مجله تاپ‌ناز‌

موفقیت در کنکور | برنامه ریزی در کنکور و قبول شدن در رشته مورد نظر و کنکور

موفقیت در کنکور می تواند تا حدی مسیر اینده شما را مشخص کند و اگر برنامه ریزی درستی برای کنکور داشته باشید می توانید در این آزمون پیروز و سربلند باشید.

برای رسیدن به موفقیت و پیروزی در این آزمون باید برنامه ریزی داشته باشید و بسیار اهمیت دارد. این برنامه ریزی شامل اصول و قواعد تکنیکی برای افراد متقاضی است که از این طریق می توانند به موفقیتبیشتری در کنکور دست پیدا کنند.

خیلی از مشاوران تحصیلی اشاره می کنند که داشتن برنامه ریزی دقیق در کنکور می تواند باعث افزایش بازدهی شما شود.

برنامه ریزی دقیق با این تکنیک ها برای موفقیت در کنکور

اگر برنامه ریزی دقیق و نظام مندی برای کنکور داشته باشید باید این برنامه ریزی ویژگی های متعددی داشته باشد یکی از این مهمترین ویژگی هایی که باید در نظر گرفته شود برنامه ریزی شخصی است و این یعنی که هر فردی برای خود باید برنامه ریزی مشخصی، متناسب با زندگی اش داشته باشد. در این بخش هم مروری اجمالی به خصوصیات یک برنامه ریزی تاثیرگذار برای کنکور خواهیم داشت و گام های اساسی برای آن را بیان می کنیم.

 

ارزیابی:

برنامه ریزی شما باید دارای قابلیت ارزیابی و بازخورد باشد زیرا زمانی شما می توانید نتیجه و تاثیر برنامه ریزی را در پیشرفت تحصیلی خود متوجه شوید که با داشتن ارزیابی از ایجاد تغییرات مطلع شوید. برای این منظور باید برنامه ریزی خود را به نحوی انجام دهید که در پایان هر ماه و هر امتحان بتوانید میزان پیشرفت های خود را بسنجید.

 

نوشتن روی کاغذ:

برنامه ریزی برای کنکور حتما باید بر روی کاغذ نوشته شود تا عملی شود و از جذابیت بیشتری برخوردار شود زیرا انجام یک برنامه ریزی به صورت ذهنی موجب می شود تا برخی از موارد از قلم بیفتد و شما نتوانید به راحتی بر روی این مسائل کلیدی و حساس تمرکز کنید. برنامه ریزی خود را برای تمام ساعت های روز، ماه و سال بر روی کاغذ پیاده کنید تا از عملی شدن آن بیشتر لذت ببرید.

 

برنامه ریزی منعطف:

یکی از ویژگی هایی که برنامه ریزی برای کنکور دارا است منعطف بودن برنامه است به این معنا که برنامه ریزی شما نباید به طور دقیق دارای چارچوب هایی باشد و در بخش هایی از آن باید انعطاف لازم را برای تغییر و بازسازی برنامه ها ایجاد کنید.

موفقیت در کنکور

عملی بودن:

برنامه ریزی روزانه که برای کنکور خواهید داشت باید قابیلت اجرایی داشته باشد و بتوان آن را در عمل پیاده کرد این یکی دیگر از مهم ترین ویژگی ها در برنامه ریزی کنکوری است و موجب می شود تا برنامه ریزی شما بر اساس عقلانیت و واقعیت بیشتری انجام بگیرد.

 

متنوع بودن برنامه ریزی کنکوری

یکی از ابعادی که در برنامه ریزی باید به آن توجه کنید وجود تنوع در برنامه ریزی است ممکن است شما در طول اجرای برنامه با این موضوع مواجه شوید که علی رغم برنامه ریزی نمی توانید آن را عملی کنید و دلیل این امر وجود کسالت و خستگی است که در نوع برنامه ریزی شما وجود دارد. بنابراین باید سعی کنید تا برنامه ریزی برای کنکور را بر اساس یک ملاک های متنوع انجام دهید تا از جذابیت بیشتری برخوردار باشد.

 

هدف مند بودن:

بی شک داشتن یک برنامه ریزی بدون هدف گذاری امکان پذیر نیست و تنها افرادی می توانند در کنکور موفق باشند که بر اساس هدف برنامه ریزی کنند. شما باید رشته مورد نظر، دانشگاه و حیطه کاری که علاقه دارید در آن فعالیت کنید را انتخاب کرده و آن ها را به عنوان هدف در نظر بگیرید و در نهایت بر اساس آن ها برنامه ریزی برای کنکور را انجام دهید.

 

گام های برنامه ریزی:

نوشتن یک برنامه ریزی دقیق و اصولی نیازمند برداشتن گام های اساسی است. که پیش از هر چیز برای انجام این برنامه ریزی باید سوالات اساسی و کلیدی پرسیده شوند، تا بتوان بر اساس آن ها یک برنامه ریزی دقیق انجام داد.

موفقیت در کنکور

۱- مشخص کردن زمان های خالی:

زمان هایی که در انجام یک برنامه ریزی برای کنکور به آن توجه شود را در نظر داشته باشید، در اینجا باید به اینگونه از سوالات پاسخ دهید که چه ساعت هایی در طول روز زمان برای تفریح، استراحت، درس خواندن و … دارید و باید بر اساس این زمان ها برنامه ریزی خود را انجام دهید.

 

۲- دروس کنکور:

چه درس هایی را برای کنکور باید مطالعه کنید؟ چه کتاب هایی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟ در چه دروسی نیاز به تلاش بیشتر دارید؟ در چه دروسی توانایی بیشتری دارید؟ سوالاتی از این قبیل نشان دهنده دروس و بودجه بندی است که برای کنکور باید انجام شود. و شما باید به آن ها توجه داشته باشید.

