مجله تاپ‌ناز‌

خواص میوه انبه | انبه میوه تابستانی که هم لاغر می کنند و هم زیبا

تمام خواص انبه میوه تابستانی، از لاغری تا زیبایی

انبه با اینکه یکی از شناخته شده ترین میوه های دنیاست ولی استفاده معمولش برای خیلی ها هنوز عجیب و غریب است. اگر شما هم در برابر این میوه چنین احساسی را دارید توصیه می کنم این 6 دلیل را مطالعه کنید تا دیوانه انبه شوید.

ارزش غذایی میوه انبه

میوه انبه دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. این میوه دارای انواع ویتامین و مواد معدنی است. ارزش غذایی یک فنجان آن که در حدود 165 گرم است در جدول زیر آورده شده است.

کالری۹۹
پروتئین ۱٫۳۵ گرم
کربوهیدرات۲۴٫۷ گرم
فیبر غذایی۲٫۶۴ گرم
چربی۰٫۶۲۷ گرم
فولات۷۱ میکروگرم
ویتامین C۶۰٫۱ میکروگرم
کلسیم۱٫۲ میلی‌گرم
آهن۰‌٫۲۶۴ میلی‌گرم
سدیم۱٫۶۵ میلی‌گرم
پتاسیم۲۷۷ میلی‌گرم

این میوه همچنین حاوی ویتامین A، ریبوفلاوین، نیاسین، منیزیم، منگنز و فسفر است.

عوارض جانبی انبه

مصرف این میوه معمولا بدون خطر است. هر چند ممکن است که بعضی از افراد به این میوه حساسیت داشته باشند و دچار واکنش های آلرژیک و درماتیت تماسی شوند. مصرف بیش از حد این میوه ممکن است باعث بعضی از عوارض جانبی مانند اسهال و افزایش سطح قند خون شود.

 

انبه می تواند به کاهش وزنتان کمک کند

انبه دوست برنامه غذایی شما است. چون به صورت طبیعی شیرین است، مصرفش می تواند هوس خوردن غذاهای شیرین را دفع کند. یک فنجان انبه تنها 100 کالری دارد و در همین مقدار 3 گرم فیبر است، این یعنی با کمترین کالری می توانید احساس سیری کنید. وزن انبه در واقع 83 درصد آب است و تحقیقات نشان داده خوردن غذاهای سرشار از آب ( و چگالی انرژی پایین ) می تواند در حالی که کمتر می خورید سیر نگهتان دارد. در واقع یکی از تحقیقات نشان داده خوردن میوه قبل از یک وعده غذایی می تواند مقدار دریافت کالری در آن وعده را تا 15 درصد کاهش دهد.

انبه سرشار از مواد مغذی هستند

انبه سرشار از 20 نوع ویتامین و مواد معدنی است، به همین دلیل از میوه های مفید برای سلامت نیز به حساب می آید. تنها یک فنجان از این میوه می تواند 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C که به قوی شدن سیستم ایمنی بدن ، سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها ، و حمایت از عملکرد کلاژن – برای داشتن پوستی سالم و درخشان – کمک می کند را تامین نماید. انبه همچنین سرشار از فیبر است، ماده مغذی که به سیر ماندن کمک می کند.

خواص میوه انبه

انبه می تواند التهاب را کم کند

انبه ها حاوی چندین ترکیب ضد التهابی هستند، از جمله ویتامین C و بتا کاروتن. در تحقیقات اخیر محققان متوجه شده اند که انبه پتانسیل این را دارد تا کیفیت برنامه غذایی را بالا ببرد چون حاوی اسید گالیک ( گالیک اسیددارای ویژگی های ضد قارچی و ضد باکتریایی است. گالیک اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به سلول های بدن در محافظت از صدمات اکسیداتیو کمک می کند ) و گالوتانن است که خواص ضد التهابی و ضد سرطانی دارند.

