مجله تاپ‌ناز‌

نحوه صحیح شستن مو به منظور حفظ زیبایی مو و تقویت موها

شستن مو تاثیر زیادی بر سلامت موها دارد. باید بدانید که خوب شستن مو می تواند به شما کمک کند تا از ریزش مو جلوگیری کنید. در ادامه این مطلب زمان مناسب و روش های شستشوی مو را بیان می کنیم.

شامپو زدن به مو کار ساده ای است که باید یک سری از نکات را رعایت کنید تا موی شما زیبایی خود را حفظ کنید و تقویت شود و به سلامت موهای شما هیچ آسیبی وارد نشود.

نکاتی خاص برای شستشوی موها

برای شستن مو نباید از آب داغ استفاده کرد و یا شامپو را مستقیم نیاز نیست به مو بزنید زیرا ممکن است دچار ریزش مو شوید. در ادامه 4 قدم مهم برای شستن مو را به شما آموزش می دهیم.

قدم اول انتخاب شامپو

باید در نظر داشته باشید برای داشتن موی سالم و زیبا باید شامپو مناسب انتخاب کنید. این شامپو باید متناسب با موهای شما باشد زیرا شامپوها به دسته های مختلف برای موهای چرب و خشک تقسیم بندی می شوند. این شامپوها متناسب با موهای شما ساخته می شود و می تواند از آنها مراقبت کند.

قدم دوم بخار دادن به مو ها

موهای خود را قبل از شستن بخار دهید. منافذ پوست شما با روغن و خاک پر شده اند و بهترین روش برای از بین بردن آن استفاده از بخار است. برای بخار دادن به مو می توانید از یک حوله تمیز استفاده کنید و آن را در آب داغ خیس کنید. این حوله را به مدت 20 دقیقه به سر خود ببندید و سپس دوش بگیرید.

نحوه صحیح شستن مو به منظور حفظ زیبایی مو و تقویت موها

قدم سوم میزان استفاده از شامپو

استفاده از شامپو بستگی به حجم موهای شما دارد مثلا برای مردانی که موی کوتاه تری دارند و شامپو کمتر استفاده می کنند ولی خانم ها موی بلندتری دارند و باید شامپو بیشتر مصرف کنند. شاید مردان با یک بار شامپو زدن موهایشان خوب تمیز شود ولی خانم ها با یک بار شامپو زدن فقط باعث می شوند که آلودگی های سطحی از بین برود و استفاده دوباره از شامپو باعث تمیزی موهایشان می شود.

قدم چهارم شستن مو ها

نیاز نیست که شامپوی مورد استفاده شما روی موهای شما بماند. وقتی که شستشوی موهایتان تمام شد می توانید موهای خود را آب بکشید. اگر از شامپوهای درمانی استفاده می کنید بهتر است این شامپوها به مدت 3 الی 5 دقیقه روی موهای شما بماند و سپس آنها را بشویید.

نکات مهم برای شستشوی مو ها

نکات زیادی برای شستن مو وجود دارد که می توانید آنها را استفاده کنید و از داشتن موهای زیبا و تمیز لذت ببرید. در ادامه این نکات خاص را به شما می گوییم.

شامپو زدن به مو

باید در نظر داشته باشید که شامپو را نباید به صورت مستقیم روی سر ریخت. شامپو را کف دست هایتان بریزید و دست ها روی هم بکشید و سپس شامپو کف کرده را به موهای خود بزنید. باید بدانید که حرارت دست های شما می تواند عملکرد شامپوها را افزایش دهید. باید بدانید که کف شامپو باید روی دست شما ایجاد گردد.

روش ماساژ دادن شامپو

برای ماساژ دادن شامپوها نباید از ناخن های خود استفاده کنید. باید پوست سر خود را خیلی آرام با انگشت ها ماساژ دهید. استفاده کردن از ناخن می تواند باعث ایجاد شوره روی مو شود.

ماساژ دادن مو های بخار داده شده

پس از اینکه از بخار برای موهایتان استفاده کردید بهتر است قبل از به حمام رفتن موهایتان را ماساژ دهید. این ماساژ باعث رفع کثیفی های سر می شود و از ضعیف شدن موها جلوگیری می کند.

دمای آب

باید این را بدانید که آب داغ می تواند باعث ریزش موی شما شود. باید از آب سرد و یا ولرم استفاده کنید تا موهای شما لطیف باشد و زیبایی خود را حفظ کند. آب ولرم می تواند رطوبت موی شما را تضمین کند. با استفاده از آب ولرم و سرد کوتیکول های مو را می بندید و از خروج آب و شکسته شدن موها جلوگیری می کنید.

استفاده از شامپو های دارای پارابن ممنوع

پارابن و شامپوهای سولفاتی می تواند به موهای شما آسیب وارد کند و باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت هایش و پاران ها به عنوان نگهدارنده به کار می رود و سولفات یا شامپوهای SLS به تشکیل کف کمک می کند. در مطالعات معلوم شده است که این مواد سرطان زا هستند و می توانند آسیب های زیادی برای چشم ایجاد کنند. بهتر است از شامپوهای ارگانیک و طبیعی استفاده کنید و تا عوارض پاران ها به شما نرسد. اگر شامپوی استاندارد استفاده کنید موی شما نمی ریزد و ریزش موی شما ممکن است به دلایل ژنتیکی باشد. اگر شامپوی مناسب با مو را استفاده نکنید به ساقه مو آسیب وارد می کنید و موهای شما کدر و خشک می شوند.

