مجله تاپ‌ناز‌

میکرونیدلینگ؛ هدیه‌ای به پوست از جنس جوانی و زیبایی

اگر جای زخم، آثار باقی‌مانده از جراحی، چین و چروک، جای آکنه و… روی پوست شما هم وجود دارد. احتمالا تا الان روش‌های متنوعی را امتحان کردید. آیا هنوز هم به دنبال پوستی جوان و شاداب هستید؟ پس به یک فرایند درمانی و زیبایی نیاز دارید که با استفاده از سوزن‌های نازک، سوراخ‌های ریزی را روی پوست شما به وجود می‌آورند. این فرایند درمانی و زیبایی، میکرونیدلینگ نام دارد که در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم با این روش، چطور پوستی جوان، شاداب و زیبا داشته باشید.

روش کم تهاجمی میکرونیدلینگ را بیش‌تر بشناسید

در میکرونیدلینگ به‌عنوان یک روش کم تهاجمی، پزشک از سوزن‌های نازکی برای ایجاد سوراخ‌هایی ریز در لایه‌های بالایی پوست استفاده می‌کند. با ایجاد آسیب در پوست، روند بهبود چین و چروک، جای آکنه و… تحریک می‌شود. در نتیجه این تحریک، پروتئین‌هایی به نام کلاژن و الاستین تولید می‌شوند و کمک می‌کنند که پوستی صاف و محکم داشته باشید. شما می‌توانید در هر ناحیه‌ای از پوست صورت، گردن، روی پاها، پشت و هر ناحیه‌ای که آسیب دیده یا دچار پیری شده، این فرایند درمانی را انجام دهید.

بیمار دراز کشیده و پزشک، دستگاه میکرونیدلینگ را روی صورت بیمار می چرخاند

برای افراد مبتلا به اختلال دو قطبی که احساس پوچی دارند و با مشاهده این آثار زخم روی پوست احساس بدی خواهند داشت، انجام این فرایند ضروری است. شما می‌توانید درباره اختلال دو قطبی در سایت درمانکده مطالعه بیش‌تری داشته باشید. با آگاهی از همه چیز درباره این بیماری متوجه می‌شوید که میکرونیدلینگ و جوانی پوست بعد از انجام آن چه تاثیری در روحیه این افراد دارد.

جوانی و شادابی پوست شما با میکرونیدلینگ

تمامی افراد می‌توانند به دلایل زیبایی یا پزشکی از این روش برای بهبود وضعیت پوست خود استفاده کنند. برای مثال ممکن است یک پزشک از سوزن‌های ریزی برای تزریق دارو به پوست شما به‌صورت مستقیم استفاده کند. به طور کلی میکرونیدلینگ در موارد زیر کاربرد دارد:

  • منافذ بزرگ در پوست
  • چین و چروک و خطوط ریز
  • جای زخم‌های خفیف ناشی از آکنه و سوختگی
  • پوست نازک و چروکیده
  • تغییر رنگ در پوست یا یکسان نبودن رنگ پوست (رنگ پوست ناهموار)
  • نشانه‌های کشش در پوست
  • آلوپسی آره آتا یا Alopecia Areata (ریزش مو ناشی از ابتلا به نوعی بیماری خودایمنی)
  • هایپر هیدروزیس یا Hyperhidrosis (تعریق بیش از حد)

ممنوعیت انجام میکرونیدلینگ برای پوست شما

همه روش‌های درمانی و زیبایی تنها برای تعدادی از افراد مناسب هستند. در هر یک از حالت‌های زیر برای انجام میکرونیدلینگ باید با پزشک خود مشورت کنید:

  • بروز آکنه یا در حال مصرف دارو برای رفع آن
  • ابتلا به اختلالات خونی یا مصرف داروهای ضد انعقادی
  • مبتلایان به سرطان و تحت درمان‌های پرتودرمانی و شیمی‌درمانی
  • بروز درماتیت‌های تماسی یا تبخال
  • تمایل کلوئیدی در پوست (ایجاد جای زخم سخت و برجسته)
  • ابتلا به بیماری‌های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس
  • خال، کک و مک، تگ پوستی و سایر زائده‌ها با تغییر در شکل و اندازه یا خونریزی

میکرونیدلینگ و تاثیرات مثبت آن

انواع بیماری‌های پوستی مانند اسکارهای جراحی، اسکار آکنه، بزرگی منافذ، چین و چروک و سوختگی‌ها که فرورفتگی ایجاد می‌کنند با استفاده از میکرونیدلینگ درمان می‌شوند. بر خلاف لیزر، هیچ‌گونه گرمایی در اثر استفاده از این سوزن‌های ریز به پوست نمی‌رسد. پس استفاده از این روش برای افراد دارای لکه‌های تیره پوستی ملاسما و هیپرپیگمانتاسیون مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این روش گاهی فرایندی کمک‌کننده برای درمان‌های موضعی پوست محسوب می‌شود. برای مثال مبتلایان به ریزش موی آندروژنیک قبل از ماینوکسیدیل، از این سوزن‌های ریز برای نفوذ موثرتر محلول به درون پوست استفاده می‌کنند.

تاثیرات منفی میکرونیدلینگ

این فرایند درمانی برای آن دسته از افراد که آکنه‌های التهابی فعال یا تبخال دارند، مناسب نیست. زیرا ابتدا باید این ضایعات از بین بروند؛ در غیر این صورت، وضعیت آن‌ها تحت تاثیر میکرونیدلینگ نیز بدتر می‌شود. از آنجایی که این روش درمانی می‌تواند در افرادی که سابقه ابتلا به تبخال دهانی دارند نیز باعث ایجاد تبخال‌های جدید شود. پس این دسته از بیماران باید یک هفته بعد از درمان، یک داروی ضد ویروسی خوراکی را مصرف کنند.

