مجله تاپ‌ناز‌

نحوه ساخت شمع سرد معطر + آموزش مرحله به مرحله شمع سرد تزیینی

در این مطلب تاپ ناز آموزش نحوه ساخت شمع سرد معطر در منزل را به صورت مرحله به مرحله و با روشی ساده به شما آموزش می دهیم.

شمع سرد جزو وسایل تزیینی است که از آن می توانید برای تزیین کردن سفره عقد، سفره هفت سین، تزیین منزل و … استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که ساختن این نوع شمع در منزل با رعایت کردن ترفندهایی خیلی راحت است و شما می توانید شمع سرد را در چند مرحله به صورت ساده بسازید.

نحوه ساحت شمع معطر تزیینی زیبا

شمع جزو وسایل پر کاربرد در منزل است و در انواع مختلف وجود دارد و اگر شما جزء افرادی هستید که هر ماه مقدار زیادی شمع استفاده می کنید و هزینه زیادی را صرف خرید شمع می کنید، بهتر است هنر شمع سازی را یاد بگیرید تا هزینه ها را کمتر کنید.

آموزش مرحله به مرحله ساخت شمع سرد و معطر

قبل از هر چیزی بهتر است که وسایل مورد نیاز را تهیه کنید و سپس با رعایت ترفندهای ذکر شده که در ادامه مطلب آورده ایم، اقدام به ساخت شمع سرد و معطر نمایید.

وسایل مورد نیاز

  • گیره چوبی لباس برای نگه داشتن فتیله
  • فنجان اندازه گیری شیشه ای
  • شیر جوش
  • دماسنج آشپزخانه که تا دمای ۲۰۰ درجه را نشان دهد
  • ظرف شیشه ای و کوچک
  • موم سویا
  • مداد شمعی غیر سمی
  • فتیله آماده
  • اسانس و عطر

نحوه ساخت شمع سرد معطر

مراحل ساخت شمع سرد و معطر

مرحله اول : تنظیم کردن فتیله ها

در ابتدا بهتر است که شیشه های شمع را آماده کنید تا پس از آماده شدن موم با فتیله ها و شیشه ها درگیر نشوید. باید توجه داشته باشید که فتیله ها را باید در قسمت مرکزی شیشه ها قرار دهید. قسمت فلزی آنها باید در کف شیشه قرار بگیرد و برای ثابت کردن فتیله ها هم می توانید از گیره چوبی لباس استفاده کنید. تمام شیشه ها را می توانید به همین روشی که ذکر کردیم آماده کنید و آنها را روی میز کارتان قرار دهید.

نحوه ساخت شمع سرد معطر

مرحله دوم : مداد شمعی های غیر سمی را آماده نمایید

مداد شمعی در انواع رنگهای مورد نظر را تهیه کنید و از هر مداد شمعی یک تکه کوچک برش دهید. باید توجه داشته باشید که هر چه رنگها تیره و تندتر باشند نیاز به مداد شمعی کمتری دارید. مثلا اگر تمایل دارید شمعها با رنگ قرمز و بنفش و نارنجی و قهوه ای تیره را بسازید باید تکه های کوچک تری از مداد شمعی را ببرید و برای ساخت شمع های رنگ روشن مانند زرد، سبز، آبی و صورتی باید تکه های بزرگتری از مداد شمعی را برش دهید.

نحوه ساخت شمع سرد معطر

مرحله سوم : موم را آب نمایید.

اگر موم را به صورت مستقیم آب کنید غیر قابل استفاده می شود پس بهتر است که برای ذوب کردن موم به اندازه دو سوم از شیر جوش را با آب پر کنید و پیمانه اندازه گیری را به گونه ای درون شیرجوش قرار دهید که دسته آن بیرون بماند و پیمانه روی سطح آب شناور باشد و آب حدود دو و نیم سانت پایین تر از لبه شیرجوش باشد. سپس اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد و اگر احساس کردید که در زمان جوشیدن آب احتمال ورود آن درون پیمانه زیاد است کمی از آب را خالی کنید. دماسنج را در پیمانه خالی قرار دهید و پس از اینکه دمای آب به 170 درجه سانتی گراد رسید کمی موم درون پیمانه بریزید تا ذوب شود و بهتر است موم را هم بزنید تا راحت تر ذوب شود. باید توجه داشته باشید که موم را باید به صورت آرام آرام درون پیمانه بریزید و در نهایت دو فنجان موم آب شده داشته باشید. پس از رسیدن دمای موم ذوب شده به 170 درجه سانتی گراد می توانید مرحله بعدی را انجام دهید.

مرحله چهارم : افزودن رنگ

پس از اینکه موم به دمای 170 درجه سانتی گراد رسید در این مرحله از ساخت شمع سرد معطر می توانید تکه های مداد شمعی را در موم ذوب شده بریزید تا آب شوند. ممکن است رنگ موم وقتی که روی شعله قرار دارد چند بار عوض شود و این طبیعی است و نباید نگران باشید زیرا پس از سرد شدن رنگ موم ثابت می شود همچنین این مرحله از شمع سازی دارای مقداری آزمون و خطا می باشد و شما می توانید با تمرین و تکرار زیاد قلق رنگ کردن موم با مداد شمعی را یاد بگیرید تا بتوانید رنگ مورد نظرتان را به راحتی بسازید و برای ساخت شمع سرد و معطر با رنگ دلخواه استفاده کنید.

نحوه ساخت شمع سرد معطر

مرحله پنجم :خوشبو کردن شمع ها

اگر مایل هستید شمع های شما معطر باشند می توانید 10 قطره از اسانس و عطر دلخواه را به ترکیب موم و مداد شمعی اضافه کنید. تعداد قطره های اسانس مورد استفاده به حجم موم و قدرت اسانس بستگی دارد همچنین اضافه کردن اسانس به ترکیب موم و مداد شمعی به میزان زیاد از خشک شدن موم جلوگیری می کند پس بهتر است در افزدون عطر و اسانس زیاده روی نکنید.

نحوه ساخت شمع سرد معطر

مرحله ششم : ریختن موم درون قالب ها

در این مرحله از ساخت شمع معطر موم را به صورت آرام آرام درون شیشه ها بریزید و اگر فتیله جابجا شد دوباره آن را به قسمت وسط برگردانید و سپس به مدت 4 تا 6 ساعت صبر کنید تا موم به صورت کامل خشک گردد.

نحوه ساخت شمع سرد معطر نحوه ساخت شمع سرد معطر

مرحله هفتم : تمیز کردن شمع های معطر

فتیله ها را در اندازه ۱.۲سانتی متری برش بزنید و اگر روی شیشه ها موم ریخته است آنها را خوب تمیز کنید. شمع های رنگی و زیبا آماده شده اند و می توانید از این شمع ها برای تزیین قسمت های مختلف منزل استفاده کنید می توانید شمع ها را در ظرفی مناسب قرار دهید و اطراف آنها را با پوشال رنگی، نگین های تزیینی و … به زیبایی تزیین کنید.

نحوه ساخت شمع سرد معطر

مطالب مشابه را ببینید!