مجله تاپ‌ناز‌

معرفی 6 درمان فوری سرماخوردگی

برای درمان فوری سرماخوردگی راه­های بسیاری وجود دارد که بهترین آن‌ها را در این مقاله به شما معرفی می­کنیم. در این روش­ها هم درمان گیاهی وجود دارد و هم درمان پزشکی. درمان سرماخوردگی در چند کلید اصلی خلاصه می­شود. گرم نگه‌داشتن بدن، استفاده از مایعات و مصرف دارو موارد اصلی هستند که با رعایت آن‌ها می‌توان بیماری را درمان کرد.

در این مقاله اشاره­ای به علائم این عارضه عفونی نیز خواهیم کرد و در پایان شما را راهنمایی می­کنیم که از چه مرحله­ای به بعد باید به سراغ دکتر رفت. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع را دارید، پیشنهاد می­کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چگونه سرماخوردگی را فورا درمان کنیم؟

برای درمان فوری سرماخوردگی راه­های زیادی وجود دارد. سرماخوردگی از عارضه­های عفونی است که ما در طول زندگی زیاد به آن مبتلا می­شویم. البته جای هیچ نگرانی نیست. چراکه این عارضه قدرت زیادی ندارد و می­شود فورا آن را در خانه درمان کرد.

درمان فوری ما به این معناست که شما اگر مراحل معرفی شده را حداقل 3 و حداکثر 5 روز پس از شروع بیماری ادامه دادید ممکن است نتیجه مطلوب خود را دریافت کنید. در ادامه این روش­های فوری را به شما معرفی خواهیم کرد.

استفاده از دستگاه بخور

از دستگاه بخور می­توان برای درمان فوری سرماخوردگی استفاده کرد. دستگاه بخور نام یک دستگاه است که آب را با استفاده از فرایند تبخیر به هوای محیط می­رساند.

درصد بالایی از بدن ما را آب تشکیل می‌دهد با این حال در هنگام سرماخوردگی آب بدن ما کم می­شود و به­واسطه آن رطوبت نیز کم خواهد شد و این موجب بسته شدن مجاری تنفسی می‌شود. بخور می­تواند به کمک تاثیر مستقیم خود، مجاری تنفسی را باز کند و رطوبت مورد نیاز را به بدن برساند.

بخور بیشتر مشکلات مربوط به گلو را در دوران سرماخوردگی برطرف می‌کند. اگر از همان روز اول بیماری شروع به استفاده از بخور کنید تا روز سوم علائم شما به­شدت کم خواهد شد. بهبود تنفس شما در کیفیت خواب نیز نقش اساسی دارد.

دوش آب گرم و حمام بخار

دوش آب گرم و گرم نگه‌داشتن بدن به شما کمک می­کند که زودتر مراحل درمان را طی کنید. برای اینکه احساس درد نداشته باشید و عضلاتتان رها باشند و آرامش را به بدن خود برگردانید، بهتر است قبل از خواب یعنی حوالی ساعت 20 یک دوش مختصر با آب گرم بگیرید.

این کار نیز نتیجه‌ای مشابه عملکرد بخور خواهد داشت. حمام می­تواند رطوبت از دست رفته را به شما برگرداند.

معرفی 6 درمان فوری سرماخوردگی

مصرف سوپ و مایعات

در مدت بیماری سرماخوردگی میزان زیادی آب از بدن ما دفع می­شود. برای جبران این مایعات ازدست‌رفته می­توان از آبمیوه­های مختلف و سوپ کمک گرفت. سوپ یکی از بهترین غذاها برای دوران سرماخوردگی است.

این ماده غذایی می­تواند بدن شما را گرم نگه دارد و از طرفی موجب بی­آبی بدن نشود. در کنار سوپ، مصرف انواع آبمیوه­های طبیعی برای شما در اوایل روز مفید است. آب سیب، لیمو، آناناس و… نمونه­ای از این مایعات هستند.

مصرف بیشتر فلفل سیاه

فلفل سیاه می­تواند عفونت را از بدن شما بیرون بکشد و به همین دلیل برای استفاده در دوران سرماخوردگی بسیاری مناسب است. این نوع فلفل همچنین تاثیر فوق­العاده­ای بر روی عارضه­های مربوط به گلو و گلودرد خواهد گذاشت. فلفل سیاه را می­توان همان‌طور که گفته شد با بسیاری از موارد از جمله عسل ترکیب کرد.

انواع چای با فلفل سیاه قابل مصرف هستند و برای شما مشکلی ایجاد نخواهند کرد. این نوع فلفل یکی از محصولات محلی هند است که به مرور زمان به کشور­های دیگر نیز راه پیدا کرده است و به سرعت به خاطر فواید خود محبوب گشت.

