مجله تاپ‌ناز‌

معرفی قرص معده + انواع قرص معده و خصوصیات هر کدام

معرفی قرص معده

قرص معده انواع مختلفی دارد که برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شوند. از جمله قرص های مهم برای درمان مشکلات معده می توان به امپرازول، موتیدون، رانیتیدین، دمپریدون و … اشاره کرد که در ادامه مهمترین قرص های معده را معرفی می کنیم.

مشکلات گوارشی میان مردم بسیار شایع است که می توان به رفلاکس معده، زخم معده، عفونت معده و … اشاره کرد که برای درمان این مشکلات باید به پزشک مراجعه کرد تا برای بیماری شما قرص تجویز شود.

انواع قرص معده و کارکرد این داروها

مصرف انوع قرص معده به صورت خودسرانه کار اشتباهی است و از آنجایی که هر کدام از قرص ها برای درمان مشکلی خاص به کار می رود پس برای مصرف این داروها باید طبق نظر پزشک باشد.

قرص معده آمپرازول( Omeperazole )

یکی از داروهای خوب برای معده آمپرازول است که برای درمان زخم معده، زخم اثنی عشر و درمان هلیکو باکتر پیلوری استفاده می شود، این قرص برای افرادی که دارای ترشح بیش از حد اسید معده هم دارند مناسب است. ناراحتی معده، واکنش های پوستی، کدر شدن ادرار و ضعیف شدن استخوان ها از عوارض این دارو می باشد.

قرص مویتدون ( Motidon )

مویتدون یکی از داروهای موثر برای درمان زخم و رفلاکس معده است که نسبت به دیگر قرص های معده عوارض جانبی کمتری دارد. مقدار مصرف این دارو با توجه به شدت مشلات بیمار تفاوت دارد. بهترین موقع برای مصرف این دارو 30 دقیقه قبل از غذا خوردن است. از عوارض جانبی آن می توان به استفراغ، سردرد، بالا رفتن ضربان قلب، پرخاشگری و افزایش حجم ادرار اشاره کرد.

سیزاپراید (Cisapride)

قرص سیزاپراید به منظور درمان اختلالات گوارش مورد استفاده قرار می گیرد، تاثیر گذاری این دارو به گونه است که باعث می شود حرکات روده افزایش پیدا کند که در نتیجه به هضم بهتر غذا کمک خواهد کرد، عملکرد دیگری که این دارو دارد این است که برای درمان رفلاکس مانند ترش کردن مفید واقع می شود. این دارو هم به شکل مایع وجود دارد و هم به شکل قرص که دارای قدرت جذب بالایی است. از جمله عوارض این دارو شامل تولید گاز در معده، تشنج، درد های شکمی، اسهال و یا یبوست و آبریزش بینی است.

دومپریدون ( Domperidone )

قرص معده دومپریدون را در جهت درمان رفلاکس معده، سوء هاضمه، حالت تهوع ناشی از دیر هضم شدن غذا استفاده می شود. دومپریدون موجب افزایش شیر مادران می شود. اما مصرف آن برای افزایش شیر توصیه نمی شود. توجه داشته باشید اگر دچار مشکلاتی اعم از آسیب کبدی، خونریزی دستگاه گوارش، انسداد روده، تومور هیپوفیزی هستید از مصرف این دارو خودداری کنید. از جمله عوارض این دارو شامل خستگی مداوم، خشکی دهان، گیجی، نامنظم شدن طپش قلب.

پنتوپرازول ( Pantosec )

قرص معده پنتوپرازول را در جهت درمان های کوتاه مدت مشکلات معده مانند ترشحات بیش از حد اسید معده استفاده می کنند که منجر به سرکوب اسید معده می شود، مصرف این دارو به صورت ناشتا و آخر شب استفاده می شود. از این دارو در جهت درمان میکروب معده هم استفاده می شود. مصرف بلند بدت این دارو موجب کاهش شدید منیزیم در بدن می شود که مشکلات زیادی را به وجود می آورد. از جمله عوارض جانبی این دارو به درد مفصل ها، استفراغ، اسهال و درد های شکمی اشاره کرد.

