مجله تاپ‌ناز‌

معرفی 3 صرافی غیرمتمرکز محبوب: یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ

صرافی غیرمتمرکز (DEX) بستری برای معامله ارزهای دیجیتال است که مشکلات ناشی از تمرکز صرافی‌های بزرگ بازار را از بین می‌برد. در حال حاضر صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ و صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ مشهورترین Dexهای موجود در جهان هستند. یونی سواپ و سوشی سواپ بر بستر بلاکچین اتریوم کار می‌کنند و پنکیک سواپ هم Dex بایننس اسمارت چین است. در این مقاله توضیحاتی درباره سه صرافی ارائه می‌دهیم و آن‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم.

معرفی 3 صرافی غیرمتمرکز محبوب: یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی‌های بزرگی مثل بایننس، کوین بیس، جمینی و… به صورت متمرکز کار می‌کنند. یعنی یک نهاد مشخص تراکنش‌ها را مدیریت می‌کند و سفارشات کاربران در یک دفتر کل ثبت می‌شود. نهاد مرکزی صرافی‌های متمرکز می‌توانند مثل بانک‌ها بر تراکنش‌هایی که در صرافی انجام می‌شود، نظارت داشته باشند. این موضوع تا حد زیادی با رسالت تمرکززدایی ارزهای دیجیتال در تضاد است.

صرافی‌های غیرمتمرکز امکان معامله همتا به همتا و بدون واسطه ارزهای دیجیتال را با استفاده از بازارسازهای خودکار (AMM) فراهم کرده‌اند. در این صرافی‌ها هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد و تراکنش‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند پردازش می‌شود. در این صرافی‌ها کاربران برای انجام یک تراکنش نیازی ندارند ارزهای دیجیتالشان را به حساب صرافی واریز کنند. برای تراکنش تنها کافی است ولت مناسب مثل اتمیک یا متامسک را به صرافی مورد نظر متصل کنند و از این طریق ارزهای دیجیتال مورد نیازشان را خرید و فروش کنند.

اتریوم بستر اصلی برای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است، به همین دلیل اولین صرافی‌های غیرمتمرکز هم بر بستر این بلاکچین توسعه پیدا کردند. اما در چند  سال اخیر (از ۲۰۱۹ به بعد) بلاکچین‌های دیگر هم خدماتی در زمینه دیفای ارائه دادند و صرافی‌های غیرمتمرکز جزء اولین پروژه‌های دیفای بودند که در بلاکچین‌های دیگر هم راه‌اندازی شدند.

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

یونی سواپ یکی از مشهورترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که بر بستر بلاکچین اتریوم فعالیت می‌کند. این صرافی با هدف ایجاد بستری کاملا غیرمتمرکز، شفاف و بدون واسطه برای معامله ارزهای دیجیتال تشکیل شده است. این صرافی تنها از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند و هنوز امکان معاملات بین زنجیره‌ای را فراهم نکرده است.

معرفی 3 صرافی غیرمتمرکز محبوب: یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ رابط کاربری ساده‌ای دارد. البته یکی از مهم‌ترین نکاتی که کاربران باید بدانند این است که عرضه توکن در این صرافی محدودیتی ندارد و همه توسعه‌دهندگان، حتی افرادی که پروژه‌های فیک ساخته‌اند، می‌توانند توکن‌هایشان را در این صرافی‌ها عرضه کنند. این موضوع هم یک مزیت است، زیرا می‌توان توکن‌های آینده‌دار را از زمانی که ارزان هستند خرید و هم یک نقطه ضعف است، زیرا برخی از پروژه‌های جدید بعد از مدتی از بازار خارج می‌شوند.

صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ

سوشی سواپ صرافی غیرمتمرکز دیگری است که بر بستر بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده است. در حال حاضر درآمد، حجم معاملات و تعداد کاربران یونی سواپ نسبت به سوشی سواپ بیشتر است. اما توسعه‌دهندگان صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ هم عملکرد قدرتمندی از خود نشان داده‌اند و تاکنون اقدامات بسیاری برای رقابت با یونی سواپ انجام داده‌اند.

یکی از اقدامات قابل توجه سوشی سواپ، حمله خون آشام بود. سوشی سواپ در ابتدا استخرهای نقدینگی خود را در یونی سواپ راه‌اندازی کرده بود، اما بعد از راه‌اندازی پلتفرم اختصاصی خودش همه دارایی‌ها را به استخرهای سوشی سواپ انتقال داد. این موضوع یونی سواپ را با چالش‌های بسیاری مواجه کرد و حتی باعث شد برای مدتی از سوشی سواپ عقب بماند.