از آنچه فکرش را می کنید راحت تر بریده و پوست کنده می شوند

نمی دانید بهترین روش برش یک انبه چیست؟ کافیست میوه را روی تخته برش قرار دهید. سپس با یک چاقو تیز دو سمت انبه را با کمی فاصله از مرکزش ( که هسته در آن است ) برش دهید، حالا دو قطعه انبه بدون هسته داریم. سپس می توانید با استفاده از یک لیوان گوشت داخل انبه را بیرون بکشید. فقط کافیست قسمت داخلی انبه را روی لیوان بگذارید و به طرف پایین فشار دهید، خواهید دید که چگونه پوست از گوشت جدا خواهد شد. حتی اگر به مرحله لیوان علاقه ای نداشته باشید می توانید بعد از برش دادن با یک قاشق چای خوری انبه را میل کنید.

قرمز برابر با رسیده نیست

یک انبه قرمز همیشه انبه ای رسیده نیست! برای اینکه بدانید میوه آماده خورده شدن است، آرام فشارش دهید. یک انبه رسیده کمی نرم است. درست مانند دیگر میوه ها از جمله هلو، انبه نیز وقتی رسیده می شود نرم تر است. اگر انبه ای که خریدید سفت است، بیرون و در دمای اتاق قرارش دهید تا به رسیده شدن ادامه دهد. وقتی انبه ها رسیده شد می توانید آنها را تا بیش از ۵ روز در یخچال نگهداری کنید.

انبه تازه تمام طول سال پیدا می شود

انبه انواع مختلفی دارد و 6 نوع آن اصلی به حساب می آیند، بنابراین در تمام طول سال می توان انبه تازه پیدا کرد. هر نوع انبه بافت و طعم خاص خود را دارد، بنابراین امتحان کردن انواع آن در طول سال ارزشش را دارد.
اگر می خواهید انبه را به میوه های مورد استفاده خود اضافه کنید، باید بگویم موارد مصرفش بی شمار است. مردم بعضی مناطق از انبه روی ماهی کبابی استفاده می کنند، اما اگر شما زیاد طرفدار غذاهای دیگر فرهنگ ها نیستید می توانید از انبه در سالاد میوه، بستنی، ماست، و شیر استفاده نمایید.

خواص میوه انبه | انبه میوه تابستانی که هم لاغر می کنند و هم زیبا

خواص انبه برای سلامتی

در ادامه به خواص انبه برای بدن اشاره می‌کنیم.

به کاهش وزن کمک می‌کند

محققان در مطالعه ای بر روی تاثیر پوست انبه در جلوگیری از شکل گرفتن سلول های چربی تاکید دارند. مصرف این میوه و پوست آن به همراه دنبال کردن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم ممکن است باعث کاهش وزن شود. انبه دارای فیبر است و شاید به صورت بالقوه در کاهش وزن موثر باشد.

در مطالعه ای دانشگاهی ثابت شد که فیبر غذایی به ویژه فیبری که از طریق مصرف میوه و سبزیجات دریافت می شود باعث کاهش وزن می شود. دلیل این موضوع این است که فیبر باعث می شود برای مدت طولانی حس سیری کنید و در نتیجه غذای مصرفی شما کاهش می یابد.

سلامت کبد را تقویت می‌کند

مصرف این میوه ممکن است باعث بهبود عملکرد کبد شود. بعضی از شواهد نشان می دهد که انبه نرسیده ممکن است در درمان بیماری های کبدی مفید باشد. مطالعات کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

میوه انبه منبعی غنی از ویتامین های ضروری به حساب می آید که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این میوه دارای ویتامین سی است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و ممکن است در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید واقع شود. یک مطالعه دانشگاهی به این نتیجه رسید که انبه غنی از بتاکاروتن است که نوعی کارتنویئ است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

ویتامین A ماده ای مغذی و مهم دیگر در انبه است که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. یک فنجان از آن می تواند ده درصد از نیازهای روزانه بدن به این ویتامین را رفع کند. این ویتامین ممکن است با بیماری‌های عفونی مبارزه کند. علاوه بر این انبه حاوی ویتامین K، ویتامین E و ویتامین‌های B است که آن‌ها هم در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر هستند.

خواص میوه انبه | انبه میوه تابستانی که هم لاغر می کنند و هم زیبا

سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

مطالعه‌ی انجام شده در کشور کره‌ی جنوبی به این نتیجه رسید که عصاره‌ی انبه ممکن است از پوست در برابر پیری ناشی از مواجهه با اشعه‌های UVB محافظت کند. انبه غنی از بتاکاروتن و ویتامین A است. یک مطالعه‌ی آلمانی نشان داد که این کاروتنوئیدها می‌توانند سلامت پوست را تقویت کنند.

