مجله تاپ‌ناز‌

آموزش نماز عید فطر | نحوه خواندن نماز عید فطر و مستحبان این نماز

آموزش خواندن نماز عید فطر

آیا حضور مسلمانان در نماز عید فطر واجب است؟ روش خواندن نماز عید چطور است؟ در این مطلب آموزش نماز عید فطر را می خوانید و مستحبات این نماز را مرور می کنیم.

نماز عید فطر برای مسلمانان واجب است؟

نماز عید فطر در زمان حضور امام واجب است و باید به جماعت وانده شود. ولی د زمان ما که امام غایب است این نماز مستحب است و می توان آن را به صورت جماعت و یا فرادی خواند.

وقت این نماز هم اول آفتاب است تا ظهر، ولی مستحب است که نماز عید را پس از بلند شدن افتاب بخواند و زکات فطره بدهد و سپس نماز را به جا آورد.

نحوه به جا آوردن نماز عید فطر

نماز عید فطر 2 رکعت دارد، در رکعت اول پس از خواندن حمد و سوره باید 5 تکبیر بگوید و پس از هر تکبیر یک قنوت بخواند و پس قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود، سپس 2 سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و پس از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع برود و پس از رکوع 2 سجده به جا آورد و تشهد بخواند و سلام گوید.

در قنوت این نماز هر دعایی کافی است، ولی مناسب است این دعا را به قصد ثواب بخواند:

«اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَة وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُک بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّد صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامَةً وَ مَزیداً اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ تُدْخِلَنِی فی کلِّ خَیْر اَدْخَلْتَفیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمـُخْلَصُونَ».

آموزش نماز عید فطر

مستحبّات نماز عید فطر 

  1. در روز عید فطر قبل از نماز عید با خرما افطار کند .
  2. پیش از نماز عید غسل کند و دعاهایی که قبل از نماز و بعد از آن در کتب دعا آمده بخواند.
  3. در نماز عید بر زمین سجده کند و در موقع گفتن تکبیرها دستها را بلند کند.
  4. بعد از نماز مغرب و عشا در شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر این تکبیرها را بگوید: «اَللّهُ اَکبَرُ، اَللّهُ اَکبَرُ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَ اَللّهُ اَکبَرُ، اللّهُ اَکبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْدُ، اَللّهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا».
  5. مستحبّ است در نماز عید فطر امور زیر را به امید ثواب پروردگار رعایت کند:
  6. قرائت نماز عید را بلند بخواند.
  7. بعد از نماز دو خطبه بخواند مانند خطبه های نماز جمعه با این تفاوت که در نماز جمعه قبل از نماز و در نماز عید بعد از نماز خوانده می شود (و این خطبه در صورتی است که نماز را با جماعت بخواند).
  8. در این نماز سوره مخصوص شرط نیست، ولی بهتر است در رکعت اوّل سوره «سَبِّحِ اسْمِ رَبِّک الاْعْلی» و در رکعت دوم سوره «وَ الشَّمْس» بخواند.

مطلب مشابه: جملات قبولی نماز و روزه + متن های انرژی دهنده برای افراد روزه دار در ماه رمضان

مطالب مشابه را ببینید!