مجله تاپ‌ناز‌

موسیقی درمانی چطور به ما کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشیم ؟

موسیقی درمانی یکی از روش‌های علمی و تاثیرگذار برای بهبود شرایط جسمی و روحی انسان است. موسیقی درمانی می‌تواند به شما در داشتن حافظه‌ای قوی‌تر و ذهنی آرام‌‌تر و درعین حال خلاق‌تر کمک کند، اعتماد به نفس شما را افزایش دهد، دردهای جسمی‌تان را التیام بخشد، شما را در مقابله با ترس‌هایتان یاری دهد و در مقابله با افسردگی و استرس‌های روزمره قوی‌تر کند. حتما می‌پرسید چطور چنین چیزی ممکن است ؟ تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید تا پاسخ این پرسش کلیدی را پیدا کنید.

موسیقی درمانی در واقع استفاده هدفمند از موسیقی‌های خاص برای ارتقاء سلامت جسمی و روحی-عاطفی انسان است. این روش سابقه‌ای طولانی در تاریخ بشر دارد، بیش ازدو هزار سال پیش در یونان باستان و همینطور ایران کهن یکی از روش‌های مرسوم در طبابت و پزشکی به حساب می‌آمده و در آثار دانشمندان نامداری چون ابن سینا و فارابی هم به دفعات و با ارائه روش‌های مختلف به آن اشاره شده است. این روش کهن و تاریخی نیز با ظهور دوران مدرن تکامل یافته و بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

درمان به وسیله موسیقی به دو صورت فعال (اکتیو) و غیر فعال (پسیو) قابل انجام است. در روش موسیقی درمانی فعال، فرد توسط روان‌درمانگر در یک فعالیت موسیقایی شرکت داده می‌شود، برای مثال آواز می‌خواند و یا یک ملودی مشخص را با ساز می‌نوازد. این روش می‌تواند به صورت گروهی انجام شود. اما در روش موسیقی درمانی غیر فعال یا پسیو تاثیر موسیقی از طریق گوش دادن اتفاق می‌افتد. در این روش فرد با گوش دادن به یک موسیقی مشخص با ویژگی‌های متمایز شروع به تاثیرپذیری می‌کند و در راه بهبود و ارتقاء سلامت خود قدم برمی‌دارد.

موسیقی مناسب برای روش غیرفعال با روش‌های مختلف بر ذهن شنونده اثر می‌گذارد، معمولا در این نوع موسیقی ها یک نوای آرامش بخش در کنار امواج صوتی با فرکانس‌های مختلف برای تاثیر بر قسمت‌های مختلف روح و جسم قرار می‌گیرد. این امواج صوتی معمولا دارای فرکانس پایینی هستند که ضرورتا توسط گوش انسان قابل تشخیص نیستند و به صورتی نامحسوس در پس‌زمینه موسیقی قرار گرفته و تاثیر خود را بر ضمیر ناخوداگاه فرد القا می‌کنند.

موسیقی درمانی چطور به ما کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشیم ؟

امواج صوتی مورد استفاده در موسیقی درمانی انواع مختلفی دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به امواج ایزوکرونیک یا تک‌ضربی، باینورال یا دوگوشی، امواج سینوسی با فرکانس‌های مختلف و فرکانس‌های سلفژ اشاره کرد. امواج ایزوکرونیک امواجی هستند که با یک فرکانس ثابت پخش شده و همان فرکانس توسط مغز انسان تحلیل می‌شود. در مقابل در اصوات باینورال برای هر گوش از یک فرکانس متفاوت استفاده می‌شود و مغز تفاضل فرکانسی این دو موج را محاسبه و تحلیل کرده و مورد استفاده قرار می‌دهد.

مغز انسان برای انجام کارهای گوناگون و ایجاد احساسات مختلف امواج متفاوتی را تولید می‌کند که این امواج در پنج محدوده فرکانسی آلفا، بتا، تتا، دلتا و گاما قرار می‌گیرند. هرکدام از فرکانس‌هایی که در موسیقی درمانی استفاده می‌شوند دقیقا طبق همین الگو به ذهن القا شده و مغز را برای پیش‌برد بهتر هدف و ایجاد احساسات مورد نظر یاری می‌کند. برای مثال امواج ایزوکرونیک با فرکانس 10 هرتز در تولید هورمون ضد افسردگی یعنی سروتونین به مغز کمک می‌کند. در نتیجه طول موج‌های مختلف مورد استفاده در موسیقی درمانی تاثیرات مثبت مختص خود را بر جسم و روح شنونده القا می‌کنند.

موسیقی درمانی چطور به ما کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشیم ؟

بر خلاف روش فعال که یک روش کلینیکی است موسیقی درمانی غیرفعال یا پسیو به شکلی گسترده‌تر و راحت‌تر در دسترس است. هر شخصی می‌تواند با گوش دادن به فایل‌های موسیقی درمانی در هر حالت و زمانی به تقویت روحی و ذهنی خود بپردازد، این روشی مطمئن، بی ضرر و بسیار اثرگذار است. پیدا کردن فایل‌های موسیقی درمانی در اینترنت کار سختی نیست اما مهم این است که از منبعی معتبر برای دریافت این موسیقی‌های شفابخش استفاده کنید. یکی از مهمترین منابع دانلود موسیقی درمانی در ایران وبسایت دنیای موسیقی درمانی است. در این وبسایت می‌توانید موسیقی‌های مناسب برای اهداف مختلف مانند موسیقی مطالعه، تمرکز، تقویت ذهن، جذب عشق و محبت، خواب آرام، ریلکسیشن و مدیتیشن، رفع استرس و افسردگی، مقابله با ترس و دردهای جسمی، افزایش اعتماد به نفس و جذب انرژی مثبت را به راحتی دانلود کنید و با گوش دادن به آنها قدم در راستای داشتن یک زندگی بهتر بردارید. برای ورود به وبسایت دنیای موسیقی درمانی اینجا را کلیک کنید. پایان رپورتاژ آگهی /

 

مطالب مشابه را ببینید!