پوست بعد از تحریک با این سوزن‌های نازک، نسبت به آفتاب حساس‌تر می‌شود. پس کرم ضدآفتاب را حتما مصرف کنید. از طرفی بعد از انجام این فرایند ممکن است عارضه‌های جانبی موقتی مانند قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست به وجود بیاید که چند روز طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند.

رولرهای خانگی، آری یا خیر؟

یک پزشک معتبر، میکرونیدلینگ را به‌عنوان یک روش حرفه‌ای در مطب خود انجام می‌دهد. بسیاری از افراد به دلیل پرداخت هزینه کم‌تر، به جای این فرایند درمانی از رولرهای خانگی استفاده می‌کنند. اما رولرها بر خلاف سوزن‌های ریز در این روش، سوراخ‌های ریزی در پوست ایجاد نمی‌کنند و درد کم‌تری دارند.

یک خانم دراز کشیده است و غلتک خانگی را روی پوست او می چرخاند

سوراخ‌هایی که با استفاده از این سوزن‌های نازک ایجاد می‌شوند، پوست شما را جوان‌تر می‌کنند. ولی با استفاده از رولرها نهایتا پوست روشنی خواهید داشت. اگر به دنبال نتایج موقتی و درد کم‌تری هستید، دستگاه غلتک خانگی را انتخاب کنید. اما برای نتایج دائمی و موثر، میکرونیدلینگ بهترین گزینه است.

اقدامات پزشک قبل از شروع جلسات درمان

پیش از انجام این فرایند درمانی از تجربه و مهارت متخصص پوست که به آن مراجعه می‌کنید، مطمئن شوید. پزشک در جلسات قبل از میکرونیدلینگ، پوست شما را بررسی می‌کند. سپس با بررسی سابقه سلامتی و هدفی که از انجام این کار دارید، شما را برای انجام این فرایند کم تهاجمی آماده می‌کند.

ممکن است در جلسات قبل از درمان، از پوست شما عکس بگیرند تا با پایان جلسات درمانی، تغییرات پوست خود را ببینید. بهتر است در همین جلسات هر سوالی که دارید را از پزشک بپرسید. ممکن است درمانگر شما، کرم‌های A و C را برای شما تجویز کند که استفاده از آن به تولید کلاژن کمک می‌کند.

در جلسه درمان شما چه می‌گذرد؟

  1. پزشک، پوست شما را تمیز می‌کند.
  2. 30 تا 45 دقیقه قبل از شروع فرایند، کرم یا پماد بی‌حس‌کننده مانند ژل لیدوکائین را روی پوست شما استفاده می‌کند و پماد زمان کافی برای اثرگذاری دارد.
  3. پزشک، غلتک دستی یا ابزار الکترونیکی حاوی سوزن‌های ریز را به‌آرامی روی پوست شما می‌چرخاند. در نتیجه در پوست شما زخم ایجاد می‌شود. در دستگاه‌های برقی، سوزن‌ها برای ایجاد سوراخ در پوست شما بالا و پایین می‌روند. طول سوزن از 5/0 تا 2 میلی‌متر است که می‌تواند اندازه آن تغییر کند. پزشک برای زخم‌های عمیق‌تر، طول سوزن‌ها را تغییر می‌دهد.

میکرونیدلینگ با توجه به ‌اندازه ناحیه‌هایی که نیاز به بهبود دارند می‌تواند از 15 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. بعد از شروع این فرایند و چرخاندن دستگاه روی پوست، احساس گرما و خراش خواهید داشت. برخی افراد در صورت قرارگیری سوزن‌ها در نزدیکی نواحی استخوانی مانند گونه، احساس ناراحتی می‌کنند. حتی انجام این فرایند به‌صورت عمیق منجر به خونریزی کمی می‌شود.

مراقبت‌های بعد از میکرونیدلینگ

این فرایند کم تهاجمی، یک روش سرپایی است. پس بعد از انجام آن می‌توانید به خانه بروید. ممکن است پوست شما تا پنج روز بعد از جلسه درمان، قرمز و متورم باشد. ولی کیسه یخ را روی پوست بگذارید تا تحریک و ناراحتی آن کم‌تر شود. روز بعد از عمل، آرایش کردن ممنوعیتی ندارد. اما تا زمان بهبود یافتن پوست، از نور خورشید دور باشید.

یک خانم روی صورت خود کیسه یخ گذاشته است.

بهترین پزشکان برای میکرونیدلینگ

با مشاهده خطوط ریز، چین و چروک و جای زخم در پوست، احتمالا افراد مختلفی به شما روغن‌های گیاهی، کرم‌های دست ساز و داروهای شیمیایی را معرفی می‌کنند. اما با یک روش کم تهاجمی می‌توانید پوستی مانند چند سال پیش خود داشته باشید که هیچ اثری از این لکه‌ها در آن وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای انجام این فرایند درمانی باید در نظر داشته باشید، مراجعه به بهترین پزشک است. برای یافتن بهترین پزشکان می‌توانید لیست متخصصین پوست در درمانکده را ببینید. درمانکده، یک سایت مرجع است که لیستی از پزشکان پوست، غدد، گوارش، دکتر اعصاب و روان و… را ارائه می‌دهد. علاوه بر پزشکان، شما می‌توانید مطالب پزشکی متنوعی را در سایت درمانکده بخوانید.

مطالب مشابه را ببینید!