مجله تاپ‌ناز‌

مکان های گردشگری همدان و جاهای دیدنی این شهر زیبا

در این بخش نگاهی به مکان های گردشگری همدان و جاهای دیدنی این شهر زیبا می اندازیم.

بهترین مکان های گردشگری همدان

مکان های دیدنی زیادی در همدان وجود دارد. همدان یکی از شهرهای قدیمی به شمار میرود که ترکیبی از مدرنیته و سنت است، این موضوع زیبایی مکان های دیدنی همدان را چند برابر میکند. همانطور که میدانید، همدان دارای پیشینه ای ارزشمند و طولانی است. تاریخ آن پر از داستان هایی است که راوی آن مکان های دیدنی شهر میباشند. علاوه بر مکان های تاریخی زیادی که همدان برای بازدید دارد، زیبایی های طبیعی آن هم مورد توجه گردشگران واقع شده است. برای این که به همدان سر بزنید و از تمام زیبایی های طبیعی و مکان های تاریخی آن لذت ببرید، یک سفر چند روزه کافی نخواهد بود.

برای گردشگری در همدان این امکان وجود دارد که به علت زیادی مکان های دیدنی، برای شروع کار هم سردرگم شوید. برای این که شما را از سردرگمی احتمالی نجات دهیم این مطلب را آماده کرده ایم. اگر هنوز برای سفر به همدان مردد هستید، خوب است بدانید که دلایل سفر به همدان یکی دوتا نیست، هر گوشه همدان جاذبه ای دارد که شما را میخکوب خواهد کرد. همدان همان شهری است که به عنوان مرکز تاریخ و تمدن سرزمین ایران مشهور است. این شهر در سال ۲۰۱۸ لقب پایتخت گردشگری آسیا را از آن خود کرد و از کهن ترین شهرهای ایران محسوب میشود. در ادامه همراه ما باشید تا لیستی از مکان های دیدنی همدان را با هم برسی کنیم.

غار علیصدر

مکان های گردشگری همدان

اولین جایی که با شنیدن اسم همدان به ذهن اکثر افراد می آید غار علی صدر است. این مکان بزرگ ترین غار آبی دنیا است. علت نام گذاری آن هم به خاطر استفاده افراد روستا از این غار به عنوان سد و مخزن در گذشته میباشد. اسم غار علی سد در شناسنامه افراد بومی این منطقه دیده میشود، به همین دلیل بود که اسم این مکان در سال ۱۳۵۰ غار علیصدر گذاشته شد.

مکان های گردشگری همدان

قدمت سنگ های غار علیصدر مال زمان ژوراسیک است، این مکان ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا دارد. دهلیزهای متعدد و دالان های پیچ در پیچ، در محوطه غار وجود دارد. یکی دیگر از دلایل منحصر به فردی غار علیصدر، پیوستن رشته آبها و به وجود آمدن دریاچه بزرگی در داخل غار است، به همین دلیل فقط با قایق میتوانید به میانه غار بروید. این غار در ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: مکان های دیدنی مازندران و جاهای دیدنی آن برای گردشگران شمال با عکس

حمام تاریخی قلعه

مکان های گردشگری همدان

حمام قلعه از دیگر دیدنی های همدان محسوب میشود. این حمام هزار و پانصد متری، بعد از بازسازی که در سال ۱۸۷ صورت گرفت، امروزه به موزه تبدیل شده و هنگام بازسازی، سعی شده تا ویژگی های دوران گذشته رعایت شود. این حمام دو بخش گرم و سرد دارد و ورودی آن هشتی شکل است.

مکان های گردشگری همدان

بعد از این که از هشتی رد شدید، اول حمام سرد و بعد حمام گرم را میبینید. این مکان به عنوان موزه مردم شناسی همدان هم معروف است. سفره خانه های سنتی در داخل حمام وجود دارد که بعضی وقت ها گروه های موسیقی در آن به اجرای برنامه میپردازند. این حمام در محله قاشق تراشان خیابان شریعتی قرار دارد.

