مجله تاپ‌ناز‌

نادیده گرفتن احساسات و عواقبی که در پی دارد

نادیده گرفتن احساسات یک حس زجر آور و ناخوشایند برای افراد است زیرا کسی که حس نادیده شدن دارد، مدام شایستگی خود را زیر سوال خواهد برد و حس ضعیف شخصیت خواهد داشت، ولی چطو باید بر این حس غلبه نمود؟

بسیاری از منشا رفتارهای انسان ریشه در کودکی آنها دارد. بعضی از رفتارهای در بزرگسالی حاکی از آن هستند که در کودکی احساسات و عواطف شما مورد توجه دیگران قرار نگرفته است و تاثیرات این رفتار تا بزرگسالی همراه شما است. نادیده گرفتن احساسات آسیب روحی و روانی زیادی در پی دارد این آسیب های شامل اعتماد به نفس پایین، عصبی بودن و افسرده شدن می شود.

 

تاثیرات نادیده گرفتن احساسات

توجه نکردن به احساسات و عواطف تاثیراتی را به دنبال دارد که می خواهیم به تک تک آنها اشاره کنیم. اگر شما این موارد را تا به حال تجربه کرده اید، نشان دهنده این می باشد که عواطف شما در کودکی نادیده گرفته شده است.

  • کمک دیگران را نمی پذیرید

به این دلیل که در کودکی خود احساس شما مورد توجه فرار نگرفته است و موقع کمک خواستن از دیگران، آنها شما را حمایت نکردند، این احساس در شما به وجود آمده است که فقط خودتان را دارید و به هیچ کس متکی نمی باشید، به همین دلیل کمک دیگران را رد می کنید.

  • کمال گرا هستید

چنانچه در زمان کودکی از لحاظ احساسی نادیده گرفته شده اید، ممکن است که همیشه برای جلب توجه دیگران تلاش کنید تا از دیدگاه دیگران بهترین انسان باشید و دیگران شما را ببینند. این احساس ممکن است که برای شما مشکلاتی را ایجاد کند.

  • احساس گم کردن چیزی

یکی از عواملی که ریشه در نادیده گرفتن عواطف در کودکی دارد این است که شما در درون خود حس کمبود داردی و حس می کنید که چیزی را گم کرده اید.

  • ضعف در اعتماد به نفس

یکی از دلایل اصلی نداشتن اعتماد به نفس این است که نادیده گرفتن عواطف و احساسات شما در بچگی نادیده گرفته شده است یا حس کردید برای پدر و مادر خود ارزشی ندارید. نداشتن اعتماد به نفس تاثیر منفی زیای در زندگی شما می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در شما می شود. بهتر است برای از بین بردن این احساس تلاش کنید.

  • احساس خستگی و بیهودگی

حس خستگی و بیهودگی دلیل جسمی ندارد. این حس بیشتر از روح و روان آدم سرچشمه می گیرد. این مشکل می تواند ریشه در کودکی شما داشته باشد و به دلیل توجه نکردن به عواطف شما باشد. به دلیلی نادیده گرفتن عواطف برای اینکه به شما آسیب نرسد از  ابراز احساسات خود جلوگیری کردید و اینکار باعث می شود که در برابر اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می دهد بی تفاوت باشید و حس بیهودگی داشته باشید.

نادیده گرفتن احساسات و عواقبی که در پی دارد

راهکارهای موثر در درمان

حس دیده نشدن خیلی خسته کننده و دردناک است. اگر شما این حس را دارید باید دیدگاه و افکار خود را کنترل کنید و مقداری تغیر بدهید. در ادامه مطلب چند روش برای کنترل این حس را بیان می کنیم.

  • منتظر تایید دیگران نباشید

برای انجام دادن هر کاری منتظر تایید شدن از سمت دیگران نباشید. هیچ موقع همه افراد با انجام دادن کارهای شما موافق نیستند. ممکن است بعضی با شما هم سو و موافق باشد و بقیه دیگر مخالف آن باشند. برای اینکه زندگی شادی داشته باشید به دنبال تایید دیگران نباشید.

  • برای شاد بودن رفتاری مستقل داشته باشید

برای اینکه زندگی شاد و خوشحالی داشته باشید نیاز به هیچ فرد دیگری نیست. باید سعی کنید دلیل حال خوب و شاد زیستن خود را به دیگران گره نزنید. درست است که با افرادی شادی مشترکی دارید، ولی باید بدانید که آنها کامل کننده شادی شما می باشند. باید خودتان یاد بگیرید برای خود شاد و خوشحال باشید.

  • دلیل نادیده گرفته شدن را جویا شوید

چنانچه فکر می کنید که نادیده گرفتن احساسات توسط یک فرد است با ذهنی باز به دنبال دلایل باشید. ممکن است کسی که شما را نادیده می گیرد آنقدر درگیرو  غرق مشکلات خود بوده است که هدفمند این کار را انجام نداده و این رفتار با شخص شما بی ارتباط است.

اگر تصور شما این است که فردی عمدل شما را نادیده می گیرد بهتر است مستقیم دلیل را از خودش سوال کنید. از او به صورت دوستان به آرامش کامل، دلیل رفتاری که دارد را بپرسید.

 

مطالب مشابه را ببینید!