مجله تاپ‌ناز‌

مکان های دیدنی رشت و جاهای دیدنی بی نظیر این شهر شمالی زیبا

مکان های دیدنی  و گردشری رشت

خوش آب و هوایی شمال ایران باعث شده بسیاری از افراد این منطقه دوست داشتنی را به عنوان اولویت سفر خود انتخاب کنند. خطه سبز گیلان از پرطرفدار ترین استان های این منطقه است. گرچه همه جاهای دیدنی گیلان منحصر به جاهای دیدنی رشت نیست اما رشت به عنوان مرکز استان همیشه سبز گیلان دیدنی های بسیاری دارد و برا گذارند چند روز تفریحی مناسب است. این شهر به خاطر داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی از فعال ترین قطب های گردشگری کشور به شمار می آید. وجود بوستان های جنگلی زیبا و پارک های سرسبز در کنار آب و هوای دلپذیر و مطبوع رشت به همراه جاذبه های تاریخی، معماری سنتی روستاها و خوشمزگی غذاهای محلی باعث میشوند یک سفر خاطره انگیز به این شهر داشته باشید. رشت به عنوان شهر باران هم معروف شده است و در بین شهرهای حاشیه دریای خزر، بزرگترین شهر محسوب میشود. همچنین ساحل دریای خزر و وجود ماسوله در مجاورت کوه ها، گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. این مکان توسط سازمان های گردشگری متفاوت که به ارئه تورهای داخلی میپردازند برای کسانی که میخواهند از مناطق گردشگری طبیعی دیدن کنند پیشنهاد میشود. شهر رشت از نظر تاریخی از بزرگ ترین مرکزهای تجاری بوده و همچنین به عنوان گذرگاهی است که باعث اتصال ایران به روسیه و اروپا میشده که به همین دلیل به این شهر دروازه اروپا هم میگفتند. رشت از بزرگ ترین مراکز تجارت ابریشم در دوره صفویه است و فروشگاه های بسیاری در این حوزه فعالیت میکردند. کمتر گردشگر ایرانی یافت میشود که از شهر رشت خاطره خوبی نداشته باشد. برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی رشت در ادامه این مقاله همراه ما باشید.


دریاچه سقالکسار

این مکان با این که به نام دریاچه شناخته میشود اما در اصل دریاچه نبوده و در واقع یک سد خاکی جهت ذخیره آب است. نام این محل مربوط به روستایی در نزدیکی آن است. این مکان برای عکاسی از بهترین جاهای دیدنی رشت به حساب می آید. به خاطر همین است که خیلی از عکاسی های عروسی در این مکان اتفاق می افتد. اطراف دریاچه یک کافی شاپ و چند آلاچیق است که توسط جنگلی انبوه و زیبا محاصره شده است. در فصل تابستان به خاطر تبخیر آب و کم شدن بارندگی ها وسعت آب دریاچه کمتر است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید بهترین وقتش از بهار تا آخر تابستان است.

دریاچه سقالکسار

در زمستان و پاییز علاوه بر سردی هوا، جاده های خیس و لغزنده میشوند. برای یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه چند ساعته میتوانید به اطراف دریاچه بروید. قایق پدالی برای قایق سواری در دریاچه فراهم شده است و اجازه روشن کردن آتش برای درست کردن غذا هم دارید به شرطی که نکات ایمنی را رعایت کرده و در آخر آن را خاموش کنید. در روزهای خلوت این دریاچه مملو از سکوت و آرامش است و میشود به صدای پرندگان و باد گوش سپرد و از آلودگی صوتی شهرهای بزرگ رهایی یافت. اگر معنی اسم دریاچه برای شما سوال شده است به گفته مردم محلی، سقال یعنی محل آب خوردن و دو عبارت دیگر لک و سال اسم پرنده هستند. به گفته افراد دیگر معنی سقالکسار یعنی محل آبخوری بالای تپه. این دریاچه سی دقیقه با خود رشت فاصله دارد و در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت واقع شده است.

دریاچه سقالکسار


موزه و خانه میرزا کوچک خان

در اواخر دوران قاجاریه، داستان زندگی این مرد بخش مهمی از وقایع تاریخی است. به همین علت در کنار آشنایی با این بزرگ مرد با بخش های مهمی از تاریخ کشور هم آشنا میشوید. محله استاد سرای رشت محل قدیم زندگی خانواده میرزا بوده است. امروزه این خانه برای موزه به کار گرفته شده و عموم مردم میتوانند از آن بازدید کنند. میرزا کوچک خان در این خانه به دنیا آمد و پس از آن به قزوین و تهران برای تحصیل رفت. سبک ساخته شدن این خانه به زمان قاجاریه برمیگردد و دو طبقه داد. طبقه دوم از طریق دو راه پله از دو طرف قابل دسترسی است. این خانه دارای چهار اتاق است که هر کدام به ایوان و به یکدیگر راه دارند.

