مجله تاپ‌ناز‌

مکان های دیدنی مرند + جاهای دیدنی به همراه تصاویر مکان های تفریحی این شهر

در این مطلب از تاپ ناز مکان های دیدنی مرند و جاهای دیدنی این شهر برای سفر را معرفی کرده ایم که می توان از بهترین مکان های تفریحی و دیدنی آن به کوه میشو، آبشار پیل بالا، آسیاب خرابه، روستا زنوزوق و اویندین، کلیسای هوانس، غار دوگیجان، روستا و آبشار عیش آباد و کاروان سرای شاه عباسی اشاره نمود.

یکی از شهرهای باصفا و خنک در استان آذربایجان شرقی شهر مرند است که منطقه ای گردشگری هم به حساب می آید. این شهر هوایی دلنشین دارد که با داستان های تاریخی تطبیق داده شده است. مرند زبان در زبان ارمنی به معنی دفن است که در داستان های کهن گفته شده کشتی حضرت نوح از این مکان عبور کرده است و محل دفن همسر و مادر حضرت نوح نبی است. گذشته تاریخی مرند به انسان حس خودشناسی را نشان می دهد که با سفر به منطقه ساسانیان در لا به لای دامنه کوه بوی سوختن خاکستر معبد به مشام می رسد.

مکان های دیدنی مرند

مرند یکی از بزرگ ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در قسمت شمال غرب پایتخت استان تبریز قرار گرفته است. نامگذاری این منطقه در طول تاریخ زیاد بوده و نامهایی همچون مانداگارانا، مارندا و مرانا هم روی این شهر گذاشته بودند. این شهر در واقع در ناحیه نیمه کوهستانی با حد فاصله از تبریز هفتاد و یک متری اش قرار گرفته است.

هوای مطبوع آن در زمستان و تابستان که تفریحات لذت بخشی مانند: پیست اسکی یام، اقامتگاه بوم گردی دارد لذت برد. تاریخچه شهر به زمان قبل از اسلام بر می گردد که تحت نظارت محمد بن عمران قرار دارد و در سال 815 تا 850 شخصیت های عرفانی زیادی داشته است. شاعران فارسی که مربوط به قرن 9 بوده اند در این منطقه همواره با وجود جغرافی دان بطلمیوس رومی در 2 قرن قبل از میلاد به زندگی مشغول بوده است. در زمان حکومت شاه عباس، شهر مرند به دست جمشید خان اداره می شد که از عنوان سرمایه دولتش اشغال و تصاحب بود. شاه عباس در سال 1016 هجری قمری پایگاه ها نظامی را در جنگ علیه امپراتوری عثمان آماده کرد که در زمان قاجار مرند به دلیل توسعه در معادن و کسب و کار و تبادل شهرهای تبریز، تفلیس و خوی در مهاجرت به روسیه شناخته شد که راهی برای کسب و کار ایران، اروپا و روسیه بود. شهر مرند از سمت شمال به رود ارس و از شرق به آهر محدود است و به دلیل سرگذشت و دینی که داشته است در تاریخ معروف است.

مکان های دیدنی مرند

  • روستای اویندین

یکی از مکان های زیبای مرند که آثار تاریخی زیادی هم دارد، روستای اویندین است. این منطقه با داشتن آب گرم معدنی و نقاط گردشگری آبشار میان دره و چشمه زلال رلفی و قزل چشمه در مکان تفریحی لزگه دیدنی است. این روستای متروکه در زمان های گذشته بسیار رونق داشت.

مکان های دیدنی مرند

  • آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از مکان های دیدنی مرند است و دلیل نامگذاری این آبشار به دلیل وجود خرابه های آسیاب آبی است که به بهترین و چشم نوازترین منطقه شرق آذربایجان تبدیل شده است. وجود آبشارهای کوچک و بزرگ که از این آسیاب فرود آمده اند زیبایی آن را بسیار با شکوه تر جلوه می دهد. آبی که در این آبشار وجود دارد از چشمه زلال کوهستانی کیامکی سرچشمه می گیرد که یکی از کوههای بلند دیزماری ارسباران واقع در شهرهای زنوزق  و مرند است.

بخوانید: شاه ‌گلی یا ائل گلی یکی از مهم ‌ترین گردشگاه ‌های تبریز

مکان های دیدنی مرند

  • کوه میشو

دیگر جذابیت شهر مرند رفتن به بلندترین قله آن است که در ناحیه کوهستانی با ارتفاع 2855 متری قرار دارد. اگر اهل تفریحات شگفت انگیز و هیجانی هستید به قسمت شمال شرقی این منطقه بروید و از فضای هیجان انگیز پیست اسکی یال لذت ببرید. کوه میشو در بالای دریاچه ارومیه و جنوب دشت مرند قرار دارد که قله های معروف علی علمدار، فلک داغی، اوزون یوئل و کوسابابا در این ناحیه با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است.

