مجله تاپ‌ناز‌

دانستی های لازم برای میزبانی مراسم عقد و عروسی

دانستی های لازم برای میزبانی مراسم عقد و عروسی
اکنون وقت آن است که یک برنامه ریزی کامل داشته باشید چرا که در آستانه رقم زدن لحظات حساس و مهمی از زندگی خود هستید. برگزاری و میزبانی از مراسمات و جشن‌های عقد و عروسی امر نیست که هر کس تجربه لازم را داشته باشد و از طرفی این لحظات و زمان‌ها که همواره از کودکی ممکن است آنها را مرور کرده و تصویرسازی‌هایی برای خود داشته باشید هرگز تکرار نشوند.
جهت برگزاری جشن‌های عقد، عروسی و نامزدی در تالار معمولاً همه اعضای دو خانواده می‌خواهند همه در این دو مراسم عالی و بی نقص باشد. برای داشتن یک مراسم عالی و به یاد ماندنی باید دانستی های لازم برای میزبانی مراسم عقد و عروسی را بدانید تا با یک برنامه ریزی خوب و دقیق بهترین تشریفات و اتفاقات را داشته باشید. برای گرفتن جواب سؤالات خود با این مقاله همراه باشید.

برنامه ریزی برای میزبانی مراسم عقد و عروسی

مراسم عقد پس از طی شدن مراحل خواستگاری به عنوان اولین مراسم رسمی برگزار می‌شود که می‌تواند جشنی کوچک با تعداد مهمانان کم یا یک جشن باشکوه با تعداد مهمانان بیشتری برگزار شود که در هر دو صورت لازم است برای آن برنامه ریزی خوب و دقیقی داشت. برای این کار در مرحله اول رسم و رسومات هر دو خانواده در نظر گرفته شود و بعد از آن علاقه‌ها و کارهای فانتزی که دوست دارید انجام بدهید را در برنامه لحاظ می‌کنید به هر حال این مراسم مختص به شماست و برای شما سال‌های سال یادآوری می‌شود پس باید به همان شیوه‌ای که علاقه مندید برگزار کنید تا خاطره لذت بخشی داشته باشید.
دانستی های لازم برای میزبانی مراسم عقد و عروسی

در نظر داشته باشید که هر چقدر مراسمات شما در ابعاد بزرگتری باشد باید زودتر برنامه ریزی را شروع کنید. شما برای یه مهمانی صمیمی با اعضای خانواده خود نیازی به برنامه ریزی بلند مدت ندارید اما برای مراسمی که تعداد مهمان‌های بالایی دارد باید حتماً بسیاری از موارد را جلوتر از تاریخ برگزاری مشخص کنید.

مرحله اول برنامه ریزی برای میزبانی مراسم عقد و عروسی نوشتن فهرست مهمان‌ها و مشخص کردن تعداد آن‌ها است که با توجه به آن مکانی را برای برگزاری مراسم خود انتخاب کنید. قطعاً هر دو خانواده و یا حتی هر دو نفر با هم اختلاف نظراتی مربوط به نحوه برگزاری مراسم دارند برای حل آن واجب است با حوصله بالا در جهت لذت بردن و شاد بودن مراسم با هم فکری مسائل حل شود.

آنجه که میزبان مراسم عقد و عروسی باید بداند

طبق رسم و رسومات اکثر اقوام ایران میزبانی مراسم عقد به عهده خانواده عروس و برگزاری و میزبانی مراسم عروسی بر عهده خانواده داماد است. این رسم از آن جهت که هر خانواده ای می تواند مراسم موردپسند خود را برگزار کند خوب است اما امروزه بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند هر دو مراسم را با هم مشترکا برگزار کنند که از آن جهت که همیاری بین خانواده ها بیشتر می شود پسندیده است.

