مجله تاپ‌ناز‌

نحوه کاشت درخت سرو + شرایط نگهداری این درخت زیبا

درخت سرو جزو گیاهان همیشه سبز است و در این مطلب می خواهیم روش های کاشت، پرورش، نگهداری و تکثیر این درخت و گیاه زیبا را بررسی کنیم.

سرو جزو درختان همیشه سبز و قوی است و در بیشتر مناطق ایران رشد می کند و به درخت کاج بسیار شبیه است. این درخت زیبا از لحاظ ارتفاع و شکل انواع مختلفی دارد و به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد بسیار مورد توجه علاقمندان به گل و گیاه قرار می گیرد.

کاشت درخت سرو

سرو درختی همیشه سبز است که بومی مناطق شمال شرقی آمریکا یعنی از کانادا تا خلیج مکزیک می باشد. سرو کوهی درختی کوچک با ارتفاع 11 متر با تاج استوانه ای باریک است که این گیاه به صورت درختچه ای پهن و گسترده یا باریک با چند تنه است.

برگ های این درخت سوزی راست یا کمی خمیده نوک تیز با سطح رویی به رنگ سبز و خاکستری یا سبز تیره هستند که در اغلب خاک ها مانند رسی، گچی و آهکی هم خوب رشد می کند. جالب است بدانید که درخت سرو همیشه سبز نماد استقامت و صبر است و اگر در شرایط خوبی قرار بگیرد تا ارتفاع 30 متر هم رشد می کند. این گیاه در واقع برای رشد ایده آل نیاز به افتاب کامل دارد و سایه را هم تحمل نمی کند ولی در صورت کاشت در فضای گلدان باید در سایه باشد.

به خاطر ساختار فلس مانند برگ ها و ریشه های عمیقی که دارد نسبت به خشکی مقاوم است. در صورتی که باران خاک را خوب خیس نکرده باشد باید آبیاری به موقع انجام شود البته نه زیاد چون باعث پوسیدگی ریشه می شود. توصیه می شود یکی دو ساله اولیه کشت نهال آبیاری منظم برای استقرار گیاه به درستی انجام شود و همچنین رطوبت محیط برای آن کافی است.

در هر نوع خاکی با واکنش اسیدی یا قلیایی این گیاه به خوبی رشد می کند البته باید زهکشی مناسب باشد. این گیاه یک پایه است یعنی گل های نر و مکاده جدا از هم ولی روی همان گیاه هستند و گلدهی آن بیشتر در ماه های دی تا بهمن انجام می شود.

نحوه کاشت درخت سرو

تکثیر این گیاه

یکی از روش های راج کاشت و تکثیر درخت سرو، قلمه زنی است که برای انجام دادن این روش باید در ابتدا چندین شاخه جوان را انتخاب کنید و قلمه هایی حدود 20 سانتی متر از آنها جدا کنید. سعی کنید کمی از انتهای چوبی شاخه ها هم همراه قلمه جدا شود.

سپس به سر هر یک از قلمه ها هورمون ریشه زایی بزنید و حدود 5 سانتی متر از قلمه ها را در خاک بکارید. باید توجه داشته باشید که خاک مورد استفاده باید ترکیبی از خاک برگ و خاک جنگلی با ماسه دانه ریز یا ترکیب شن و پیت ماس باشد.

قبل از کاشت قلمه ها بهتر است بستر را آبیاری کنید تا موقع کاشت مرطوب باشد. بهتر است گلدان حاوی قلمه را در فضایی نورگیر قرار دهید و همچنین آبیاری منظم را تا زمان ریشه زیایی قلمه ها از یاد نبرید.

اگر قصد دارید اقدام به کاشت بذر درخت سرو کنید باید پیش از اینکه نهال سرو از گلدان به باغچه منتقل شود خاک باغچه را به صورت کامل آبیاری کنید و اجازه دهید که اب اضافی کاملا از آن خارج شود تا جایی که خاک مقداری مرطوب بماند.

سپس گودالی حفر کنید باید دو برابر عمق گلدان باشد تا نهال به خوبی در خاک قرار بگیرد. حالا نهال را از گلدان خارج کنید و درون گودال قرار دهید و سپس آن را با خاک باغچه و کمپوست پر کنید.

توصیه می شود که پس از کاشت خاک بستر را آبیاری کنید تا خاک سفت شود و گیاه محکم تر شود. باید توجه داشته باشید که آبیاری منظم به مدت 2 سال برای درخت سرو جوان ضروری است و باعث می شود ریشه های بسیار محکم شوند.

 

 

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت سرو

کل گیاهان برای داشتن رشدی خوب نیاز به شرایطی دارند که باید فراهم شود و در ادامه توضیح می دهیم:

آبیاری:

به طور کلی انواع مختلف سرو میزان آبیاری متفاوتی را نیاز دارند اما بیشتر انواع سرو در مقابل خشکی تحمل بالایی خواهند داشت و به همین خاطر بهتر است آبیاری را پس از هر بار خشک شدن خاک تکرار نمایید. دقت داشته باشید که آبیاری در دو سال اولیه کشت اهمیت ویژه ای دارد زیرا باعث استقرار بهتر نهال در خاک خواهد شد و همچنین در فصل تابستان نیز به علت خشک شدن سریع تر خاک به آبیاری منظم درختان توجه داشته باشید.

نور و دما:

انواع مختلف درخت سرو به نور کامل نیاز دارند و رشد آن ها در فضای سایه و کبود آفتاب کاهش پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است رنگ برگ ها نیز تغییر کند. برای رشد بهار و سالم ماندن بایستی درخت سرو را در فضایی بکارید که روزانه حداقل ۶ ساعت نور مستقیم دریافت نماید.

خاک و کوددهی:

توجه داشته باشید که درخت سرو نسبت به اسیدی و قلیایی بودن خاک حساسیت چندانی ندارد و می توان از انواع خاک ها با زهکشی ایده آل استفاده نمود. همچنین می توانید از ترکیب خاک های باغچه، خاک برگ، شن و پیت ماس نیز برای بستر گیاهتان استفاده نمایید تا با رویش دوچندان آن مواجه شوید. در مورد روند کوددهی گیاه نیز بایستی برای نهال های جوان سرو از کودهای فسفر دار استفاده نمایید زیرا باعث رشد و گستردگی ریشه ها در خاک خواهد شد اما کود دادن به درخت بالغ ضروری نیست و نباید انجام دهید. البته که در صورت مشاهده علائم کمبود در درخت می توان از کود های مناسب استفاده نمود.

هرس:

به طور کلی پس از چندین سال مراقبت از نهال جوان یکی از کارهای لازم برای حفظ شکل ظاهری درخت هرس کردن آن است زیرا هرس درختان سرو به شکل های مختلف به منظور جلوه دادن به فضاهای سبز بسیار کاربرد دارد و هرس سالیانه درخت سرو به منظور سالم ماندن درخت و رشد بهتر آن واجب خواهد بود. توصیه می شود که هرس درخت سرو را در فصول پاییز یا زمستان انجام دهید و در صورتی که هرس را در فصل پاییز یا زمستان انجام ندادید می توانید درخت را در اوایل بهار پیش از در آمدن جوانه ها هرس نمایید. همچنین می توانید در لینک های مقابل با نحوه کاشت درخت نارون و کاشت درخت پاپایا آشنا شوید.

 

مطالب مشابه را ببینید!