سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه استفاده از این نوع دیوارپوش ها و نیز سقف پوش ها باعث شده تنوع و تغییرات زیادی را بتوان برای دکوراسیون داخلی ساختمان ها به کار برد. هزینه کم، نصب آسان، تنوع طرح و رنگ، قابلیت تغییر و ترمیم از جمله مزیت هایی است که استفاده از کناف را بسیار پرطرفدار کرده است. ریشه نام کناف از یک برند تجاری آلمانی است که مبدع این نوع دکوراسیون بوده اند. پس از آن با همه گیر شدن و توسعه دامنه استفاده از آن در همه دنیا نام کناف برای این نوع پانل ها باقی ماند.

اندازه کناف در واقع تعیین کننده دسته بندی آن و نشان دهنده نوع کاربری این پانل های گچی است. بر همین اساس نیز قیمت کناف تغییر می کند.

مزیت های ورق های کناف مهمترین عامل پرکاربرد بودن آن است، از جمله این موارد:

  • سبک بودن پانل های کناف
  • رنگ آمیزی آسان و یک دست
  • انعطاف پذیری بالای ورق های کناف در طراحی های مختلف
  • عایق قوی صدا، رطوبت و انرژی
  • امکان دسترسی به انواع تاسیسات برقی
  • قابل استفاده به عنوان سقف یا دیوار دکوراتیو
  • تنوع طراحی
  • نصب آسان و سریع
  • امکان تمیز کردن کناف
  • امکان تعویض و ترمیم ورق های آسیب دیده
  • حمل و نقل آسان
  • مقرون به صرفه در مقایسه با انواع مختلف دیوار یا سقف های کاذب

در صورتی که بخواهید از کناف به عنوان سقف یا دیوار کاذب استفاده کنید لازم است از شرکت های معتبر و با تجربه ای که میزان رضایت بالایی از مشتریان خود دریافت کرده است استفاده کنید. شرکت کیان دکور از جمله شرکت های با سابقه در زمینه اجرای سقف و دیوار کاذب در تهران و کرج است که با بهره گیری از ظرفیت استاد کارهای حرفه ای و نیز متریال با کیفیت حرفه ای ترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می کند.

سایز ورق کناف

سایز ورق کناف یکسان نیست از همین رو بسته به نوع کاربری آن باید اقدام تهیه و خرید کناف کنید. در واقع طراحی و محیطی که برای استفاده از ورق های کناف عوامل موثر در انتخاب ابعاد ورق کناف است. ابعاد  مختلفی از ورق کناف که در بازار یافت می شود عبارت است از:

  • صفحات 6.5 میلیمتری
  • صفحات 9.5 میلیمتری
  • صفحات 12.5 میلیمتری
  • صفحات 15 و 18

این صفحات در سایزهای مختلف 2.4 متر، 2.5 متر و 3 متری در بازار عرضه می شود که این ابعاد کاملا به طراحی و محیط مورد نظر بستگی دارد. در نظر داشته باشید که وزن هر کدام از این صفحات مختلف است که با نصب هر کدام از آن ها وزنی به ساختمان تحمیل می شود. به طور متوسط وزن هر ورق حدود 8 کیلوگرم است.

انواع پانل گچی ساده

انواع پانل گچی ساده

در مجموع پانل های گچی که به عنوان کناف مورد استفاده قرار می گیرد انواع مختلفی دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می شود:

روکش دار  5.12: شناخته شده ترین نوع پانل های گچی روکش دار است که با کاربری های مختلف مثل استفاده به عنوان پارتیشن، دیوار جداکننده، دیوار پوش و یا حتی سقف کاذب طرفداران زیادی دارد. نکته مهم در استفاده از این نوع کناف ها لزوم استفاده از آن در محیط های خشک و به دور از خطر آتش سوزی است.

روکش دار 5.6: این نوع پانل نیز برای قوس های زیاد کاربرد دارد و نمی تواند برای سقف های ساده استفاده کرد.

روکشدار 5.8: از این نوع پانل های گچی عمدتا برای طرح هایی که دارای قوس زیاد هستند استفاده می شود.

روکش دار 5.9: پانل های گچی روکش دار 5.9 برای سقف های ساده ای که قوس زیادی دارند قابل استفاده است.

روکش دار 15: این نوه پانل های گچی روکش دار را می توان به عنوان پارتیشن برای دیوارهای کاذب استفاده کرد. به دلیل ضخامت بالای آن غالبا برای نقاطی که نیازمند مقاومت بالا است کاربرد دارد.

روکش دار 18: این نوع پانل های گچی بسیار پر قدرت است از همین رو در صورتی که قسمت هایی از سقف نیازمند استحکام زیاد و یا در صورتی که امکان برخورد و ضربه در آن زیاد باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. این پانل ها باید بدور از محیط های مستعد آتش سوزی نصب شود.

اجرای سقف کناف

اجرای سقف کناف

برای اجرای سقف کناف باید بدانید که لازم است پانل های گچی به سازه اصلی ساختمان متصل شود، در این صورت وزن اضافه ای به ساختمان تحمیل می شود. از همین رو باید توجه کنید که آیا ساختمان توان تحمل این وزن را دارد یا هیر. پس از اجرای سقف کناف فضای خالی بین سقف و سازه اصلی ساختمان را می توان با انواع عایق حرارتی، صدا و… کرد. در بسیاری از ساختمان ها این فضا برای عبور تاسیسات برقی مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که سازه های سقف کناف وزن ساختمان را افزایش می دهد این ورق ها در وزن سبک ساخته می شود که همین موضوع باعث کاربرد زیاد این متریال شده است.

نکته مهم دیگری که لازم است درباره سقف کاذب بدانید امکان اجرای طرح های نورپردازی است که می تواند زیبایی های دکور ساختمان دو چندان کند.

در اجرای این نوع سقف کافی است رانرهای فولادی سبک به سقف یا زمین با پیچ هایی متصل شود. سپس پانل های گچی به استادهای متصل بین رانرها متصل شود.

سوالات متداول

در چه ساختمان از سقف یا دیوار کناف استفاده کرد؟

محدودیتی در استفاده از پانل های کناف وجود ندارد، شما می توانید از کناف در ساختمان های تجاری، مسکونی، اداری، بیمارستانی، سالن های زیبایی، رستوران و کافه ها و… بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید.

استفاده کناف باعث هدر رفت انرژی نمی شود؟

پاسخ به این سوال منفی است. استفاده از کناف می تواند امکان استفاده از انواع عایق های صوتی و انرژی را نیز برای ساختمان فراهم می کند.

نحوه اتصال ورق های کناف چگونه است؟

برای اتصال ورق های کناف غالبا از مفتول یا فنرهای دوبل آویزان برای دیوار یا سقف استفاده می کنند.

مطالب مشابه را ببینید!