مجله تاپ‌ناز‌

مهاجرت به ایتالیا

1. مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا، سرزمین چکمه‌ای قاره اروپا، متقاضیان بسیاری دارد و روش رسیدن به آن با توجه به شرایط متقاضی تعیین می‌شود. از مرسوم‌ترین شیوه‌های مهاجرت به ایتالیا می‌توان به کار و تحصیل در این کشور و اخذ ویزای کاری یا تحصیلی اشاره کرد. به عبارت دیگر، با توجه به موقعیت‌های شغلی و شرایط مناسب کار در ایتالیا و همچنین کیفیت آموزش و دربرگیری برنامه‌های تحصیلی متنوع، کار و تحصیل در ایتالیا تبدیل به اولین انتخاب مهاجران سراسر دنیا شده است. خوب است بدانید متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا بسیارند و به طور کلی پزشکان نیز از شرایط مناسبی برای زندگی در این کشور برخوردارند.

در ادامه از مهاجرت تحصیلی و کاری در ایتالیا حرف می‌زنیم و به طور ویژه پزشکی در این کشور را بررسی می‌کنیم.

مهاجرت به ایتالیا

2. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی که ملیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند اما موفق به اخذ ویزا و پذیرش تحصیلی شده‌اند، امکان‌پذیر است. سوال این است که چه کسانی موفق به اخذ این مدارک می‌شوند؟

در پاسخ باید بگوییم کسانی که:

  1. حداقل 17 ساله‌اند.
  2. دوره 12 ساله تحصیل مقدماتی را گذرانده‌اند.
  3. مدرک تحصیلی دوره قبل از مقطع انتخابی‌شان را در دست دارند (برای مثال اگر متقاضی دوره کارشناسی ارشدند، مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده‌اند)
  4. مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی دارند.
  5. در آزمون‌های ورودی که برای برخی رشته‌های خاص برگزار می‌شوند، نمره قبولی می‌گیرند.

دقت داشته باشید که یکی از مراحل اخذ ویزای تحصیلی و مهاجرت به ایتالیا به عنوان دانشجو، جمع‌آوری و ارسال مدارک لازم (مانند پاسپورت، آخرین مدرک تحصیلی و …) است.

3. تحصیل پزشکی در ایتالیا

برنامه آموزش پزشکی ایتالیا به زبان ایتالیایی و همچنین انگلیسی در بهترین دانشگاه‌های این کشور ارائه شده است. از جمله مهم‌ترینِ این دانشگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه پاوادا

خوب است بدانید که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا باید در آزمون IMAT شرکت کرده، نمره قبولی کسب کنید هر چند که شایعاتی مبنی بر حذف یا تغییر این آزمون در سال 2023 وجود دارد.

4. هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی به صورت میانگین مبلغی بین 500 تا 4000 یورو در سال است و در دانشگاه‌های خصوصی ممکن است تا 16000 یورو در سال نیز افزایش یابد. نکته حائز اهمیت این است که هزینه تحصیل کاملاً وابسته به دانشگاه انتخابی و همچنین رشته تحصیلی شماست و این تفاوت قیمت نیز حاصل همین نکته است.

اگر قصد تحصیل پزشکی ایتالیا را دارید، باید بدانید که این رشته هزینه‌ای بین 500 تا 5000 یورو در سال به همراه دارد که البته در مقایسه با هزینه تحصیل پزشکی در سایر کشورهای اروپایی، مقرون‌به‌صرفه است.

همچنین دقت کنید که بورسیه‌های تحصیلی، همواره امکان تحصیل رایگان یا ارزان‌تر در ایتالیا را برای دانشجویان بین‌المللی در تمام مقاطع تحصیلی امکان‌پذیر می‌کنند و بیش از 800 نوع بورسیه در سال تحصیلی 2023-2024 در اختیار دانشجویان قرار دارد.

