مجله تاپ‌ناز‌

نحوه نگهداری مرغ عشق در خانه + غذای مورد نیاز و شرایط نگهداری

نحوه نگهداری مرغ عشق در خانه

در این مطلب روش های نگهداری مرغ عشق در منزل، غذای مورد نیاز و شرایط نگهداری مرغ عشق در منزل را می خوانید. جالب است بدانید که مرغ عشق ها در طبیعت به رنگ سبز و زرد پیدا می شوند ولی انسان موفق شده اند رنگ های سفید، خاکستری و آبی آنها را هم به وجود آورند و به این رنده زیبا و سخنگو تنوع ببخشند.

نام اصلی مرغ عشق باجریگار که باجی است که نوعی پرنده خانگی از خانواده طوطی ها است و اصالتی استرالیایی دارد که بسیار و سرگرم کننده می باشد، در ادامه با روش های نگهداری مرغ عشق در منزل آشنا می شوید و امیدواریم که مورد توجه شما قرار بگیرد.

رو های نگهداری مرغ عشق در منزل و شرایط زندگی

مرغ عشق هایی که در قفس نگهداری می شوند حدود 14 سال و در طبیعت تقریبا 8 سال عمر می کنند. محل نگهداری آنها مطابقت زیادی با شرایط عادی محیط زندگی انسانها دارد و تغذیه آنها بیشتر شامل دانه های گیاهی، میوه ها و سبزیجات می شود. مرغ عشق های نر سوراخ های بینی آبی رنگ دارند که در پیری رنگ آنها بنفش می شود و در مرغ عشق ماده، سوراخ های بینی به رنگقرمز، سفید یا قهوه ای است که با بالا رفتن سن تغییر نمی کند.

مرغ عشق ها به دلیل هزینه نگهداری پایین و پرورش راحت تر نسبت به دیگر پرندگان برای نگهداری در منزل، طرفداران زیادی دارند، به همین دلیل در این مطلب روش نگهداری مرغ عشق در منزل را می خوانید.

 

انتخاب مرغ عشق

نخستین قدم برای نگهداری کردن از مرغ عشق، خرید مرغ عشق سالم، قوی، بالغ و جوان است و سن خوب برای مرغ عشق بین 6 تا 8 هفته می باشد. اگر در موقع خرید فردی که آشنایی کامل با این پرنده را دارد، شما را همراهی کند، بهتر می تواند در این مورد شما را راهنمایی کند. در ادامه نکاتی را می گوییم که می تواند در انتخاب یک مرغ عشق سالم به شما کمک کند.

یکی از نشانه های مرغ عشق سالم و قوی شاداب بودن و پرتحرکی و آواز خواندن مرغ عشق می باشد. مرغ عشق در طول روز بسیار می خوابد، پس آرام بودن مرغ عشق، دلیل بر بیمار بودنش نیست.

چشم مرغ عشق سالم گرد، براق، سیاه رنگ و بدون تورم است و پاهای آن سالم، جوان و دارای فلس های نرم، ظریف و تمیز می باشد. از ویژگی مرغ سالم تمیز کردن مداوم پرهایش است، در صورتی که مرغ عشق داری پر کثیف و نامرتب باشد، نشانه بیمار بودنش است. مدفوع مرغ عشق نباید آبکی باشد و پرهایی که در قسمت دفع پرنده روییده است، باید به صورت کرک های سفید و تمیز باشند. دم مرغ عشق در راستای بدنش قرار دارد و می تواند به وسیله پاهایش به راحتی میله قفس را بگیرد، این پرنده در حالت ایستاده در زاویه 30 درجه نسبت به قائم می باشد. در موقع خرید باید سعی کنید دو مرغ عشق نر و ماده همرنگ انتخاب کنید تا جفت گیری ساده تری داشته باشند.

نحوه نگهداری مرغ عشق در خانه

شرایط نگهداری مرغ عشق در منزل در کنار انسانها

مرغ عشق خیلی راحت می تواند با شرایط زندگی انسان وقف پیدا کند، پس از خرید مرغ عشق، نخستین وسیله لازم برای نگهداری آنها در منزل، تهیه قفس مناسب می باشد. تغذیه خوب و تامین شرایط محیطزی خوب از دیگر نیازهای نگهداری این پرنده زیبا در منزل است که در زیر به این موارد اشاره می کنیم.