منیزیوم هیدروکساید ( Magnesium hydroxide )

این دارو معده فقط به اشکال دارویی شربت وجود دارد که در جهت درمان یبوست، زخم معده، و رفلاکس معده مورد استفاده قرار می گیرد، این دارو به صورت غیر مستقیم بر روی کاهش اسید معده تاثیر می گذارد، این داروی معده فقط برای درمان های کوتاه مشکلات معده مورد استفاده قرار می گیرد زیرا مصرف طولانی مدت ان باعث می شود علائمی همچون نامنظم شدن ضربان قلب، گیجی، تغییرات خلقی، سرگیجه است.

آلومینیوم ام جی اس

آلومینیوم ام جی اس یکی دیگر از دارو های معده است که در رده انتی اسید ها قرار دارد و برای درمان سوء هاضمه، زخم دوازدهه، اولسر پپتیک، و رفلاکس مورد استفاده قرار می گیرد، این دارو به اشکال دارویی قرص و شرب که به شربت گچی معروف است مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو از ترکیب سایمتیکون، هیدروکسید منیزیوم و هیدروکسید آلومینیوم درست شده است. نحوه مصرف این دارو نیم ساعت قبل از خوردن هر وعده غذایی است. عوارض جانبی این دارو شامل اسهالف یبوست، افت فشار خون، گیجی، بیهوشی.

معرفی قرص معده

بیسموت ساب سیترات ( Bismuth Subcitrate )

قرص معده بیسموت در جهت درمان مشکلاتی گوارشی شامل بیماری های التهابی روده و معده، رفلاکس، زخم پپتیک، زخم معده و همچنین درمان اسهال مسافرتی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این دارو تنها برای مدت ۲۸ روز است که مقدار مصرف این دارو با توجه به وضعیت بیمار تجویز می شود. عوارض این دارو شامل سیاه شدن مدفوع، راش پوستی، مشکلات تنفسی، تیره شدن زبان، سرگیجه و خارش پوست است.

قرص معده رابپرازول ( rabeprazole )

قرص رابپرازول از دسته دارو های قرص معده است که برای درمان رفکلکس معده، زخم معده، عفونت معده، سوزش معده استفاده می شود این دارو به گونه ای عمل می کند که از ترشح اسید زیاد معده جلوگیری می کند، نحوه مصرف قرص رابپرازول ۱ ساعت قبل از صبحانه همراه با ۱ لیوان آب است. از جمله عوارض این دارو سردرد، اسهال، افسردگی، گیجی است.

قرص رانیتیدین ( Ranitidine )

قرص رانیتیدین از دسته داروی های پرمصرفی است که برای ترش کردن معده، درمان التهاب مری و بهبود زخم های گوارشی استفاده می شود که جز دارو های مهار کننده هیستامین است، مصرف این قرص به صورت کوتاه مدت است در جهت بازگشت اسید معده استفاده می شود، مقدار مصرفی این قرص بستگی به دوز تعیین شده آن دارد که به طور معمول ۱ الی ۲ بار در طول روز است، عوارض جانبی رانیتیدین شامل، یبوست، سردرد، حالت تهوع و استفراغ است.

قرص فاموتیدین ( Famotidine )

فاموتیدین از دسته دارو های ضد اسید است که در جهت درمان سوزش سر دل، گاستریت، درمان زخم معده خوش خیم استفاده می شود. این دارو یکی از پرمصرف ترین دارو هایی است که در جهت درمان مشکلات گوارشی از آن استفاده می شود. بیشترین مصرف این دارو در جهت بازگشت اسید معده است که برای جلوگیری از ایجاد این مشکل باید قرص را ۱ ساعت قبل از خوردن غذا استفاده. این دارو عوارضی همچون، تغییرات خلقی، تپش قلب، واکنش ها آلرژیک، گیجی و اختلالات تنفسی را در بر دارد.

شما می توانید جهت آشنایی با روش های درمان خانگی زخم معده، رفلاکس معده، عفونت معده بر روی لینک ها کلیک نمایید.

مطالب مشابه را ببینید!