دانستی های لازم برای میزبانی مراسم عقد و عروسی

انتخاب تالار پذیرایی یا سالن عقد یک رکن اساسی

مراسم عقد می تواند با توجه به تعداد مهمانان در مکان های مختلفی مثل منزل، سالن اجتماعات و روف گاردن و باغ تالار، تالار یا محضر عقد برگزار شود و مراسم عروسی تیز قالبا در این مجموعه ها با توجه به نوع علاقه ای که دارید برگزار می شود

انتخاب لوکیشن برای میزبانی مراسم عقد و عروسی

انتخاب لوکیشن مراسم عقد و عروسی باید یکی از مهم ترین نکات برگزاری مراسم عقد در محضر و عروسی  برای شما باشد، زیرا انتخاب لوکیشن مراسم عقد و عروسی میتواند نشان دهنده این باشد که مراسم عقد و عروسی یک میزبان چقدر برای راضی نگه داشتن مهمان زحمت کشیده و چقدر برای این کار تلاش کرده است.

به عنوان مثال منطقه ای که لوکیشن تالار پذیرایی در آن قرار دارد بسیار مهم است زیرا ممکن است برخی از مهمانان دارای خودرو شخصی نباشند و مجبور باشند که با وسایل حمل و نقل عمومی جا به جا شوند.

منطقه ای که شما به عنوان میزبان انتخاب میکنید باید طوری باشد که تمامی کسانی را که دعوت کرده اید به راحت ترین شکل ممکن در مراسم عقد و عروسی شما شرکت کنند.

دانستی های لازم برای میزبانی مراسم عقد و عروسی

انتخاب مهمانان برای میزبانی مراسم عقد و عروسی

فضای تالار و بخصوص سالن عقد خودمانی تر و با تعداد کمتری از مراسم عروسی است پس در نتیجه لزومی ندارد که تمام مهمانان عروسی به جشن نامزدی دعوت شوند برای نحوه دعوت هم می توانید از کارت های دعوت چه به صورت کارت دعوت کاغذی یا حتی کارت های دیجیتالی استفاده کرد. کارت دعوت های دیجیتالی را میتوانید هم به صورت فردی به مهمانان خود بفرستید و هم می توانید در قالب ایجاد گروهی در صفحات مجازی از آن استفاده کنید که می توانید از این گروه حتی برای فرستادن عکس ها و ویدیو ها پس از پایان مراسم هم بهره ببرید.

تقریبا در دو سال اخیر کارت دعوت دیجیتالی میان عروسی و داماد های رجواج پیدا کرده است. کارت های دعوت دیجیتالی در ایام کرونا به این منظور ایجاد شد که کارت دعوت به صورت فیزیکی و کااغذی جا به جا نشود تا به قول گفتنی باعث نشود که این کارت باعث همه گیری کرونا شود.

کارت‌های دعوت دیجیتالی همانطور که پیش تر هم گفته شد میتواند با استفاده از پیام رسان های مختلف مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام به دوستان و آشناهایتان ارسال کنید و آنان را به محضر عقد و عروسی خود دعوت کنید

دانستی های لازم برای میزبانی مراسم عقد و عروسی

انجام تشریفات و خدمات یک مجموعه

نحوه میزبانی از مهمانان در تالار عروسی یا هر محل دیگری که مراسم خود را در آن برگزار می کنید از اهمیت بالایی برخوردار است شما می توانید با کارهای متفاوتی که انجام می دهید نه تنها عیب های مراسم را کاهش و کاور کنید بلکه می توانید لحظات خوب و خوشی را برای مهمانان فراهم کنید مثلا می توانید با فراهم آوردن فضای سبزی که مهمانان بتوانند در آن هوایی تازه کنند و پیاده روی کنند و همچنین پذیرایی از این امکانات موجود در تالار در چنین شرایطی اوقات فوق العاده برای مهمانانتان ایجاد کنید. یا توجه به اینکه حضور مهمانان در فضایی به صورت چند ساعت شاید خسته کننده باشد پس باید از هر برنامه ای برای سرگرم کردن آن ها و بالا رفتن هیجان مراسم استفاده کنید. شما همچنین به طراحی و دیزاین فضای انتخابی مراسمتان باید اهمیت بدهید تا وقتی مهمانان پا در مراسم شما می گذرانند در نگاه اول جذب شوند تا شروع خوبی برای مراسم شما باشد. تا آنجایی که می توانید جو فضای مراسمتان را دوستانه و صمیمی کنید و با استقبال گرمی از آن ها پذیرایی به عمل آورید

