مجله تاپ‌ناز‌

مهمترین وظایف زن مسلمان از دیدگاه اسلام چیست؟

وظایف زن از دیدگاه دین اسلام

زن دارای وظایف بسیار موثر و ویژه در ایجاد آرامش در خانه و خانواده است و زنان شایسته دارای نقش بسیار حساس در ایجاد سرور و شادمانی بویژه در شوهر می باشند.

نقش کلیدی زن در خانه و خانواده

مهمترین وظیفه زن، شوهرداری و تربیت فرزندانی صالح و سالم و کارآمد است و هیچ کاری نباید این مسئله مهم را تحت الشعاع قرار دهد و انجام چنین مسئولیت بزرگی نیازمند به کسب اطلاعات لازم می باشد چه اینکه بدون شناخت نسبت به مسائل تربیتی، اخلاقی و کسب مهارتهای ارتباطی برای ایجاد روابط گرم و صمیمی با شوهر امکان پذیر نیست لذا هر کدام از زوجین با توجه با پیچیده شدن مسائل زندگی باید اطلاعات لازم را در این زمینه از طریق مطالعه کتاب های مفید، مجلات و دیدن فیلم های تربیتی به دست آورند و اگر زنان درس می خوانند باید رشته ی تحصیلی شان مرتبط با و ظایفشان باشد، و الا در امر تربیت فرزند و داشتن یک زندگی سالم و بانشاط با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
نکته ای که توجه به آن ضروری است اهمیت شوهر داری، تربیت فرزندان و گرم نگه داشتن کانون خانواده است امروزه متأسفانه تبلیغات مسموم موجب کم اهمیت جلوه دادن فعالیت زنان در خانه است در حالیکه زیر بنای یک جامعه سالم و کارآمد خانواده است. اگر خانوده ها از استحکام خوبی برخوردار باشند و فرزندان که محصولات خانواده هستند در زمینه های گوناگون تربیت شوند و از رشد و بالندگی خوبی برخوردار باشند آنگاه جامعه با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد و انجام چنین مسئولیت بزرگی بیشتر بر عهده زنان می باشد چه اینکه از زمان انعقاد نطفه تا هنگام تولد و بعد از تولد تا دو سالگی کودک به صورت صد در صد وابسته به مادر می باشد و نقش پدر بسیار کم است البته با بزرگ تر شدن کودک نقش پدر نیز بیشتر خواهد شد ولی هیچ گاه تا دوران بلوغسهم پدر به اندازه مادر نمی باشد و این حاکی از اهمیت نقش مادر در تربیت فرزند می باشد و این کار دشوار بیشتر از هر کس از عهده مادر بر می آید و راستی چه کاری از تربیت انسانها که شریفترین مخلوقات آفرینش هستند بالاتر است.

مهمترین وظایف زن مسلمان از دیدگاه اسلام چیست؟

مهمترین وظیفه زن

در واقع این مادر است که پایه های اولیه رشد، تربیت و هدایت کودک در دامن خود فراهم می کند و اهمیت خانواده به عنوان اولین جایگاه تربیتی انسان بر تمام مراکز علمی و تربیتی دیگر از قبیل پیش دبستان، مدرسه و دانشگاه بیشتر است و خانواده نسبت به این مراکز علمی و تربیتی تقدم زمانی و دینی دارد یعنی هم زمانا” مقدم است و هم رتبی آن مقدم می باشد. بنابراین هیچ کاری نباید این مسئولیت مهم را تحت الشعاع قرار دهد البته اگر زن و شوهر با یکدیگر همکاری کنند و برای اداره زندگی مشترک خود برنامه ریزی صحیحی داشته باشند زنان علاوه بر انجام امور خانه داری می توانند در فعالیت های فرهنگی، علمی، سیاسی و اجتماعی خارج از خانه نیز مشارکت داشته باشند و حضور در اینگونه فعالیت ها منافاتی با امور زندگی و همسرداری و تربیت فرزندان ندارد و انجام این مهم مستلزم چند امر مهم می باشد:

1- همکاری زن و شوهر با یکدیگر
2- نوع کار خارج از خانه باید با توانایی و ابعاد شخصیتی زن متناسب باشد.

3- محیط کار و محل کار و همکاران باید به گونه ای باشد که زن بتواند حجاب، عفاف و حریم خود را به خوبی حفظ کند و اگر انجام کار در خارج از خانه مستلزم رعایت نکردن موازین شرعی و اخلاقی شود چنین کاری برای زنان مفید و مناسب نیست.

4- زنان وقتی کار خارج از خانه به خود اختصاص می دهند نباید به حدی باشد که بیشتر وقت و انرژی زن را از بین ببرد و باعث ناتوانی او در انجام وظایف داخل خانه شود. و نیز به تربیت فرزند ضربه نزند. با رعایت نکات فوق انجام فعالیت در خارج از خانه برای زنان نه تنها اشکالی ندارد بلکه باعث کسب تجارب بیشتر و فواید ارزشمندی است.

مهمترین وظایف زن از دیدگاه اسلام

مطالب مشابه را ببینید!