مجله تاپ‌ناز‌

نقش تغذیه خوب برای سلامت و زیبایی مو + مواد غذایی مفید برای موها

نقش تغذیه خوب برای سلامت و زیبایی مو

تغذیه خوب و صحیح می تواند نقش مهمی در سلامت انسان و سلامت و زیبایی مو داشته باشید. خیلی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند و کمبود آنها باعث ایجاد تغیرات ظاهری به ویژه ریزش مو می شود. در این مطلب می خواهیم شما را با تاثیر تغذیه بر مو آشنا کنیم و مواد غذایی مفید برای موها را به شما معرفی کنیم.

عامل اصلی در شادابی و رشد موها تغذیه می باشد. با بهره گیری از رژیم غذایی اصولی می توانید مواد مورد نیاز برای رشد موهایتان را فراهم کنید به ویژه با بالا فرتن سن یا داشتن رژیم غذایی اشتباه ممکن است موها دچار ریزش شوند و کم پشت تر شوند.

تاثیر تغذیه بر مو و زیبایی آن

بدن برای سلامت و رشد به ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد و در صورت کمبود هر کدام از این مواد ضروری ممکن است با تغییراتی مانند ریزش مو روبرو گردد. ریزش مو می تواند به دلیل افزایش سن، وراثت یا هورمونی باشد و ریزش ناگهانی مو بیشتر به دلیل استرس شدید بروز می کند. به صورت کلی تغذیه نقش مهمی در سلامت بدن به ویژه مو دارد. با تامین ویتامینهای مورد نیاز برای رشد و تقویت مو مانند ویتامینهای گروه ب می توانید رشد سالم مو را تجربه کنید البته تاثیر کربوهیدرات، پروتئین و چربی ها را هم در امر تغذیه باید در نظر داشته باشید.

موی هر شخص سالم در روز بین 50 تا 100 تار ممکن است ریزش داشته باشد و اکثر این موها باز رشد می کنند. چرخه عمر موی سالم بین 3 تا 6 سال است ولی زمانی ریزش مو به مشکلی جدی تبدیل می شود که موها باز رشد نکنند و یا به صورت غیر طبیعی و سریع شروع به ریزش می کنند. ریزش مو ممکن است بنا به دلایلی مانند ژنتیک، استرس زیاد، نبود تعادل هورمونی، زایمان، بعضی از داروهای ضد افسردگی، داروی ضد بارداری، کم خونی ناشی از فقر آهن، یائسگی و … ایجاد گردد.

تغذیه نقش ویژه ای در مورد ریزش مو دارد. مصلا رژیم غذایی حاوی گروه ویتامین های C، B و مواد معدنی دیگر مانند مس، روی، بتاکاروتن و سیلیس می تواند باعث پیشگیری از ریزش مو گردد. در ادامه مواد غذایی را معرفی می کنیم که تاثیر زیادی بر سلامتی و زیبایی مو دارند.

آهن

آهن نوعی ماده معدنی مهم برای سلامت مو است زیرا کمبود آن یکی از دلایل ریزش مو است. فولیکول مو و ریشه های آن از طریق جریان خون سرشار از مواد مغذی تغذیه می شود. چنانچه سطح آهن از نقطه ای خاص کمتر شود کم خونی ایجاد می شود که در نتیجه تامین مواد مغذی برای فولیکول را با اختلال روبرو می کند و با تاثیر بر چرخه رشد مو احتمال دارد باعث ریزش آن شود. با بهره گیری از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ، عدس، اسفناج و گروه کلم ها می توانید آهن مورد نیاز بدن را تامین کنید.

اسید چرب امگا ۳

یکی از چربی های ضروری در بدن که باید توسط رژیم غذایی به دست آورید امگا 3 است. این اسید چرب در سلولهای پوست سر و روغنهایی که باعث هیدراته ماندن پوست سر می شوند وجود دارد. امگا سه در انواع ماهی مانند شاه ماهی، ساردین، قزل آلا، آزاد و در گیاهانی مانند گردو، آووکادو، گردو و دانه کدو تنبل موجود است.