مکان های دیدنی مرند

  • روستا زنوزق

در شهر مرند و در فاصله ای کوتاه یک روستا است که بی نظیر است و از مکان های دیدنی مرند به حساب می آید و نامش زنوزق است که در دامنه های کوه قلعه قرار گرفته است. میان تراکم عجیب این منطقه در میان درختان سیب و زرد آلو که کوهها را پوشانده است با معماری اصول منحصر به فردی پله ای شکل گرفته است. دلیل نامگذاری این ناحیه به دلیل سرسبزی و داشتن هوای پاک و دل انگیزش است که آن را به نام زتور داغ می شناسند.

مکان های دیدنی مرند

  • کاروانسرا شاه عباس

در بخش مرکزی شهرستان مرند روستای یام وجود کاروانسرایی که از گذشته مسیر راه ابریشم بوده طبق بزرگ ترین کاروانسرا های شمال غربی قرار گرفته است. که بر اساس گفته ها کاروانسرا شاه عباسی مرند به زمان مغول و صفوی بر می گردد. این سازه یکی از نهصد و نود و نه مین کاروانسرا های دوران شاه عباسی می باشد که مورد علاقه مندی های زیاد افراد قرار گرفته و در راه توریستی ایران و اروپا می باشد. این منطقه چون نزدیک ناحیه گردشگری یام و کوه میشو است گردشگران زیادی را هر ساله میزبانی می کند.

بخوانید: سوغات تبریز چیست + سوغات از خوراکی های خوشمزه مانند قرابیه تا صنایع دستی تبریز

مکان های دیدنی مرند

  • روستا و آبشار عیش آباد

یکی از دلایل سفر به این منطقه به خاطر آب و هوای خوش و منحصر به فرد در کنار رودخانه خروشانش است که شوق سفر را دوچندان می کند. باغ درختان به طرف شمال با ارتفاع بالغ بر پانصد متر طوری به چشم می خورد که دید هر توریست را به خود خیره خواهد کرد. در پایین کوه جریان آب روان لذتی فوق العاده به انسان می دهد تا روح را حسی تازه ببخشد. سفری پر خاطره در روستای عیش آباد در کنار دیدن آبشارش که جزو مکان های دیدنی مرند محسوب می شود با ارتفاع از سطح دریا به ۱۶۵۰ متر می رسد که برای کوهنوردی مکانی عالی خواهد بود.

مکان های دیدنی مرند

  • آبشار پیربالا

واقع در روستای پیر بالا که آبشاری به همین نام قرار دارد در بین دره و دو رودخانه بزرگ و متوسط قرار گرفته است. این مکان روستایی حاصل خیز است که دارای باغ های میوه ای فراوانی خواهد بود و اغلب مردمانش به کار کشاورزی مشغول هستند. طبیعت جذاب و بکر با چشم انداز در کنار آبشار واقعا منظره ای زیبا از لطف خداست. همجوار با آبشار شاهد درختان گرد و زرد آلویی خواهید بود که تقریبا دو ساعت پیاده روی با روستا دارد.

مکان های دیدنی مرند

  • غار دوگیجان

وجود غاری در میان دو روستای دوگیجان و زرقان که دهانه غار دو گیجان واقع در کوه مقاطقع از مکان های دیدنی مرند به حساب می آید. این غار از استلاکتیت است که استلاکتیت به نام ستون آهکی مخروطی شکل معلق در سقف غارها می باشد که ورودی و عمودی کوچکی دارد که باید به صورت یک نفره وارد غار دوگیجان شد. سطح ارتفاع داخل آن به حدود ۵ متر می رسد که به خاطر تاریکی مطلقش محل زندگی خفاش ها است. برای ورودی غار ۲ راه وجود دارد که اولین راه مخصوص حیوانات و وسیله قلیه بوده و دومین راه مسیر ناهموار و جذابی است که ممکنه ریزش سنگ از دامنه را داشته باشد و برای کسانی که کوهنوردی دوست دارند خوب می باشد.

مکان های دیدنی مرند

  • کلیسای هوانس

این کلیسا در روستایی به نام سهرقه قرار دارد که کلیسایی به همین نام در این مکان اسم گذاری شده است. می توان گفت یکی از حواریون حضرت مسیح که نامش یوحنا بود ولی به هوانس مشهور بود در این مکان بوده که از او یاد می شود. سهرقه در جاده تبریز به مرند واقع شده که از لحاظ تاریخی و طبیعی دارای جاذبه های گردشگری زیادی است. کلیسای هوانس در قرن ۵ یا ۶ میلادی بنا شده که از عبادتگاه های ارامنه کاتولیگ است. از قسمت های مهم این بنا می توان به محراب، محلی برای روشن کردن شمع و عود، اسکان کشیش ها اشاره کرد.

مطالب مشابه را ببینید!