مجله تاپ‌ناز‌

مواد غذایی آسیب زننده به دندان

همه ما می دانیم که بهداشت دهان و دندان یکی از ضروری ترین موارد برای مراقبت از دندان هاست.

به همین جهت اکثر ما از مسواک استفاده می کنیم همچنین استفاده از نخ دندان نیز ضروری است تا باقی مانده مواد غذایی را از لابه لای دندان های ما بزداید.

اما بسیاری از مردم از مواد غذایی که می تواند برای دندان ها مضر باشد غافل هستند.

در ادامه قصد داریم این مواد غذایی مضر برای دندان را معرفی کنیم.

مواد غذایی آسیب زننده به دندان

1) یخ: این ماده همان آب است که به صورت سخت در آمده اما چرا آب برای دندان مفید است اما یخ نه؟ آب حاوی فلوراید است و این خود می تواند باعث تقویت دندان در مقابل پوسیدگی شود.

اما جویدن یخ به دلیل سفت و سخت بودن بافت می تواند باعث شکستگی دندان، لب پرشدگی و مانند این ها شود.

2) نوشابه های گازدار: نوشابه ها به دلیل داشتن خاصیت اسیدی بالا می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند و همچنین اسید باعث بیشتر ایجاد شدن پلاک های دندانی می شود و این عامل خود سبب تسریع در امر پوسیدگی دندان است. برخی گمان می کنند که بعد از مصرف نوشابه مسواک زدن خوب است اما این چنین نیست و مسواک زدن بلافاصله می تواند سبب تسریع در پوسیدگی شود.

 

مواد غذایی آسیب زننده به دندان

 

3) استفاده از میوه های خشک و شکلات: شکلات ها و میوه های خشک سرشار از مواد قندی هستند. این مواد داخل دهان به اسید تبدیل می شوند و همچنین روی دندان ها می چسبند. این چسبندگی به مرور باعث پوسیدگی دندان می شود برای جلوگیری از این مورد حتما روزی دو بار مسواک بزنید همچنین بعد از صرف هر خوراکی دهان خود را با آب بشویید.

4) مصرف قهوه و چای: استفاده زیاد از قهوه و چای باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شوند. بعد از مصرف این مواد مسواک بزنید و یا اگر امکان مسواک زدن ندارید آب بنوشید تا بقایای آن از دهان شما پاک شود.

5) نان سفید: مصرف نان سفید به دلیل داشتن کربوهیدرات که منجر به ترشح بیشتر اسید می شود توصیه نمی گردد. زیرا باعث پوسیدگی مینای دندان می شود. از جمله نان های سفید می توان به نان های ساندویچی اشاره کرد.

6) استفاده از ترشی: ترشی ها بسیار لذیذ هستند و تقریبا اکثر افراد آن را دوست دارند اما باید به این نکته توجه کرد که استفاده از ترشی ها هر چه که باشد لواشک، آلوچه، سرکه و … خاصیت اسیدی دهان را بالا می برد و این خود می تواند مشکلاتی برای دندان ها ایجاد کند. بهتر است استفاده از این مواد را کاهش دهید اما اگر نمی توانید حتما بعد از مصرف آن ها آب زیادی بنوشید تا خاصیت اسیدی دهانتان بهبود یابد.

7) مصرف مواد خوراکی و میوه های رنگی: مصرف موادی همچون چغندر، گیلاس، آلبالو و انگور می تواند به ایجاد لکه روی دندان کمک کند. از جمله میوه های رنگی می توان به توت فرنگی و انواع توت ها اشاره کرد

8) کمپوت: مصرف مرکبات کنسرو شده به دلیل داشتن شربتی غلیظ که حاوی مقدار زیادی مواد قندی است مضر می باشد.

این مواد قندی اگر مدت زمان زیادی روی دندان بماند باعث پوسیدگی دندان می شود.

به همین دلیل حتما بعد از مصرف کمپوت سریعا مسواک بزنید.

9) کشمش: دانستن این نکته جالب است، آسیبی که شکلات به دندان می زند بسیار کمتر از آسیبی است که کشمش به دندان می زند. کشمش ها به دلیل چسبندگی که به دندان دارند باعث نفوذ در دندان شده و آن را از بین می برند.

10)  تخمه: تخمه شکستن به یکی از تفریحات لذت بخش تبدیل شده است اما اگر بدانید که چه آسیبی ممکن است به دندان هایتان وارد کند، حتما این عادت را کنار می گذارید. در واقع تخمه شکستن به فرم و ظاهر دندان هایتان آسیب می رساند. از آنجا که شما مجبورید آنها را با دندان های جلویتان بشکنید، همین کار لبه های دندان تان را ورقه ورقه کرده که به مرور زمان موجب شکستگی آنها می شود.

مواد غذایی آسیب زننده به دندان

باید بدانید تمامی مواد غذایی گفته شده در بالا فقط برای دندان ها آسیب پذیر هستند و ممکن است خواصی نیز داشته باشند بنابراین با دقت موادی که در طی روز مصرف می کنید را انتخاب کنید و حتما به توصیه های لازم جهت مراقبت از دندان ها عمل کنید.

جهت اطلاع از موارد بیشتر و همچنین خواندن مقالات جذاب دندانپزشکی به وب سایت دکتر یوسف بالوی پور مراجعه کنید. پایان رپورتاژ آگهی /

 

مطالب مشابه را ببینید!