فلفل سیاه جزء گیاهان مرسومی است که معمولا در فصل زمستان برای گرم نگه داشتن بدن بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد.

دارچین، زنجبیل جوز هندی و … نمونه­ای از گیاهان فلفلی و دارای خاصیت است که می‌توان از آن‌ها برای گرم نگه داشتن بدن و همچنین درمان فوری سرماخوردگی بهره برد.

استراحت و عدم فعالیت سنگین

بهتر است برای 3 تا 5 روز هم که شده کار را کنار بگذارید و به مطالعه کتاب یا یک سرگرمی سبک مشغول شوید.

انجام فعالیت­های سنگین در هنگام بیماری تنها حال شما را بدتر خواهد کرد. در هنگام بیماری بدن شما ضعیف شده که باید حتما آن را مقاوم نگه دارید.

استراحت کافی و ماندن در خانه همچنین ایجاد آرامش برای خود، باعث می­شود که قوای بدن تحلیل نرود و شما انرژی کافی برای ادامه روز را داشته باشید.

استفاده از دارو­های بدون نسخه

بعضی از مواقع درمان­های خانگی و گیاهی جواب نمی­دهد و ما به ناچار مجبور به استفاده از دارو هستیم. دارو­ها با عوارض خفیف خود تاثیرگذاری بالایی دارند. بسیاری از دارو­های مربوط به سرماخوردگی و مسکن­های ضعیف بدون نسخه از داروخانه قابل تهیه هستند. استامینوفن، ایبوپروفن و آنتی‌هیستامین نمونه­ای از این دارو­ها می­باشند.

بعضی از شربت­ها نیز به صورت تخصصی برای از بین بردن تب مصرف می­شود که در کاهش این عارضه نقش دارد. درست مثل اینکه دارو­های گیاهی نیاز به تایید پزشک دارند، باید برای مصرف داروهای صنعتی نیز از پزشک اجازه بگیرید و با او مشورت کنید.

معرفی 6 درمان فوری سرماخوردگی

علائم و نشانه­ های سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی به صورت کلی ثابت و یک شکل هستند. این عارضه برای هر فردی با یک مشکل خاص شروع می­شود. مثلا ممکن است برخی با سرفه به استقبال سرماخوردگی بروند. برخی دیگر ممکن است که اول با کیپ شدن گوش و بینی متوجه این بیماری بشوند. به شکل کلی همه بیماران یک احساس سرمای عمیق نسبت به محیط می­کنند و این امر اجتناب­ناپذیر است.

اگر بعضی از نشانه‌های این بیماری مانند تب یا سرفه، شدید شد و حتی با مصرف دارو از بین نرفت، سریعا به دکتر مراجعه کنید و درباره این موضوع مشورت لازم را بگیرید.

در چه حالتی برای سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که علائم از کنترل ما خارج شده و بیماری با قدرت ادامه دارد به پزشک مراجعه کنید. چراکه سرماخوردگی با درمان خانگی معمولا باید از 3 تا 5 روز طول بکشد و نباید ماندگاری علائم بیماری در شما از این بازه بیشتر شود. اگر پس از این، باز تغییری در شما احساس نشد باید به دنبال پزشک معالج باشید.

اگر دید خوبی نسبت به درمان­های گیاهی ندارید بهتر است از همان ابتدای بیماری به پزشک­های معتبر برای تشخیص و درمان مراجعه کنید. بی­آبی بدن شما نیز اگر به بالا­ترین سطح خود برسد و حداقل تا 10 روز ادامه­ داشته باشد به احتمال قوی دچار بیماری حادی شده­اید و باید به سراغ دکتر بروید.

درمان فوری سرماخوردگی به­وسیله راه­های معرفی­شده امکان­پذیر خواهد بود. برای نتیجه بهتر، راهکار­ها را تا چند روز و به شکل منظم ادامه دهید. همه روش­ها را با هم به ­کار نگیرید و سعی کنید که تعادل داشته باشید.

اگر بخور ندارید دوش آب گرم کاربردی است. دوش بخار و مصرف مایعات مهم­ترین جز درمان این بیماری هستند. با رعایت همین دو اصل، شما می­توانید در همان دقایق ابتدایی، سرماخوردگی را درمان کنید. از اینکه تا انتهای مقاله ما را همراهی کردید ممنونیم. امیدواریم از مطالب گفته­شده بیشترین استفاده را کرده باشید.

مطالب مشابه را ببینید!