موزه و خانه میرزا کوچک خان

کتاب های نهضت جنگل و گیلان و انقلاب مشروطه در طبقه پایین یافت میشود و در طبقه بالا، ظروف قدیمی ، لوازم زندگی، اسناد تاریخی و … به نمایش گذاشته شده است. تصاویری از میرزا کوچک خان و اعضای جنبش جنگل را در ایوان خانه و روی ستون ها میتوان مشاهده کرد. یکی از جالب ترین دیدنی های این مکان گهواره ای با قدمت بیش از ۱۵۰ سال که متعلق به میرزا کوچک خان بوده است میباشد، اما فقط این نیست شما در آنجا باقی وسایل خانواده او از جمله دوربین عکاسی، سلاح کمری، کتاب های قدیمی، ظروف غذا و رادیو را میتوانید مشاهده کنید. میرزا کوچک خان جنگلی نقش مهمی در تصرف تهران، انقلاب مشروطه و مبارزه با انگلیسی ها و روس ها و دیگری مبارزه های داخلی داشته است و به عنوان یکی از مشاهیر گیلانی شناخته میشود و مجسمه او نماد اصلی مرکز شهر است.

موزه و خانه میرزا کوچک خان


پارک جنگلی سراوان

پارک های جنگلی و جنگل های فراوانی در گیلان وجود دارد اما در بین آنها پارک جنگلی سراوان و گیسوم داری شهرت بیشتری هستند. جنگلی دست نخورده و بکر در این منطقه وجود دارد. جذابیت این منطقه برای مسافران بیشتر به علت پارک تفریحی کنار جاده و جاذبه ها و امکانات آن مثل موتور های چهار چرخ، دریاچه، آلاچیق، زمین پینت بال و جاده میان جنگل است. شما حتما تصاویری از قایق سواری کردن در دریاچه پوسیده از سبزه را در شبکه های اجتماعی دیده اید.

پارک جنگلی سراوان

دریاچه این جنگل همان مکان زیبایی است که عکس های زیادی از آن در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. در روزهای تعطیل و روزهای گرم تابستان شلوغی پارک به اوج خود میرسد. شما در پارک جنگلی سراوان میتوانید ترکیبی از هیجان، آرامش را در کنار تماشای طبیعت وحشی تجربه کنید.

پارک جنگلی سراوان


موزه میراث روستایی گیلان

برخلاف موزه های دیگر که افراد را یاد مکان های سر بسته و مملو از چیزهای تاریخی می اندازد، موزه فضای باز میراث روستایی گیلان قرار میگیرد. این گونه موزه ها تجربه ای جذاب برای رفتن به موزه را در سراسر دنیا فراهم کرده که یکی از این موزه های فضای باز در گیلان قرا دارد. این موزه به خانه های روستایی گیلان میپردازد. اگر هنوز برای رفتن به این موزه قانع نشدید، ادامه مطلب را با ما همراه باشید. خانه هایی که در گیلان وجود دارند با هدف سازگاری با اقلیم مرطوب و آب و هوای همیشه بارانی محیط جنگلی گیلان ساخته شده اند. اما همه خانه های گیلان از یک فرمول در ظاهرشان استفاده نکرده اند.

موزه میراث روستایی گیلان

معماری و سبکی که در خانه های منطقه گیلان به کار رفته قابل تقسیم به ۹ منطقه است. چیزی که برای بازدیدکنندگان خیلی جالب است، مهارت ها و تکنیک های خاصی است که برای ساخت و نگهداری این خانه ها به کار برده شده است. این موزه مساحتی حدود دویست و شصت هکتار داشته و مساحت پارک جنگلی سراوان ۱۴۸۰ هکتار است. اگر قصد رفتن به این محل را دارید یک روز کامل برای آن کنار بگذارید. موزه میراث روستایی گیلان خانه هایی از نقاط مختلف گیلان را در خود جمع کرده است. در واقع این خانه ها به این موزه منتقل شده اند. این خانه ها در موقعیت اصلی خود به صورت تیکه تیکه از هم جدا شده و در موزه دوباره قسمت های مختلف آن را به هم وصل کرده اند. برای توضیحات بیشتر راهنما های موزه ای هستند که درباره مطرح شدن این ایده پس از زلزله رودبار و چگونگی انتقال خانه ها برای گروه های بازدید کننده توضیح میدهند. در آنجا زنان بومی در حال پختن غذاهای محلی هستند و میتوانید از مزه خوب آنها بچشید و هنگامی که از خانه ها بازدید میکنید، عکس هایی به یاد ماندنی با لباس های محلی بگیرید.

موزه میراث روستایی گیلان

همچنین جشنواره های تفریحی، فرهنگی در این موزه برگزار میشوند. در این نمایشگاه سعی شده فرهنگ و آداب و رسوم ، تمدن و بافت گیلان به گردشگران نشان داده شود. به همین خاطر است که شما در آنجا فقط برای بازدید خانه ها نمیروید بلکه چیزهای دیگری مثل محل پرورش کرم ابریشم، انبار برنج، کوره ذغال، تنور نان پزی، باغچه سبزیجات، کارگاه های آهنگری و مواردی دیگر دیده میشوند. این مکان در کیلومتر ۱۸ آزاد راه رشت قزوین و نرسیده به پلیس راه قرارگرفته است.