 استفاده از شامپو سر فقط برای کف سر

هدف شامپوهایی که برای سر تولید می شوند تمیز کردن و حذف کثیفی است و می تواند باعث محافظت از پوست سر شود. اگر از شامپو برای طول موی خود استفاده کنید موی شما خشک و شکننده می شود. بهتر است از تماس زیاد شامپو با مو اجتناب کنید.

هر روز نشویید

شامپوی شیمایی را هر روز استفاده نکنید. شامپو با مواد شیمایی که دارد باعث خشک شدن و شکننده شدن مو می شود و لطافت مو را از بین می برد.

زمان شامپو کردن را کاهش دهید

موها در حالت مرطوب در حالتی شکننده قرار می گیرند و بهتر است که زمان شستشو را کمتر کنید. می توانید برای ساقه های مو از نرم کننده های مو استفاده کنید. مواد نرم کننده را به ریشه موهای خود نزنید زیرا ممکن است باعث ریزش مو شود.

خشک کردن مو ها با حوله پنبه ای

حوله های از جنس تریکو و … می تواند در موقع خشک کردن موهای شما، آب آن را نیز بگیرند و موهای شما را خشک کنند. بهترین روش خشک کردن مو استفاده از حوله پنبه ای است. این حوله ها با موهای شما برخورد نمی کنند و تمام رطوبت را نمی گیرند و همین موضوع باعث سلامت مو می شود.

خودداری کردن از سشوار

گرمای زیاد سشوار می تواند باعث آسیب دیدن موی شما شود و باعث ایجاد موخوره و وز شدن مو می شود. برای خشک کردن مو هرگز از ابزارهای گرمایشی آرایش مو استفاده نکنید تا موهای شما سالم بماند.

محدود کردن محصولات مراقبت از مو ها

چنانچه از محصولات مراقبت از مو استفاده می کنید بهتر است این کار را محدود کنید. این محصولات شامل اسپری مو، موس و ژل و … می باشد که می تواند با قرار گرفتن روی موهای شما منافذ آن را مسدود کند و در نتیجه باعث ریزش مو می شود.

برنامه شستشوی مناسب برای مو ها

برنامه مناسب شستشوی مو می تواند باعث زیبا و سالم ماندن موهای شما شود. خانم ها با موهای معمولی هفته ای سه بار و مردان هم بیش از سه بار می توانند موهای خود را بشویند.

زمان ضروری برای شستن مو ها

مو هم ترشحاتی دارد که برای مرطوب ماندن مناسب است ولی این ترشحات علاوه بر مرطوب کنندگی خواص چرب کنندگی هم دارد و موی شما را چرب می کند. این چربی برای هر کسی تفاوت دارد و به ژنتیک و هورمون های شخص بستگی دارد. اگر ترشحات در سر شما خیلی زیاد است شما مجبور هستید که همیشه موهایتان را بشویید تا از چرب شدن زیاد جلوگیری کنید.

باید بدانید که مو های صاف و نازک نیازمند شستشوی بیش تری می باشند زیرا این مو ها راحت تر می توانند چربی ها را پخش کنند اما مو های فر و ضخیم می توانند تا مدت زمان بسیار زیادی خشک بمانند. اگر ورزشکار هستید و مداوم عرق می کنید باید مو های خود را مرتبا بشویید. زیرا عرق کردن می تواند منافذ پوست را باز کند و آن را بیش تر کثیف می کند. البته زمان شستشوی مو ها به عوامل دیگری هم بستگی دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

نوع مو ها

یکی از دلایل مهم که تعیین می کند در چه زمانی می توانید موهای خود را بشوید و چه فاصله ای میان شستشوی موهایتان قرار دهید نوع موهای شما است.

نوع پوست سر

اگر پوست سر شما چرب است نیاز است که بیشتر موهای خود را بشویید ولی اگر پوست شما خشک است بهتر است این کار را نکنید زیرا شستن زیاد موها در پوست خشک می تواند شکنندگی و شوره را بیشتر کند.

شیوه زندگی

شیوه زندگی تاثیر زیادی در چرب شدن مو و شستن مو دارد. اگر فعالیت بدنی زیادی دارید و یا موهای شما به مدت طولانی زیر روسری است بیشتر چرب می شود. اگر از وسایل گرمایشی برای خشک کردن موهای خود استفاده می کنید بهتر است مدت زمان کمتری برای شستن موی خود صرف کنید.

 

دیگر روش ها برای شامپو کردن مو

برای شامپو کردن مو روش های دیگری هم وجود دارد که می توانید بدون استفاده از آب این کار را انجام دهید. که در ادامه توضیح می دهیم.

شامپو های خشک

می توانید زا شامپوی خشک برای موها استفاده کنید و بدون اینکه موها را خیس کنید، آنها را بشویید. برای این روش نیاز به شامپوی خشک دارد. می توانید این شامپو را از داروخانه تهیه کنید. این شامپوها دارای عناصر نرم کننده و ضد ریزش مو هستند و برای زمانی که نمی خواهید موی خود را خیس کنید مفید است.

شستن با آب خالی

شستن مو با آب خالی گاهی می تواند مفید باشد  و از اثرات مخرب شامپو جلوگیری کند. مثلا وقتی دوچرخه سواری کرده اید و غبار روی موهای شما نشسته است می توانید از آب خالی استفاده کنید و کثیفی ها را از بین ببرید.

مطالب مشابه را ببینید!