بتاکاروتن از پیری پوست در اثر آفتاب جلوگیری می‌کند. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی چینی، پلی‌فنول‌های موجود در انبه خواص ضدسرطانی دارند. این ترکیبات ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست کمک کنند. بعضی از شواهد نشان می‌دهند که انبه همچنین ممکن است از بروز جوش یا آکنه جلوگیری کند.

در بهبود سلامت مو مفید است

یکی دیگر از خواص انبه، بهبود سلامت مو است. انبه منبع غنی ویتامین A محسوب می‌شود و ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کند. در مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان داده شد که ویتامین A می‌تواند فولیکول‌های مو را فعال کند.

این موضوع ممکن است تولید سبوم (چربی طبیعی پوست که که سر را مرطوب می‌کند) را بهبود ببخشد و به تقویت سلامت پوست سر کمک ‌کند. انبه همچنین منبع غنی پلی‌فنول‌ها محسوب می‌شود و ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند. استرس اکسیداتیو اثرات منفی زیادی روی سلامتی بدن می‌گذارد.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است

انبه غنی از پلی‌فنول‌ها است که ترکیبات گیاهی هستند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. این میوه حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله منگیفرین، کاتچین، آنتوسیانین، کوئرستین، کائمفرول، بنزوئیک اسید و… است. آنتی‌اکسیدان‌ها اهمیت زیادی برای بدن دارند، چون از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند ‌که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند.

تحقیقات مختلف بین آسیب رادیکال‌های آزاد و علائم پیری و ابتلا به بیماری‌های مزمن ارتباط برقرار کرده‌اند. در میان پلی‌فنول‌های موجود در انبه، منگیفرین معروف‌تر است و حتی گاهی اوقات به آن «سوپر آنتی‌اکسیدان» گفته می‌شود، چون به‌طرز ویژه‌ای قدرتمند است. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی انجام شده به این نتیجه رسیدند که منگیفرین ممکن است با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند که با سرطان‌های مختلف، دیابت و سایر بیماری‌ها در ارتباط هستند.

خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

کم کردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی یکی دیگر از خواص انبه محسوب می‌شود. جای دادن انبه در رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش چربی بدن و کنترل سطح قند خون کمک کند. این میوه حاوی پتاسیم و منیزیم است که شاید احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

مطالعه‌ی دانشگاهی انجام شده به این نتیجه رسید که مصرف منیزیم ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد. پتاسیم هم به‌عنوان یک رگ‌گشا عمل می‌کند و ممکن است فشار روی رگ‌های خونی را کاهش دهد و عملکرد قلب را بهبود ببخشد. انبه منبع غنی بتاکاروتن محسوب می‌شود.

کاروتنوئیدها ممکن است از طریق پیشگیری از اکسیداسیون کلسترول در عروق، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. نتایج یک مطالعه‌ی دانشگاهی روی موش‌های صحرایی نشان داد که منگیفرین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که مکمل‌های منگیفرین سطح کلسترول خوب (HDL) را بالا می‌برند.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

انبه حاوی آنزیم‌های گوارشی مثل آمیلاز است. این آنزیم‌ها کربوهیدرات‌های پیچیده را به قند ساده تجزیه می‌کنند. این موضوع ممکن است به بهبود فرآیندهای گوارشی کمک کند؛ هرچند به مطالعات بیشتری برای اظهار نظر قطعی در این زمینه نیاز است. محققان در یک مطالعه‌ در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیدند که انبه ممکن است به تسکین علائم یبوست کمک کند.

خواص میوه انبه | انبه میوه تابستانی که هم لاغر می کنند و هم زیبا

سلامت چشم‌ها را تقویت می‌کند

یکی دیگر از خواص انبه، تقویت سلامت چشم‌ها است. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در انبه ممکن است در تقویت سلامت چشم‌ها اثرگذار باشند. لازم است بدانید که ویتامین A سلامت چشم و بینایی را بهبود می‌بخشد و کمبود شدید آن می‌تواند منجر به کوری شود. ویتامین ذکر شده به‌طور ویژه برای عملکرد بهینه‌ی قرنیه ضروری است.