این صرافی غیرمتمرکز با هدف تکمیل ضعف‌های یونی سواپ توسعه پیدا کرده است و تراکنش‌هایش را با استفاده از قراردادهای هوشمند و بدون نیاز به دفتر ثبت سفارش پردازش می‌کند. پلتفرم دو صرافی از نظر ظاهری شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارد.

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ

پنکیک سواپ رقیب دیگر دو صرافی غیرمتمرکز است که بر بستر دیگر بلاکچین قدرتمند بازار، یعنی بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده است. بایننس اسمارت چین اولین نقطه قوت صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ در برابر دو صرافی دیگر است، زیرا می‌تواند تراکنش‌ها را سریع‌تر و با کارمزد کم‌تر پردازش کند. البته اتریوم هنوز هم بزرگ‌ترین میزبان پروتکل‌های دیفای است و تعداد کاربران بیشتری نسبت به بایننس اسمارت چین دارد.

در این صرافی روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال وجود دارد. کاربران هم می‌توانند مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، نقدینگی مورد نیاز برای استخرهای پنکیک سواپ را تأمین کنند و از این طریق پاداش بگیرند. همچنین می‌توانند در این پلتفرم کشت سود انجام بدهند.

معرفی 3 صرافی غیرمتمرکز محبوب: یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ

جالب است بدانید که صرافی پنکیک سواپ می‌تواند از طریق پل بایننس، تراکنش‌های توکن‌های ERC-20 را هم پردازش کند. این صرافی امکان مبادله توکن‌های ERC-20 با BEP-20‌ را فراهم کرده است. گذشته از این، تعداد توکن‌های موجود در لیست معاملاتی پنکیک سواپ نسبت به یونی سواپ و سوشی سواپ بسیار بیشتر است.

تفاوت صرافی‌های غیرمتمرکز با یکدیگر

هرکدام از این صرافی‌های غیرمتمرکز ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و خدمات گوناگونی به کاربران ارائه می‌دهند. با وجود اینکه بایننس اسمارت چین کارمزد کم‌تری نسبت به بلاکچین اتریوم دارد و با سرعت بیشتری تراکنش‌ها را پردازش می‌کند، اما اتریوم همچنان میزبان اصلی پلتفرم‌های دیفای است. به همین دلیل کاربرانی که قصد استفاده از صرافی برای کار در Dappها را دارند، معمولا به سراغ یونی سواپ و سوشی سواپ می‌روند.

پنکیک سواپ برای کاربرانی که به دنبال درآمد غیرفعال از بازار ارزهای دیجیتال هستند، کاربرد دارد. این صرافی برنامه‌های مختلفی برای کشت سود ارائه می‌دهد. البته رابط کاربری این صرافی غیرمتمرکز پیچیده است و برای افراد تازه‌کار در بازار ارزهای دیجیتال مناسب نیست.

ما در مجله داموند به صورت کامل درباره هر سه صرافی توضیح داده‌ایم و در مقالاتی مجزا، آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. اگر قصد استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز را دارید،‌ مطالعه این مقالات را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بررسی خدماتی که هر سه صرافی ارائه می‌دهند و مزیت‌هایی که نسبت به یکدیگر دارند، به شما در انتخاب کمک می‌کند.

معرفی 3 صرافی غیرمتمرکز محبوب: یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ

کلام آخر

صرافی‌های غیرمتمرکز امکان مبادلات همتا به همتا و بدون نیاز به نهاد مرکزی را فراهم کرده‌اند. این موضوع باعث می‌شود کاربران ایرانی بدون اینکه بخاطر استفاده از آی‌پی فیک و انسداد آن نگران باشند، در این صرافی‌ها معامله انجام بدهند. در این صرافی‌ها می‌توان کارمزد کم‌تری پرداخت کرد و بخاطر وجود استخرهای نقدینگی، تراکنش‌ها سریع‌تر پردازش می‌شود.

صرافی رمز ارز ایرانی داموند damond.ir یک پلتفرم معامله ارزهای دیجیتال است که امکان خرید و فروش بیت کوین و بهترین توکن‌های موجود در بازار را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. این مجموعه همچنین در حال تهیه یک دانشنامه کامل درباره بازار ارزهای دیجیتال به نام داموندمگ است تا کار در این بازار را برای کاربران ایرانی ساده‌تر کند. اطلاعات بیشتر درباره داموند را در سایت مجموعه بخوانید.

❌ سلب‌ مسئولیت: تیم Topnaz در تهیه‌ مطلب بالا و محتوای تبلیغاتی آن، نقشی ندارد و مسئولیتی هم در قبال صحت آن ندارد.

مطالب مشابه را ببینید!