اما اگر به دنبال تحصیل نیستید و می‌خواهید با کاریابی مهاجرت به ایتالیا را تجربه کنید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

تحصیل در ایتالیا

5. مهاجرت کاری به ایتالیا

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به ایتالیا، کار در این کشور است. اگر ملیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارید، با اخذ ویزای کاری می‌توانید به این روش به ایتالیا مهاجرت کنید اما چطور می‌توان ویزای کاری ایتالیا را دریافت کرد؟

قبل از هر چیز باید بتوانید کار مناسب خود را در ایتالیا پیدا کنید و سپس قرارداد کاری ببندید. دقت کنید که بخشی از مراحل اخذ ویزا و اقامت کاری ایتالیا توسط کارفرمای شما انجام خواهد شد و با اقدامات اوست که اجازه کار برای شما صادر می‌شود.

پس از اخذ اجازه کار، شما به همراه مدارک لازم و فرم تکمیل شده اخذ ویزا به سفارت ایتالیا در کشور محل زندگی خود مراجعه می‌کنید و در صورت تایید سفارت، پس از حدود 6 ماه ویزای کاری شما صادر و شرایط مهاجرت به ایتالیا برایتان فراهم خواهد شد.

6. شغل پزشکی در ایتالیا

شغل پزشکی در ایتالیا خصوصا پس از کرونا، شغلی مورد احترام و پردرآمد به شمار می‌رود. شما با مدرک پزشکی می‌توانید در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، آسایشگاه‌ها و … مشغول به کار شوید.

خوب است بدانید که برای مهاجرت به ایتالیا به عنوان پزشک، باید ابتدا انگیزه‌نامه خود را ارائه دهید و با توجه به آن، اقامت دریافت کنید و همچنین برای مدرک پزشکی خود تاییدیه بگیرید. دقت کنید که برای به دست آوردن شغل پزشکی ایتالیا، باید به زبان ایتالیایی مسلط باشید و تسلط خود را با ارائه مدارک معتبر ثابت کنید.

درآمد پزشکی در ایتالیا چقدر است؟ هزینه زندگی در این کشور چقدر برآورد می‌شود؟ پاسخ سوالات خود را در ادامه مقاله بیابید.

هزینه زندگی در ایتالیا

7. درآمد در ایتالیا

بر اساس آمار، درآمد متوسط سالیانه در ایتالیا مبلغی نزدیک که 43800 یورو تخمین زده شده که حدوداً معادل 3650 یورو در ماه است. همچنین کمترین و بیشترین میزان درآمد در این کشور نیز برابر با 920 و 16300 یورو در ماه در نظر گرفته شده است.

از جمله پردرآمدترین مشاغل در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراح
  • وکیل
  • مدیر بانک
  • بازاریاب
  • استاد دانشگاه
  • معلم زبان انگلیسی

اگر قصد دارید در شغل پزشکی ایتالیا کار کنید، باید بدانید پزشکان در این کشور درآمدی نزدیک به 8580 یورو در ماه (103000 یورو در سال) دارند.

8. هزینه زندگی در ایتالیا

پس از بررسی درآمد، برای مهاجرت به ایتالیا باید بدانید زندگی در این کشور چقدر هزینه دارد و آیا این هزینه با درآمدی که شما به عنوان مهاجر خواهید داشت، پوشش داده می‌شود؟

هزینه زندگی در ایتالیا به عوامل مختلفی مانند شهر محل زندگی یا عادت زیستی شما بستگی دارد اما در یک تخمین کلی این هزینه را برای خانواده 4 نفره 2738.10 یورو در ماه و برای فرد تنها 778.15 یورو در ماه در نظر گرفته‌اند. دقت داشته باشید که مبالغ مذکور، هزینه اسکان را شامل نمی‌شود.

همچنین در فهرست زیر می‌توانید جزئیات بیشتری درباره هزینه زندگی در ایتالیا بیابید:

  • مواد غذایی: 0.43 تا 15.09 یورو
  • حمل و نقل: 5.00 تا 28.00 یورو
  • قبوض: 179.26 یورو در ماه
  • امکانات رفاهی: 9.00 تا 46.54 یورو
  • اجاره آپارتمان: 504.47 تا 1266.75 یورو در ماه

مطالب مشابه را ببینید!