مجله تاپ‌ناز‌

نحوه مدیریت ذهن + تکنیک و ترفندهایی برای کنترل کردن ذهن

کنترل کردن ذهن و داشتن یک ذهن آرام بسیار عالی است و افراد زیادی این گزینه را ندارند. برای داشتن ذهنی آرام و کنترل ذهن مواردی مانند خندیدن، اجتناب از شخصی سازی، عدم نشخوار فکری، توقف فاجعه سازی و استراحت مطلق ذهن را باید به کار بگیرید.

فکر کردن به کلماتی که استرس زا هستند مانند بی نظمی و آشفتگی می تواند ذهن شما را نا آرام کند.

روش ها و تکنیک های مدیریت ذهن

داشتن ذهنی آرام، نعمتی بزرگ است که بیشتر انسان ها از این نعمت محروم هستند. در ذهن صداهای مختلفی وجود دارد که ذهن را درگیر می کنند و باید بتوانید آنها را مدیریت کنید. اگر فرد بداند که چطور از ذهن خود استفاده موثر داشته باشد، کنترل ذهن برای او کار سختی نیست. مدیریت ذهن نتیجه ذهنی آگاه و موفق است. سازماندهی ذهنی باعث می شود تا کارها به شکل خودآگاه توسط افراد انجام گیرد و می دانیم که روی چه چیزی تمرکز کنیم و وقت را چطور صرف انجام آن کنیم.

فواید مدیریت فکر و ذهن

وقتی که بشود فکر را کنترل کرد می توانیم مشکلات را راحت تر حل کنیم. بعضی از فواید مدیریت ذهن و فکر شامل این موارد هستند:

  • با فکر کردن به مسائل بیهوده انرژی ذهن خود را هدر نمی دهیم.
  • با مدیریت کردن افکار، زندگی راحت تر می شود.
  • عملکردها بسیار بهتر از گذشته خواهد شد.
  • بیشتر در لحظه حال می توان بود و وقت خود را صرف فکر کردن زیاد به آینده و گذشته نمی کنیم.
  • تمرکزها بیشتر می شود.

نحوه مدیریت ذهن

نشخوار فکری نداشته باشید

در بعضی از موارد بدون اینکه بخواهیم افکار منفی در ذهنمان مرور می شود و مرتب به آن فکر می کنیم که به آن نشخوار فکری می گویند. با این روش ها می توانید نشخوار فکری را متوقف کنید:

در نخستین مرحله باید به بدترین حالت ممکن فکر کنید، شاید این موضوع مقداری غیر عادی باشد، ولی وقتی که به بدترین حالت ممکن فکر کنید شاید بسیار ناراحت شوید ولی بعد به این موضوع فکر خواهید کرد که آیا توانایی مدیریت این موقعیت بد را دارید یا خیر و ناخواسته به دنبال کنترل و مدیریت آن شرایط خواهید بود، که این موضوع به کم شدن نگرانی شما کمک می کند و باعث بیشتر شدن کنترل افکار و مدیریت درست آن می شود.

به تغییر کردن خود باور داشته باشید

اگر به تغییر خود باور نداشته باشید، به اندازه وقتی که باور دارید، تلاش نمی کنید. باید مطمئن شوید که در رو به رویی و کنار آمدن با مشکل از تفکرات مثبت کمک می گیرید. باید به یاد داشته باشید که توانایی تغییر تفکرات خود را دارید و می توانید آن را بهبود بدهید.

به توانایی هایی که دارید خوش بین باشید

بعضی بر این عقیده می باشند که اگر در ارزیابی توانایی ها دقیق باشند، بهتر عمل می کنند و می توانند خویشتن دار باشند، ولی مطالعات انجام شده نشان می دهد که خوش بین بودن زیاد در مورد توانایی ها و انجام امور خیل بهتر از ارزیابی دقیق در کنترل رفتار کمک می کند. باید خوش بین باشید و به خود بگویید که موفقیت در انتظار شما و دائم ذهن را در این مورد کنترل کنید، حتی مواقعی که اصلا این موضوع را باور ندارید باز هم باید بسیار خوش بینانه فکر کنید. مواقعی را به یاد بیاورید که توانسته اید ذهن خود را کنترل کنید و به موفقیت برسید و به زمان هایی را به یاد بیاورید که توانسته اید ذهن را کنترل کنید و به موفقیت برسید و به زمان هایی که نشده ذهن را کنترل کنید اصلا بی توجه باشید. خوش بین بودن تحت هر شرایطی به خصوص در شرایط سخت نوعی هنر است.

