مجله تاپ‌ناز‌

معرفی قرص ضد استرس + انواع قرص ضد استرس و اطلاعات کامل در مورد این داروها

قرص ضد استرس

در این بخش قرص های ضد استرس و اطلاعات کامل در مورد آن را ارائه کرده ایم. هر کسی ممکن است دچار استرس و اطراب شود و واقعا حس ناخوشایند و مبهمی است. اگر مدام دچار استرس می شوید معمولا پس از مراجعه به پزشک، قرص برای شما تجویز می کند و باعث بهبودی حال شما می شود.

برای مقابله کردن با استرس و اطراب هیچ روش خانگی وجود ندارد و شما باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و با استفاده از درمان های رفتار درمانی تا حدی استرس را از زندگی خود دور کنید. برای رهایی کامل از اضطراب و استرس راه سریع دیگری هم وجود دارد که استفاده از قرص ضد استرس است که در ادامه انوع آن را معرفی می کنیم.

قرص و داروهای ضد استرس

دلیل به وجود آمدن حس استرس و اضطراب در فرد به صورت دقیق مشخص نیست، ولی زمانی که فرد در موقعیتی مبهم و ناشناخته به همراه ترس و لهره باشد باعث به وجود آمدن استرس در فرد می شود که دلیل اصلی آن هورمون ها هستند. ولی وقتی که هورمون های بدن دچار اختلال می شوند این حس استرس در فرد به طرز شدیدی بروز می کند.

استرس معمولا باعث تندتر شدن ضربان قلب، تعریق زیاد بدن و لرزش در بدن همراه است. وقتی که استرس و اضطراب در فرد خفیف باشد نیاز به استفاده از قرص ضد استرس نیست، ولی وقتی که استرس و اضطراب ناشی از اختلال هورمونی باشد نیاز به استفاده ضد استرس و اضطراب دارد.

وقتی که ما از قرص های ضد استرس و ارامش بخش به منظور درمان استرس استفاده می کنیم، این دارو مستقیم روی مغز تاثیر می گذارد و باعث کاهش فعالیت قسمت سمپاتیک مغز می شود که این امر باعث می شود که استرس کمتر شود و فرد دچار سرخوشی و آرامیدگی و همچنین آرام شدن واکنش های جسمی می شود.

 

معرفی انواع قرص ضد استرس و اضطراب

البته این را باید بگوییم که این قرص های ضد استرس فقط برای درمان استرس توسط پزشک به کار برده می شوند، استفاده خودسرانه در دوز بالای این قرص ها باعث عوارض جبران ناپذیری می شود.

کلردیاز پوکساید ( Chlordiazepoxide)‏

قرص کلردیازپوکساید جزء دسته دارویی بنزودیازپین است که جهت در مات استرس، اضطراب و بی خوابی از آن استفاده می شود. این دارو ضد استرس مستقیم بر روس سیستم عصبی تاثیر می گذارد که منجر به کاهش مواد شیمیایی در مغز می شود که در نهایت موجب بهبود استرس و اضطراب می شود.
از جمله عوارض جانبی این قرص ضد استرس که می تواند در بر داشته باشد: خواب آلودگی در مدت زمان زیاد/ احساس ضعف و خستگی/ تحریک پذیری بالا/ سردرد/ بی تفاوتی نسبت به تغییرات پیرامون، حالت تهوع و ..
نکته: میزان دوز مصرف برای بیمار توسط پزشک تعیین می شود. زنان باردار در مورد مصرف این قرص ضد استرس باید جدا خودداری کنند چرا که ممکن است عوارض فراوانی را بر روی جنین داشته باشد.

پروپرانولول (propranolol)

علاوه بر استفاده از داروی پروپرانولول جهت درمان فشار خون و تپش قلب، از این دارو جهت درمان استرس و اضطراب هم استفاده می شود، طوری که با کاهش میزان تپش قلب باعث آرام سازی فرد می شود. استفاده از این دارو در مواقع حساس و استرس زا می تواند بسیار موثر عمل کنند مانند استرس پس از سانحه، زمانی که از این دارو استفاده می شود باعث می شود که جریان خون سریع تر اتفاق بیفتد تا باعث کاهش عملکرد قلب نشود.
از جمله عوارض این دارو می توان به سرگیجه/ خستگی/ دل درد/ تهوع یا استفراغ/ تغییر در بینایی اشاره کرد. استفاده از این قرص اگر چه موجب کاهش استرس و اضطراب می شود اما باید در مصرف آن تعادل برقرار کنید چرا که مصرف زیاد آن اعتیاد آور است.

بوسپیرون Buspirone

داروی بوسپیرون یکی دیگر از انواع دارو های ضد استرس و اضطراب است که باعث کاهش علائم استرس مانند تحریک پذیری بالا، ترس، تبش قلب می شود و باعث آرام شدن فرد می شود، قرص بوسپیرون باعث افزایش سروتونین و کاهش دوپامین در مغز می شود که این تغییر در عملکرد مغز اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.
این دارو به دلیل اثرات آرام بخشی کمتر نسبت به دیگر دارو ها دارای عوارض جانبی کمتری است.