موزه میراث روستایی گیلان


تالاب عینک

تالاب ها و آبگیرهای زیادی در سرزمین گیلان وجود دارد. بعد از تالاب انزلی بزرگ ترین تالاب ایران، تالاب عینک شهر رشت نام دارد. علت نامگذاری این تالاب به خاطر شباهت این منطقه به عینک در تصاویر هوایی قدیمی است. حدود ۱۶۰ هکتار وسعت این تالاب است و به صورت طولی در کناره غرب شهر واقع شده است. خوب است بدانید این تالاب به رودخانه ای راه نداشته و آب آن از آب مازاد کشاورزی و از بارش های باران جمع شده است.

تالاب عینک

امروزه اگر به تصویر ماهواره ای تالاب نگاه کنید، تیکه تیکه شدن تالاب مشخص است. این موضوع به دلیل ساختن پل های خاکی بدون پایه روی تالاب همزمان با گسترش شهر رشت است که سبب کمتر شدن پوشش گیاهی اطراف به دلیل کم شدن سطح آب شده است. تالاب عینک به وسیله عامل دومی که یک گیاه وحشی به نام سنبل آبی است، آسیب زیادی دیده است.

تالاب عینک

این گیاه رشدی سریع و بی رویه دارد که به از بین رفتن تنوع گیاهی و همچنین انقراض گیاه هایی مثل نی و نیلوفر آبی و… شده است. اما همین لحظه تلاش های زیادی در جهت از بین بردن گیاه سنبل آبی، لایروبی و کاه ورود زباله های شهری و فاضلاب به تالاب در حال انجام است. یکی از کارهای خوبی که برای این تالاب انجام شده، ساختن پارک دانشجو در قسمت شرقی آن است. پس اگر قصد رفتن به تالاب عینک را دارید حتما به پارک دانشجو هم سری بزنید. کارهایی مثل قدم زدن دور تالاب و ماهیگیری در کنار استفاده از امکانات تفریحی خوب این پارک توصیه میشود. این تالاب ماهی های فراوانی دارد که مردم محلی هم برای ماهی گیری در آخر هفته به آنجا میروند. این پارک در نزدیکی پل شهدای گمنام است.

تالاب عینک


کاروان سرای عباسی

این کاروان سرا متعلق به عصر صفوی بوده و علاوه بر نام عباسی با نام لات هم شناخته میشود. کاروان سرای عباسی چهار کیلومتر پس از امام زاده هاشم از طرف قزوین و در ۳۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. لات نه به معنی قلدرهای کوچه و محله، بلکه به معنی زمین های صافی که در کنار رود قرار دارند میباشد که به موقعیتی که کاروان سرا در آن قرار گرفته اشاره دارد.

کاروان سرای عباسی

در زمان حمله روس ها این کاروان سرا به یک پادگان نظامی تغییر شکل داده بود که همین امر باعث زدن آسیب های زیادی به آن شد. به تعمیر آن در چند سال اخیر پرداخته شده و الان به عنوان اقامتگاه مسافران و رستوران استفاده میشود. مسافران قطار گردشگری گیلان در این مسافرخانه پیاده شده تابه شرکت در برنامه های فرهنگی تفریحی مختلف آنجا مثل نمایش و اجرای موسیقی بپردازند. اگر جزو گردشگرانی هستید که از تهران به سوی رشت می آید، به شما توصیه میکنیم که از این چهار مکان نزدیک به هم، یعنی پارک جنگلی سراوان، موزه میراث روستایی، امام زاده هاشم و کاروان سرای عباسی دیدن کنید.

کاروان سرای عباسی


امام زاده هاشم

در کنار جاده قزوین رشت در روستایی به همین نام، آستان مقدس امام زاده هاشم واقع شده است. این روستا میتواند شروعی برای مکان های گردشگری شما در رشت باشد. مخصوصا به این دلیل که شما به راحتی به پارک جنگلی سردار جنگل و سفید رود هم دسترسی دارید. فقط کافیست یک جای پارک پیدا کنید و از این مکان دیدن کنید. از طرفی که به سمت رشت میروید کمی بعد از امام زاده هاشم، کاروان سرای عباسی قرار دارد که چندی پیش آن را معرفی کردیم.

امام زاده هاشم

و در آخر در مسیر شهرداری رشت به سمت میدان گلسار، خانه ای روستایی قرار دارد و درست در کنار این خانه، پارک ملت واقع شده است. مسافران با استفاده از فضاها و امکانات مناسب این پارک برای چادر زدن یا استراحتی کوتاه استفاده کنند. از زیبایی های دیگر این پارک میتوان به برکه ای پر از اردک های زیبا و فواره های رقص نور، ساعت قطبی و کلبه های زیبای روستایی شاره کرد. کودکان شما در زمینی که با کفپوش نرم محیا شده میتوانند از امکانات تفریحی استفاده کرده و خیالتان از ایمنی آنها راحت باشد.

امام زاده هاشم

مطالب مشابه را ببینید!