مجله تاپ‌ناز‌

منبع‌ یابی یا سورس یابی چیست؟

منبع‌ یابی یا سورس یابی چیست؟

سورسینگ یا همان منبع‌یابی شامل جستجو، مقایسه و ارزیابی محصولات چندین شرکت تولیدکننده و فعال است. تأمین منابع یک اصل مهم در شناسایی بهترین تأمین‌کنندگان از نظر قیمت و زمان تولید و کیفیت است. این فرایند اولین قدم در زنجیره تأمین کالا محسوب می‌شود. در این کار تمرکز اصلی بر روی رسیدن به حد توازن بین کیفیت محصولات، تأمین مقدار کافی از مواد اولیه موردنیاز هر نوع کسب‌وکار و در نهایت مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تأمین آن‌‌ها است. کالای خارجی را از کارخانه بخرید یا شرکت‌های واسط؟ این سؤالی است که جواب درست آن در منبع‌یابی پیدا می‌شود.

عبارت سورسینگ در تجارت به معنای پیداکردن منابع است که در برخی موارد سورس یابی هم گفته می‌شود. منابعی که خدمات یا کالاهای موردنیاز تاجر یا هر شخص دیگری را به‌صورت عمده‌فروش یا تولیدکننده در کشورهای منبع تولید یا تهیه و به کشورها و شهرهای مقصد تحت شرایط موردنیاز خریدار عرضه و ارسال می‌کنند.

چگونه تأمین‌کننده پیدا کنیم؟

یکی از مشکلات بزرگ خرید خارجی برای مثال خرید از چین برای کسانی که با آن آشنایی ندارند، پیداکردن و انتخاب تأمین‌کننده مناسب و دارای صلاحیت، با بهترین محصول با یک نسبت قیمت به کیفیت منطقی است. مهم‌ترین کار برای شروع هر تجارتی، یافتن تأمین‌کننده مطمئن است. تجارت و واردات کالا از کشورهای دیگر نیز از این قاعده مستثنا نیست. در واقع اگر شما هم می‌خواهید وارد این عرصه شوید، یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید بردارید، یافتن یک تأمین‌کننده خوب است. در امر واردات این کار از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا پیداکردن یک تأمین‌کننده آن هم در کشوری دیگر، کاری به‌مراتب سخت‌تر خواهد بود. یافتن یک تأمین‌کننده خوب همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تمامی بازرگانان بوده است.

اهمیت پیداکردن تأمین‌کننده مناسب

پیداکردن یک تأمین‌کننده‌ی مناسب از آنچه تصور می‌کنید مهم‌تر است. این مسیر می‌تواند بسیار سخت باشد. فرض کنید شما تأمین‌کننده‌هایی را پیدا می‌کنید که جنس‌های خوب و با کیفیتی را عرضه می‌کنند؛ اما قیمت آن‌ها مناسب نیست، برخی دیگر هم هستند که قیمت مناسبی را ارائه می‌کنند؛ اما جنسشان مرغوب نیست. پس الزامی است تأمین‌کننده‌ای را بیابید که تعادل خوبی میان جنس و قیمت ارائه شده برقرار کرده باشد. اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که هیچ تأمین‌کننده‌ای بی‌نقص نیست، پس به دنبال فرد یا مجموعه‌ای باشید که کم‌ترین مشکل را برای شما پیش آورد.

انواع تأمین‌کنندگان را بشناسید

در این زمینه انواعی از تأمین‌کنندگان وجود دارند که بسته به بودجه و نیاز شما متفاوت است. شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های تأمین (توزیع‌کننده‌ها) دو نوع اصلی تأمین‌کننده مستقیم هستند که شما می‌توانید بسته به نیازتان یکی را انتخاب کنید. انتخاب یک تأمین‌کننده خوب و درست می‌تواند مسیر را بسیار هموارتر کند. به‌طورکلی دو نوع تأمین‌کننده وجود دارد تولیدکننده و توزیع‌کننده که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم.

تولیدکنندگان:

برخی از تولیدکنندگان کالا را مستقیم به عمده‌فروشان و کسب‌وکارهای B2B می‌فروشند. تولیدکنندگان معمولاً تمایل به فروش با حجم سفارش‌های بالا و همچنین فروش محصولات تولیدی خود به‌صورت عمده را دارند. اگر شما قصد خرید مستقیم در حجم بسیار بالا را دارید خرید از تولیدکننده بهترین گزینه برای شما است.

توزیع‌کنندگان:

این واسطه‌ها به طور معمول کسب‌وکارهایی هستند که بسیاری از خرده‌فروش‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی و دیگر کسب‌وکارهای B2B از آن‌ها خرید می‌کنند. آن‌ها به‌صورت عمده خرید می‌کنند؛ ولی نسبت به سفارش از کارخانه، حجم سفارششان کمتر است. سپس محصول خریداری شده را به خریداران خود با قیمت بالاتری می‌فروشند.

روش‌های یافتن تأمین‌کننده

در سالیان اخیر و باتوجه‌به پیشرفت‌های بی‌نظیر در زمینه ارتباطات، روش‌های مختلفی برای یافتن تأمین‌کننده به وجود آمده است. اگر برای اولین‌بار می‌خواهید اقدام به واردات کالا کنید، بهتر است با متخصصین این زمینه مشورت کنید تا در زمان پیداکردن تولیدکننده به مشکلی برنخورید. از بهترین روش‌های برای یافتن تأمین‌کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

استفاده از اینترنت

یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای پیداکردن یک تأمین‌کننده خوب، جست‌وجو در اینترنت است. شما می‌توانید با سرچ کردن در گوگل به‌راحتی تأمین‌کننده‌های مختلفی را در این حوزه پیدا کنید. اما باید دقت داشته باشید که با جست‌وجوکردن عنوان‌های مختلف، چند تأمین‌کننده معتبر را پیدا کنید.

مکاتبه و تماس تلفنی

در برخی از موارد شما می‌توانید با اتاق‌های بازرگانی کشور موردنظر خود تماس برقرار کنید و در مورد تأمین‌کنندگان کالای موردنظر خود در آن کشور پرس‌وجو کنید. در این روش شما می‌توانید با مکاتبه تأمین‌کننده موردنظر خود را پیدا کنید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

یکی از جدیدترین روش‌ها برای یافتن تأمین‌کننده در کشورهای دیگر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. امروزه حتی برندهای نوپا هم در صفحات مجازی مشهور مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و … یک صفحه کاری دارند و محصولات و ویژگی‌های برند خود را در آنجا تبلیغ می‌کنند.

حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای یافتن تأمین‌کننده خارجی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی است. البته ممکن است این روش نسبت به روش‌های دیگر کمی سخت و زمان‌بر باشد و چالش‌هایی را برای شما به همراه بیاورد. همین امر سبب شده است تا یافتن تولیدکننده با استفاده از این روش کمی با محدودیت همراه شود.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد تا موارد مهمی را که برای پیداکردن یک تأمین‌کننده مناسب به آن نیاز دارید بررسی شود. این نکات به شما کمک ویژه‌ای در راستای یک عملکردی کم‌ریسک خواهد کرد. در این مسیر شرکت بازرگانی سپاهان همراه به آدرس اینترنتی www.sepahanhamrah.com می‌تواند در پیداکردن تأمین‌کننده مناسب همراه شما باشد. تأمین‌کننده‌ای هماهنگ با فعالیت تجاری شما و مطابق با مشخصات موردنظرتان کار سختی نیست.

برچسب ها : سورسینگ,منبع یابی,واردات,خرید خارجی

مطالب مشابه را ببینید!