آرامگاه بوعلی سینا

مکان های گردشگری همدان

بوعلی سینا، شاعر، طبیب و عارف ایرانی است که شهرت جهانی داشته و آرامگاهی در میدان بوعلی سینا دارد. این میدان از دیگر جاذبه های گردشگری همدان به شمار می آید که برج آن از برج گنبد قابوس الهام گرفته شده است، باغچه های آن تحت تاثیر باغ های ایرانی و آب نماهای آن از حوض های سنتی الهام گرفته شده اند. نمای این مکان به وسیله سنگ های حجیم و خارا تزیین شده است. همه این عوامل یکی از زیباترین آرامگاه ها را به وجود آورده که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

مکان های گردشگری همدان

آن مکان یادگاری از دوران قاجار محسوب میشود. در قسمت جنوبی آرامگاه تالاری برای نگهداری سفال، سکه، برنز و بقیه اشیا که در دوران اسلامی و هزاره های قبل از میلاد کشف شده اند قرار دارد. هشت هزار جلد کتاب چاپی و خطی ایرانی و خارجی هم در تالار شمالی این مکان قرار گرفته است.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی گیلان برای گردشگران و عکس های زیباترین جاهای گیلان

مکان های گردشگری همدان

اگر به همدان سفر کردید، گنجنامه را از دست ندهید. به سنگ نوشته های روی کوه الوند، گنجنامه میگویند که متعلق به دوره خشایار شاه و داریوش شاه میباشد. به عقیده مردم راز گنج پنهانی در این کتیبه ها نوشته شده است و به همین دلیل این کتیبه گنجنامه نام گذاری شد. اما فقط برای دیدن سنگ نوشته ها به این مکان نمیروید بلکه تله کابین و مجموعه ورزشی تفریحی در میدان گنجنامه، کنار کتیبه و آبشار آن قرار دارد.

مکان های گردشگری همدان

از ورزش های این مکان میتوان به کابل پرواز تیرول، سکوی پرش بانجی جامپینگ، پیست تریال، دیواره سنگ نوردی، پیست اسکی، تعادل هوایی، سالن بولینگ، پیست سورتمه سواری، تله کابین، شهربازی سرپوشیده، رستوران ها و کافی شاپ های متنوع و باغ گیاهان اشاره کرد. این مکان در پنج کیلومتری همدان قرار دارد.

تپه هگمتانه

مکان های گردشگری همدان

این مکان قدمتی سه هزار ساله دارد و اولین پایتخت ایران است. هگمتانه به همراه رم ایتالیا و آتن یونان از شهرهای باستانی مهم دنیا به شمار میرود که همچنان پا برجا است. به گفته هرودوت این شهر هفت دیوار داشته که رنگ هر کدام از آنها مطابق با رنگ یکی از سیاره ها بوده و ساخته دیاکو است.

مکان های گردشگری همدان

یکی دیگر از شگفتی های این شهر شبکه پیشرفته و منظم آبرسانی آن است. در سالهای اخیر حفاری های باستان شناسی این منطقه نشان داد که کاخ های باشکوهی در این ناحیه قرار داشته است. تپه هگمتانه در خیابان اکباتان واقع شده است.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی جزیره کیش + عکسهایی زیبا از جاذبه های کیش

آرامگاه بابا طاهر

مکان های گردشگری همدان

آرامگاه بابا طاهر عریان از دیگر مکان های دیدنی همدان به شمار میرود. بابا طاهر عارف و شاعر سده چهارم و پنجم است. این مکان زیبایی خاصی به خاطر تزیینات ظریف داخل محوطه آرامگاه، کاشی کاری های معرق و همچنین بیست و چهار دو بیتی حک شده روی بیست و چهار قطعه سنگ محوطه داخلی مزار دارد.

مکان های گردشگری همدان

موزه صنایع دستی همدان در مجاورت این آرامگاه قرار دارد که میتوانید از آن در ساعات ۹ تا ۸ شب بازدید کنید.