ارزیابی موضوعی که برای آن در تلاش هستید

برای مدریت ذهن تلاش کنید که دیدگاه را نسبت به موضوعی که در حال مبارزه برای کنترل آن هستید، تغییر بدهید. اگر ذهن شما به سوی نوشیدن مشروب می رود ولی شما می خواهید که دیگر نوشیدن را ادامه ندهید، می توانید این را تصور کنید که شراب نوشیدنی سمی است و با ورود به بدن مشکلات جدی ایجاد می کند. این موضوع ارزیابی در مورد موضوع است. افرادی که بتوانند با ارزیابی دوبار و تغییرات ذهنی مسائل مطلوب را در ذهن برای خود به مسائل کمتر مطلوب تبدیل کنند، راحت می توانند از چیزهایی که برای خواستنش وسوسه شده اند دوری کنند و خود را کنترل کند. با دقت تصور کنید که خواص و خصوصیات موضوع یا شیء که قصد دوری آن را دارید تغییر کرده است.

تعمیم بیش از حد برای مدیریت فکر را متوقف نمایید

تعمیم بیش از اندازه یعنی بخواهیم تجربه ی منفی از یک موضوع یا رویداد را به سایر اتفاقات و پیش بینی هایمان درباره آینده تعمیم بدهیم. مثلا فردی که خطای شناختی تعمیم افراطی داشته باشد، شاید بگوید «دوران کودکی من خیلی سخت بوده، پس زندگی من برای همیشه سخت می شود» توقف تعمیم بیش از حد کاری امکان دارد باعث شود تا با استقامت و سختکوشی خود مسئولیت تغییر آینده خود را به عهده بگیرید. با مثبت اندیشی در مورد آینده و ربط ندادن مسائل به هم می توانید موفقیت های بیشتری داشته باشید.

شخصی سازی نکنید

شخصی سازی نوعی تله فکری و خطای شناختی می باشد که در آن فرد مسئولیت هر چه را مه خارج از کنترلش بوده را بر عهده می گیرد. مثلا اگر فرزندتان در مدرسه صدمه ببیند شاید با خود فکر کنید که مقصر هستید و با خود بگویید که تقصیر من بوده در صورتی که این وضعیت کاملا خارج از کنترل شما می باشد. برای دور شدن و پیشگیری از شخصی سازی باید درباره مسائلی که در مورد آن خودتان را مقصر می دانید کاملا منطقی فکر نمایید. فکر کردن باعث می شود تا سوالاتی از خود بپرسید که با جواب منطقی افکار اشتباه و شخصی سازی را از خود دور می نمایید.

شتاب زده نتیجه گیری نکنید

با نتیجه گیری شتاب زده مدیریت ذهن مختل می شود. با نتیجه گیری شتاب زده دچار افکاری خواهید شد بدون اینکه مدرکی بر تایید آن داشته باشید. مثلا شخصی شاید فکر کند که دیگری او را دوست ندارد بدون اینکه مدرکی دال بر این موضوع داشته باشد. برای توقف نتیجه گیری شتاب زده قبل از قضاوت پایانی اندکی مکث کرده و بیشتر فکر کنید. این موضوع می تواند باعث شود تا در مورد فکرهایتان از خود سوالاتی بپرسید. و همچنین به دنبال مدارکی باشید تا درست بودن موضوع را نشان دهد.

توقف فاجعه سازی

فاجعه سازی باعث می شود تا مدیریت افکار با مشکل مواجه شود. خطای شناختی فاجعه سازی مواقعی پیش می آید که فرد بیشتر از آنچه که باید، برای یک اتفاق اهمیت قائل گردد. فردی که به این تله فکری دچار شود بعد از شکست در یک موضوع با خود می گوید که « زندگی من خراب شده و من در هیچ کاری خوب نخواهم بود». برای توقف دادن به فاجعه سازی افکار مثبت را در خود تقویت نمایید و سوالاتی منطقی درباره موضوع از خود بپرسید و به دنبال جواب های منطقی برای آن باشید.

همیشه بخندید

همانطور که همه می دانیم خنده بر هر درد بی درمان دواست. خنده بهترین درمان برای دور شدن از استرس و افکار منفی است. خنده باعث می شود تا تعادل روحی به فرد باز گردد. تلاش کنید که خیلی افکارتان را جدی نگیرید. با خنده می توانید مدیرت افکار خود را به درستی در دست گرفته و در مدیریت ذهن موفق عمل نمایید.

استراحت مطلق ذهنی داشته باشید

لحظاتی از روز را به ذهن خود استراحت داده و بار مسئولیت پردازش و اطلاعات را از روی مغز خود برای مدتی بردارید. تلوزیون، کتاب، حرف زدن و فکر کردن را برای مدتی کنار بگذارید. کارهای روزانه را کنار گذاشته و نفس عمیقی بکشید تا ذهتان خاموش شود. مدتی را به همین روال بگذرانید و سپس به کارهایتان ادامه دهید.

منبع آرگا مگ

مطالب مشابه را ببینید!