 

قفس برای مرغ عشق

  • قفس هر چقدر بزرگتر باشد، بهتر است، البته اندازه قفس انتخابی شما بستگی به فضای منزل و بودجه شما خواهد داشت، اما برای انتخاب یک قفس مناسب برای نگهداری یک یا دو مرغ عشق باید از قفسی به طول و عرض ۴۵ سانتی متر و ارتفاع ۶۰ سانتی متر استفاده شود.
  • قفس را به دور از نور خورشید و تلویزیون قرار دهید، همچنین محل نگهداری این پرندگان نباید در جایی باشد که سر و صدای ناگهانی تولید شود.
  • در هنگام انتخاب قفس، توجه داشته باشید، فاصله میله ها از هم زیاد نباشد، به طوری که مرغ عشق نتواند سرش را از میان میله ها بیرون آورد، فاصله مجاز بین میله های قفس، حداکثر ۱۲ میلی متر است.
  • مکان قرار دادن قفس، بهتر است در گوشه ای از خانه، چسبیده به دیوار و در ارتفاع یک متر و ۶۰ سانتی متر از سطح زمین باشد.

نکته : هیچگاه مرغ عشق ها را در کنار پرندگان نا آرامی مانند مرغ مینا در یک قفس نگهداری نکنید.

 

ظروف آب و دانه

ظرف آب مرغ عشق باید به گونه ای باشد که بتوانید آن را هر روز تمیز نمایید و نیز ظرف دانه پرنده باید دارای عمق کمی بوده تا لازم نباشد، هر بار مقدار زیادی دانه در داخل آن بریزید، ضمن اینکه دانه ها وقتی برای مدت طولانی بمانند، مرطوب شده و به هم می چسبند که در این صورت برای تغذیه مرغ عشق مناسب نخواهند بود.

 

چوب مخصوص برای نشستن مرغ عشق

در قسمت های مختلف قفس می توانید، چندین میله مختلف قرار دهید تا مرغ عشق بین آنها رفت و آمد داشته و فعالیت فیزیکی انجام دهد. اما برای نشیمنگاه پرنده، بهتر است از میله ای از جنس چوب درخت که کامل صاف نبوده و قطر آن در قسمت های مختلف چوب متغیر باشد، استفاده نمایید.

 

کف قفس

کف قفس را بهتر است با روزنامه پوشانیده و به طور مرتب روزنامه های کثیف را با روزنامه جدید و تمیز جایگزین نمایید.

 

تغذیه مرغ عشق

همه مرغ عشق ها برای سالم ماندن نیاز به جیره غذایی کامل دارند، اغلب مرغ عشق ها دانه خوار هستند و بیشتر غذای آنها را دانه ها تشکیل می دهند، اما برای سالم بودن، نیاز به رژیم غذایی متنوعی خواهند داشت.

پرنده فروش ها، اغلب ارزن را به عنوان غذای مرغ عشق معرفی می کنند، این دانه ها به دلیل چربی زیادی که دارند، غذای محبوب همه مرغ عشق ها می باشند، به همین دلیل بهتر است که غذای آنها، پلت تجاری مخصوص طوطی های کوچک باشد. همچنین می توان از دانه هایی مثل ارزن، گندم سیاه، دانه قناری، جو خُرد شده، جو دوسر، کوینولا، چاودار، ذرت دانه شده، تخم کتان و … برای تغذیه این نوع پرندگان مورد استفاده قرار داد. ضمن اینکه تغذیه مرغ عشق با انواع میوه ها و سبزیجاتی مثل سیب، گلابی، گیلاس، هلو، جوانه گندم، زردآلو، کاهو، نخودفرنگی، موز، فلفل دلمه ای، بروکلی، اسفناج تاثیر زیادی در سلامتی آنها خواهد داشت.

نحوه نگهداری مرغ عشق در خانه

روش تمیز کردن مرغ عشق

برای محفوظ ماندن مرغ عشق از کک و کنه باید ماهی یکبار حامام شود، برای شستن مرغ عشق می توانید هر دو هفته یکبار در قفس ظرف حمام بگذارید و یا اینکه وی را زیر دوش بگیرید، باید دقت کنید در موقع شستن پرنده به هیچ وجه نباید از شوینده های شیمایی مانند شامپو بچه و یا شامپوی مخصوص گربه و خرگوش استفاده کنید.

ماهی یکبار، قفس مرغ عشق را با مواد ضد عفونی کننده و حشره کش بشویید و ضد عفونی کنید و به مدت 1 ساعت در مقابل نور خورشید بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!