مجله تاپ‌ناز‌

ناخن‌هایتان را به زیبایی قدرت ببخشید

درمان ناخن شکننده

امروزه داشتن ناخن هایی محکم و سالم جزئی از زیبایی دستان شما محسوب می­شود؛ اما تاکنون توانسته اید ناخن هایی محکمی که آرزویش را دارید داشته باشید؟ تا به حال به میزان رشد ناخن­هایتان توجه کرده اید؟  زمانی که ناخن های شما ضعیف می­شود به سرعت می­شکنند و سرعت رشد پایینی هم دارند که باعث می­شود نتوانید ناخن های بلندی داشته باشید. یکی از روش های داشتن ناخن هایی زیبا کاشت ناخن و یا لمینت ناخن است که باید برای انجام و یا یادگیری آن حتما از بهترین آموزشگاه ناخن و بهترین مواد استفاده کنید، اما شاید شما قصد نداشته باشید از این روش­ها استفاده کنید. در این مطلب به دلایل شکننده شدن ناخن و روش های طبیعی و دارویی برای تقویت ناخن­های شما می­پردازیم.

نشانه های یک ناخن سالم یا ناسالم چیست؟

ناخن سالم سطحی صیقلی و صاف به همراه کمی خمیدگی دارد؛ بر روی ناخن سالم هیچ لک و یا ناهمواری ای وجود ندارد؛ اما یک ناخن ناسالم به علت نازکی زیاد، شکننده است، خشک است و تغییر رنگ می­دهد، رشد کمی دارد، ممکن است دارای لک باشد که این لک نیز می­تواند به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد.

دلایل آسیب دیدگی ناخن ها

آسیب دیدگی ناخن­ها دلایل متفاوتی چه درونی و چه بیرونی می­تواند داشته باشد.

عوامل بیرونی

 از عوامل بیرونی می­توان به لاک زدن­های مکرر، وارد شدن ضربه به ناخن­ها، شستشوی زیاد دست با مواد شوینده و افزایش سن اشاره کرد.

عوامل درونی

  • کمبود ویتامین A و کلسیم: باعث خشک شدن و پوست پوست شدن ناخن می­شود.
  • پروتئین ناکافی: کمبود پروتئین می تواند باعث ایجاد لکه های سفید راه راه روی ناخن شود. اگر ورزش می­کنید، بدن شما باید میزان بیشتری پروتئین دریافت کند تا ناخن­هایی سالم و زیبا داشته باشید.
  • کمبود فولیک اسید و ویتامین C و ویتامین B: کمبود این نوع ویتامین ها باعث رشد کم، ترک خوردن و نصف شدن ناخن شما می­شود.
روش های خانگی برای درمان شکنندگی ناخن

روش­های مراقبت از ناخن های شکننده

حال باید بدانیم که برای رفع مشکل ناخن ها باید چه کرد؟ در ادامه به بررسی روش­هایی برای جلوگیری از شکننده و ضعیف شدن ناخن­ها می­پردازیم.

پروتئین کافی

پروتئین به حفظ ماهیچه ها و سلامت ناخن­های شما کمک می­کند. در طول روز برای افراد بزرگسال مصرف 45 تا 56 گرم پروتئین توصیه شده است. اگر بیماری خاصی دارید و یا ورزشکار هستید؛ میزان مصرف پروتئین باید بیشتر از مقدار گفته شده باشد.

مکمل­های بیوتین و تقویت ناخن

شما به راحتی با مراجعه به پزشک و یا داروخانه می­توانید مکمل­های مناسب رشد ناخن را تهیه کنید. روند کار مکمل ها برای سلامتی ناخن شما به این شکل است که مکمل های بیوتین در بدن تولید کراتین می­کنند و کراتین نوعی پروتئین است که برای سلامت پوست،رشد مو و ناخن ضروری است.

روی یا همان زینک مصرف کنید

شما با مصرف مکمل های حاوی زینک و یا مصرف اجیل می توانید آن را جذب کنید. کمبود روی می تواند باعث ایجاد لک های سفید روی ناخن های شما بشود و مصرف آن تاثیر زیادی روی محکم شدن ناخن ها دارد.

امگا3 مصرف کنید

امگا 3 باعث جذب بهتر مواد غذایی می­شود و ناخن­هایی سالم را برای شما تضمین می­کند.