نحوه پذیرایی مراسم عقد و عروسی

پذیرایی از مهمانان در مراسم عقد و عروسی میتواند مهم ترین بخش یک میزبانی موفق از مهمانان به شمار رود. یکی از راه های زیبایی و به روز بودن و از طرفی بهداشتی بودن بسته بندی ظروف با استفاده از وکیوم فرمینگ است. ظروف و بسته به انید با کمک وکیوم فرمینگ زیبایی خاصی را در تشریفات مجلاس شما به همراه دارد.

دانستی های لازم برای میزبانی مراسم عقد و عروسی

پذیرایی از مهمانان نشان دهنده تشکر از آنان جهت حضور در مراسم عقد یا عروسی میباشد. پذیرایی از مهمانان را میتوان یک از سخت ترین بخش برگزاری یک مراسم عقد یا عروسی نیز در نظر گرفت. پذیرایی از مهمانان باید با بهترین کیفیت ممکن صورت گیرد. به عنوان مثال میوه موز نباید دارای لکه‌های مشکی باشد یا اینکه سیب های میز پذیرایی نباید داری لکه یا کوچک باشند. یا سر هر میز پذیرایی بطری آب برای نوشیدن وجود داشته باشد تا مهمانان پس از انجام فعالیت و حرکات موزون که امروزه در مراسم های عقد و عروسی طبیعی است آب بنوشد تا احساس تشنگی نکند.

یا به عنوان مثال برای سرو شام باید از غذاهای اصیل ایرانی مانند زرشک پلو با مرغ یا کباب و یا … سرو شود. زیرا مراسم عقد و عروسی یک مراسم اصیل ایرانی بوده و با توجه به سنت ایرانی برگزار میشود پس بهتر است که تم مراسم حفظ شده و غذایی که در مراسم برای مهمانان سرو میشود ایرانی باشد.

شام در صورتی که مهمانی شما دارای چند نوع غذا میباشد و تالار پذیرایی که توسط شما سرو شده اجازه این کار را میدهد بهتر است به صورت سلف سرویس سرو شود تا مهمانان هر اندازه که دوست دارند برای خود داخل بشقاب غذا بریزند و از هر نوع غذایی که می خواهند میل کنند.

غذایی که در مراسم عقد و عروسی سرو میشود باید با بهترین مواد اولیه موجود در بازار سرو شود تا غذا با بهترین کیفیت و طعم ممکن برای مشتری سرو شود.

نوآوری در برگزاری مراسم

برگزاری مراسمات عقد و عروسی که با ساعات طولانی همراه است ممکن است که مهمانان را خسته و یا بی حوصله کند به همین دلیل شما باید از نوآوری ها و تمام برنامه ها استفاده ببرید تا مراسم شما از اول تا آخر پرهیجان باشد از سری برنامه هایی که می توانید برای مراسم خود در نظر بگیرید آتش بازی، سخنرانی بهترین دوست عروس و داماد و… است. البته توجه کنید که دیزاین و رنگ آمیزی محل برگزاری مراسم شما هم بسیار بر مهمانان تاثیر گذار است

حرف آخر

برای برگزاری یک مراسم فوق العاده و جذاب باید به نکات بسیاری توجه داشته باشید و بیشتر این نکات هم مربوط به مهمانان، نحوه دعوت و همچنین شیوه پذیرایی از آن ها است. با خواندن این مقاله خیال نکنید شما از پس این مراسم برنمیایید بلکه باید برنامه ریزی ای دقیق و کار تیمی این مراسم را برگزار کنید و شب عالی ای را بگذرانید

مطالب مشابه را ببینید!