 

۳- داشتن برنامه ریزی منسجم:

برنامه ریزی برای کنکور نباید به طور پراکنده باشد، و شما باید دروس عمومی و اختصاصی و دروسی که در آن ضعیف هستید، یا توانایی بیشتری دارید را با یکدیگر در برنامه ریزی قرار دهید. ممکن است برخی از افراد به اشتباه این دروس را از یکدیگر جدا کنند و یا هر ماه برای خواندن دروسی خاص زمان بگذارند در صورتی که برنامه ریزی درست زمانی است که شما در طول روز برای هر یک از این دروس زمان مطالعه قرار دهید.

۴- زمان برای مرور دروس:

همانطور که می دانید موفقیت در کنکور زمانی حاصل می شود که شما بتوانید به خوبی مطالب آموخته شده را به مرحله تثبیت برسانید و این تنها زمانی میسر می شود که شما زمانی برای مرور درس های خود قرار دهید. بهتر است در پایان جمع بندی هر درس زمانی را برای مرور دروس خود قرار دهید که در طی چند دوره باید صورت بگیرد.

نکات کلیدی:

برنامه ریزی برای کنکور دارای نکات کلیدی بسیار حساسی است، که برای موفقیت بیشتر در آن باید به این نکات بیشتر توجه کنید. به عنوان مثال شما باید با منعطف کردن برنامه وقت های اضافی و خالی را نیز در برنامه ریزی خود قرار دهید. تا در صورت عقب ماندن از برنامه ها بتوانید مجدد آن ها را جبران کنید.

  • برنامه ریزی برای خواندن درس هایی که به آن علاقه ندارید با استفاده از تکنیک ها
  • بلندپروازی ها و تخیلات خود را کنار بگذارید
  • برای مطالعه مباحث سنگین تر و پیچیده بیشتر وقت بگذارید و در زمان هایی مطالعه را انجام دهید که بازدهی دارید
  • داشتن وقت استراحت هر ۴۵ دقیقه
  • مطالعه دروس اختصاصی و عمومی با یکدیگر
  • برنامه ریزی بر اساس اهمیت هر یک از دروس

همانطور که مطالعه کردید برنامه ریزی تاثیر مستقیمی در افزایش انگیزه برای کنکور و موفقیت در این آزمون مهم دارد.

 

اما اگر برنامه ریزی شما دقیق است پس شما را دعوت می کنیم که ادامه مطلب را هم بخوانید. در روزهای کنکور باید سعی کنید تغذیه مناسب تری داشته باشید تا ذهن شما تقویت شود.

در روز کنکور چه بخوریم؟

در روزهای کنکور بهتر است خوراکی های فست خود نخورید، غذاهای غیر خانگی و یا غذاهای جدید را هم بهتر است میل نکنید، زیرا ممکن است دچار آلرژی، مسمویت غذایی، مشکلات گوارشی و همچنین کاهش توان ذهنی شوید.

در عواض مصرف کردن غذاهای سالم و خانگی مانند انواع میوه و سبزیجات، دانه های اجیل، مکمل های ویتامینی تحت نظر پزشک، خوراک های دریایی و لبنیات می تواند باعث تقویت بنیه شما شود و همچنین افزایش انرژی و گیرایی ذهنی شما را هم در پی دارد و باعث می شود که مفاهیم و نکات کلیدی را بهتر یاد بگیرید.

 

منابع انرژی مغز انسان از مواد زیر تشکیل می شود

20درصد گلوکز، 35 درصد کل ویتامین ها و املاح معدنی، 40 درصد آب و 50 درصد چربی که مغز به آنها نیاز دارد.

برای موفقیت در جلسه آزمون پس از صرف یک وعده مغذی صبحانه ، می توانید خوراکی های زیر را به مقدار کم همراه با خود به جلسه امتحان ببرید و در باز های زمانی که دچار احساس خستگی شدید از این خوراکی ها استفاده کنید.

نکته مهم همراه بردن حجم کم خوراکی و توجه به این نکته است که خوراکی باعث نوچ یا چرب شدن دستان شما، لکه شدن برگه امتحانی،ایجاد حساسیت ، تشنگی یا سرفه در شما نشود.

در کنار خوراکی های جامد همراه داشتن آب یا آبمیوه های طبیعی کم شکر، چای سبزبا لیمو و نعناع همراه با مقداری نبات نیز می تواند در افزایش بازده ذهنی در فرد امتحان دهنده بسیار موثرباشد.

دانه های آجیل یک خوراکی کم وزن و مقوی است و یک توصیه عالی برای به همراه داشتن در جلسه امتحان، از جمله دیگر خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیب، ماست در ظروف در بسته و کم حجم،زغال اخته، شاه توت، تمشک، مقداری ساقه اسفناج، شکلات کم شیرین، ساقه کوچک کلم بروکلی، تخم مرغ و موز.

این خوراکی ها همگی دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت حافظه و ذهن، جلوگیری از خستگی و کاهش سطح تمرکز، تغذیه خوب سلول های مغزی و تقویت خون رسانی به این عضو مهم در بدن هستند.

از دیگر خواص این خوراکی ها دارا بودن آهن، نیترات، فلاونول ها، مواد ضد استرس، آرام بخش اعصاب، جلوگیری از بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب است.

همراه داشتن خوراکی های بسیار شیرین چون انواع کیک و شیرینی وشکلات می تواند باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون، احساس تشنگی و ضعف شود به همین دلیل مصرف بیش ازحد این خوراکی ها در جلسه امتحان توصیه نمی شود.

 

مطلب پیشنهادی: متن تبریک موفقیت در کنکور + جملات صمیمانه برای قبولی در کنکور و آزمون

مطالب مشابه را ببینید!