مجله تاپ‌ناز‌

نارسایی قلبی و درمان آن

نارسایی قلبی یک اختلال است که در آن قلب قادر به تامین نیاز بدن نیست. در نتیجه این ناتوانی جریان خون کاهش یافته، خون در ورید ها و ریه ها تجمع کرده و تغییرات دیگری به وجود می آیند که می توانند سبب ضعیف یا سفت شدن بیشتر قلب شوند.

بیماری هایی که می توانند منجر به نارسایی قلب شوند!

افراد مبتلا به نارسایی قلب احتمالا سابقه ابتلا به بیماری های زیر را نیز دارند. در برخی موارد، فرد از ابتلای خود نیز آگاهی ندارد. به طور کلی، این بیماری ها سبب فرسودگی و در نهایت نارسایی قلب می شوند. داشتن بیش از یک مورد از عوامل خطر نارسایی قلبی، احتمال ابتلا به این بیماری را به طرز چشم گیری افزایش می دهد.

نارسایی قلبی و درمان آن

1- بیماری شریان های کرونری:

هنگامی که کلسترول و ذرات چربی در شریان های قلب تجمع می کنند، خون کمتری به عضله قلب می رسد. این وضعیت با نام آترواسکلروزیس یا تصلب شرایین شناخته می شود. تصلب شرایین می تواند به درد قفسه سینه (آنژین) یا در صورت انسداد کامل، به حمله قلبی منجر شود. بیماری شریان های کرونری با گذشت زمان می تواند با فشار خون بالا ارتباط داشته و منجر به نارسایی قلب شود.

2- سابقه حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد):

حمله قلبی هنگامی اتفاق می افتد که یک شریان خون رسان به عضله قلب، دچار انسداد می شود. عدم دریافت مقادیر کافی از اکسیژن و مواد مغذی به بافت عضله قلب آسیب رسانده و سبب مرگ بخشی از آن می شود. این بخش مرده انقباض مناسبی نخواهد داشت و توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می دهد.

3- فشار خون بالا (هیپرتنشن):

مصرف کافئین و برخی داروها می تواند علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون شود. فشار خون بالای کنترل نشده، یک عامل خطر مهم از نظر ابتلا به نارسایی قلب است. هنگامی که فشار در عروق خونی بسیار بالا می رود، قلب باید جهت حفظ گردش خون، بیش از مقدار طبیعی تپش داشته باشد. این وضعیت بر قلب فشار آورده و حفرات آن را بزرگ و ضعیف تر می کند. پزشک باید جهت کاهش فشار خون در افرادی که در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی هستند، دارو تجویز کند.

4-دریچه های غیر طبیعی قلب:

مشکلات دریچه ای قلب می توانند ناشی از بیماری، عفونت (اندوکاردیت) یا یک نقص مادرزادی باشند. هنگامی که دریچه ها به صورت کامل باز و بسته نمی شوند، عضله قلب باید جهت حفظ گردش خون بیشتر تپش کند. در صورتی که بار قلب بسیار زیاد باشد، نارسایی قلب بروز می دهد.

5- بیماری یا التهاب عضله قلب:

هر گونه آسیب به عضله قلب، خطر ابتلا به نارسایی قلب را افزایش می دهد. این آسیب ها می توانند ناشی از مصرف الکل، مصرف دارو، عفونت های ویروسی یا دلایل ناشناخته باشند.

6- نقص های مادرزادی قلب:

در صورتی که قلب و حفرات آن به خوبی شکل نگرفته باشند، بخش های سالم آن باید جهت جبران این کمبود بیشتر کار کنند.

7- بیماری شدید ریوی:

هنگامی که ریه ها عملکرد مناسبی نداشته باشند، قلب باید جهت رساندن اکسیژن کافی به تمام بدن، بیشتر پمپاژ کند.

نارسایی قلبی و درمان آن

8- دیابت:

دیابت خطر ابتلا به نارسایی قلب را افزایش می دهد. افراد مبتلا به دیابت به دلیل داشتن مقادیر بالای چربی در خون خود، نسبت به دیگران بیشتر به فشار خون و تصلب شرایین مبتلا می شوند. هر دوی این بیماری ها با نارسایی قلب ارتباط دارند.

9- چاقی:

چاقی می تواند سبب افزایش ضربان قلب در افراد مبتلا شود. همچنین، این بیماری عامل آپنه خواب و کاردیومیوپاتی نیز می باشد.

10- آپنه خواب:

آپنه خواب یک اختلال خواب است که می تواند زندگی فرد را تهدید کند. وقفه تنفسی می تواند با خستگی شدید در طول روز، افزایش خطرات ایمنی و افزایش دشواری در انجام کار های نیازمند تمرکز، ارتباط داشته باشد. آپنه خواب یک عامل خطر برای بیماری هایی همچون فشار خون بالا، نارسایی قلب، دیابت و سکته مغزی به شمار می رود. در برخی موارد، افراد مبتلا به نارسایی قلبی به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی CPAP نیاز دارند.

عوامل ایجاد نارسایی قلبی

پزشکان اغلب نارسایی قلب را به دو دسته زیر تقسیم می کنند:

– اختلالاتی که به صورت مستقیم بر قلب تاثیر می گذارند. (عوامل قلبی)

– اختلالات دستگاه های دیگر بدن که به صورت غیر مستقیم بر قلب تاثیر می گذارند. (عوامل غیر قلبی)

اختلالاتی که به صورت مستقیم بر قلب تاثیرگذار هستند همچون برخی عوامل غیر مستقیم، می توانند به نارسایی قلبی منجر شوند. در حالی که برخی مشکلات به سرعت سبب نارسایی قلب می شوند، برخی دیگر این نارسایی را طی چندین سال به وجود می آورند. برخی اختلالات سبب نارسایی سیستولیک، برخی دیگر سبب نارسایی دیاستولیک و دسته سوم سبب هر دو اختلال می شوند. عواملی همچون فشار خون و برخی اختلالات دریچه ای قلب در دسته سوم جای می گیرند.

تنگی (استنوز) دریچه یا بازگشت خون از دریچه به عقب (رگورژیتاسیون)، می تواند سبب نارسایی قلب شود. تنگی دریچه قلب، عبور جریان خون از قلب را دشوار می کند. هر دوی این اختلالات بر روی قلب فشار آورده و در طول زمان سبب بزرگ شدن و عدم کفایت پمپاژ آن می شوند.

نارسایی قلبی و درمان آن

 درمان نارسایی قلبی چیست؟

درمان نارسایی، شامل ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی می شود. از جمله این تغییرات می توان به ترک مصرف سیگار، رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش منظم اشاره کرد. با این حال، برخی افراد باید علاوه بر این تغییرات، دارو نیز مصرف کرده یا تحت فرایند های پزشکی نیز قرار گیرند. دارو هایی که برای کاهش خطر یا تاثیر بیماری شریان های کرونری تجویز می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • بتا بلاکر ها
  • قرص، اسپری یا چسب نیتروگلیسرین
  • مسدود کننده های کانال کلسیم

فرایند های جراحی زیر می توانند در صورت تنگی یا عدم پاسخگویی به مصرف دارو، شریان های مسدود شده را باز یا تعویض کنند که از جمله می توان به جراحی بای پس شریان های کرونری و آنژیوپلاستی و استنت گذاری اشاره کرد.

مطالب مشابه را ببینید!