سد و دریاچه اکباتان

مکان های گردشگری همدان

در یازده کیلومتری شرق همدان، دریاچه اکباتان قرار دارد. امکانات تفریحی و فضای سبز این دریاچه، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. از تفریحاتی که در این دریاچه وجود دارد میتوان به ورزشی های آبی مثل اسکی روی آب و قایق رانی اشاره کرد. در این منطقه مهمان سرا و رستوران برای رفاه بیشتر گردشگران ساخته شده است.

گنبد علویان

مکان های گردشگری همدان

یکی از نمونه های معماری اسلامی در شهر همدان میباشد. موقعیت این مکان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله و چهار باغ علویان است. از سمت شمال گنبد علویان در خیابان بین میدان القاضات و میدان امام زاده عبدالله قرار گرفته است. این مکان از شاهکارهای گچ بری و معماری اسلامی بعد از اسلام محسوب میشود.

دشت میشان

مکان های گردشگری همدان

در دامنه های الوند این دشت زیبا قرار دارد که از مهم ترین جاذبه های همدان محسوب میشود. بعد یک کوه پیمایی نسبتا سنگین به این دشت میرسید. اما قبل از این که به مسیر کوه پیمایی برسید باید از جاده زیبای دره عباس آباد رد شوید. کتیبه های باستانی گنج نامه در آخر این جاده و قبل از شروع کوه پیمایی قرار داشته که برای دوره هخامنشیان است. برای رسیدن به دشت میشان، در واقع باید همان مسیر کاروان های دوره هخامنشیان را طی کنید.

امامزاده حسین

مکان های گردشگری همدان

در ابتدای خیابان شهدا که همان ابتدای همدان هم هست، امامزاده حسین قرارگرفته است. گنبد آجری زیبای این امامزاده از آثار معروف معماری همدان محسوب میشود. امام زاده حسین از نوادگان امام حسن عسکری(ع) است. شواهد نشان میدهد که این بنا مال دوران صفویه میباشد. البته با گذشت زمان تغییراتی در این بنا به وجود آمده است.

برج قربان

مکان های گردشگری همدان

این اثر تاریخی مال قرن هفتم و هشتم هجری میباشد. در این بنا امرای سلجوقی و حسن بن عطار حافظ ابوالعلا همدان آرام گرفته اند. این برج به خاطر این که در هنگام شورش افغان ها در زمان صفویه، سنگرگاه شخصی به قربان بوده، به نام برج قربان نامگذاری شده است.

بازار سنتی همدان

مکان های گردشگری همدان

یکی دیگر از مکان های دیدنی همدان بازار تاریخی آن در خیابان بابا طهر، شهدا و اکباتان است. بیشتر بناهای این بازار مربوط به دوران قاجاریه است. سقف بازار سنتی همدان در مکان هایی حالت گنبدی پیدا میکند. معماری این بازار به خاطر وجود اصناف مختلف، حالت ویژه ای دارد.

موزه تاریخ طبیعی همدان

مکان های گردشگری همدان

از مکان های دیدنی دیگر همدان میتوان به موزه تاریخی آن اشاره کرد. موقعیت این موزه در آخر خیابان چهار باغ همدان بوده و در داخل دانشگاه کشاورزی واقع شده است. در این موزه مجموعه ای از انواع گونه های گیاهی، طبیعی و حیوانی اقلیم جهان و ایران گردآوری شده است. این موزه شامل نمونه های زنده، تاکسی درمی و سنگواره گونه های مختلف جانداران هم میباشد.

شیر سنگی

مکان های گردشگری همدان

در آخر خیابان دوازده متری سنگ شیر، میدانی مربع شکل با یک مجسمه شیر سنگی وجود دارد. قدمت این مجسمه به دوره مادها برمیگردد و از مهم ترین مکان های تاریخی همدان به شمار میرود. این مجسمه ماندگار و دیدنی، حدود یک متر عرض، دو نیم متر طول و حدود یک متر ارتفاع دارد. در گذشته این شیر در کنار شیر دیگری به همین شکل در دروازه همدان وجود داشت. همین موضوع باعث شد که مسلمانان موقع فتح همدان این دروازه را باب الاسد به معنای دروازه شیر نامگذاری کنند.

مطالب مشابه را ببینید!