مجله تاپ‌ناز‌

نحوه درست حمام کردن در دوران بارداری و نکاتی مهم که خانم ها باید بدانند

نحوه درست حمام کردن در دوران بارداری و نکاتی مهم که خانم ها باید بدانند

روش درست حمام کردن در دوران بارداری

بارداری یکی از مراحل حساس برای خانم های باردار است که باید بعضی از نکات را رعایت کنند. با رعایت کردن این نکات باعث سلامت بهتر جنین خواهید شد. در این بخش به نحوه صحیح حمام کردن در دوران بارداری می پردازیم.

در دوران بارداری، پدر و مادر برای تولد فرزند خود لحظه شماری می کنند، ولی مادران باید در این مرحله  بسیار حساس، نکاتی که باعث سلامت جنین و خود مادر می شوند ر رعایت کنند تا این مرحله مهم از زندگی را به خوب به پایان برسانند. یکی از نکات روش صحیح حمام کردن است. با حمام کردن حس آرامش خاصی در فرد ایجاد می شود و دردهای ایجاد شده به دلیل گرفتگی عضلات هم تسکین پیدا می کنند. دانستن روش صحیح حمام کردن در بارداری، سلامت جنین و مادر را به همراه خواهد داشت.

روش صحیح حمام کردن در بارداری

در دوران بارداری مادران نیازی به حمام آب سرد، آب داغ، جکوزی و سونا ندارند و باید پرهیز کنند. حمام آب داغ و یا سرد برای مادر مضر است و ممکن است به جنین آسیب وارد کند. به صورت کلی دمای آب موقع حمام کردن، نباید از دمای بدن خیلی بیشتر و یا کمتر باشد. در موقع داخل و خارج شدن به وان با احتیاط باید عمل کنید. پس مادر باردار می تواند هر رو دوش بگیرد تا کمردرد و یا گرفتگی عضلات او تسکین پیدا کند.

نحوه درست حمام کردن در دوران بارداری و نکاتی مهم که خانم ها باید بدانند

آب سرد بهتر است یا آب داغ؟

مادران برای حمام کردن نیاز به ابی دارند که دمایی متعادل داشته باشد و خیلی بالاتر یا کمتر از میزان دمایی بدن آنها نباشد. پس حمام کردن با آب داغ یا سرد توصیه نمی شود. زیرا که آب داغ می تواند روی سیستم ایمنی جنین تاثیر منفی بگذارد و همچنین باعث افزایش دمای بدن مادر شود که این امر خون رسانی به جنین را کاهش داده و باعث ترشح هورمون استرس می شود که سلامتی جنین را به ویژه در سه ماهه اول بارداری به خطر می اندازد. حمام کردن با آب سرد هم باعث شکم درد و حالت تهوع مادر می شود. به صورت کلی برای دوش گرفتن بهتر است از آب ولرم استفاده کنید زیرا باعث تسکین درد عضلات مادر می شود و برای جنین هم مفید است.

 

تاثیرات بد و منفی حمام آب داغ در  دوران بارداری

با توجه به اینکه حمام کردن، احساس آرامش دلپذیر و تسکن عضلات می شود ولی در هنگام بارداری باید مواردی را رعایت کرد تا سلامت جنین و مادر به خطر نیافتد. در دوران بارداری نباید از دوش آب داغ استفاده کرد زیرا دمای زیاد آب تاثیرات منفی مانند احساس ضعف و سرگیجه، کاهش فشار خون، ایجاد اختلال در اکسیژن رسانی و تغذیه جنین، نقص عضو جنین به خصوص در سه ماهه اول بارداری، بالا رفتن سقط جنین و … برای مادر و جنین را به همراه دارد. پس با بهره گیری از جکوزی، سونا و وان آب داغ در دوران بارداری بسیار خطرناک می باشد.

برای بعضی از مادران شاید این نگرانی وجود داشته باشد که آب حمام ممکن است وارد رحم شود و به جنین در حال رشد آسیب وارد کند ولی باید بدانید که جنین درون کیسه بارداری حاوی مایع امنیوتیک محافظت می شود و حتی اگر آب به درون رحم نفوذ کند جنین در این کیسه در امنیت کامل خواهد بود پس نباید نران شوید.

مطالب مشابه را ببینید!