سیتالوپرام هیدرو برومید Citalopram Hydrobromide

قرص سیتالوپرام به علاوه در درمان افسردگی تاثیر زیادی در درمان استرس و اضطراب دارد زیرا این قرص باعث افزایش سطح سرتونین در بدن می شود که باعث از بین رفتن ترس و دلهره می شود و باعث به وجود آمدن یک حس خوشایند در فرد می شود.
از جمله عوارض جانبی این دارو خواب آلودگی/ تعریق بدن/ افت فشار خون/حالت تهوع اشاره کرد.

ایمی پرامین Tofranil

این قرص ضد استرس در دسته دارو های ضد افسردگی سه حلقوی ها قرار دارد. این دارو در دو دوز متفاوت ۱۰ و ۲۵ میلی گرم وجود دارد. این قرص علاوه بر بهبود استرس و اضطراب باعث بهبود سطح خواب می شود.
از جمله عوارض این دارو می توان به خشکی دهان/ خواب آلودگی/ کاهش فشار خون/یبوست/ تاری دید اشاره کرد.

اگزازپام Oxazepam

این دارو ضد استرس جهت درمان استرس و اضطراب و همچنین به کاهش علائم محرومیت از الکل هم به کار برده می شود. اگزازپام مانند سایر دارو های دسته بنزودیازپین ها قادر به تاثیر و افزایش میزان ترشح بر روی انتقال دهنده های عصبی گابا است. زمانی که سطح گابا در بدن کم شود فرد دچار بی خوابی، استرس و بی قراری خواهد شد که این دارو با افزایش میزان کابا از به وجود آمدن چنین علائمی جلوگیری می کند.
از جمله عوارض مصرف این دارو می توان به وابستگی/ سرگیجه/ سردرد/ خواب آلودگی اشاره کرد.

هشدار در مورو مصرف قرص های ضد استرس

همانطور که مشاهده کردید تمام قرص های ضد استرسی که در اختیار شما قرار داده ایم دارای عوارض جانبی هستند و هیچ یک از این دارو ها خالی از عوارض نیستند.

  • به هیچ عنوان از دارو های ضد استرس و افسردگی به صورت خود سرانه استفاده نکنید.
  • استفاده نامنظم از قرص ضد استرس و یا افزایش در دوز مصرفی می تواند نتیجه معکوسی را جهت درمان استرس داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که تمام قرص های ضد استرس بر روی فشار خون و ضربان قلب تاثیر دارند پس باید در مصرف آن احتیاط کنید.
  • استفاده بیشتر از دوز تعین شده خطر مرگ را در پی دارد.
  • استفاده از قرص های ضد استرس با دیگر قرض های دیگر می تواند تداخلات دارویی را ایجاد کنند و عوارضشان دو چندان شود.
  • از مصرف هم زمان دارو های ضد استرس با الکل خودداری کنید.

قرص ضد استرس

اگر به درمانبا قرص های شیمایی علاقه ندارید می توانید با استفاده از گیاهان دارویی تا حدی استرس و اصطراب خود را کمتر کنید. در ادامه 5 داروی گیاهی را معرفی می کنیم که استرس را کمتر می کنند.

7 گیاه موثر برای درمان اضطراب و استرس

زالزالک
زالزالک خواص آرا مبخشی دارد. کپسول‌های این گیاه تپش قلب، حالت‌های عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و  ضربان قلب را تنظیم می‌کند. تمام این‌ها هم باعث می‌شود که آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. در این صورت خواب راحتی هم تجربه می‌کنید.

 اسطوخودوس
استرس یک گیاه ضد اضطراب است. این گیاه به راحتی می‌تواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. می‌توانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ی اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌های عصبی نیز استفاده می‌شود.

در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می‌کند که سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع می‌کند. روغن یا افشره‌ی خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه می‌شود. البته استفاده از افشره‌های خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.

گیاه جینسنگ
گیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده است. این گیاه به طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید از کپسول‌های 25 تا 50 میلی‌گرمی عصاره‌ی خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز می‌تواند در مورد میزان مصرف آن توضیحاتی به شما بدهد. توجه داشته باشید که دوره‌ی درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.
بادرنجبویه
بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ی آن نیز آرامش‌بخش است و با اضطراب مقابله می‌کند.

به عقیده‌ی محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف می‌کند.

از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌های عصبی استفاده می‌شود.

سنبل الطیب
سنبل الطیب یک درمانگر همه کاره است. دم کرده یا کپسول‌های آن آرامبخش اعصاب است، حالت‌های عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب راحتی برای شما فراهم می‌کند بدون اینکه بعد از مصرف آن دچار خواب‌آلودگی شده باشید.

بابونه
بابونه هم یکی از آن گیاهان همه‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می‌گذارد آرامبخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ی جراحات می‌باشد. اگر دچار حالت‌های عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه به جذب مواد معدنی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ی مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.

گیاه رازک
رازک قدمتی هزاران ساله دارد. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی است. 15 گرم گیاه رازک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت حدود 10 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول به دست آمده خنک تر شود و سپس آن را صاف کنید.

می‌توانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید است.

 

قرص تپش قلب 

 

هیچ گاه داروهای ضد استرس را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!