چشم‌های انسان‌ها به دو نوع کاروتنوئید ضروری به نام‌های لوتئین و زیگزانتین نیاز دارند. انبه منبع غنی زیگزانتین به شمار می‌رود و ممکن است به تقویت سلامت چشم‌ها کمک کند. بر اساس نتایج مطالعه‌ی انجام شده در بوستون آمریکا، کریپتوگزانتین (یک نوع کاروتنوئید دیگر در انبه) خطر ابتلا به بیماری تباهی لکه‌ی زرد در اثر افزایش سن را در افراد مسن ژاپنی کاهش داد.

خطر ابتلا به سرطان را کم می‌کند

کاهش خطر ابتلا به سرطان را هم می‌توانیم در لیست خواص انبه قرار دهیم. گوشت انبه حاوی کاروتنوئیدها، اسید اسکوربیک، ترپینوئید و پلی‌فنول‌ها است که گفته می‌شود خواص ضدسرطانی دارند. نشان داده شده که انبه آنتی‌اکسیدان‌های منحصربه‌فردی دارد که در میوه‌ها و سبزیجات دیگر یافت نمی‌شوند.

مطالعه‌ی انجام شده در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسید که پلی‌فنول‌های موجود در انبه خواص ضدسرطانی دارند و ممکن است در کاهش استرس اکسیداتیو مفید باشند. استرس اکسیداتیو می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل سرطان را افزایش دهد.

خواص ضدسرطانی انبه به وجود منگیفرین در آن برمی‌گردد. مطالعه‌ی حیوانی انجام شده روی موش‌ها در سال ۲۰۱۵ نشان داد که پلی‌فنول‌های موجود در انبه ممکن است جلوی ابتلا به سرطان سینه را بگیرند. همچنین نشان داده شده که منگیفرین از رشد سلول‌های سرطان روده‌ی بزرگ و کبد جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه‌ی حیوانی انجام شده‌ی دیگر روی موش‌ها به این نتیجه رسید که لوپئول موجود در انبه ممکن است با سرطان پروستات مبارزه کند. در مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده شد پلی‌فنول‌های انبه از رشد سرطان سینه پیشگیری می‌کنند.

ممکن است دیابت را درمان کند

خوردن انبه ممکن است به درمان دیابت کمک کند. مطالعه‌ی انجام شده روی ۲۰ فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که مصرف نصف انبه‌ی تازه به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش سطح گلوکز خون شد. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که عصاره‌ی پوست انبه خواص ضددیابتی دارد. ‌یک مطالعه‌ی دانشگاهی هم به این نتیجه رسید که منگیفرین موجود در انبه ممکن است اثرات مفیدی روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد.

آنمی را درمان می‌کند

انبه حاوی آهن است و شاید به افراد و زنان باردار مبتلا به آنمی در دریافت آهن بیشتر کمک کند. ویتامین C موجود در انبه می‌تواند به جذب درست آهن در بدن کمک کند.

سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

انبه حاوی ویتامین B6 است و زمانی که به همراه سایر مواد غذایی غنی از این ویتامین مصرف شود، ممکن است در تقویت سلامت مغز مفید باشد. بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین B6 می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و صرع را افزایش دهد.

مطالعه‌ی انجام شده روی موش‌ها ثابت کرد که عصاره‌ی انبه شاید حافظه را بهبود ببخشد. یک مطالعه‌ی دیگر در تایلند عنوان کرد که عصاره‌ی انبه ممکن است از شما در برابر اختلال شناختی خفیف محافظت کند. هرچند برای پی بردن به خواص انبه روی سیستم شناختی به مطالعات بیشتری نیاز است.

سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد

محققان در یک مطالعه‌ی دانشگاهی روی موش‌های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که منگیفرین موجود در انبه در کاهش سطح کلسترول خون اثرگذار است. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که منگیفرین انبه میزان کلسترول خوب را بالا برد.

 

مطالب مشابه را ببینید!