محافظت در مقابل آفتاب و مواد شیمیایی

از ناخن های خود در مقابل آفتاب محافظت کنید زیرا تابش خورشید می تواند باعث زرد شدن و شکننده شدن ناخن های شما بشود. از تاثیر مواد شوینده شیمیایی نیز در آسیب دیدگی ناخن­های خود غافل نشوید.

مرطوب نگه داشتن ناخن­ها

ناخن­های خود را مرطوب نگه دارید تا دچار خشکی ناخن نشوید. به صورت مثال پس از هربار شستشوی دست با مواد شیمیایی از لوسیون و یا روغن زیتون استفاده کنید تا دست چرب بماند؛ با انجام این کار به جوان سازی پوست دست نیز کمک کرده اید.

مواد تقویت کننده ناخن

روش­های مختلفی برای تقویت ناخن وجود دارد، شما می­توانید از مواد طبیعی و یا لاک های تقویت کننده برای این کار استفاده کنید؛ در ادامه ما توضیحات کاملی برای کمک به شما در حل مشکلتان ارائه خواهیم کرد.

روش های مستحکم کردن ناخن

روغن زیتون

 قبل از خواب، مقداری روغن زیتون را روی ناخن‌ها و پوست اطراف آنها ماساژ دهید. این کار به تغذیه ناخن‌ها کمک می‌کند و آنها را تقویت می‌کند.

استفاده از آب لیمو

 آب لیمو را با آب گرم مخلوط کنید و دستانتان را در این محلول قرار دهید. این کار به تقویت ناخن‌ها و جلوگیری از شکستن آنها کمک می‌کند.

استفاده از زیتون و عسل

 مقداری زیتون را با مقداری عسل مخلوط کنید و به طور مستقیم بر روی ناخن‌ها بمالید. این ترکیب باعث تقویت و نرم شدن ناخن‌ها می‌شود.

ماساژ با نرم‌کننده طبیعی

از نرم‌کننده‌های طبیعی مانند روغن نارگیل یا روغن آرگان برای ماساژ ناخن‌ها استفاده کنید. این کار به تقویت ناخن‌ها و حفظ رطوبت آنها کمک می‌کند.

مصرف مواد غذایی سالم

تغذیه مناسب می‌تواند به تقویت ناخن‌ها کمک کند. مواد غذایی که حاوی پروتئین، آهن، روی، ویتامین E و Biotin هستند، بهبود سلامت و قوی شدن ناخن‌ها را تسهیل می‌کنند. برخی از مواد غذایی مفید شامل تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج، پرتقال، آووکادو و ماهی نیز حاوی این مواد هستند.

استفاده از ‌برگ چای سبز

یک ‌برگ چای سبز را در آب جوشانده و سپس آن را در آب خنک کنید و دستانتان را در آن قرار دهید. این روش می‌تواند به تقویت ناخن‌ها کمک کند.

استفاده از لوسیون گیاهی

 می‌توانید از لوسیون گیاهی خانگی برای تقویت ناخن‌ها استفاده کنید. برای تهیه آن، مقداری چای سبز، شکر، آب لیمو و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و روی ناخن‌ها مالیده و ماساژ دهید. سپس ناخن‌ها را با آب گرم بشویید.

استفاده از محصولات تقویت کننده ناخن

 می‌توانید از محصولات تقویت کننده ناخن، که در فروشگاه‌ها موجودند، استفاده کنید. این محصولات معمولاً حاوی ویتامین‌ها و مواد تقویت کننده برای ناخن‌ها هستند. در ادامه به بررسی چند مدل از بهترین برند­های لاک های تقویت کننده می پردازیم.

  • لاک تقویت کننده کوزارت
  • لاک تقویت کننده میسلین
  • روغن تقویت کننده هیدرودرم

جمع بندی

در این مطلب تمامی روش­های درمان و جلوگیری از شکنندگی ناخن بیان شد. ناخن­های شما یکی از معیار­های نظم و زیبایی در ظاهر شما محسوب می­شود پس توجه به سلامت آن ها بسیار ضروری است؛ اگر قصد آموزش های بیشتر در زمینه اعمال زیبایی ناخن، مژه و یا مو­های خود را دارید ما به شما سایت آکادمی لاکچری را پیشنهاد می­دهیم. این مجموعه به مشاوره و آموزش شما در این حوزه به کمک مشاوران و مربیان تخصصی خودش می­پردازد.

مطالب مشابه را ببینید!