مطلب پیشنهادی: تغذیه نامناسب نیز باعث سفیدی مو می شود

سلنیوم و روی

سلنیوم و روی هم از مواد معدنی مهم برای حفاظت پوست سر هستند. کمبود روی باعث خشکی پوست مو و ریزش آن می شود. تخم مرغ و گوشت گاو منبعی غنی از روی می باشد.

پروتئین ها

بهره گرفتن از غذاهای حاوی پروتئین که حداقل 15 درصد کالری روز شما را تامین کند هم توصیه می شود. با توجه به اینکه ساختار مو از پروتئین تشکیل شده است به این ترتیب با داشتن پروتئین در رژیم غذایی خود باعث رشد و تقویت مو می شوید. اگر مقدار دریافت پروتئین در رژیم غذایی شما کم باشد، موها ضعیف، خشک و شکننده می شوند. آجیل، مرغ، حبوبات، لبنیات، ماهی، سویا و بوقلمون سرشار از پروتئین می باشند.

کربوهیدارت ها

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی در بدن هستند که باعث رشد بافت بدن به خصوص رشد مو می شوند. توصیه می شود حدود 55 تا 60 درصد کالری روزانه خود از کربوهیدراتها که در موادی مانند میوه جات، سبزی ها، برنج قهوه ای، سیب زمینی و … وجود دارند تامین کنید.

چربی ها

چربی باعث ایجاد انرژی می شود و بدن به ویژه مو به میزان کافی چربی برای رشد و حفظ سلامت نیاز دارد. چربی ها را باید هم از منبع گیاهی و هم منبع حیوانی کم چرب به دست آورید. به صورت معمول بین 25 تا 30 درصد کالری روزانه را از این منابع تامین کنید.

بیوتین

فرد اگر با کمبود بیوتین یا ویتامین اچ روبرو گردد ممکن است دچار ریزش مو و کچلی شود. این ویتامین در جگر گاو، اسفناج، پنیر، اجیل، تخم مرغ، ماهی سالمون، سینه مرغ، گل کلم و … وجود دارد. بدن به صورت طبیعی کمی بیوتین تولید می کند و به صورت معمول کمبود جزیی بیوتین را بی اثر می کند.

نقش تغذیه خوب برای سلامت و زیبایی مو

ویتامین های ب۶ و ب۱۲

این ویتامین ها نقش مهمی در رشد و سلامت مو دارند و نیاز است که در یک رژیم غذایی سالم و متناسب گنجاده شوند. مواد غذایی مانند برگ شلغم، فلفل دلمه ای و اسفناج دارای ویتامین ب 6 می باشند و تخم مرغ، پنیر، گوشت گاو، ماهی، جگر، شیر، گوشت گوسفند و … هم سرشار از ویتامین ب 12 هستند.

اسید فولیک

در برنامه غذایی روزانه خود مصرف اسید فولیک را فراموش نکنید این ماده در کربوهیدرات هایی مانند نان سبوس دار، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین وجود دارد و همچنین در میوه و سبزیجاتی مانند کلم، پرتقال، موز، هلو، چغندر، هلو و مارچوبه هم اسید فولیک موجود است. اسید فولیک در حبوبات، آجیل، بادام، فرغ و سفیده تخم مرغ هم وجود دارد.

نکته

مصرف هر گروه غذایی به بعضی از عوامل مانند جنسیت، سن، بیمار بودن و یا سلامتی و فعالیت فیزیکی  افراد بستگی دارد.

باید سعی کنید مواد غذایی متنوع استفاده کنید.

از غذاهای آماده کم کالری و غذاهای طبیعی هم می توانید بهره بگیرید.

مصرف خوراکهایی مانند پفک، چیپس و … را به حداقل برسنید.

مطالب مشابه را ببینید!